Olen huolissani miehen juomisesta, onko tämä normaalia? (pidin kirjaa)
Joku täällä neuvoi pitämään kirjaa juomisesta ja niin tein. Oli huolestuttavaa huomata, että mies ei osaa olla pitkään juomatta. Mies ei ole koskaan silmiinnähden humalassa. Olen hänet kerran nähnyt oikein humalassa huojumassa, ja yritti haastaa riitaa ym oli hankalana. Samanlaisia piirteitä on havaittavissa kun on juonut paljon.
KE: 7 tölkkiä kaljaa
PE: 12 kaljaa
LA: 13 kaljaa, lasi viiniä
TI: 7 kaljaa
PE: 9 kaljaa
LA: 10 kaljaa
Tässävaiheessa yritti aloittaa elämäntaparemonttia, ja joi joka päivä viikon ajan vain lasin viiniä. Kun tajusin että lopetti kuurinsa, niin mies vain kommentoi että ei kalja ole pahaksi.
KE: kalja ja lasi viiniä
TO: lasi viiniä
PE: kalja ja lasi viiniä
LA: 5 kaljaa
SU: 6 kaljaa
MA-KE: lasi viiniä joka pvä
PE: 9 kaljaa
LA: 6 kaljaa
SU: 7 kaljaa
TI: 4 kaljaa
KE: 12 kaljaa
LA: 11 kaljaa
SU: 7 kaljaa, lasi viiniä
TI: 8 kaljaa
PE: 8 kaljaa
SU: 11 kaljaa
Havahduin itse tästä listasta. Mies oli aina väittänyt minulle, että minä pidän yllä huonoja tapojani ympäri viikkoa (eli syön karkkia) ja hän pitää kaljan juomiset viikonlopussa ja saunailloissa pari kaljaa. Lisäksi huomasin kuinka paljon hän piilotteli tölkkejä roskikseen! Mies ei itse tiedä tästä listasta ollenkaan. Kuinka muualla juodaan? Onko tämä ihan normaalia?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Ei oo, tuo on alkoholismia jos et sattunut tietämään. Vielä perustelee omaa juomistaan niin pahempi... Itse en alkkista katselisi.
Ollaan tästä usein puhuttu ja hän kääntää puheen aina minun ongelmiin ja herkun syöntiin. Että hänen kaljan juontinsa on rutkasti terveellisempää kuin minun sokerinsyöminen ym. Ja perustelee juomistaan että ei juo kaikkea kerralla, vaan pitkin iltaa, jolloin se on ihan eri asia kuin jos joisi nopeaa. Ei se nyt siltä tunnu kun määrät on isot. Ja tuossa listalla oli ihan perus arkea listattuna, juhlissa on eri meininki ja silloin juodaan erikoisempia ja ehkä enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo siinävaiheessa kun pitää kysyä että kannattaako huolestua, niin pitää huolestua.
Isäni oli alkoholisti, enkä ole oppinut mikä on normaalia alkoholin kulutusta. Itse olin sen takia absolutisti kunnes aloin seurustelemaan mieheni kanssa. Olemme olleet jo 10-vuotta yhdessä. Nyt saatan juoda siiderin kerran kuussa, jos sitäkään.
Olen huomannut että mies on vähitellen aloittanut maanittelemaan minua juomaan kanssaan useammin. En muista joiko hän seurustelun aloittaessa näin paljoa. Ehkä ei?
Ap
Alkoholismi on itsensä kieltävä, koko ajan paheneva ja kuolemaan johtava sairaus joka sairastuttaa myös läheiset. Jätä miehesi, jos hän ei raitistu. Vain 4-5% alkoholisteista raitistuu pysyvästi, eli 95% todennäköisyydellä sinun on syytä erota mitä pikimmiten.
Se on jännä, miten alkoholistien lapset päätyvät yhteen alkoholistien kanssa, ja puolisoaan hakkaavien lapset päätyvät yhteen väkivaltaisten tyyppien kanssa ja saavat pataan omassa kodissaan. Kunpa olisi keinoja katkaista tuollaiset sukupolvien mittaiset ketjut!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia tuommosia listoja tehdä.
Ahaa. Tunsin itseni hieman rosvoksi, kun aamulla aina laskin montako kaljaa on jääkaapissa ja tarkistin roskiksia. Mutta kyllä valaistuin ja paljon. Kun mies ei suostu puhumaan aiheesta kanssani ja asiaa vähätellään, ei jää paljoa vaihtoehtoja.
Ap
Miesten suurkulutuksen viikko - ja kertakäyttörajat ylittyy heittämällä eli todella reilusti. Miehelläsi on vakava alkoholi-ongelma. Vakavuuden aste riippuu mm. Siitä kauanko juominen suurkulutuksen rajat reilusti ylittävä juominen on jatkunut. Vuoden vai 15? Alkoholismi on ovella ellei ole jo päässyt sisään. JOS teillä ei ole lapsia niin älä tyttö mene niitä tämän miehen kanssa tekemään. Lähde. Juokse kun voit. Pistä parisuhteesi jatkon ehdoksi raitistuminen eli 0-linja. Kaikki muu on itsepetosta ja johtaa sinun (ja miehesi) kohdallasi varmaan kärsimykseen. Toisen elämästä et pysty päättämään hänen puolestaan, omastasi voit. Nyt on aika käyttää sitä päätösvaltaa. - Alkoholistin ex-vaimo
Eivät nuo kerta-annoksina mitään huikeita ole. Ongelma on se, että joka päivä juo tuon määrän. Kuten täällä muutkin sanovat, niin onhan tuo alkoholisimia ilman muuta.
Yritä puhua rauhallisesti asiasta ja saada ymmärtämään, ettei näin voi jatkua. Meneehän tuohon tuhottomasti rahaakin ja pidemmällä tähtäyksellä terveyskin voi kärsiä. Tosin miehet ovat uskomattoman kestäviä. Hyvinkin voi jatkaa samaa tahtia kymmeniä vuosia ilman mitään. Tiedän tapauksia.
Miten työnsä hoitaa? Vai käykö töissä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Älä nipota. Oluen alkoholiprosentti on niin pieni, että alkoholismi on tuosta vielä aika kaukana.
Mieskö se siellä huutelee? Olut on alkoholia, vaikkei prosentteja paljon olisikaan. Sitä ei sen takia esim. myydä alaikäisille. Alkoholismi on riippuvuus siinä missä vaikkapa sokeririippuvuuskin. Ja riippuvuuden selkein merkki on se, ettei voi olla ilman sitä kyseistä ainetta.
Ap:n lista on hyvä ja joskus sellainen on tarpeen, että alkoholisti ymmärtää juovansa liikaa. Näyttäisin listan miehelle ja koettaisin keskustella asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä juon 1,2,3kaljaa joskus ja muutaman kerran vuodessa naamat, välillä menee viikkojakin ilman sauna kaljaa.
Viiniä en juo ollenkaan eikä väkevät oikein maistu.
Ajattelisin että tällainen juominen olisi ehkä normaalia. Olen joskus yrittänyt kiskoa samaa määrää mitä mies, ja on tullut vain kamalan paha olo. Join siis samaa tahtia hänen perässään, ja kun minä päädyin oksentamaan ja lopetin, mies jatkoi juomistaan vielä pitkään.
Ap
Kuulosti aivan entisen ukon touhuilta ja alkoholismin takia jätin. Ei muuttunut joten juoppo mikä juoppo.
Piilottelu, vähättely, nostaa jonkun oman tekemisen eli karkin syömisen suureksi ongelmaksi, kiristäminen, manipulointi ja muu roska. Miehesi on alkkis ja tie tuosta ulos on avioero. Mies ei tule raitistumaan ja pilaat elämäsi jos jäät. Mieti haluatko havahtua 20 vuoden jälkeen miten elämä meni ohi ukon kanssa joka vain ryyppää? Tulet aina olemaan kakkonen.
Alkoholisti voi raitistua vain jos itse haluaa ja mahdollistat juomisen menemällä kaikkiin typeriin miehesi vaatimuksiin mukaan. Mistä tiedät montako muuta jemmaa teiltä löytyy tai miehen työpaikalta, autosta jne. Surullista mutta oman elämäsi kannalta tärkeää on lähteä eri suuntiin. Samalla paranet itsekin koska olet läheisriippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Kalja: keskikaljaa? Määrä/kalja: 0,33 vai 0,5l?
Juu, keskikaljaa enimmäkseen, eli sen 4,7%? Ja suurin osa 0,33l, mutta joukossa on useina päivinä yleensä yksi 0,5l kalja/siideri. Kaupassa väittää aina ostavansa minulle siiderin, kieltäydyn ja hän juo sen itse. Eihän sitä voi säästöön jättää, tai edes ostamatta. Sama homma viineissä ja muissa.
Ap
On paljon. Ja liikaa ilman muuta. Omalla miesystävällä määrät ihan samanlaisia, paitsi viikonloppuisin menee se laatikko vuorokaudessa. Kutsuu itseään tissuttelijaksi?!?
Ei myöskään ole halukas lähtemään a-klinikalle tai muualle hoitamaan asiaa, on ollut suurkuluttaja jo varmaan kymmenen vuoden ajan.
Kertoo ettei ole "valmis" luopumaan oluesta... Työnsä hoitaa kyllä ihan ok, ei poissaoloja ja pitää siellä kulissit pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole normaalia tuollainen juominen. Onko teillä lapsia? Jaksaako mies touhuta heidän kanssaan mitään?
Ei ole lapsia monestakaan syystä. Ollaan puhuttu kyllä että joskus olisi mukava hankkia, mutta aika ei tunnu yhtään sopivalta. Minua huolettaa että mies ei osaisi lopettaa juomista, enkä halua että lapsi oppisi tuollaisen juomisen olevan normaalia, saati sitten kärsisi muuten. Jos tässä vaiheessa pamahtaisin paksuksi, tekisin abortin. En luota, ennen kuin näen, että mies osaa olla juomatta. Kerran on ollut kuukauden ollenkaan juomatta, ja ollaan kuitenkin oltu jo kymmenen vuotta yhdessä...
Ap
Tu mukaan maanittelu on myös vaarallinen tie...yrittää hakea sitä tilannetta että alkoholinkäyttönsä olisi normaalia vaikkei ole sitä lähellekään. Nuo määrät on järkyttävän isoja arkikäyttöön joten voi vain kuvitella millaisia ovat juhlapäivinä...jos noiden määrien jälkeen vielä joku päivä onnistuu auton rattiin lähtemään niin seuraukset voivat olla vakavat. Onneksi olkoon, miehesi on alkoholisti.
Mun eksä yritti myös maanitella juomaan ja baareilemaan kanssaan, muut yhteiset harrastukset eivät kiinnostaneet. Oli vuorotyö, jossa piti olla ajokunnossa, mutta joi aina ne kaikki mahdolliset välit 'koska ei ole normaaleja viikonloppuja'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juon 1,2,3kaljaa joskus ja muutaman kerran vuodessa naamat, välillä menee viikkojakin ilman sauna kaljaa.
Viiniä en juo ollenkaan eikä väkevät oikein maistu.Ajattelisin että tällainen juominen olisi ehkä normaalia. Olen joskus yrittänyt kiskoa samaa määrää mitä mies, ja on tullut vain kamalan paha olo. Join siis samaa tahtia hänen perässään, ja kun minä päädyin oksentamaan ja lopetin, mies jatkoi juomistaan vielä pitkään.
Ap
Mies on fysiologisesti jo paljon kestävämpi alkoholille kuin nainen. Tämä siitä johtuen, että suhteessa painoon miehessä on jopa 30 prosenttia enemmän vettä. Alkoholihan on vesiliukoinen yhdiste. Lisäksi miehesi on kehittänyt toleranssia, joten hyvin uskon tämän kokemuksen.
Kunnon alkkiksella 12-15 annostakaan muutamien tuntien aikana nautittuna ei aiheuta suuria muutoksia toimintakyvyssä. Nähty on omakohtaisesti eli mieheni oli alkoholisti. Sittemmin olemme eronneet, mikä lienee teidänkin kohtalonne, ellei muutosta tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo siinävaiheessa kun pitää kysyä että kannattaako huolestua, niin pitää huolestua.
Isäni oli alkoholisti, enkä ole oppinut mikä on normaalia alkoholin kulutusta. Itse olin sen takia absolutisti kunnes aloin seurustelemaan mieheni kanssa. Olemme olleet jo 10-vuotta yhdessä. Nyt saatan juoda siiderin kerran kuussa, jos sitäkään.
Olen huomannut että mies on vähitellen aloittanut maanittelemaan minua juomaan kanssaan useammin. En muista joiko hän seurustelun aloittaessa näin paljoa. Ehkä ei?
Ap
Alkoholismi on itsensä kieltävä, koko ajan paheneva ja kuolemaan johtava sairaus joka sairastuttaa myös läheiset. Jätä miehesi, jos hän ei raitistu. Vain 4-5% alkoholisteista raitistuu pysyvästi, eli 95% todennäköisyydellä sinun on syytä erota mitä pikimmiten.
En tiedä miten saisin hänet havahtumaan tilanteeseen. Hän tuntuu ärtyvän kun yritän puhua tästä ja vaihtaa aihetta. Ylipäätään vakavista aiheista on hankala puhua hänen kanssaan, kun välttelee.
Olen yrittänyt puhua hänelle ja näyttää artikkeleja kuinka runsas alkohonlinjuonti ei ole hyväksi, mutta hän ei ota kuuleviin korviinsa ja sanoo artikkeleja humpuukiksi. On sitten vastapainoksi etsinyt minulle artikkeleja alkoholin hyvistä vaikutuksista ja perustelee sillä juomistaan.
Nyt hänellä on tosiaan elämäntaparemontti menossa, josta jaksaa vouhkata ja olla tarkkana, mutta kalja on pois siltä listalta. Koska se "ei ole niin pahaksi".
Ap
Sinun karkinsyöntisi ei ole millään lailla verrannollinen alkoholin aiheuttamiin terveys- ja mielenterveyshaittoihin. Käytännössä kaikilla alkoholiingelmaisilla on unettomuusongelma myös. Mutta Alkoholi on karsinogeeni eli syöpää aiheuttava aine sekä hermomyrkky. Sokeri ei ole näitä, vaikka sokeririippuvuus on joillekin ihan todellinen ongelma. Herää tilanteeseesi. Pelasta itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia tuommosia listoja tehdä.
Tämä oli saanut alapeukkuja. Minä olen kuitenkin samaa mieltä. Itse listoja ja kulutusmääriä laskeneena, alkoholistista eronneena.
Tiesin, että jokin oli vialla, ja yritin määritellä ongelman. No miehen juominen, juohan se, enhän minä vaan ole hullu, onko tämä normaalia. Sain tiedon, meni viiniä, konjakkia, milloin mitäkin. Epäilin, onko se ottanut, joskus oli ehkä illan ihan ottamatta mitään. Yleensä ei.
Minut pelasti vertaistuki. Ensin sain sen luottamuksen, ettei mun tarvitse laskea, voin tässä tapauksessa vetää sen rajan ihan ensimmäiseen olueen. Nollatoleranssi. Eksä natkutti, että kyllähän hän voi yhden oluen, haloo YHDEN juoda ihan janoonsa ruohonleikkuun yhteydessä. Ja minä sanoin, että totta kai voit, mutta minä annan silloin täyden vapauden juoda vaikka viidennenkin.
Lopulta sain voimia ihan lopulliseen eroamiseen. Ei se vaan ollut sen arvoista.
Mikään järkipuhe tai suostuttelu ei auta. Jos ihmisellä on juomatonta viinaa, niin se juo. Sitä paitsi, niin kauan kuin yrittää väkisin pysytellä kuivilla (kokemusta siitäkin) niin ei sekään kivaa aikaa ole. Rakas alkoholi vetää puoleensa ja jokainen joka yrittää tähän rakkaussuhteeseen ryppyä tehdä, on vihollinen.
Mene al-anoniin tai edes Päihdelinkin Kotikanavalle.
Hui kamala. Ylittää suurkulutuksen rajan. :( Sen yhden ainoan kerran oli hoippumiseen asti humalassa, ja oli silloin pikkujouluissa ja juonut ties mitä viinoja. Sammui heti kun tönäisin sänkyyn samalla kun murisi jotain riidan alkua. Muuten en ole havainnut humaltumisen merkkejä. Paitsi että paljon juotuaan hermostuu herkemmin ja ottaa nokkiinsa monista asioista.
Liittyykö univaikeudet tähän? Hänellä on usein ongelmana saada unta, ja usein myöhään yöhön hereillä ja unirytmi ihan sekaisin.
Ap