Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
1721/3002 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa näistä on kyllä ihan puhdasta älyttömyyttä, mutta moniin on varmasti myös perheissä hyviä syitä. Ja merkittävää on myös se, tehdäänkö asiat säännön mukaan vain pelkästä sääntelyn sairaasta ilosta, aina ja poikkeuksetta, vaiko siksi että se oikeasti helpottaa elämää ja siitä voidaan joustaakin, jos tilanne vaatii.

Meidän perheessäkin voi olla jonkun mielestä outoja sääntöjä. Meillä on vaikkapa sellainen, että saunaan mennessä lasten pitää ensin käydä pissalla. Vaikka joku sanoisi, ettei ole hätä, kehotetaan kuitenkin yrittämään.

Tämä siksi, että ennen saunomiset olivat yhtä edestakaisin ravaamista, kun aina jollekin iski pissahätä. Ihan lähes joka kerta. No nytpä voidaan istua saunahetki kaikki rauhassa.

Joku toinen perhe taas ei lainkaan tarvitse tällaista sääntöä. Ja yhtä lailla tästäkin säännöstä tekisi älyttömän, jos vaatisimme sitä jääräpäisesti aina riippumatta mistään muista tekijöistä - jos se olisi pakollista, vaikka olisi 10 min sitten käynyt vessassa, tai jos vaatisimme sitä vielä teini-ikäisiltäkin, joiden pitäisi jo osata huolehtia itsestään.

Vierailija
1722/3002 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, tämä on rankkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1723/3002 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan lapsuudessani moniakin lapsiperheitä missä lasten piti olla kotona ruoka-aikaan ja kylässä oleville lapsille ei tarjottu päivällistä eikä muutakaan ruokaa. En pitänyt sitä mitenkään outona sääntönä. monilla kavereilla sama sääntö. odotin sen aikaa kaverin huoneessa että perhe söi. olin tosin lapsi 90-luvun laman aikaan että sekin on voinut olla joissain perheissä syy.

Vierailija
1724/3002 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan tätä pitkästä aikaa! Itse muistan että yhden kaverin perheessä äiti oli neuroottinen maton hapsujen suhteen. Aina jos hapsut menivät vähääkään vinoon niin äiti huusi ja oli harjaamassa hiusharjalla hapsuja suoraksi :D

Vierailija
1725/3002 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostetaan tätä pitkästä aikaa! Itse muistan että yhden kaverin perheessä äiti oli neuroottinen maton hapsujen suhteen. Aina jos hapsut menivät vähääkään vinoon niin äiti huusi ja oli harjaamassa hiusharjalla hapsuja suoraksi :D

Mulla oli tällänen ex-mies muutama vuosi sitten.

Vierailija
1726/3002 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

67-syntynyt kirjoitti:

Olen kasvanut koko lapsuuteni erittäin kovan kurin alaisena, tässä säännöt, joita meillä oli. Tapahtunut 70 ja 80 luvuilla.

- Kotiintuloaika oli aina kello 19 ja nukkumaanmeno klo 20. Niin kauan kun asuin kotona.

-Meillä syötiin aina vain 2 ruokaa, aamiainen ja illallinen. Aamiainen aina kello 7 koko perhe ja illallinen kello 17 koko perhe. Jos ei 5 vaille istunut pöydässä kädet pestynä, tuli marinaa ja marmatusta, eikä saanut ruokaa ollenkaan, vaan joutui seisomaan keittiön nurkassa muiden ruokailun ajan.

- Tytöillä piti aina olla hame tai mekko, meillä ei ollut housuja ollenkaan. Meitä oli minun lisäkseni kolme tyttöä ja yksi poika. (Olen tyttö) Tytöillä piti olla myös sisällä pienet sisäkengät.

- Vain isä sai vetää vessan, usein se vedettiin vain kerran päivässä ja vessassa haisi aina tosi pahalta.

- Vessapaperi oli keltaista, ohutta ja halpaa, ja sitä sai neljä arkkia päivässä aamupalan jälkeen. Tämä on ehkä järjettömin sääntö :D

- Yhtäkään kaveria ei saanut tulla meille, enkä saanut mennä kavereille tai kaverien pihoille, mutta päivässä piti ulkoilla kaksi tuntia valvonnan alaisena omalla pihalla.

- Kotiintuloaikana piti olla kotona, ei saanut myöhästyä minuuttiakaan.

- Ei meikkausta, hiustenlaittoa, deodoranttia tai kuukautissuojia, koulun vessapaperista piti taiteilla suojia :S.

- Äiti laittoi meidän hiukset joka aamu kahdelle letille. Ei poikkeuksia.

- Suihkussa käytiin kerran viikossa saunan yhteydessä. Ei pesuaineita. Ja meillä oli vielä ulkosauna, kun asuttiin maalla ja kuupalla piti pestä. Ai niin, ja pyyhettä säilytettiin talossa, eikä sitä saanut ottaa mukaan saunalle. Oli aivan hirveän noloa teininä juosta talolle alasti. Vain kengät oli jalassa. Vaikka olisi ollut pakkasta. "Tenavat karaistuu"

- Ruoka piti aina syödä loppuun. Piste. Jos ei klo 20 mennessä ollut syönyt, niin jäljellä oleva ruoka laitettiin rasiaan ja jääkaappiin, ja se oli sitten sinun seuraavan päivän ruokasi.

- Kotitöitä piti tehdä aina. Oli säännöllisiä vuorotöitä, ja sitten äiti saattoi laittaa tekemään jotain hommaa. Voisin karkealta kädeltä sanoa, että lapset tekivät meillä 90% kotitöistä.

- Ei rintaliivejä tai aluspaitoja. Äiti ompeli meidän vaatteet (myös alkkarit) ja ne vaihdettiin "suihkun" yhteydessä. (Myös alkkarit)

- Ei kantakävelyä vaan siistiä sipsuttelua.

- Ei saa sanoa vanhemmille vastaan missään.

- 15 min päivässä piti lukea isän valitsemaa kirjaa.

- Päiväkirjat ja kirjeet luettiin ja niistä saatettiin pitää kuulusteluja.

- Me kaikki neljä nukuimme kerrossängyissä samassa huoneessa, huoneen ovea ei saanut laittaa kiinni.

- Äiti vahti meidän pesulla käyntiä. Lavuaarissa ei saanut pestä kasvoja.

- Rangaistuksina oli seisomista nurkassa useita tunteja, usein takapuoli paljaana, sekä sellainen, että piti pitää isän vanhaa, virttynyttä villapaitaa kaksi viikkoa, myös koulussa. Kyseistä paitaa ei pesty ikinä.

- Peittoa tai tyynyä ei sänkyyn saanut, se oli "turhaa hemmottelua"

- Piti nukkua aina alasti. Aina.

- Ei koruja. Puhumattakaan lävistyksistä tai tatuoinneista.

Vanhempani harvoin huusivat, mutta tiukalla äänellä käskivät aina. Heillä oli sairas kontrollin tarve, ja olen muun muassa kerran joutunut äitini halusta lukion ekalla kouluun pelkissä sukkahousuissa. Joskus teinityttöjä laitettiin kotona kulkemaan ilman alaosaa alapää paljaana, ja isä leikkasi joskus häpykarvojamme. Jos heiltä erehtyi kysymään, mikä oli sääntöjen tarkoitus, vastaus oli aina: Lapset on lapsia ja lapsilla pitää olla rajoja ja sääntöjä. Vanhemmat puhuivat aina tiukalla äänellä lapsille. No, tästä seurauksena molemmat siskoni ovat tehneet itsemurhan.

Ihan sairasta,voiko tämä olla totta?

Olet nyt ilmeisesti jotain 40-50v ,milloin muutit pois kodista,miten oikeasti pärjäsitte,ettekö ihmetelleet kavereiden elämää tai kavereiden vanhemmat tienneet teidän touhuista,oliko teillä kavereita?

Eikö lapsena ollut kylmä nukkua alasti ilman peittoa ym.

Vierailija
1727/3002 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuskodissani lahjoja ei missään nimessä saatu avata sitä mukaan kun niitä saatiin, vaan ne kaikki jaettiin yksitellen ja sitten alkoi ainakin meidän lasten mielestä pahin osuus, kun olisimme jo halunneet tietää, että mitä paketeissa oli, mutta lahjoja avattiin niin, että yksi kerrallaan jokainen avasi yhden oman pakettinsa josta tullutta tavaraa sitten oikein kunnolla yhdessä ihailtiin ja ihmeteltiin, että kuinka Joulupukki oli osannut antaa niin hyvän lahjan ja vaikka lahja ei saajan mielestä olisi ollut niin mieleinen, niin silti sitä piti kehua. Joka ikistä lahjaa piti kehua ja ylistää, oli se sitten  kauan ja hartaasti toivottu Nintendo pelikonsoli tai vaikka sukkapari. Jokainen lahja piti avata huolella, niin että paperi repesi mahdollisimman vähän, vaikka ne heitettiin sen jälkeen pois. Se jaksoi lapsena aina ihmetyttää samoin kuin se, että vaikka lahjan saaja olisi ollut joku pari viikkoa vanha vauva, joka ei todellakaan osannut avata itse lahjojaan, niin tältä kysyttiin silti monta kertaa, että "Osaako Petri-Anniina avata paketin itse? Avaatko paketin, jooko? Avaa paketti! Osaako P-A avata itse paketin vai auttaako äiti" jne. Joululahjojen avaamiskierroksen aloitti aina nuorin ja lopetti vanhin paikalla olija ja koska lahjoja ja ihmisiä oli paikalla paljon, niin se kesti helposti noin 3 tuntia ja koko ajan Joulupukki istui meillä parhaimmalla paikalla olohuoneessa ja siksi minulta meni jo melko varhain usko häneen, koska osasin päätellä jo melko pienenä, että ei hän niin pitkään ehdi joka perheessä olla.

Vierailija
1728/3002 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

67-syntynyt kirjoitti:

Olen kasvanut koko lapsuuteni erittäin kovan kurin alaisena, tässä säännöt, joita meillä oli. Tapahtunut 70 ja 80 luvuilla.

- Kotiintuloaika oli aina kello 19 ja nukkumaanmeno klo 20. Niin kauan kun asuin kotona.

-Meillä syötiin aina vain 2 ruokaa, aamiainen ja illallinen. Aamiainen aina kello 7 koko perhe ja illallinen kello 17 koko perhe. Jos ei 5 vaille istunut pöydässä kädet pestynä, tuli marinaa ja marmatusta, eikä saanut ruokaa ollenkaan, vaan joutui seisomaan keittiön nurkassa muiden ruokailun ajan.

- Tytöillä piti aina olla hame tai mekko, meillä ei ollut housuja ollenkaan. Meitä oli minun lisäkseni kolme tyttöä ja yksi poika. (Olen tyttö) Tytöillä piti olla myös sisällä pienet sisäkengät.

- Vain isä sai vetää vessan, usein se vedettiin vain kerran päivässä ja vessassa haisi aina tosi pahalta.

- Vessapaperi oli keltaista, ohutta ja halpaa, ja sitä sai neljä arkkia päivässä aamupalan jälkeen. Tämä on ehkä järjettömin sääntö :D

- Yhtäkään kaveria ei saanut tulla meille, enkä saanut mennä kavereille tai kaverien pihoille, mutta päivässä piti ulkoilla kaksi tuntia valvonnan alaisena omalla pihalla.

- Ei meikkausta, hiustenlaittoa, deodoranttia tai kuukautissuojia, koulun vessapaperista piti taiteilla suojia :S.

- Suihkussa käytiin kerran viikossa saunan yhteydessä. Ei pesuaineita. Ja meillä oli vielä ulkosauna, kun asuttiin maalla ja kuupalla piti pestä. Ai niin, ja pyyhettä säilytettiin talossa, eikä sitä saanut ottaa mukaan saunalle. Oli aivan hirveän noloa teininä juosta talolle alasti. Vain kengät oli jalassa. Vaikka olisi ollut pakkasta. "Tenavat karaistuu"

- Ruoka piti aina syödä loppuun. Piste. Jos ei klo 20 mennessä ollut syönyt, niin jäljellä oleva ruoka laitettiin rasiaan ja jääkaappiin, ja se oli sitten sinun seuraavan päivän ruokasi.

- Kotitöitä piti tehdä aina. Oli säännöllisiä vuorotöitä, ja sitten äiti saattoi laittaa tekemään jotain hommaa. Voisin karkealta kädeltä sanoa, että lapset tekivät meillä 90% kotitöistä.

- Ei rintaliivejä tai aluspaitoja. Äiti ompeli meidän vaatteet (myös alkkarit) ja ne vaihdettiin "suihkun" yhteydessä. (Myös alkkarit)

- Me kaikki neljä nukuimme kerrossängyissä samassa huoneessa, huoneen ovea ei saanut laittaa kiinni.

- Rangaistuksina oli seisomista nurkassa useita tunteja, usein takapuoli paljaana, sekä sellainen, että piti pitää isän vanhaa, virttynyttä villapaitaa kaksi viikkoa, myös koulussa. Kyseistä paitaa ei pesty ikinä.

Vanhempani harvoin huusivat, mutta tiukalla äänellä käskivät aina. Heillä oli sairas kontrollin tarve, ja olen muun muassa kerran joutunut äitini halusta lukion ekalla kouluun pelkissä sukkahousuissa. Joskus teinityttöjä laitettiin kotona kulkemaan ilman alaosaa alapää paljaana, ja isä leikkasi joskus häpykarvojamme. Jos heiltä erehtyi kysymään, mikä oli sääntöjen tarkoitus, vastaus oli aina: Lapset on lapsia ja lapsilla pitää olla rajoja ja sääntöjä. Vanhemmat puhuivat aina tiukalla äänellä lapsille. No, tästä seurauksena molemmat siskoni ovat tehneet itsemurhan.

Henkinen kiusaaminen ja insesti on lailla kiellettyä. Sinun olisi pitänyt pyytää apua koulusta tai suoraan poliisilta.

Vierailija
1729/3002 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1730/3002 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan nostaa tätä vanhaa ketjua vieläkin :D

Täs ketjus on tullu monta kertaa vastaan tuo "vain 2 palaa paperia" et oon miettinyt kuinka sitä arjen harrastusta sitten on vahdittu? Eihän kukaa niitä paloja varmaa laske vai kyttääkö joku oikeasti vessan ovella tarkkaillen et muut ottaa sen kaks palaa???

Sit kans tuo et lemmikkeihin ei kosketa :D tää on mun mielestä tyhnä sääntö, ellei kyseessä oo esim. arka tai arvaamaton lemmikki.

Syynähän oli muistaakseni se et vieraat tuo sisälle pöpöjä tai et "koiralle ei saa antaa huomiota koska se innostuu" :DDDDDD no hui mikä koira ei itse tuo sisälle pöpöjä tai innostu vieraista? Ei ne koirat kuitenkaan loputtomiin hypi (ymmärrän kans tapaukset mis puhutaan isosta koirasta) mut niitä voi vaikka pitää aloillaan kun vieraat tulee tervehtimään??

Vierailija
1731/3002 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopa jotakin? Kyllä vedän vessan aina tuli sitä tai tätä, pöntöissä on pikkuhuuhtelu sitä varten jos on vain pikkujättiläinen ! Ja ei valoja tartte aina sammuttaja jos on energialamppujen ja menet huoneeseen hetken päästä. Ja ei minun lattioilla ainakaan ole roskia , mutta jos on niin tietysti on hyvä putsata! Aino mistä olen sadalla samaa mieltä . EI IKINÄ JUOMAVETTÄ WC.N HANASTA ! Se on pöpöpesä kotitalouden hanoista ! Ihmettelin kun Liedon terveyskeskus jakoi juomavetensä WC.tä siellä oli mukit kun kysyin mistä saan juomavettä ??? Oi voi terveydenhoidon hygieniaa 😃 kas kun ei pöntöstä 😂

Vierailija
1732/3002 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kontrolloi hiuksiani vielä aikuisiälläkin. Missään nimessä ei saanut leikata lyhyemmäksi kuin lapaluihin. Kerran yläasteella minulla oli lantiolle asti ja leikkautin 20 cm huonoista latvoista sekä otin vaaleita raitoja, jolloin äiti piti mykkäkoulua, uhriutui ja vollotti viikon.

Minulla ei siis edes ollut mikään hyvä hiuslaatu. Tukka oli suora ja ohuehko, meni päätä pitkin pituutensa takia ja latvat hapsottivat sekä pursuivat kaksihaaraisia. Ainoa "hyvä ominaisuus", joka tosin sekin oli minulle hirveää leikkauskiellon takia, oli nopea kasvu. Ja minua siis kiusattiin koko yläaste rasvalettinä eikä ihailtu minään tähkäpäänä niin kuin äiti kai uskotteli itselleen, en osannut edes nutturaa tehdä saati muita kampauksia. Joskus keksin alkaa pitää ponnaria, mutta sitäkin äiti alkoi kontrolloida tyyliin "nyt on ollut liian monta ponnaripäivää peräkkäin".

Perusteluna oli ettei se enää kasva takaisin jos leikkaa ja että hiukset ovat minun kaunis osani. Jälkimmäinen oli musertava kommentti, joka sai minutkin kiusaamisesta ja itseinhosta huolimatta epävarmaksi ja uskomaan äitiäni ja sitä, että olen ruma rotta, jota rasvalettikin kaunistaa, jolloin en edes uskaltanut kapinoida ja leikkauttaa hiuksia. Vieläkin mua harmittaa, kun muut kokeilivat nuoruutensa erilaisia tukkatyylejä ja -värejä, ja sillonhan se juuri vielä kasvaa takaisin. Nykyään tukkani on hartioihin ja saan enemmän positiivisia kommentteja viikossa kuin koko nuoruudessani.

Vierailija
1733/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemassani perheessä miespuoliset henkilöt (isä ja kaksi poikaa) eivät saa pissata seisaaltaan, koska äiti pelkää roiskeita... Jos jää kiinni moisesta aktista, seuraa rangaistus.

o.O

Höh, onko olemassa perheitä joissa EI ole tuota sääntöä? Mahtaa olla vessan lattia haisevassa kunnossa.

Meidän perheessä ei ole tuota sääntöä. Meillä miesväki osaa tähdätä pyttyyn.

Vierailija
1734/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksan nostaa tätä vanhaa ketjua vieläkin :D

Täs ketjus on tullu monta kertaa vastaan tuo "vain 2 palaa paperia" et oon miettinyt kuinka sitä arjen harrastusta sitten on vahdittu? Eihän kukaa niitä paloja varmaa laske vai kyttääkö joku oikeasti vessan ovella tarkkaillen et muut ottaa sen kaks palaa???

Sit kans tuo et lemmikkeihin ei kosketa :D tää on mun mielestä tyhnä sääntö, ellei kyseessä oo esim. arka tai arvaamaton lemmikki.

Syynähän oli muistaakseni se et vieraat tuo sisälle pöpöjä tai et "koiralle ei saa antaa huomiota koska se innostuu" :DDDDDD no hui mikä koira ei itse tuo sisälle pöpöjä tai innostu vieraista? Ei ne koirat kuitenkaan loputtomiin hypi (ymmärrän kans tapaukset mis puhutaan isosta koirasta) mut niitä voi vaikka pitää aloillaan kun vieraat tulee tervehtimään??

Mun kaverilla oli koira, joka haukkui ja hyppi vihaisen oloisesti, kun vieraita tuli sisään. Varoittelivat aina kaikkia, että se hyppii päälle, ja ihmiset eivät uskaltaneet koiraa lähestyä sisälle tullessaan tämän takia ja isäntäväki seisoi koiran ja vieraiden välissä. No arvaa lopettiko riehumisen melkein heti, kun ensimmäinen jota tervehdin sisääntullessa oli se koira ja annoin sen rauhassa haistella?

Vierailija
1735/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopa jotakin? Kyllä vedän vessan aina tuli sitä tai tätä, pöntöissä on pikkuhuuhtelu sitä varten jos on vain pikkujättiläinen ! Ja ei valoja tartte aina sammuttaja jos on energialamppujen ja menet huoneeseen hetken päästä. Ja ei minun lattioilla ainakaan ole roskia , mutta jos on niin tietysti on hyvä putsata! Aino mistä olen sadalla samaa mieltä . EI IKINÄ JUOMAVETTÄ WC.N HANASTA ! Se on pöpöpesä kotitalouden hanoista ! Ihmettelin kun Liedon terveyskeskus jakoi juomavetensä WC.tä siellä oli mukit kun kysyin mistä saan juomavettä ??? Oi voi terveydenhoidon hygieniaa 😃 kas kun ei pöntöstä 😂

Hankaatko sinä anustasi tai likaisia käsiäsi siihen hanan suuhun, vai mistä tuo epähygieenisyys taloudessasi johtuu? Nimittäin aivan samaa vesijohtovettä sieltä wc:n hanasta tulee kuin esim. kettiönkin hanasta.

Vierailija
1736/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

67-syntynyt kirjoitti:

Järkyttävää! Voiko tämä olla tosikaan??

Vierailija
1737/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on jo vanha, tapahtui 70-luvulla, mutta lapsena tiesin perheen, jossa tytöt eivät saaneet tehdä asioita ennen kuin pojat olivat tehneet saman, tai kysyneet heiltä luvan. Jos tahtoi käydä vessassa, täytyi kysyä veljiltä sekä isältä, että pitäisikö heidän käydä aluksi, ennen kuin voivat itse mennä. Lisäksi esimerkiksi pojat istuivat sohvalla ja tytöt lattialla TV:tä katsellessa (TV ei vielä tuolloin ollut muuten itsestäänselvyys kodeissa), ja tytöt söivät poikien jälkeen, koska koko perhe ei mahtunut ruokapöytään. Tytöt saivat tuoda vieraita vain, jos pojat eivät tuoneet. Poikien ei muistaakseni tarvinnut kysyä lupaa edes vanhemmilta juuri mihinkään, ja käsittääkseni tytöt kasvatettiin siivoamaan ja mutenkin hoitamaan kotia, kun pojille suunniteltiin hienoa uraa. Perheessä oli kaksi poikaa ja neljä tyttöä, joista pojat olivat muistaakseni keskimmäiset. Ikäero ei tosin tainnut olla suuri. Perheen isä oli ilmeisesti jonkin sortin uskovainen.

Vierailija
1738/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muistan lapsuudessani moniakin lapsiperheitä missä lasten piti olla kotona ruoka-aikaan ja kylässä oleville lapsille ei tarjottu päivällistä eikä muutakaan ruokaa. En pitänyt sitä mitenkään outona sääntönä. monilla kavereilla sama sääntö. odotin sen aikaa kaverin huoneessa että perhe söi. olin tosin lapsi 90-luvun laman aikaan että sekin on voinut olla joissain perheissä syy.

Ei ainakaan, jos oli naapurissa kylässä, ruokaa tarjottu ruoka-aikaan. Eri asia, jos oli kauempana esimerkiksi koko päivän. Jotkut kahvit tai muuta tarjottavaa saattoi saada.

Vierailija
1739/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5125 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaan kaverin äidillä oli kumma sääntö, en tiedä onko enää: lemmikille ei saanut antaa ihmisen nimeä. En viittinyt sanoa, että meidän koiralla on ihmisen nimi, samoin sen aikaisilla kissoilla oli ihmisten nimet, toisella jopa sama nimi kuin parhaan kaverini isoveljellä :D

Kun olin lapsi, meidän naapurin mies antoi koiralleen saman nimen, kuin meidän äidillä on. Nyt jälkikäteen ajatellen tuo oli todella törkeää. Mitä muuta se voi olla, kuin tahallista loukkaamista, kun maailmassa kuitenkin riittäisi niitä ihmistenkin nimiä vaikka kuinka, jos semmoisen haluaa koiralleen antaa :O Äiti on maailman ystävällisin ihminen, joten oliko tuo mies sitten ärsyyntynyt meidän isään, tiedä häntä, mutta ei olisi silti tarvinnut antaa äidin nimeä sille koiralle.

Noloa. Meillä taas naapuri antoi lapselleen meidän kissan nimen. Kissa oli jo ainakin 10 v tuossa vaiheessa. Mitä tästä nyt sitten pitäisi ajatella?

Meillä naapuri antoi koiransa nimeksi inhoamansa kollegan sukunimen.

Vierailija
1740/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei omasta tuttavapiiristä tule mitään mieleen, mutta jossain vastaavassa ketjussa joskus joku kertoi perheestä, jossa takapihalle ei saanut talvella astua, ettei lumi mene ruman näköiseksi.

Meillä oli lapsena rivitalossa tämä sääntö. Taloyhtiön isolla pihalla leikittiin, mutta aidatulle takapihalle päästiin mylläämään vasta loppu talvesta.

Setä oli pilkuntarkka mies kaikessa. Hänellä oli myös tämä lumisääntö lukemattomien muiden sääntöjen ohessa. Kukaan ei saanut tehdä heillä lumitöitä, koska polkujen reunojen tuli olla viivasuorat niin pystyyn kuin vaakaan. Ympäröivän lumen pinta ei saanut rikkoutua, eli lunta ei heitelty tien ja polkujen sivuun hutilusten tyyliin vaan piti viedä jonnekin helvetin kuuseen näkymättömiin. Lapset ja myöhemmin lapsenlapset eivät saaneet leikkiä pihalla, ettei tule runttuja penkkaan. Sisällä oli yhtä tarkkaa matonhapsujen ja lelujen suhteen. Naapurin talvella vapaana kiertelevä hurtta sai hänet aivohalvauksen partaalle kun kävi kusemassa polkujen kulmiin. Lie pari naapurin koiraa ampunut, kun katosivat tietymättömiin.

Vanhana ja sydänvaivaisenakin teki lumityöt itse kun kukaan muu ei osannut ja vaikka nitron sai heittää kielen alle tuon tuosta. Sinne hän lopulta kuukahti elämäntyönsä viereen saappaat jalassa.  Ja voitteko kuvitella, kaatui päin lumipenkkaa ja hautajaisissa siinä oli sitten kauhea kolo. Kyllä mahtoi setää pilvenreunalla hävettää.

Autolla hän ajoi vain hyvällä ja kuivalla säällä. Pidempää matkaa edelsi ankara säätietojen tutkinta ennen matkaan lähtöä.  Mikäli matkalla sitten horisonttiin nousi uhkaava ukkospilvi, käännettiin autonnokka oitis kohti kotitallia. Niin tärkeää menoa ei ollut olemassa, että auto olisi kasteltu ja sotkettu kuraan.

Anteeksi - mä nauroin tälle vaikka ei ehkä olisi saanut. Kirjoitit vaan niin hyvin, elävästi ja hauskasti. Tuossa hurtta-kohdassa sain vielä pidäteltyä ääneen nauramista, mutta penkkaan kupsahdus-kohdassa repesin totaalisesti. :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän