Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin migreenistä, olin yökylässä 15-vuotiaana kaverillani ja he eivät suostuneet antamaan minulle särkylääkettä vaan hokivat että juo vettä, juo vettä. Soitin jopa isälleni ja sanoin että puhuu kaverin äidille että antaa minulle särkylääkkeen. No ei käynyt, kun ei lääkkeet ole lapsia varten ja heillä on sääntö ettei lääkkeitä syö alle 18-vuotiaat. Migreenikohtaus meni niin pahaksi että isä joutui hakemaan minut joskus klo 23.30 kotiin kun eivät voineet antaa yhtä hikistä särkylääkettä.
Sairasta! Tuohan on lapsen kaltoinkohtelua, jos kipua ei lääkitä! Entä jos lapsella on vaikka kovat kuukautiskivut, tai sattuu vaikkapa murtumaan käsi? Tai on vaikkapa kova kuume, niin ei voida mitenkään lääkitä alemmaksi? Lasun teksin tuosta perheestä.
Sairaalassa, jossa olen töissä, tehdään oikeasti lastensuojeluilmoituksia lapsista joita ei lääkitä särkylääkkeillä. Mielestäni se on hiton oikein.
Anoppi oli aikanaan näitä "ei särkylääkkeitä lapsille"-kahjoja. Esimerkiksi puolisoni teini-iässä alkanut migreeni jäi hoitamatta siihen saakka, kunnes puoliso muutti kotoaan. Hänelle tuli yllätyksenä, että migreeniin saa diagnoosin ja apua lääkäriltä. Puolison sisko vietti myös joka kuukausi muutaman päivän lamaantuneena sängyn pohjalla kivuliaiden kuukautisten kanssa, kun taas lääkäriin ei voinut mennä eikä buranaa syödä. Voitte kuvitella, miten äitikullan hoivissa on lapset kärvistelleet korvatulehdukset, ihottumat ja kovat kuumeetkin. Minähän oon luomumummun silmissä saatanasta seuraava, kun annan lääkettä kipuun, kuumeeseen ja tulehduksiin. Lapsille on annettu jopa laittaa putket korviin ja hoidetaan atopiaa - gasp!- KORTSONILLA.
Eikös tuo virtsan seisominen hajota putket kun se on niin hapanta. Ainakin omien isovanhempieni putket on ihan käyttökelvottomat ja pitäisi uusia, koska he eivät vetäneet vessaa kovin usein. Eli vessan vetämättä jättäminen on lyhytnäköisyyttä (jota köyhyys yleensä aiheuttaa). Myöhemmin sitten tulee putkilasku perässä. Omassa kodissani oli varhaislapsuudessa myös tämä sääntö. En tiedä miksi. Nolottaa vieläkin kun jätin vessan vetämättä ison hädän jälkeen kaverin kotona. Kuitenkin jossain vaiheessa sääntö katosi ja aloin ihan normaalisti vetämään vessaa.
Muuten omassa lapsuudenkodissani ei ollut kirjoitettuja sääntöjä juurikaan, mutta se pelon ilmapiiri piti huolen että ei uskaltanut tehdä juuri mitään kuin käpertyä omaan huoneeseen. Esim. ensimmäistä kertaa kävelin yksin ulos 16-vuotiaana ilman että kyseessä oli koulumatka. Ja tämä siis oli kävely lenkilläkäynti.
Oireilen vieläkin koska en oikein ymmärrä mitä tapahtui. Melkeinpä kuin kotonani olisi annettu mahdollisuudet kaikkeen, mutta jollain alitajuntaisella tasolla arvasin että jotain pahaa tulee tapahtumaan jos tartun tilaisuuteen.
Äitini oli aika tulinen tapaus. Huusi paljon, repi tukasta muutaman kerran ja antoi remmiä kerran. Näin oman muistin mukaan.
Huhhuh, jännä lukea näitä :) Omani ei ole mikään kovin kummoinen. Kotona ei saanut laittaa astianpesukonetta päälle ennen kun se oli täynnä... ylitsepursuavan täynnä. Jokainen pikku muovikippo ja kuppi piti johonkin väliin änkeä. Oli kuulemma kannattavaa pestä enemmän kerralla. Joka kerta pesun jälkeen konetta tyhjentäessä moni astia oli edelleen likainen,mikä ei ole ihmekkään kun kerta piti sisäkkäin astioita tunkea. Nämä likaiseksi jääneet astiat jätettiin koneeseen niille sijoilleen seuraavaa pesua varten... saattoivat pyöriä koneessa useita pesuja ennen kuin päätyivät kaappiin. Aikalailla plus miinus nolla- tilanne taloudellista hyötyä ajatellen :D
Tämmönen ihan hyvin toimeentuleva pariskunta jotka laskevat joka pennin ja jos joku pyytää esim. mukaan synttärilahjaan niin laitetaan joku 10e korkeintaan vaikka muut laittavat vähintään 30e. Sitten jos on synttärit niin mättävät naamaan tavaraa niin paljon kuin kerkeävät. Jos on nyyttärit niin tuovat halvinta tavaraa todella vähän ja taas ruokaa mätetään oikein kilpaa naamaan, muut siis panostaneet oikein kunnolla.
Ovat myös ihan todistetusti varastaneet rahaa ja reissaavat vähintään kerran vuodessa ulkomailla. Vissiin on vara kun lypsää muilta ja säästää siinä :)
Meni väärään ketjuun :D Mutta no kai tuokin outo sääntö on kun pitää olla mahdollisimman pihi ja käyttää ihmisiä hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Nyt syödään heti paiston jälkeen.
Kylmiä?? Kyllä ne siinä pinossa kuule jopa kuumina pysyvät. Meilläkin paistetaan ensin kaikki letut, ja kaikki käydään yhdessä sitten pöytään syömään. Ja kyllä saa muuten jäähdytellä niitä lettuja hiukan ettei suu pala.
En ole tuo aiemmin kirjoittanut... Mutta vasta paistetun letun reunan rapeus on mulle se juttu... Pinossa ollut lettu on nahkeampi.
Kylässä kelpaa kaikki, kiitos heille, jotka lettuja paistavat. Mutta kotona suoraan pannulta lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islaminuskoon kääntyneet suomalaisnaiset ja heidän tiukat sääntönsä lapsilleen, tulivat tutuiksi kun lapsemme olivat pieniä. Huvittavaa, että näiden naisten miehet (islaminuskoisista maista tulleet) eivät vaatineet tällaisia asioita, mutta nämä tiukkapipoäidit kylläkin.
Naisten tausta: muuttaneet jostain Oulun seudulta Hesaan, tavanneet miehen ja kääntyneet islamiin, omaksuneet tiukan linjan kaikessa.
Meille ei saaneet lapset tulla, vaikka halusivatkin, koska emme ole islaminuskoisia, vaikka maahanmuuttajataustaa meiltä löytyykin. Nämä äitylit eristivät lapsiaan tällä tavalla. Lapset kyllä salaa kävivät kaveriensa luona. Onneksi heillä oli oma tahto.
Mitä muita sääntöjä perheessä oli? Jännä juttu kun olen Oulussa asuvana ihmetellytkin kun en ole täällä koskaan nähnyt suomalaista joka olisi kääntynyt Islamiin. Muslimeita on paljonkin mutta he ovat maahanmuuttajataustaisia. Helsingin reissuilla näkee kääntyneitä huivit päässä mutta ajattelin että ovat helsinkiläisiä. Itse asiassa minun oli vaikea uskoa kun minulle kerrottiin että moni suomalainen olisi kääntynyt Islamiin kun minulle ne ovat harvinainen näky.
Oletettavasti tuo kirjoittaja valitsi Oulun ihan sattumanvaraisesti, tietämättä millainen kaupunki kyseessä. Joku moukka, joka ei tunne Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväperheen kuistilla on edelleen taulu Marskin naamasta.
Marskille piti aina tehdä tervehdys sotilaallisesti nostamalla kättä lippaan ja tytöt niiasi.
Aluksi tämä tuntui hauskalta mutta murrosiässä alkoi tuntumaan todella oudolta kun perheen isä seisoo vieressä ja katsoo että tervehdys tapahtuu.
Ilman tätä viestiä en olisi muistanut omaani. Eli Aikidon kehittäjän kuvan kumartaminen erään aikidoharrastajan kotona. Muiden ei sitä pitänyt tehdä mutta itse elämäntyyliläinen usein hämmästytti muita kumartamalla ja samoin hänen luonaan vierailevat oppilaat.
Sinällään hauska huomata ettei pelkästään idässä kumarrella kuvia.
Varmaan sitten naureskelette ortodoksien ikoninurkillekin... uskomattoman omiin tapoihinsa kangistunutta väkeä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän perheen, jossa lapset ovat 5-10 v. ja kaikkien pitää alkaa valmistautua nukkumaanmenoon klo 19, vaikka kenelläkään ei ole erityisen aikaista herätystä.
Mitäs outoa tässä on?
Meidän naapurissa 70-80 -luvuilla asui pikkupaikkakunnan silmäätekevä perhe, jossa leikki-ja kouluikäiset villit kolme poikaa laitettiin sänkyyn jo klo 19. Vanhemmat tarvitsivat vissiin kipeesti omaa aikaa.
Mihin aikaan sitten nykyään esim. 2-10v lapset menevät nukkumaan? Meillä 2v menee 18-19 välillä. 6 ja 8v:t menee klo. 20 aikoihin maate. Ihan jo senkin takia kun aikainen herätys aamulla niin muuten eivät jaksa päivää. Tosin meillä nyt onkin erityislapsia kaikki...
Mun luona laitetaan voiveitsi ja juustohöylä käytön jälkeen jääkaappiin. Ällöttää ajatus säilyttää niitä huoneenlämmössä.
Suihkussa pyyhitään pisarat mikrokuituliinalla niistä metalliosista. Inhoon niitä kalkkijäämiä niissä ja kylppäri näyttää puhtaammalta yleisilmeeltäänkin, kun on kiiltävät hanat.
Ystävän perheessä ruokaa ei saanut ottaa itse vaan vanhemmat laittoivat ruokaa kysymättä myös vieraille. Myös piti kysyä esim. että saanko leipää ja tällöin vanhemmat ottivat leivän, voitelivat sen ja leikkasivat juustosta yleensä kaksi siivua siihen. En siis ikinä pyytänyt voita tai juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväperheen kuistilla on edelleen taulu Marskin naamasta.
Marskille piti aina tehdä tervehdys sotilaallisesti nostamalla kättä lippaan ja tytöt niiasi.
Aluksi tämä tuntui hauskalta mutta murrosiässä alkoi tuntumaan todella oudolta kun perheen isä seisoo vieressä ja katsoo että tervehdys tapahtuu.
Ilman tätä viestiä en olisi muistanut omaani. Eli Aikidon kehittäjän kuvan kumartaminen erään aikidoharrastajan kotona. Muiden ei sitä pitänyt tehdä mutta itse elämäntyyliläinen usein hämmästytti muita kumartamalla ja samoin hänen luonaan vierailevat oppilaat.
Sinällään hauska huomata ettei pelkästään idässä kumarrella kuvia.
Varmaan sitten naureskelette ortodoksien ikoninurkillekin... uskomattoman omiin tapoihinsa kangistunutta väkeä täällä.
No kyllä naurattaa jokainen, joka jonkin kuvan edessä kumartelee. Uskovatko ihmiset painetussa kuvassa olevan jotakin taikavoimia?
Tähän sopii jatkoksi yksi lapsuusmuistoni mummolasta. Muistelen mummon sanoneen, ettei ukkosen ilmalla saa vatkata kermavaahtoa. Ei kuulemma vatkaannu. Mummo oli kyllä ihan täysjärkinen, joten liekö vitsillä heittänyt? :D[/quote]
Ukonilmalla ei vatkata kermavaahtoa, koska se menee helposti voiksi. Syy on siis ihab tieteellinen ja käytännöllinen, ei hulluus.
Vierailija kirjoitti:
Anoppilassa pitää aina syödä leipää ruuan kanssa. Joka hiivatin kerta anoppi tekee lapsille siellä leivät kun syödään ja sitten surkuttelee kun lapset eivät niitä syö enkä minä tai poikansa pakota. Meillä kotona ei ole pakko ottaa leipää ruuan kanssa ja yleensä lapset eivät otakaan. Myös mieheni on sitä mieltä että omituinen sääntö.
Mun anoppi taas laittaa aina keitetyn kananmunan suoraa mun lautaselle ja ihmettelee kun en ikinä syö. No hän yrittää olla kohtelias kun muille munat on tarjolla kala-lautasella ja itse olen allerginen. Mut en ikinä syö keitettyä munaa. Mut kai ne molemmat, leipä ja muna, on halpa ja täyttävä lisäke, ettei ruokaa syödä niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mun luona laitetaan voiveitsi ja juustohöylä käytön jälkeen jääkaappiin. Ällöttää ajatus säilyttää niitä huoneenlämmössä.
Suihkussa pyyhitään pisarat mikrokuituliinalla niistä metalliosista. Inhoon niitä kalkkijäämiä niissä ja kylppäri näyttää puhtaammalta yleisilmeeltäänkin, kun on kiiltävät hanat.
Mun luona voiveitsi ja juustohöylä pestään käytön jälkeen. Ällöttää ajatus käyttää käytettyjä, likaisia veitsiä ha juustohöyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat eivät saa serkkuni kotona koskea lemmikeihin :D heillä siis kolme koiraa ja kissa. Koirat ihan perus seurakoiria, ei siis metsästys- tai esim opaskoiria.
Kissakin saattaa kehrätä jalkaa vasten mutta sille ei saa tehdä mitään? Koirat sentään ovat onnellisen näköisiä kun niille lässyttää. Kissa ei puheista paljoa välitä..
Tän mä ymmärrän. Vieraat tuo ihan helvetisti bakteereita ja se on ällöttävää jos vieraat tai tuntemattomat lääppii.
Mua harmittaa ku miehen lapset likasilla sormillaan hiplaa sekä nuolee koiran turkkia. Oon kyllä kieltäny et niin ei saa tehä. Koittanu aina sanoa et pesee kädet ku tulee muualta kotiin. Niin ällöä ku annettu kasvaa ku siat pellolla eikä oo tarvinnu pestä käsiä.
Ihmiset ei tajua et miten paljon paskaa ne kantaa mukanaan ku tulee muualta.
Ja se et miks ei saa sängyllä istua, siks koska yleensä vierailla ja kakaroilla varsinkin on likaset vaatteet ja ne sukat on pahimmat kakaroilla,juostu koko pv koulun likasilla lattioilla ja sit tullaan kaverin luo ja pahimmillaan nihrataa sitä persettä ja jalkoja tyynyjen päällä. Hyi helvetti.
Kun se koira pyörii ulkona kaiken maailman paskaläjissä, niin ei yhtään haittaa vai? Ihmiset vaan kanniskelee kaiken maailman sontaa sisätiloihin, ei eläimet?
Vierailija kirjoitti:
Ei omasta tuttavapiiristä tule mitään mieleen, mutta jossain vastaavassa ketjussa joskus joku kertoi perheestä, jossa takapihalle ei saanut talvella astua, ettei lumi mene ruman näköiseksi.
Juuri näin oli minun kodissani, kun olin lapsi. Talvella ei saanut pilata hankea kävelemällä tai leikkimällä, kesällä ei saanut olla nurmikolla. Pihalta ei saanut poistua eli piti istua tai seisoa betonisella rapulla. Hiljaa.
Vanhemmat pakotti lapsen kuuntelemaan Maria Monden musiikkia vähintään 1h päivässä lyömisen uhalla.
Tämä siis tapahtui 80-luvulla
Lapsena kaverin äiti sanoi ettei ruuan kanssa saa juoda mehua tai limsaa mutta kaakaota kyllä sai niin paljon kun sielu sieti. Eikö olis sama silloin hyväksyä muutki makeat juomat?
Tuttavaperheessä perheen tyttöjen on pukeuduttava naisellisesti (=hame/mekko ja korolliset kengät), jos eivät halua tehdä poikien töitä. Kotityöt on siis jaettu ja pojat tekevät erilaisia raskaita ulkohommia ja tytöt sisätöitä. Lisäksi poikien pitää ulkoilla säässä kuin säässä vähintään tunti. Tytöt voivat välttyä pakkoulkoilulta naisellisesti pukeutumalla.