Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani miehen juomisesta, onko tämä normaalia? (pidin kirjaa)

Vierailija
03.01.2016 |

Joku täällä neuvoi pitämään kirjaa juomisesta ja niin tein. Oli huolestuttavaa huomata, että mies ei osaa olla pitkään juomatta. Mies ei ole koskaan silmiinnähden humalassa. Olen hänet kerran nähnyt oikein humalassa huojumassa, ja yritti haastaa riitaa ym oli hankalana. Samanlaisia piirteitä on havaittavissa kun on juonut paljon.

KE: 7 tölkkiä kaljaa
PE: 12 kaljaa
LA: 13 kaljaa, lasi viiniä
TI: 7 kaljaa
PE: 9 kaljaa
LA: 10 kaljaa

Tässävaiheessa yritti aloittaa elämäntaparemonttia, ja joi joka päivä viikon ajan vain lasin viiniä. Kun tajusin että lopetti kuurinsa, niin mies vain kommentoi että ei kalja ole pahaksi.

KE: kalja ja lasi viiniä
TO: lasi viiniä
PE: kalja ja lasi viiniä
LA: 5 kaljaa
SU: 6 kaljaa
MA-KE: lasi viiniä joka pvä
LA: 6 kaljaa
SU: 7 kaljaa
TI: 4 kaljaa
KE: 12 kaljaa
LA: 11 kaljaa
SU: 7 kaljaa, lasi viiniä
TI: 8 kaljaa
PE: 8 kaljaa
SU: 11 kaljaa

Havahduin itse tästä listasta. Mies oli aina väittänyt minulle, että minä pidän yllä huonoja tapojani ympäri viikkoa (eli syön karkkia) ja hän pitää kaljan juomiset viikonlopussa ja saunailloissa pari kaljaa. Lisäksi huomasin kuinka paljon hän piilotteli tölkkejä roskikseen! Mies ei itse tiedä tästä listasta ollenkaan. Kuinka muualla juodaan? Onko tämä ihan normaalia?

Kommentit (324)

Vierailija
301/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nipota. Oluen alkoholiprosentti on niin pieni, että alkoholismi on tuosta vielä aika kaukana.

Määrien lisäksi alkoholismin määritelmän täyttää päivittäinen juominen. Jos ei pysty pitämään välipäiviä, on jo fyysisesti riippuvainen.

Taidat olla alkoholisti itsekin kun yrität vähätellä.

Alkoholismitesti

https://paihdelinkki.fi/fi/testit-ja-laskurit/alkoholi/alkoholiriippuvu…

Vierailija
302/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listan nähden miehesi juo pari vähemmän kun mä viikossa ja oon 25 v nainen ja alkoholisti. Anna miehesi mulle . Ota joku mies joka tykkää syödä kanssa karkkia eikä kontrolloi sua siinä. Alkoholi voittaa kaiken jos on alkoholisti, valitettavasti. Mulle kolme miestä sanonut valitse juominen tai minä. Vastasin okei oli mukava tutustua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo siinävaiheessa kun pitää kysyä että kannattaako huolestua, niin pitää huolestua. 

Totta. Mutta usein läheiset yrittävät selittää asioita parhain päin eivätkä halua myöntää tosiasioita - kuten ei juovakaan.

Vierailija
304/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vanha monisairas kaverini on pahoin alkoholisoitunut, juo yleensä n. 24 laTikon keskiolutta/vrk silloin kun ryyppy on päällä.

Määrä vaihtelee 10-30 oluen välillä. Välillä on viikon tai pari raittiina, joskus kuukaudenkin.

Olen nuo määrät pannut merkille, kun käytän häntä joskus kaupassa.

Häneltä itseltään kun kysyy, hän väittää, että 24 olutta riittää hänelle usein kuukaudeksi.

Vierailija
305/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo siinävaiheessa kun pitää kysyä että kannattaako huolestua, niin pitää huolestua. 

Isäni oli alkoholisti, enkä ole oppinut mikä on normaalia alkoholin kulutusta. Itse olin sen takia absolutisti kunnes aloin seurustelemaan mieheni kanssa. Olemme olleet jo 10-vuotta yhdessä. Nyt saatan juoda siiderin kerran kuussa, jos sitäkään.

Olen huomannut että mies on vähitellen aloittanut maanittelemaan minua juomaan kanssaan useammin. En muista joiko hän seurustelun aloittaessa näin paljoa. Ehkä ei?

Ap

Jotkut ovat alkoholisoituneet eläessään alkoholistin kanssa. Neuvoisin ap:tä varomaan sitä.

Vierailija
306/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akoholisti ainakin oli v 2016 . Nyt on maksa ja haima sökönä. Itse saa sairautensa valita.

Yllättävästi nuo elimet joillakin kestävät.

Vierailija
307/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrät eivät ole todellakaan paljon. Katsoin että on juonut pahimmillaan 34 tölkkiä olutta viikossa, mikä tekee vain noin 3 tuopillista per päivä. Olut on mieto juoma, ja jos ei ole edes silminnähden humalassa, niuhotat turhasta. Riippuvuus voi kylläkin pahentua ajan kanssa.

Vierailija
308/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti.

Vierailija
309/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työnsä hoitaa? Vai käykö töissä ollenkaan?

Käy töissä ja kaikki on siinä mielessä ok. Arki periaatteessa rullaa. Miehen unirytmi on jatkuvasti sekaisin, joten kotityöt jää usein hoitamatta, ja kämppä on sen näköinen. Nytkin nukkuu, kun eilisen illan joi kaljaa ja viskiä. Ja alkoi taas jotain riitaa haastamaan kun oli juonut väkevämpiä.

Ap

Monilla alkoholisteilla on ulkoisesti elämä kunnossa. Heillä on työ, koti, on perhe, ajokortti, ystäviä, ehkä harrastus. Alkoholismi ei varsinaisesti näy päälle. Se näkyy ulkopuolisille sitten myöhäisessä vaiheessa, mutta silloin ollaan jo todella pitkällä alamäessä. Kadulla toikkaroiva puliukko tai kassialma on monelle tavalliselle kansalaiselle esimerkki alkoholistista. Mutta nämä ovat  jo pohjalla eivätkä pysty salaamaan tilannettaan.

Vierailija
310/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea kaikkia kommentteja mutta mä olen meillä se joka on pitkään vetänyt sen 30 annosta viikossa. Mä en ole kieltänyt koskaan ongelmaa. Olen yrittänyt vähentää ja mikään ei ole onnistunut omin voimin joten hakeuduin A-klinikalle. Ei sieltäkään saanut sellaista tukea mikä olis auttanut. Puhuminen oli turhaa. Lopulta päädyin antabukseen.

Onneks puolisoni ei ole tuollainen että olis heti ajatellut juosta ja kovaa pois. Onneksi lapsilta ei ole rikottu perhettä. Olen aina tehnyt kaikkeni että lapset kärsisivät juomisestani niin vähän kuin mahdollista. Meillä ei ole ollut kännitappeluita eikä petettyjä lupauksia.

Me kaikki alkoholistit emme ole läpimätää pohjasakkaa. Melkein kaikki Suomessa aloittavat jossain vaiheessa alkoholin käytön. Joillekin meistä sitten käy näin. Eikä se tarkoita itsepetosta ja valehtelua, se voi tarkoittaa myös ongelman myöntämistä ja avun hakemista.

Selvää on että apn mies on pahasti riippuvainen ja todellakin kuluttaa vaarallisen paljon.

Hyvä että tajusit ongelman ja osasit ajatella rationaalisesti.

Harmikseni mieheni ei ole samanlainen. Kokee huolestumiseni ja auttamiseni uhkana. Ei myönnä ongelmaa, ei keskustele ei tule vastaan, ei mitään. Muistan että olen kerran tässä suhteessa saanut hänet mylntämään että on käyttäytynyt liian agressiiviesti minua kohtaan päissään. Ja siinä se. Ainut ongelmansa jonka on myöntänyt ääneen, ja se unohtui sitten heti seuraavana päivänä.

Ap

Päihdeongelmainen ei myönnä, että hänellä on ongelma. Se koskee niin päihdeongelmia kuin peliongelmia. Niihin  kuuluu olennaisesti salailu, valehtelu ja selittely. Jos joku lähipiirissä alkaa puhua asiasta, henkilö suuttuu ja  alkaa syytellä toista. Tyyliin "Sinä olet tiukkapipo", "olet ilonpilaaja", "tämä on sinun syytäsi" jne.

Vierailija
311/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tappotahti.

Miksi? Ihan hyvin menee se 30 - 40 olutta per päivä vapaa-ajalla.

Töissä sitten kun tehdään seisokin aikaan turbiinihallin tai voimalaitos töitä niin silloin menee se 10 - 15 olutta/päivä.

Ikää on 47 veriarvot ok kaikkineen maksa + munuaisarvoineen ,sydän kunnossa verenpaineet keskiarvo 135/75 pulssi lepo 53,  pituus 187 paino 95 . Psyykkinen terveys hyvä.

Vaimo on, 3 lasta ja vakituinen työpaikka. Koira oli mutta kuoli tai lopetettiin kohtusyöpään.

Ei rikosrekisteriä tai muutakaan ongelmia.

Joten mikä ongelma?

Kerrot, että psyykkinen terveydentilasi on hyvä. Onko vaimolla ja lapsilla hyvä?

Vierailija
312/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käske mennä AA-kerhoon, siellä kyllä tuollaiset tuntevat omansa. Mieheni raitistui siellä ja minä kävin samalla Al-ano kerhossa, siellä huomasi miten samalaista on omaisten huoli. Piilottelua, lupauksia ja seuraavan putken suunnittelua.  On ollu jo kauan raittiina, elämä on nyt ihanaa, hyvä mies on aina ollut, tämä vain se vaikea asia, moni naapuri on mennyt aivan deekikselle ja kadonnut maisemista (kuollut).

Olisikin noin helppoa. Se oli jo vuosien taisto että minä uskalsin mennä terapiaan. Mies ajatteli että joku saa tietää ja kulissit särkyy ja ties mitä. Jos tuo oli jo kova kolaus, niin se että saisin miehen AA-kerhoon, se olisi suoranainen ihme. Kun ei voi edes omaa ongelmaansa myöntää. Tilanne saa olla melko paha, että tajuaa/uskaltaa mennä AA:han.

Ap

Ensin pitäisi päätyä pohjalle. Varoitus työnantajalta tai työpaikan menetys voi vauhdittaa hoitoon hakeutumista. Asunnon tai perheen menetys voi myös olla "hyödyllistä", jotta henkilö ymmärtää hakea apua.

Vierailija
313/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nipota. Oluen alkoholiprosentti on niin pieni, että alkoholismi on tuosta vielä aika kaukana.

Määrien lisäksi alkoholismin määritelmän täyttää päivittäinen juominen. Jos ei pysty pitämään välipäiviä, on jo fyysisesti riippuvainen.

Taidat olla alkoholisti itsekin kun yrität vähätellä.

Alkoholismitesti

https://paihdelinkki.fi/fi/testit-ja-laskurit/alkoholi/alkoholiriippuvu…

Ap:n mies ei muuten juo päivittäin, olisi voinut laittaa ne alkoholittomat päivät mukaan niin lista näyttäisi järkevämmältä.

Vierailija
314/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme tehneet sopimuksen, että jos mies haluaa kaljaa, niin minä saan karkkia ja päin vastoin. Tällä oli tarkoitus että saisimme tsempattua toisiltamme huonot tavat pois. Nyt minun herkkukaappini on jo liian täynnä, kun ei kiinnosta syödä niin paljoa karkkia, mitä mies juo kaljaa. Ja mies itse keksi tämän säännön, koska häntä ärsytti karkin syömiseni.

Satuin myös huomaamaan, että hän oli salaa minulta juonut leivontaan tarkoitettua rommia. Oli iso rommipullo, jonka oli jossain vaiheessa kumonnut tyhjäksi.

Ap

Ettekö voi sopia, että kun miehellä tekee mieli kaljaa ja sulla karkkia, niin siirrytte makuuhuoneen puolelle. Vähäksi aikaa loppuu muut himot. Toistakaa tätä.

Vierailija
315/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KE: 7 tölkkiä kaljaa

(To)

PE: 12 kaljaa

LA: 13 kaljaa, lasi viinä

(Su)

(Ma)

TI: 7 kaljaa

(Ke)

(To)

LA: 10 kaljaa

11 päivää, 59 annosta eli 5,96 annosta per päivä. Riskikäytön raja on miehillä 6-7 annosta viikossa, että ei miehesi ihan rappiolla vielä ole.

Mutta jos kyse on alkoholismista eli pakonomaisesta juomisesta, ongelma pahenee ja määrät lisääntyvät. Mutta huomaat sen kyllä hänen käytöksestään, jos alkaa juoda salaa viinaa.

Vierailija
316/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis riskikäytön raja on miehillä 6-7 annosta päivässä, ei viikossa

Vierailija
317/324 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa, jossa olen asunut toistakymmentä vuotta, helposti juodaan neljä tuoppia töiden jälkeen.

Se on kuusi pientä perustölkkiä.

Viikonloppuna enemmän, riippuen aktiviteeteista. Myös viiniä, muutama snapsi.

Kukaan ei hauku alkoholistiksi. Suomessa on vaan tuo neuvostoholhous edelleen voimassa.

-mitä se lottoamisen holhouskin nyt on? Uusia kontrollisäädöksiä vaan joka suunnasta ja yksilöt kyykkyyn ja ruotuun.

Vierailija
318/324 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis riskikäytön raja on miehillä 6-7 annosta päivässä, ei viikossa

Missä päin maailmaa?

Vierailija
319/324 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy töissä ja kaikki on siinä mielessä ok. Arki periaatteessa rullaa. Miehen unirytmi on jatkuvasti sekaisin, joten kotityöt jää usein hoitamatta, ja kämppä on sen näköinen. Nytkin nukkuu, kun eilisen illan joi kaljaa ja viskiä. Ja alkoi taas jotain riitaa haastamaan kun oli juonut väkevämpiä.

Ap

Oikeasti, kuten moni muukin on sanonut, lähde. Kokemuksesta voin sanoa, että tuo alkoholismi vain pahenee. Sinä et voi addiktin päätä kääntää, sen tekee vain alkkis itse tai jokin pyhän hengen interventio. Älä suotta tyydy tuollaiseen elämään, älä valitse elää elämääsi alkkiksen puolisona. Homma tulee eskaloitumaan, ehkä väkivaltaan. Addiktille se addiktio on tärkein, sinä olet ikuinen kakkonen. Arvosta itseäsi, elämääsi ja turvallisuuttasi. Lähde!

Vierailija
320/324 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oikeasti, kuten moni muukin on sanonut, lähde. Kokemuksesta voin sanoa, että tuo alkoholismi vain pahenee. Sinä et voi addiktin päätä kääntää, sen tekee vain alkkis itse tai jokin pyhän hengen interventio. Älä suotta tyydy tuollaiseen elämään, älä valitse elää elämääsi alkkiksen puolisona. Homma tulee eskaloitumaan, ehkä väkivaltaan. Addiktille se addiktio on tärkein, sinä olet ikuinen kakkonen. Arvosta itseäsi, elämääsi ja turvallisuuttasi. Lähde!

Kokemuksesta voin sanoa, ettei se kulutus välttämättä muutu yhtään mihinkään.

Ukko juo tuon, minkä juo, meillä välillä stressin ollessa päällä enemmänkin.

Mutta ikinä ei ole käyttäytynyt uhkaavasti ketään kohtaan.

Ja mies juo yöllä, minkä juo, ketään tuo ei häiritse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän