Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Pojalle ostetaan vain "poikien värisiä" vaatteita, vastaavasti tytölle vain "tyttöjen värejä".
Vielä tuosta vessapaperin säästämisestä: meillä ainoa vessapaperin käyttöä koskeva sääntö on, että se, kenen kohdalla rulla loppuu, laittaa uuden rullan telineeseen ja vie hylsyn roskikseen.
Haha! Et oo tosissas, samaa vettähän se on XD Pesethän sä hampaasikin vissiin sielä vessassa ja laitat samaa vettä suuhus.. Ja joo, vaikka sylkisit sen pois, ni aina sitä sinne suuhun jää ;P
Maalla tympi, kun vettä piti säästää, sadevettä vessanpönttöön, ei pitkiä suihkuja, ei ns turhaa pyykinpesua ym, mut sitä ei tehty nuukuuttaan, eikä se vanhemmistakaan ollut kivaa, yksinkertainen pakko, kun ei vesijohtoverkkoa ja kaivo, josta vesi oikeasti loppui, jos silloin tuhlasi. Sit kun vettä taas oli, sitä sai käyttää mielinmäärin, ja niin kaikki tekikin.
Ja ennenkun joku väittää, että ei se vesi niin vaan suomesta lopu, niin kyllä se vaan voi loppua.
että perheen lapset (teini-iässä) eivät saisi mennä vanhempiensa makkariin. siis joskus meillä oli joku pallo tms mikäolikaan. ja se lensi puoliavoimesta ovesta sisään sinne makkariin. minä olin menossa hakemaan sitä kun ystäväni huusi et ei sinne saa mennä. porukat eivät olleet edes kotona. oli outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on mennyt konkurssiin vessapaperin takia? Mikä saatana siinä paperin kyttäämisessä on? Ymmärrän, että lapset opetetaan kohtuullisuuteen (ei puolta rullaa kerralla, ettei putket tukkiudu), mutta sormillani pitäisi pyyhkiä?
Taitaa tuo putkien tukkeutuminen olla pääsyynä. Tai ollut vaikka omassa kodissaan lapsena/ nuorena, eikä ole ymmärretty miksi ja tapa jäänyt päälle. Yksinkertaisia tapauksia, kun eivät osaa kyseenalaistaa mitään.
Mutta oudoista säännöistä. Tuttavaperheessä ei saa lukea vauva.fi -foorumia.
Tuo vauvafoorumisääntö on tämän koko maratonketjun järkevin sääntö
Lapsuudenperheessäni vietiin vähän turhan pitkälle muuten hyvä periaate, että vanhimmat/pian vanhentuvat elintarvikkeet syödään ensin pois. Meillä tämä periaate koski myös vastapaistettuja lettuja. Lettuja ei saanut syödä paistovaiheessa ja kun letut oli paistettu koko kasa käännettiin ympäri ja syötiin ensiksi paistetut ja jo aivan kylmät letut ensin. (Kaikki varmaan on samaa mieltä siitä, että lämmin lettu on paljon parempi kuin kylmä rasvainen lätyskä.) Vasta aikuisena sain maistaa vastapaistettuja lettuja, ja olin aivan ihmeissäni kuinka hyvää se oli ja ihmettelin, miksei tätä ollut saanut syödä lapsena. (Olin kyllä vieraisilla ja huvipuistoissa saanut vastapaistettuja lettuja, mutta olin tainnut mieltää ne juhlaletuiksi ja kotona tehdyt arkiletuiksi.)
Vierailija kirjoitti:
Tulipa luettua koko pitkä ketju. Voi surku millaisia kaikkia järjettömyyksiä ihmiset ovat joutuneet kokemaan. ):
Omasta lapsuudenkodistani muistan ainakin elokuvien ja television ikärajoihin liittyvän jutun. Vanhempani pitivät mielellään kiinni ikärajoista, mikä tarkoitti, etteivät katsoneet kovin hyvällä jos ennen viittätoista ikävuotta halusin katsoa jonkin sentasoisen elokuvan. Muun muassa LOST oli aikoinaan vähän niin ja näin, sainko katsoa, vaikkeivät sinänsä ihan natseja asian suhteen olleetkaan.
Puhtaan poikkeuksen tekivät kuitenkin ainakin James Bond-elokuvat, joita muistan katselleeni jo ala-asteikäisenä ihan luvan kanssa, monesti vanhempien kanssakin. Jostain syystä Bondien tiiraaminen oli ihan ok, ehkä siksi, koska olivat ns. klassikkoelokuvia. Tiedä mikä logiikka siinäkin sitten oli, onhan niissäkin kaikenlaista väkivaltaa ja muuta mukavaa. :D
Heh. Huvittaa kun en saanut myöskään katsoa mitään mihin ikä ei riittänyt, mutta Bondeja sain tosiaan myös katsoa ala-asteella... Ikinä en saanut mitään selvää vastausta miksi näin :D
Nuorena asuin yksinhuoltajaäitini kanssa kaksiossa, mutta sängyt olivat samassa makuuhuoneessa. Nukkumaan kun mentiin en saanut vaihtaa asentoa sängyssä, koska siitä kuului äitini mielestä liikaa ääntä ja hän saattoi raivostua. Opin siis siihen että vaihdoin asentoani vain samaan aikaan hänen kanssaan ja muulloin koitin säädellä jopa hengitystäni ettei tule liikaa melua..
Vierailija kirjoitti:
Heh. Huvittaa kun en saanut myöskään katsoa mitään mihin ikä ei riittänyt, mutta Bondeja sain tosiaan myös katsoa ala-asteella... Ikinä en saanut mitään selvää vastausta miksi näin :D
Eikä, minulla on tuossa asiassa kohtalontoveri! ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Nyt syödään heti paiston jälkeen.
Siis sinä seisot siinä paistamassa lettuja ja muu perhe käy hakemassa pinosta aina kun lettu valmistuu?!?
Kyllä meillä kaikki jaksavat odottaa, että myös paistaja istahtaa urakkansa jälkeen yheiseen lettupöytään, eivätkä meidän letut mitään kylmiä ole, sillä ne pidetään folion alla paiston loppuun asti ja myös alimmaiset letut ovat todella lämpimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Pitäkää lettulautanen lämpimässä uunissa alumii ifolio päällä niin pysyvät lämpiminä paiston ajan.
Miksi, kun ne voi syödä heti.
Meillä ainakin arvostetaan yhteisiä lettuhetkiä niin paljon, että ei tulisi mieleenkään seisottaa yhtä paistolasta kädessä hellan edessä kun muut hotkii kuormasta!
Surullinen niiden lasten puolesta kirjoitti:
Eräässä perheessä on 12 lasta ja vanhemmilla lapsilla ei ole lainkaan vapaa-aikaa tai harrastuksia, koska he joutuvat koulunkäynnin lisäksi auttamaan vanhempia kotitöissä ja nuoren lasten hoidossa koko ajan. Heidän täytyy olla koko ajan kotona auttamassa vanhempiaan.
Nää on surullisia. Meilläkin on monta lasta, mutta saavat harrastaa. Tekevät kyllä myös kotitöitä ja ovat pienempien kanssa, mutta lasten kuuluu olla lapsia.
Uskonnollisissa perheissä on tietenkin kaikkea: ei tanssiaskelia edes taaperona jne.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Olet kohtalotoverini! Meillä oli lapsuuden kodissa sama sääntö. Ja samasta syystä. Ihan kamalaa oli, varsinkin teini-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä seisot siinä paistamassa lettuja ja muu perhe käy hakemassa pinosta aina kun lettu valmistuu?!?
Kyllä meillä kaikki jaksavat odottaa, että myös paistaja istahtaa urakkansa jälkeen yheiseen lettupöytään, eivätkä meidän letut mitään kylmiä ole, sillä ne pidetään folion alla paiston loppuun asti ja myös alimmaiset letut ovat todella lämpimiä.
Paistajaa tietysti vaihdetaan välillä.
Lapsuudenkaverini perheessä:
Ei saanut astua kynnyksille ("etteivät ne kulu")
Ei saanut nojata tai muutenkaan koskettaa seiniin (en tiedä miksi, tahroja? kulumista?)
Jos halusi käydä vessassa pissalla, piti pyytää äidiltä lupa. Ja kakalla ei ehdottomasti saanut käydä. Jos oli kakkahätä, piti lähteä kotiin kakalle :D
Kaveri itse halusi aina leikkiä kotonaan eikä ymmärtänyt, miksi muut olisivat mieluummin leikkineet muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä, minulla on tuossa asiassa kohtalontoveri! ;D
Tai ehkä olet siskoni 🤔😏
Ei muutakun ne sorakuormat jotka talonyhtiö joutuu ottamaan näiden tyyppien laskuun.
Ei ne muuten opi.
Jäljet ei itseä kiinnosta mutta nuo mies/naislapset jotka kaasu pohjassa pihasta lähdetään niin että soraa lentää naapuritaloyhtiön nurmialueelle :D. Mukava joka vuosi ostaa 100l soraa pihaan kun ihmiset eivät osaa ajaa autoa.