Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani miehen juomisesta, onko tämä normaalia? (pidin kirjaa)

Vierailija
03.01.2016 |

Joku täällä neuvoi pitämään kirjaa juomisesta ja niin tein. Oli huolestuttavaa huomata, että mies ei osaa olla pitkään juomatta. Mies ei ole koskaan silmiinnähden humalassa. Olen hänet kerran nähnyt oikein humalassa huojumassa, ja yritti haastaa riitaa ym oli hankalana. Samanlaisia piirteitä on havaittavissa kun on juonut paljon.

KE: 7 tölkkiä kaljaa
PE: 12 kaljaa
LA: 13 kaljaa, lasi viiniä
TI: 7 kaljaa
PE: 9 kaljaa
LA: 10 kaljaa

Tässävaiheessa yritti aloittaa elämäntaparemonttia, ja joi joka päivä viikon ajan vain lasin viiniä. Kun tajusin että lopetti kuurinsa, niin mies vain kommentoi että ei kalja ole pahaksi.

KE: kalja ja lasi viiniä
TO: lasi viiniä
PE: kalja ja lasi viiniä
LA: 5 kaljaa
SU: 6 kaljaa
MA-KE: lasi viiniä joka pvä
PE: 9 kaljaa
LA: 6 kaljaa
SU: 7 kaljaa
TI: 4 kaljaa
KE: 12 kaljaa
LA: 11 kaljaa
SU: 7 kaljaa, lasi viiniä
TI: 8 kaljaa
PE: 8 kaljaa
SU: 11 kaljaa

Havahduin itse tästä listasta. Mies oli aina väittänyt minulle, että minä pidän yllä huonoja tapojani ympäri viikkoa (eli syön karkkia) ja hän pitää kaljan juomiset viikonlopussa ja saunailloissa pari kaljaa. Lisäksi huomasin kuinka paljon hän piilotteli tölkkejä roskikseen! Mies ei itse tiedä tästä listasta ollenkaan. Kuinka muualla juodaan? Onko tämä ihan normaalia?

Kommentit (324)

Vierailija
61/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispuolinen ystäväni tissutteli normaalisti päivän mittaan 24 pulloa kaljaa. Ei ollut näkyvästi humalaisen oloinen. Täytyy olla jo kova toleranssi. Juttelin hänelle ystävänä suoraan, että olen huolestunut ym. Ei vaikutusta. Nykyään ei enää olla tekemisissä. Sisuskaluihinhan tuolla on vaikutusta, vaikka ei näkyvästi olisi humalaisen oloinen. Kannattaa käydä mittauttamassa esim. maksa-arvot. maksa kun pamahtaa niin ei taida olla paljon tehtävissä.

Vierailija
62/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo siinävaiheessa kun pitää kysyä että kannattaako huolestua, niin pitää huolestua. 

Isäni oli alkoholisti, enkä ole oppinut mikä on normaalia alkoholin kulutusta. Itse olin sen takia absolutisti kunnes aloin seurustelemaan mieheni kanssa. Olemme olleet jo 10-vuotta yhdessä. Nyt saatan juoda siiderin kerran kuussa, jos sitäkään.

Olen huomannut että mies on vähitellen aloittanut maanittelemaan minua juomaan kanssaan useammin. En muista joiko hän seurustelun aloittaessa näin paljoa. Ehkä ei?

Ap

Alkoholismi on itsensä kieltävä, koko ajan paheneva ja  kuolemaan johtava sairaus joka sairastuttaa myös läheiset. Jätä miehesi, jos hän ei raitistu.  Vain 4-5% alkoholisteista raitistuu pysyvästi, eli 95% todennäköisyydellä sinun on syytä erota mitä pikimmiten.

Höpö höpö. Alkoholiongelmia on monenlaisia, eivätkä kaikki liikaa juovat ole rappioalkoholisteja.

Tällä palstalla ratkaisu kaikkiin ongelmiin on "jätä se sika".

Itse join 4 vuotta sitten 5-6 kaljaa päivässä. Sitten sain vähennettyä 3-4:ään ja siinä se on pysynyt. Lopetan sitten kun jaksan.

Niin, lopetat sitten kuin pystyt, eikö niin? Ei se määrä välttämättä tee alkoholistia, vaan sen juomisen pakollisuus. Oleppa kokeeksi vuosi juomatta? Et muuten pysty. (tai jaksa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eksä yritti myös maanitella juomaan ja baareilemaan kanssaan, muut yhteiset harrastukset eivät kiinnostaneet. Oli vuorotyö, jossa piti olla ajokunnossa, mutta joi aina ne kaikki mahdolliset välit 'koska ei ole normaaleja viikonloppuja'.

:( Aina löytyy syy juomiselle. Ja minulle ostetaan juomia, jotka sitten mies juo kun ei minua kiinnosta. Jos jotain juhlistetaan niin täytyy olla alkoholia, ei se muuten ole juhla.

Ap

Vierailija
64/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo siinävaiheessa kun pitää kysyä että kannattaako huolestua, niin pitää huolestua. 

Isäni oli alkoholisti, enkä ole oppinut mikä on normaalia alkoholin kulutusta. Itse olin sen takia absolutisti kunnes aloin seurustelemaan mieheni kanssa. Olemme olleet jo 10-vuotta yhdessä. Nyt saatan juoda siiderin kerran kuussa, jos sitäkään.

Olen huomannut että mies on vähitellen aloittanut maanittelemaan minua juomaan kanssaan useammin. En muista joiko hän seurustelun aloittaessa näin paljoa. Ehkä ei?

Ap

Alkoholismi on itsensä kieltävä, koko ajan paheneva ja  kuolemaan johtava sairaus joka sairastuttaa myös läheiset. Jätä miehesi, jos hän ei raitistu.  Vain 4-5% alkoholisteista raitistuu pysyvästi, eli 95% todennäköisyydellä sinun on syytä erota mitä pikimmiten.

Höpö höpö. Alkoholiongelmia on monenlaisia, eivätkä kaikki liikaa juovat ole rappioalkoholisteja.

Itse join 4 vuotta sitten 5-6 kaljaa päivässä. Sitten sain vähennettyä 3-4:ään ja siinä se on pysynyt. Lopetan sitten kun jaksan.

Ennen meni 5-6 0,3l tölkkiä ja nyt menee vain 3-4 0,5l tölkkiä. Hyvä sinä! Reipas poika! :D

Vierailija
65/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun karkinsyöntisi ei ole millään lailla verrannollinen alkoholin aiheuttamiin terveys- ja mielenterveyshaittoihin. Käytännössä kaikilla alkoholiingelmaisilla on unettomuusongelma myös. Mutta Alkoholi on karsinogeeni eli syöpää aiheuttava aine sekä hermomyrkky. Sokeri ei ole näitä, vaikka sokeririippuvuus on joillekin ihan todellinen ongelma. Herää tilanteeseesi. Pelasta itsesi.

Jos saisin hänet tajuamaan tuon unettomuuden ja alkoholin yhteyden. Tajuaisikohan sitten että kyllä se kittaaminen vaikuttaa. Yritin saada häntä mukaan tipattomalle, vaan teilasi heti että se on ihan humpuukkia.

Ap

Vierailija
66/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat ihme sössöttäjiä mitä alkoholiin tulee. Minä olen 25v mies ja tavallisesti viikossa kuluu n. 2 korillista keskiolutta tai pari kolme pulloa viinaa. Ja tästä huolimatta kaikki opiskelut ja töissäkäynnit sujuvat normaaliin tapaan. Aloittajan on syytä lopettaa jeesusteleminen ja annoksien laskeminen ja keskittyä kokonaisuuteen. Jos juopottelu aiheuttaa konkreettisesti jotain haittaa siinä muodossa, että menoja jää välistä ja asioita hoitamatta sen takia, niin sitten asiaa voi miettiä. Mutta muuten tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Jostain 8 keskioluesta ei tule edes krapulaa seuraavaksi päiväksi.

Vierailija
67/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuo olla normaalia, mutta normaali ei tarkoita terveellistä. Puolet pois! Eikä koskaan niin paljon, että tekee mieli haastaa riitaa.

Tai ehkä 2/3 pois, sillä Suomessa kun ollaan niin juominen lienee iltapainotteista eikä jakaudu tasaisesti pitkin vuorokautta.

Sinänsä en pidä tuota liki joka ilta annoksen - pari nauttimista pahana, jos määrä ja humalan aste pysyy aisoissa. Parempi niin kuin kaikki viikonlopun aikana kerralla ja seuraava päivä krapulassa.

Vierailija
68/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia tuommosia listoja tehdä.

Tämä oli saanut alapeukkuja. Minä olen kuitenkin samaa mieltä. Itse listoja ja kulutusmääriä laskeneena, alkoholistista eronneena.

Tiesin, että jokin oli vialla, ja yritin määritellä ongelman. No miehen juominen, juohan se, enhän minä vaan ole hullu, onko tämä normaalia. Sain tiedon, meni viiniä, konjakkia, milloin mitäkin. Epäilin, onko se ottanut, joskus oli ehkä illan ihan ottamatta mitään. Yleensä ei.

Minut pelasti vertaistuki. Ensin sain sen luottamuksen, ettei mun tarvitse laskea, voin tässä tapauksessa vetää sen rajan ihan ensimmäiseen olueen. Nollatoleranssi. Eksä natkutti, että kyllähän hän voi yhden oluen, haloo YHDEN juoda ihan janoonsa ruohonleikkuun yhteydessä. Ja minä sanoin, että totta kai voit, mutta minä annan silloin täyden vapauden juoda vaikka viidennenkin.

Lopulta sain voimia ihan lopulliseen eroamiseen. Ei se vaan ollut sen arvoista.

Mikään järkipuhe tai suostuttelu ei auta. Jos ihmisellä on juomatonta viinaa, niin se juo. Sitä paitsi, niin kauan kuin yrittää väkisin pysytellä kuivilla (kokemusta siitäkin) niin ei sekään kivaa aikaa ole. Rakas alkoholi vetää puoleensa ja jokainen joka yrittää tähän rakkaussuhteeseen ryppyä tehdä, on vihollinen.

Mene al-anoniin tai edes Päihdelinkin Kotikanavalle.

Kuullostaa että sinulla on ollut vaikeaa aikaa. Pelkään juuri tuota. Kun nyt on jo ilmassa sitä puolustelua, niin entäs sitten kun yritän ihan tosissaan saada miestä lopettamaan. Hän saisi ihan varmasti selville jos menisin jonnekin puhumaan tästä. Korkeintaan uskaltaisin puhua terapeutilleni.

Ap

Vierailija
69/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ennen meni 5-6 0,3l tölkkiä ja nyt menee vain 3-4 0,5l tölkkiä. Hyvä sinä! Reipas poika! :D

Hyvä joo! Piruillaan ne raittiiksi! Jos juominen vähenee puolella, niin eihän se huono ole...

Vierailija
70/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä joo! Piruillaan ne raittiiksi! Jos juominen vähenee puolella, niin eihän se huono ole...

No 5-6 kappaletta  0,3 tölkkejä on 1,5-1,8 litraa  ja 3-4 kappaletta 0,5 tölkkejä on 1,5-2,0 litraa... Eli ei ole ainakaan vähentynyt. ;)

71/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholistia saa lopettamaan juomista, itse hänen on se päätös tehtävä, kuten muillakin ihmisillä kaikkien addiktioidensa suhteen.

Jos ei halua alkoholistin kanssa elää, ja hänen alkoholismiaan tukea, niin pitää muuttaa pois, ja luultavasti ottaa erokin ettei tule itsellekin taloudellisia ongelmia, niitä kun väistämättä ennemmin tai myöhemmin tulee. Tiedän alkoholisteja jotka ovat pystyneet työpaikkansa pitämään, mutta suurin osa ei pysty, seinä tulee vastaan jossain vaiheessa. Ja terveys menee joka tapauksessa, joskus ne rapajuopotkin ovat olleet frikseviä salskeita nuoria miehiä....

Vierailija
72/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon. Ja liikaa ilman muuta. Omalla miesystävällä määrät ihan samanlaisia, paitsi viikonloppuisin menee se laatikko vuorokaudessa. Kutsuu itseään tissuttelijaksi?!?

Ei myöskään ole halukas lähtemään a-klinikalle tai muualle hoitamaan asiaa, on ollut suurkuluttaja jo varmaan kymmenen vuoden ajan.

Kertoo ettei ole "valmis" luopumaan oluesta... Työnsä hoitaa kyllä ihan ok, ei poissaoloja ja pitää siellä kulissit pystyssä.

Vähän samansorttinen tarina. Paitsi etten ole uskaltanut puhua a-klinikasta sanaakaan. Se oli jo kova paikka kun aloin itse käymään terapiassa lapsuuteni vuoksi. Miehelle on kulissit tärkeät.

Ja se on kuulemma joo tissuttelua kun juo hitaasti? Vesi ei kuulemma vie janoa samalla lailla kuin olut. En käsitä.

Ap

No eihän sitä käsitäkään, ja sitten on ne jotka eivät käsitä sua ja mua, jotka ollaan näiden miesten kanssa. Toiset on niin fiksuja, etteivät retkahda näihin, toiset saivat jo tarpeekseen. Mutta kaikki paranee omaa tahtiaan ja toiset ei koskaan.

Mä itse olen vaan tuumannut miesystävälle, että juominen aiheuttaa mulle ison huolen hänestä ja en tykkää olla ainainen kakkonen hänen prioriteeteissään. Ja sillä perustellut sitä a-klinikkaehdotusta. Olen myös sanonut, että ehkä menen itse al-anoniin, jotta saan itselleni palikoita tämän keskioluthuuruasian käsittelyyn.

Vierailija
73/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei se alkoholismi paapomallakaan lähde. Tiedän että alkoholismi on sairaus, mutta vihaan silti alkoholisteja, samalla tavalla kuin vihaan narsisteja ja psykopaattejakin, ihmisiä joille ei ole läheisten tunteilla vitunkaan väliä.

Vierailija
74/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan eikö elämä ole mahtavaa, kun ei tarvi kärsiä omasta, eikä varsinkaan puolison juomisesta?

Kannatan kokeilemaan, voisitte jopa alkaa nauttimaan siitä.

Vierailija
75/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei se alkoholismi paapomallakaan lähde. Tiedän että alkoholismi on sairaus, mutta vihaan silti alkoholisteja, samalla tavalla kuin vihaan narsisteja ja psykopaattejakin, ihmisiä joille ei ole läheisten tunteilla vitunkaan väliä.

Kai piruilun ja paapomisenkin välillä on jotain?

Vierailija
76/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On, lähteminen.

Vierailija
77/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi, loukattiinko nyt juopon tai hänen mahdollistajansa herkkää sielua? Nyyh!

Vierailija
78/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni paras päätös oli laittaa alkoholisti pihalle omasta asunnostani. Ja se ei muuten käynytkään ihan helposti, kannattaa varautua monenlaisiin selityksiin, tekoihin, vetoamisiin ja sotkuihin. Tee päätös nyt ja odota parempaa elämää! :)

Vierailija
79/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jo itsekin "sairastunut" miehesi alkoholiriippuvuuden mukanaan tuomiin oireisiin. Nimittäin käyt kauppaa hänen kanssaan, sinun karkinsyöminen vastaan miehen alkoholin juominen!  Se on tietysti täysin ymmärrettävää miehen kannalta, sillä hänen täytyy kaikin keinoin saada pidettyä nykyinen tilanne eikä hän halua mitenkään antaa syytä rajoittaa omaa juomistaan.

Tosin sinun ei tarvitse suostua kaupankäyntiin eikä alkaa vertailemaan sinun karkinsyömisisä miehen juomisiin. Sanot vain että puhutaan nyt ensin sinusta ja vaikka sitten myöhemmin minusta. Hyvä on, että näytät esimerkkiä ja voit sanoa suoraan että omat karkinsyömiset on vähennetty taikka vaikka malliksi jopa lopetettu, toki. 

Tiedän niin hyvin ne loputtomat keskustelut, joissa itse yrittää puhua siitä villakoiran ytimestä, ja vastapuoli alkaa hämäämään ja levittämään keskustelua ihan mihin svääfeihin tahansa, jotta saisi oikeutuksen sille juomiselleen. Tottakai siinä puhutaan että kuuluhan saunaan saunaolut. Ja eihän sitä voikaan kieltää etteikö kuuluisi. Mutta jos saunaolut on 12olutta ja saunassa pitää käydä 3 kertaa viikossa, niin sitten se on sen varsinaisen asian eli juomisen mahdollistamista eikä vaan saunomista.

Ja tietysti lomalla voi juoda enemmän kun on kerran loma. Ja tottakai hyvän ruuan kanssa juodaan hyvää viiniä. Ehdottamasti kala-ateria pitää aloittaa jääkylmällä snapsilla. Ja niin edelleen ja niin edelleen.

Uppoat aina siihen selittelyiden ja vähättelyiden suohon ja sitten väsyt ja ajattelet, että jospa tää tästä kun miehen työstressi kohta vähenee , tai kohta tulee kevät ja ehkä se sitten vähän piristyy jne jne.

Tee ihmeessä muistiinpanoja ja kirjoita nimienomaan ylös juomismäärät! Se auttaa sinua muistamaan että mikä tässä oli se varsinainen asia. Ja joskus voit sitten näyttää miehellesikin sen päiväkirjan niistä juomisista. Sinun pitää vaan jaksaa keskittyä siihen mistä tässä nyt on kysymys. Kaikki muu on alkoholin himon synnyttämää miehen kekseliäisyyttä että miten saisi pidettyä tämän nykyisen juomamäärän samana ja ehkä vähän lisäilemään sitä "jos vaikka siltä tuntuu" = eli kyllä tulee tuntumaan.

Ystäväni merkkasi koko syksyn ajan suuren seinäkalenteriin miehen juomiset eli kännit ja sitten ne kankkuspäivät kun ei oikein jaksanut mitään ja lepäili vaan. "Olen väsynyt koko työviikon takia, etkö tajua!"

Sitten näytti kalenterin miehelleen, että tällain sulla on syksy mennyt. Ei ollut kuin max 2 päivää peräkkäin etteikö olisi  ollut juhlat, sauna, stressi, viikonloppu, treenit ja sauna siihen jne jne. Ja näitä humalapäiviä just tollain ti, ke ja tieysti pe ja la ja vähän vielä sunnuntaina.

Ystäväni miehen se herätti. Mies on hyvässä työssä ja vaativassa asemassa ja vähän sillain pitää itseään aika erinomaisena kaverina. Häntä huolestetti kalenterin tulos että oikeesti dokailee liikaa sillä hän pelkää kunnon ja ulkonäön menetystä. Ehkä voi olla että jo alkoi terveyskin pettämään eli kunto laski ja uniongelmat vaivasi.  Kaverin mies lopetti ja vähensi sitten radikaalisti. 

Voimia sinulle, yritä pysyä keskittyneenä vaikka oletkin itse siellä elämässä keskellä. Ja hae ihmeessä ulkopuolista apua, vaikka itsellesi keskusteluapua ja jos mies lähtee niin menkää yhdessä. Ei tarvi suoraan alkaa puhumaan juomisesta, vaan muista asioista jotka varmaan johtuu kyllä siitä. Miehen väsymys, ärtyneisyys, taikka vaikkapa seksin väheneminen. Sehän yleensä vähenee kun mies keskittyy juomiseen...Tsemppiä matkallesi!

Tässä oli paljon hyviä vinkkejä, kiitos.

Täytyy tosiaan yrittää vähän varovaisemmin tämä keskustelu, kun heti on puolustuskannalla. Haluaisin myös merkata kalenteriin ylös juomiset, ja näyttää miehelle. Pelkään siitä seuraavaa reaktiota. Hän osaa olla tulinen, ja minä taas en osaa reagoida sellaiseen. En osaa puolustautua ja hän pääsee taas kuin koira veräjästä ilman että täytyy kommunikoida asiaa läpi. Terapiassa voisin tämän ottaa puheeksi. Jos siitä jotain apua olisi ja osaisin suhtautua tähän oikein.

Ap

Vierailija
80/324 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että monet alkoholin suurkuluttajamiehet näyttää metrin päästä normaaleilta ei tarkoita ettei heillä ole terveyshaittoja alkoholista jos tutkitaan.

Pyydä saada nähdä miehesi verikokeista tuoreeltaan otetut seuraavat arvot: asat, alat, gt, afos, mcv, trigly, cdt. Ovat ihan tavallisia verikokeita joihin pitäisi voida saada lähete terveyskeskuslääkäriltä.

Mutta silti tärkein asia: LÄHDE.

Hän on vasta käynyt terveystarkastuksessa, ja siitä innostuneena/säikähtäneenä aloitti tuon kuurinsa. Vaan ei tajua tuon juomisen yhteyttä terveyteen ollenkaan. Tuskin on lääkärissäkään ollut ihan rehellinen määristään.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme