Olen huolissani miehen juomisesta, onko tämä normaalia? (pidin kirjaa)
Joku täällä neuvoi pitämään kirjaa juomisesta ja niin tein. Oli huolestuttavaa huomata, että mies ei osaa olla pitkään juomatta. Mies ei ole koskaan silmiinnähden humalassa. Olen hänet kerran nähnyt oikein humalassa huojumassa, ja yritti haastaa riitaa ym oli hankalana. Samanlaisia piirteitä on havaittavissa kun on juonut paljon.
KE: 7 tölkkiä kaljaa
PE: 12 kaljaa
LA: 13 kaljaa, lasi viiniä
TI: 7 kaljaa
PE: 9 kaljaa
LA: 10 kaljaa
Tässävaiheessa yritti aloittaa elämäntaparemonttia, ja joi joka päivä viikon ajan vain lasin viiniä. Kun tajusin että lopetti kuurinsa, niin mies vain kommentoi että ei kalja ole pahaksi.
KE: kalja ja lasi viiniä
TO: lasi viiniä
PE: kalja ja lasi viiniä
LA: 5 kaljaa
SU: 6 kaljaa
MA-KE: lasi viiniä joka pvä
PE: 9 kaljaa
LA: 6 kaljaa
SU: 7 kaljaa
TI: 4 kaljaa
KE: 12 kaljaa
LA: 11 kaljaa
SU: 7 kaljaa, lasi viiniä
TI: 8 kaljaa
PE: 8 kaljaa
SU: 11 kaljaa
Havahduin itse tästä listasta. Mies oli aina väittänyt minulle, että minä pidän yllä huonoja tapojani ympäri viikkoa (eli syön karkkia) ja hän pitää kaljan juomiset viikonlopussa ja saunailloissa pari kaljaa. Lisäksi huomasin kuinka paljon hän piilotteli tölkkejä roskikseen! Mies ei itse tiedä tästä listasta ollenkaan. Kuinka muualla juodaan? Onko tämä ihan normaalia?
Kommentit (324)
Olet jo itsekin "sairastunut" miehesi alkoholiriippuvuuden mukanaan tuomiin oireisiin. Nimittäin käyt kauppaa hänen kanssaan, sinun karkinsyöminen vastaan miehen alkoholin juominen! Se on tietysti täysin ymmärrettävää miehen kannalta, sillä hänen täytyy kaikin keinoin saada pidettyä nykyinen tilanne eikä hän halua mitenkään antaa syytä rajoittaa omaa juomistaan.
Tosin sinun ei tarvitse suostua kaupankäyntiin eikä alkaa vertailemaan sinun karkinsyömisisä miehen juomisiin. Sanot vain että puhutaan nyt ensin sinusta ja vaikka sitten myöhemmin minusta. Hyvä on, että näytät esimerkkiä ja voit sanoa suoraan että omat karkinsyömiset on vähennetty taikka vaikka malliksi jopa lopetettu, toki.
Tiedän niin hyvin ne loputtomat keskustelut, joissa itse yrittää puhua siitä villakoiran ytimestä, ja vastapuoli alkaa hämäämään ja levittämään keskustelua ihan mihin svääfeihin tahansa, jotta saisi oikeutuksen sille juomiselleen. Tottakai siinä puhutaan että kuuluhan saunaan saunaolut. Ja eihän sitä voikaan kieltää etteikö kuuluisi. Mutta jos saunaolut on 12olutta ja saunassa pitää käydä 3 kertaa viikossa, niin sitten se on sen varsinaisen asian eli juomisen mahdollistamista eikä vaan saunomista.
Ja tietysti lomalla voi juoda enemmän kun on kerran loma. Ja tottakai hyvän ruuan kanssa juodaan hyvää viiniä. Ehdottamasti kala-ateria pitää aloittaa jääkylmällä snapsilla. Ja niin edelleen ja niin edelleen.
Uppoat aina siihen selittelyiden ja vähättelyiden suohon ja sitten väsyt ja ajattelet, että jospa tää tästä kun miehen työstressi kohta vähenee , tai kohta tulee kevät ja ehkä se sitten vähän piristyy jne jne.
Tee ihmeessä muistiinpanoja ja kirjoita nimienomaan ylös juomismäärät! Se auttaa sinua muistamaan että mikä tässä oli se varsinainen asia. Ja joskus voit sitten näyttää miehellesikin sen päiväkirjan niistä juomisista. Sinun pitää vaan jaksaa keskittyä siihen mistä tässä nyt on kysymys. Kaikki muu on alkoholin himon synnyttämää miehen kekseliäisyyttä että miten saisi pidettyä tämän nykyisen juomamäärän samana ja ehkä vähän lisäilemään sitä "jos vaikka siltä tuntuu" = eli kyllä tulee tuntumaan.
Ystäväni merkkasi koko syksyn ajan suuren seinäkalenteriin miehen juomiset eli kännit ja sitten ne kankkuspäivät kun ei oikein jaksanut mitään ja lepäili vaan. "Olen väsynyt koko työviikon takia, etkö tajua!"
Sitten näytti kalenterin miehelleen, että tällain sulla on syksy mennyt. Ei ollut kuin max 2 päivää peräkkäin etteikö olisi ollut juhlat, sauna, stressi, viikonloppu, treenit ja sauna siihen jne jne. Ja näitä humalapäiviä just tollain ti, ke ja tieysti pe ja la ja vähän vielä sunnuntaina.
Ystäväni miehen se herätti. Mies on hyvässä työssä ja vaativassa asemassa ja vähän sillain pitää itseään aika erinomaisena kaverina. Häntä huolestetti kalenterin tulos että oikeesti dokailee liikaa sillä hän pelkää kunnon ja ulkonäön menetystä. Ehkä voi olla että jo alkoi terveyskin pettämään eli kunto laski ja uniongelmat vaivasi. Kaverin mies lopetti ja vähensi sitten radikaalisti.
Voimia sinulle, yritä pysyä keskittyneenä vaikka oletkin itse siellä elämässä keskellä. Ja hae ihmeessä ulkopuolista apua, vaikka itsellesi keskusteluapua ja jos mies lähtee niin menkää yhdessä. Ei tarvi suoraan alkaa puhumaan juomisesta, vaan muista asioista jotka varmaan johtuu kyllä siitä. Miehen väsymys, ärtyneisyys, taikka vaikkapa seksin väheneminen. Sehän yleensä vähenee kun mies keskittyy juomiseen...Tsemppiä matkallesi!
Se että monet alkoholin suurkuluttajamiehet näyttää metrin päästä normaaleilta ei tarkoita ettei heillä ole terveyshaittoja alkoholista jos tutkitaan.
Pyydä saada nähdä miehesi verikokeista tuoreeltaan otetut seuraavat arvot: asat, alat, gt, afos, mcv, trigly, cdt. Ovat ihan tavallisia verikokeita joihin pitäisi voida saada lähete terveyskeskuslääkäriltä.
Mutta silti tärkein asia: LÄHDE.
Mun isä on juuri tuollainen muka "harmiton tissuttelija" alkoholisti. Työn ja talon hoitaa, lasten kanssa touhuaa eikä ole silminnähden kännissä, "nukahtaa" iltaisin telkkarin ääreen eikä kärsi krapuloista. Piilopulloja autotallissa ja työhuoneessa, tyhjät pullot jemmaa autonsa takapaksiin. Lisäksi jääkaapissa ne "julkioluet", joita juodaan pari illassa ja joita kaupitellaan muillekin.
Terveysongelmat alkoivat vasta 60 vuoden kieppeillä, noin 30 vuotta tissuttelua takana. Sitten joutuikin muutamaan otteeseen sairaalaan ja lopulta sai vakavan sairaskohtauksen ja joutui sairauseläkkeelle, josta vähän säikähtikin mutta samaan menoon on taas luiskahtanut.
Ja sinä vielä kysyt, et onko normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Miesten suurkulutuksen viikko - ja kertakäyttörajat ylittyy heittämällä eli todella reilusti. Miehelläsi on vakava alkoholi-ongelma. Vakavuuden aste riippuu mm. Siitä kauanko juominen suurkulutuksen rajat reilusti ylittävä juominen on jatkunut. Vuoden vai 15? Alkoholismi on ovella ellei ole jo päässyt sisään. JOS teillä ei ole lapsia niin älä tyttö mene niitä tämän miehen kanssa tekemään. Lähde. Juokse kun voit. Pistä parisuhteesi jatkon ehdoksi raitistuminen eli 0-linja. Kaikki muu on itsepetosta ja johtaa sinun (ja miehesi) kohdallasi varmaan kärsimykseen. Toisen elämästä et pysty päättämään hänen puolestaan, omastasi voit. Nyt on aika käyttää sitä päätösvaltaa. - Alkoholistin ex-vaimo
Minusta mies on aina juonut pajon. En osaa oikein varmasti sanoa juoko mies nykyään enemmän kuin ennen. Jotenkin tuntuu että juo, mutta toisaalta, nykyään kiinnitän siihen enemmän huomiota. Jääkaapissa on aina oltava tila laatikolle.
Tiedän että en voi tehdä lapsia tällaiseen tilanteeseen. Ehkä tietää mieskin. En tiedä kuinka saisin hänet keskustelemaan kanssani ilman vähättelyjä. Niin että hän ottaisi minut ja tämän tilanteen tosissaan.
Sen olen myös huomannut, että kun hänella on jotain ongelmaa, hän juo enemmän. Mies ei koskaan puhu ongelmistaan, saattaa ehkä sivulauseessa ohi mennen mainita. Mutta juomisen lisääntymisestä huomaan että asia vaivaa häntä.
Ap
44 lisää vielä: isäni valitsi alkoholin mielummin kuin perheensä kahdesti (toinen vaimo lapsineen palasi kuitenkin lopulta takaisin luokseen en ymmärrä miksi) ja näköjään terveydenkin voi uhrata alkon takia, vaikka on vielä alaikäisiä lapsia ja lapsenlapsia.
Joku tuolla kommentoi, että alkoholistien lapset löytävät aina alkit omiksi puolisoikseen. En sylje itse kuppiin mutta en kyllä siedä humalahakuista juomista. Meidän perheessä voidaan ottaa annos viiniä tai olutta ruokajuomana (tosin olut usein alkoholiton) illallisella ja illanistujaisissa seuroissa muutama tai jopa pikku hiprakka mutta ei mitään elämäntapalipitystä tai joka kuukausittaista kännäystä. Elämässä pitää pysyä muutenkin kiinni kuin vain päihteisiin turvautumalla ja liiallinen päihteitten käyttö altistaa uni- ja ahdistushäiriöihin ennen kuin varsinaista riippuvuutta edes välttämättä ehtii kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten suurkulutuksen viikko - ja kertakäyttörajat ylittyy heittämällä eli todella reilusti. Miehelläsi on vakava alkoholi-ongelma. Vakavuuden aste riippuu mm. Siitä kauanko juominen suurkulutuksen rajat reilusti ylittävä juominen on jatkunut. Vuoden vai 15? Alkoholismi on ovella ellei ole jo päässyt sisään. JOS teillä ei ole lapsia niin älä tyttö mene niitä tämän miehen kanssa tekemään. Lähde. Juokse kun voit. Pistä parisuhteesi jatkon ehdoksi raitistuminen eli 0-linja. Kaikki muu on itsepetosta ja johtaa sinun (ja miehesi) kohdallasi varmaan kärsimykseen. Toisen elämästä et pysty päättämään hänen puolestaan, omastasi voit. Nyt on aika käyttää sitä päätösvaltaa. - Alkoholistin ex-vaimo
Minusta mies on aina juonut pajon. En osaa oikein varmasti sanoa juoko mies nykyään enemmän kuin ennen. Jotenkin tuntuu että juo, mutta toisaalta, nykyään kiinnitän siihen enemmän huomiota. Jääkaapissa on aina oltava tila laatikolle.
Tiedän että en voi tehdä lapsia tällaiseen tilanteeseen. Ehkä tietää mieskin. En tiedä kuinka saisin hänet keskustelemaan kanssani ilman vähättelyjä. Niin että hän ottaisi minut ja tämän tilanteen tosissaan.
Sen olen myös huomannut, että kun hänella on jotain ongelmaa, hän juo enemmän. Mies ei koskaan puhu ongelmistaan, saattaa ehkä sivulauseessa ohi mennen mainita. Mutta juomisen lisääntymisestä huomaan että asia vaivaa häntä.
Ap
Hei, olen 41v mies. Olen juonut puolen vuoden aikana 2 olutta ja puoli pulloa viiniä. En ole absolutisti. Minusta oma kulutukseni on normaalia, koska minun ei ole tarvinnut juoda alkoholia rentoutumiseen/ahdistukseen/suruun/iloon jne. Olen juonut, jos on huvittanut ja nyt puolen vuoden aikana ei ole huvittanut tuon enempää. Se vanha slogan; "Elämä on parasta huumetta" on minusta ihan osuva.
Ihan oikeasti, miehesi on syvällä alkoholismin suossa. Jätä hänet.
Vierailija kirjoitti:
Eivät nuo kerta-annoksina mitään huikeita ole. Ongelma on se, että joka päivä juo tuon määrän. Kuten täällä muutkin sanovat, niin onhan tuo alkoholisimia ilman muuta.
Yritä puhua rauhallisesti asiasta ja saada ymmärtämään, ettei näin voi jatkua. Meneehän tuohon tuhottomasti rahaakin ja pidemmällä tähtäyksellä terveyskin voi kärsiä. Tosin miehet ovat uskomattoman kestäviä. Hyvinkin voi jatkaa samaa tahtia kymmeniä vuosia ilman mitään. Tiedän tapauksia.
Ja tuo on tosiaan sitä normaali arki-juomista. Joskus yritti korvata kaljaa kotikaljalla, vaan ei se sitten kuulemma ollut sama asia. Kalja on ruokajuoma, saunajuoma, herkku ym... Nyt kun mies on ollut niin tarkka terveyskuuristaan, olin ajatellut että tajuaisi kaljan kittaamisenkin vähentää. Vaan selittelee sen parhain päin. Ei auta vaikka mitä tutkimustuloksia näytän, kalja on terveellistä. Piste. :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten työnsä hoitaa? Vai käykö töissä ollenkaan?
Käy töissä ja kaikki on siinä mielessä ok. Arki periaatteessa rullaa. Miehen unirytmi on jatkuvasti sekaisin, joten kotityöt jää usein hoitamatta, ja kämppä on sen näköinen. Nytkin nukkuu, kun eilisen illan joi kaljaa ja viskiä. Ja alkoi taas jotain riitaa haastamaan kun oli juonut väkevämpiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulosti aivan entisen ukon touhuilta ja alkoholismin takia jätin. Ei muuttunut joten juoppo mikä juoppo.
Piilottelu, vähättely, nostaa jonkun oman tekemisen eli karkin syömisen suureksi ongelmaksi, kiristäminen, manipulointi ja muu roska. Miehesi on alkkis ja tie tuosta ulos on avioero. Mies ei tule raitistumaan ja pilaat elämäsi jos jäät. Mieti haluatko havahtua 20 vuoden jälkeen miten elämä meni ohi ukon kanssa joka vain ryyppää? Tulet aina olemaan kakkonen.
Alkoholisti voi raitistua vain jos itse haluaa ja mahdollistat juomisen menemällä kaikkiin typeriin miehesi vaatimuksiin mukaan. Mistä tiedät montako muuta jemmaa teiltä löytyy tai miehen työpaikalta, autosta jne. Surullista mutta oman elämäsi kannalta tärkeää on lähteä eri suuntiin. Samalla paranet itsekin koska olet läheisriippuvainen.
Jemmoja en ole vielä löytänyt, mutta sehän ei tarkoita etteikö niitä olisi. Mitä enemmän yritän puhua hänelle tästä, sitä enemmän huomaan että hän alkaa piilottelemaan. Niinkuin juurikin tuo roskiin heittely. Joten olen ehkä alitajuisesti siitä säikähtänyt ja ajatellut että parempi jos minä olen tietoinen että hän juo, kuin että juo salaa. Joka on ihan väärä aate. En halua olla mahdollistaja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, miten alkoholistien lapset päätyvät yhteen alkoholistien kanssa, ja puolisoaan hakkaavien lapset päätyvät yhteen väkivaltaisten tyyppien kanssa ja saavat pataan omassa kodissaan. Kunpa olisi keinoja katkaista tuollaiset sukupolvien mittaiset ketjut!
Aijaa. Tämä alkoholistin tytär on aina tutustumisvaiheessa tehnyt selväksi, ettei katsele minkäänlaista tissuttelua ja säännöllistä kännäystä. Siinä on aika moni mies mennyt ei-kastiin ja hyvä niin. Vähemmän huolia minulle. Nykyään olen löytänyt jo sen oikean.
Kannattaa todellakin lopettaa tuollainen suhde. Itselläni kahden vuoden seurustelusuhde, emme luojan kiitos asu yhdessä, katkesi nyt joulun alla miehen juomiseen. Väittää ettei juo,mutta totta helvetissä kuulen puhelimessa että on ottanut ja näen tavatessa että on krapulassa. Lisäksi on viimeisen puolen vuoden aikana paljastunut väkivallalla uhkailijaksi. Ei uhannut vielä mua,mutten jäänyt sitä hetkeä odottelemaan. On muutamia häiritseviä viestejä laittanut " Uskon ettet rakasta mua jos sanot sen ja katsot mua silmiin" Hyi saatana, en halua nähdä tyyppiä edes vilahdukselta!
Vierailija kirjoitti:
On paljon. Ja liikaa ilman muuta. Omalla miesystävällä määrät ihan samanlaisia, paitsi viikonloppuisin menee se laatikko vuorokaudessa. Kutsuu itseään tissuttelijaksi?!?
Ei myöskään ole halukas lähtemään a-klinikalle tai muualle hoitamaan asiaa, on ollut suurkuluttaja jo varmaan kymmenen vuoden ajan.
Kertoo ettei ole "valmis" luopumaan oluesta... Työnsä hoitaa kyllä ihan ok, ei poissaoloja ja pitää siellä kulissit pystyssä.
Vähän samansorttinen tarina. Paitsi etten ole uskaltanut puhua a-klinikasta sanaakaan. Se oli jo kova paikka kun aloin itse käymään terapiassa lapsuuteni vuoksi. Miehelle on kulissit tärkeät.
Ja se on kuulemma joo tissuttelua kun juo hitaasti? Vesi ei kuulemma vie janoa samalla lailla kuin olut. En käsitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tu mukaan maanittelu on myös vaarallinen tie...yrittää hakea sitä tilannetta että alkoholinkäyttönsä olisi normaalia vaikkei ole sitä lähellekään. Nuo määrät on järkyttävän isoja arkikäyttöön joten voi vain kuvitella millaisia ovat juhlapäivinä...jos noiden määrien jälkeen vielä joku päivä onnistuu auton rattiin lähtemään niin seuraukset voivat olla vakavat. Onneksi olkoon, miehesi on alkoholisti.
Onneksi tuo on tajunnut pysyä auton ratista pois silloin kun juo. Jotenkin tuntuu että kaljanjuonti on jotain ajanvietettä miehelle. Istuu katsomassa telkkaria, tai surffaa netissä ja samalla kittaa kaljaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo siinävaiheessa kun pitää kysyä että kannattaako huolestua, niin pitää huolestua.
Isäni oli alkoholisti, enkä ole oppinut mikä on normaalia alkoholin kulutusta. Itse olin sen takia absolutisti kunnes aloin seurustelemaan mieheni kanssa. Olemme olleet jo 10-vuotta yhdessä. Nyt saatan juoda siiderin kerran kuussa, jos sitäkään.
Olen huomannut että mies on vähitellen aloittanut maanittelemaan minua juomaan kanssaan useammin. En muista joiko hän seurustelun aloittaessa näin paljoa. Ehkä ei?
Ap
Alkoholismi on itsensä kieltävä, koko ajan paheneva ja kuolemaan johtava sairaus joka sairastuttaa myös läheiset. Jätä miehesi, jos hän ei raitistu. Vain 4-5% alkoholisteista raitistuu pysyvästi, eli 95% todennäköisyydellä sinun on syytä erota mitä pikimmiten.
Höpö höpö. Alkoholiongelmia on monenlaisia, eivätkä kaikki liikaa juovat ole rappioalkoholisteja.
Tällä palstalla ratkaisu kaikkiin ongelmiin on "jätä se sika".
Itse join 4 vuotta sitten 5-6 kaljaa päivässä. Sitten sain vähennettyä 3-4:ään ja siinä se on pysynyt. Lopetan sitten kun jaksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, miten alkoholistien lapset päätyvät yhteen alkoholistien kanssa, ja puolisoaan hakkaavien lapset päätyvät yhteen väkivaltaisten tyyppien kanssa ja saavat pataan omassa kodissaan. Kunpa olisi keinoja katkaista tuollaiset sukupolvien mittaiset ketjut!
Aijaa. Tämä alkoholistin tytär on aina tutustumisvaiheessa tehnyt selväksi, ettei katsele minkäänlaista tissuttelua ja säännöllistä kännäystä. Siinä on aika moni mies mennyt ei-kastiin ja hyvä niin. Vähemmän huolia minulle. Nykyään olen löytänyt jo sen oikean.
Ystäväni, jolla oli alkoholisti isä, erosi 40 -vuotiaana raittiista miehestä (no siihen oli omat syynsä) ja "löysi" itselleen todellisen retkun. Yli 10 vuotta alkoholistina olleen miehen. Nyt sitten yrittää rakkaudella parantaa ja on jo vuoden jälkeen ihan rikki. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tällaisia poikkeuksia on.
Toivottavasti miehelläsi ei ole mitään muuta riippuvuutta, kuten pelaaminen tai seksi.
Ja minäkun silloin ajattelin että mies on erilainen kuin isäni. Mieheni kyllä tietää isästäni, ja minun suhtautumisestani runsaaseen juomiseen. Kun näin ensimmäisen kerran miehen vanhemmat, he kysyivät leikillään että juoko mies paljon. Nyt en ole enää niin varma kysyivätkö he asiaa niin leikillisesti. Jos olen oikein käsittänyt, niin miehen lapsuudessa on myös ollut runsasta juomista. En kauhean tarkkaan edes tiedä hänen lapsuudestaan, kun ei ole suostunut siitä kertomaan.
Ap