Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
LauraSofia kirjoitti:
Ystäväni perheessä ei saa vetää vessaa, jos käy vaan pissalla. Sama perhe rakensi uuden talon ja hienossa uudessa vessassa haisi aina ihan kuselta, teki ihan pahaa käydä siellä vessassa. Perheen isä oli niin pihi ettei vettä saanut tuhlata. Sama homma koski valojen käyttöä.Talo oli aina ihan pimeenä,usein ainoa valo oli kynttilä. Ystäväänikin nolotti kutsua ketään kylään kun oma Isä oli niin ylpeänä piheydestään ja kailotti sitä jokaiselle :(
Putket tukkeutuvat varmaan helposti jos kaikki käyttävät paperia eikä vessaa saa vetää välillä.
Olen syntynyt 60-luvulla maalla ja useimmat lapsuudensäännöistäni kuulostavat nykypäivänä varmaan hassuilta
-Leipää sai vasta, kun ruoka syötiin ja leivällä ei täytetty mahaa
-Sunnuntaina ei saanut mennä kavereiden luo ennen puoltapäivää, koska jumalanpalvelus
-Jouluna sai mennä vasta kavereille tapaninpäivänä, koska joulurauha
-Valot piti sammuttaa tosiaan, kun lähti huoneesta
-Vanhemmilta piti kysyä lupa, saako soittaa puhelimella (silloin ei onneksi koululta vaadittu soittamaan luokkakavereilta läksyjä, jos oli pois koulusta. Monissa perheissä lapset sai käyttää puhelinta todella harvoin)
-Ja sitten nämä tietenkin, että leivän päälle ei laitettu tomaattia ja kinkkua yhtä aikaa. Muutenkin ruoka oli aika säännösteltyä ja arkista. Leikkeleitä ei yleensä edes ollut. Meetvursti oli todella harvinainen herkku. Jogurtit ja murot oli ihan utopiaa, joita ei kannattanut edes kerjätä.
-Kouluvaatteet oli erikseen ja vaihdettiin heti arkivaatteisiin, kun tuli koulusta kotiin
-Vanhempien puhetta ei saanut keskeyttää, jos oli vieraita
-Ulkosauna lämmitettiin kerran viikossa, koska puita meni muutenkin paljon, koska pirtti lämmitettiin uunilla. Muu pesuvesihän lämmitettiin sitten keittiön puuliedellä, missä oli aina lämpiämässä iso kattila kuumaa vettä tarvetta varten.
-Sadevesi kerättiin kesällä hiustenpesua varten, koska äitini tykkäsi pestä sillä hiukset, koska sanoi, että niistä tulee niin kiiltävät (tämä on ehkä ainoa, mitä itse pidin kummallisena, kun sateen aikana meidän tyttöjen piti kiiruhtaa hakemaan heti ämpäri rännin alle)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että myös esikoisen (iso kouluikäinen, useamman vuoden väli seuraavaan) pitää laittaa samanlaiset toppahaalarit tai kuravaatteet tms. kuin pienemmillä silloin kun lapset ulkoilee yhdessä. Joo, ymmärrän ajatuksen, että pienemmät ei kiukuttele, kun kaikki pukeutuu samalla tavalla, mutta onhan se vähän hassua ja lapsesta varmaan noloa.
Meillä oli toi sama systeemi ja mä olin se esikoinen! Omien kavereiden kanssa sain leikkiä ihan tavallisissa vaatteissa, mutta silloin kun käskettiin vahtimaan pikkusisaruksia pihalle ja oli kurakeli, niin silloin myös mulle tuli kurahaalarit ja kurahanskat, vaikka ne oli ihan turhat!
Vielä kahdeksan vuotiaana minäkin jouduin pukemaan keltaiset kurahaalarit ja -rukkaset, kun pikkusisaria piti mennä vahtimaan kerrostalon leikkipaikalla. Ajatelkaa kuinka iso kahdeksanvuotias on sellaisia käyttämään. Tietenkin osa koulukavereista näki, joten koulussa kiusattiin. Muutenkin jouduin käyttämään lapsellisia vaatteita vielä 15-vuotiaaksi asti. Aina sellaiset paksut ja hiostavat rib-sukkahousut, jotka valuivat makkaralle. Kierrätysvaatteita sukulaisilta ja kirppareilta, jotka todellakin olivat menneen vuosien ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vieraat eivät saa serkkuni kotona koskea lemmikeihin :D heillä siis kolme koiraa ja kissa. Koirat ihan perus seurakoiria, ei siis metsästys- tai esim opaskoiria.
Kissakin saattaa kehrätä jalkaa vasten mutta sille ei saa tehdä mitään? Koirat sentään ovat onnellisen näköisiä kun niille lässyttää. Kissa ei puheista paljoa välitä..
Tän mä ymmärrän. Vieraat tuo ihan helvetisti bakteereita ja se on ällöttävää jos vieraat tai tuntemattomat lääppii.
Mua harmittaa ku miehen lapset likasilla sormillaan hiplaa sekä nuolee koiran turkkia. Oon kyllä kieltäny et niin ei saa tehä. Koittanu aina sanoa et pesee kädet ku tulee muualta kotiin. Niin ällöä ku annettu kasvaa ku siat pellolla eikä oo tarvinnu pestä käsiä.
Ihmiset ei tajua et miten paljon paskaa ne kantaa mukanaan ku tulee muualta.
Ja se et miks ei saa sängyllä istua, siks koska yleensä vierailla ja kakaroilla varsinkin on likaset vaatteet ja ne sukat on pahimmat kakaroilla,juostu koko pv koulun likasilla lattioilla ja sit tullaan kaverin luo ja pahimmillaan nihrataa sitä persettä ja jalkoja tyynyjen päällä. Hyi helvetti.
Juhlapyhinä pitää ehdottomasti olla vain perheen kanssa, lapset ei saa tuoda ystäviään tuolloin. Ihmeellistä eristäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Nyt syödään heti paiston jälkeen.
Juu, meidän lasten mummolassa syödään pannukakkua kylmänä, eihän se miltään maistu. Lättyjä ei saa paistaa lainkaan, kun tulee rasvan käryä. Toinen mummo onneksi tajuaa, että lätyt maistuu lämpiminä suoraan pannulta kaikkein parhailta. Jos on pakko kerätä pino ensin, niin sitten foliota ymprille tai uuniin lämpimään. Söisittekö itse vaikka keittoa kylmänä?
Vierailija kirjoitti:
PeliMies76 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Olin 2000-luvulla kolmekymppisenä deittailemassa erästä tyttöä Savossa ja olin muutamia päiviä hänen perheensä luona.Perhe (hänen vanhemmat ja sisarukset) olivat kaikin puolin tosi mukavia. Erikoista oli se että suihkuvesi SÄILÖTTIIN ! !
Siis todella kun mentiin suihkuun,niin seistiin ämpärissä ja kaikki pesuvesi jätettiin ämpäriin talteen. Sitten oli useita ämpäreitä täynnä sameaa likavettä. Ämpäreiden vettä käytettiin mm. WC:n huuhteluun kaatamalla, muuta käyttötarkoitusta en tiennyt. Osittain kävi sääliksi, en tiedä oliko heillä rahasta pulaa vai minkä takia moinen käytetyn veden säästösysteemi.
On jotenkin niin ikävää, miten moni naureskelee tällaisille tosi loogisille ja järkeville tavoille. Vessanpytyn huuhteluun ei jumalauta tarvita juomaveden tasoista puhdistettua vettä. Siihen kävisi mikä tahansa harmaa hulevesi. Mutta jostain syystä jengi silti haluaa vetää sitä puhdasta vettä suoraan vesijohdosta alas pyttyyn ja nauraa, kun muutama fiksu tässäkin maassa kerää harmaat vedet talteen ja käyttää niitä pytyn vetämiseen. Sivistäkää itseänne hiukan.
Aina välillä mietin, mistä niitä persujen äänestäjiä oikein löytyy. Sitten kun tulen näille palstoille, muistan, että ain niin, joo, onhan näitä tyyppejä.
Meillä oli aikanaan kaupungin vuokra-asunnossa niin suuret vesimaksut, että jouduimme myös keräämään vettä ämpäreihin, ei tosin seisottu ämpärissä suihkussa, mutta esimerkiksi lasten kylpyvesi käytettiin wc:n huuhteluun. Vesimittari tuntui pyörivän, kun naapurissa käytettiin vettä. Tarkistuksista huolimatta vesimaksut olivat aina satoja markkoja ylimääräistä. Veden kuutiomaksu oli muistaakseni nelinkertainen verrattuna omakotitaloasujiin.
No huh huh. Ja teininä ajattelin että minun vanhemmat oli kamalia natseja kun tulivat rämppäämään valoja jos olin suihkussa yli 20 min, halusivat jotenkuten tietää missä menin (vaikka 16-17 v. käytännössä piti vaan laittaa viesti että tulenko kotiin yöksi ja milloin) ja äiti pakotti pitämään pipoa ja kaulaliinaa jos oli pakkasta :D
PeliMies76 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PeliMies76 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Olin 2000-luvulla kolmekymppisenä deittailemassa erästä tyttöä Savossa ja olin muutamia päiviä hänen perheensä luona.Perhe (hänen vanhemmat ja sisarukset) olivat kaikin puolin tosi mukavia. Erikoista oli se että suihkuvesi SÄILÖTTIIN ! !
Siis todella kun mentiin suihkuun,niin seistiin ämpärissä ja kaikki pesuvesi jätettiin ämpäriin talteen. Sitten oli useita ämpäreitä täynnä sameaa likavettä. Ämpäreiden vettä käytettiin mm. WC:n huuhteluun kaatamalla, muuta käyttötarkoitusta en tiennyt. Osittain kävi sääliksi, en tiedä oliko heillä rahasta pulaa vai minkä takia moinen käytetyn veden säästösysteemi.
On jotenkin niin ikävää, miten moni naureskelee tällaisille tosi loogisille ja järkeville tavoille. Vessanpytyn huuhteluun ei jumalauta tarvita juomaveden tasoista puhdistettua vettä. Siihen kävisi mikä tahansa harmaa hulevesi. Mutta jostain syystä jengi silti haluaa vetää sitä puhdasta vettä suoraan vesijohdosta alas pyttyyn ja nauraa, kun muutama fiksu tässäkin maassa kerää harmaat vedet talteen ja käyttää niitä pytyn vetämiseen. Sivistäkää itseänne hiukan.
Aina välillä mietin, mistä niitä persujen äänestäjiä oikein löytyy. Sitten kun tulen näille palstoille, muistan, että ain niin, joo, onhan näitä tyyppejä.
Mulleko puhut? Ensinnäkään mä en äänestä ja en ainakaan persuja. Vesi on niin halpaa täällä Helsingissä ja sitä kuuluu kierrättää. Jumalauta (ittelles) se vesi on juomakelpoista ja sillä lotrataan, joka virtsaamisen jälkeen vessa vedetään. Ja vaikka monta kertaa yössä tässä taloyhtiössä sanoi kuka mitä tahansa. TODELLINEN vedenkulutus on silloin vasta maksimissaan kun joku teinityttö läträä suihkussa 20-40 minuuttia nauttien tasaisesta hyvällä paineella tulevata suihkusta. Ja jos näitä teinejä on taloudessa 2-3 niin voit laskea montako kuutiota menee.Mun puolesta läträtköön,meillä tätä vettä riittää.
Täällä Helsingissä ei kuutio vettä maksa mitään ja vesilaitoskin ohjeistaa että on hyvä vaan että vesi liikkuu, on tärkeää että liikkuu ja hyvä että kulutetaan reilusti. Mun yhtiövastikkeeseen sisältyy vesimaksu ja lähes kaikkialla täällä Helsingissä on kiinteä vesimaksu.
Onhan se tietysti sääli jos todella joutuu vettä säästämään vessan vetoa varten. Haiseva iljettävä likavesisankko odottaaa kaatajaa. Sillä samalla vedellä on pesty niin mun spermat kuin perheen tytärten mahdolliset kuukautisveret.Niin kusi kuin paskajäämät.Niin koko perheen perseen- ja kainalon karvat samassa sammiossa. Ja siinä ne lilluu ämpäreissä saippuansekaisissa astioissa.Hyi hitto sentään ! Kuin kivikaudella, apuua !
Mua ei niin paljoa kiinnosta sähkön tai veden kulutus. Ite kulutan kolmiossani 2000-3000 KwH sähköä vuodessa vaikka on keskuslämmitys.Riippuu miten usein saunon.Taloyhtiömme lämpimän veden kulutus on tietysti seurannassa ja lukemia luetaan yhtiökokouksessa mutta ei se paljoo hetkauta montako sataa kuutiota just meidän yhtiö kuluttaa monen vuoden marginaalilla. PALJON isompi säästö tulee siinä että miten paljon ihminen syö ravintoloissa ja miten paljon ajaa taksia.Kalustaako asuntonsa heti ensimmäisen kuvaston mukaan vai seuraako hintoja.Mitä lentoyhtiöitä käyttää ja minkä firman kautta vuokraa auton ulkomailla.Kelpaako halvempi hotelli ja onko kykyä reppureissata. Säästö on oikeasti tuhansia euroja.
Mutta siis on tosi säälittävää jos landella lasketaan vesi tarkkaan ja taloudessa jossa on useita työssäkäyviä ihmisiä,niin joudutaan keräämään likavedetkin talteen. Ja pidetään suurena anteliaisuuden eleenä jos annetaan vähän keksiä kahvipöytään kun vieras tulee kahville.Puhutaan kymmenistä senteistä per kahvikuppi tai keksin pala. Ite tarjoan aina leipää ja leikkelettä, kahvin lisäksi limua,olutta tai mitä nyt mieli tekeekään.Sen kerran kun ystävä tai tuttu tulee kylään.Harvemmin se kaveri yksinään iltakahvilla yli 15 eurolla kaupasta ostettua kamaa syö.Vertailuna jos viet kaverin tuopille Stadin keskustassa,ni se on usein jo 16 euroa kahdesta tuopista olutta.
Ja toistan, en äänestä niitä perussuomalaisia.Mun maailmankatsomuksen mukaan jokainen on oman onnensa seppä.Pitää tajuta mikä on halpaa ja missä kandee säästää, kaikilla asioilla on oma painoarvonsa.
Hei, tää ei oo persujen äänestäjä, tää on kokoomuslainen! :D
Ajattele ympäristöä.
Lapsillamme ei ole kohta enää mitään jäljellä, jos kaikki ajattelevat noin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä vieläkin kirjoitti:
Eräässä tuntemassani perheessä oli 9 lasta, vanhin 18v ja nuorin 1v. Siinä perheessä 12v tyttö ja 10v poika joutuivat hoitamaan paljon viittä nuorempaa sisarustaan ja tekemään muutenkin kovasti kotitöitä, kun taas 18v ja 16v lasten ei tarvinnut tehdä mitään, koska heillä oli muka muutenkin kovasti tekemistä koulunkäynnin vuoksi. No, nuo kaksi vanhinta lasta laiskotteli suurimman ajan kotona olostaan kun taas nuo kaksi seuraavaa tekivät koko hirveästi kotitöitä. Heillä ei ollut juuri lainkaan muuta elämää kuin koulun käynti, pikkusisarusten hoito ja kotitytöt vanhempien ja 2 vanhimman lapsen laiskotellessa.
Koska he hoitivat aikoinaan nuorempiaan. Se siirtyy ja ylennys tulee.
Mutta kun he eivät olleet hoitaneet koskaan nuorempia sisaruksiaan eikä heidän myöskään koskaan tarvinnut tehdä kotitöitäkään. Sen sijaan muut lapset kyllä joutuivat hoitamaan nuorempia sisaruksiaan ja tekemään kotitöitä. Kuitenkin selvästi töitä joutuivat tekemään ne 12v tyttö ja 10v poika. En olisi yhtään ihmetellyt, jos he olisivat joutuneet siivoamaan niiden 18v ja 16v isosisarustensa huoneetkin. Siellä ne kaksi vanhinta lasta löhösivät laiskoina sohvalla tai nojatuolilla vanhempien kanssa katsomassa televisiota ja komentelemassa nuorempia sisaruksia kun kävin hakemassa tätä 12v tyttöä ulos, koska hän oli luokkakaverini. Siinä perheessä vanhemmatkin kehuivat usein, että kuinka helppoa heillä on, koska nuo 2 lasta tekivät suurimmat osan kotitöistä.
Tää on ihan mun oma keksimä sääntö, mutta tiedän että monet pitää tätä varmaan natsimeininkinä. Kahden äänilähteen sääntö eli jos joku radio, telkkari, video kännykästä ynnä muu josta lähtee ääntä on päällä, ei toista äänilähdettä saa laittaa päälle.
Ei kaikki puukiukaat ole sellaisia joissa on kivet päällä. Meillä on aito kiuas (googleta jos et tiedä) ja ei siellä mitään kiviä ole ja 100% paremmat löylyt kuin missään sähkökiukaassa. Myös paremmat löylyt kuin puukiukaassa jossa on kivet.
Olin ekaluokkalaisena äänittänyt C-kasetille kummitädilleni musiikkia mutta sitä ei voinutkaan kuunnella kun kummini ja hänen tuore poikaystävänsä pelkäsivät että kasettipesä menee pilalle muista kuin omista kaseteista.
Ystäväni perheessä pitää aikuisten keskeyttää keskustelu jos esikoinen, nyt 15v, puhuu. Näin ollut aina eikä koske perheen muita lapsia.
Meillä näitä ikäviä sääntöjä riitti lapsena, kiitos äidin hulluuden.
Koulusta kun tuli kotiin piti vaihtaa kotivaatteet, ettei kouluvaatteet likaa kotia.
Kädet piti pestä aina saippualla joka välissä. Kun tuli kotiin, ennen ruokaa, kun oli syönyt... Mulla oli lapsuuden ihan rutikuivat ja halkeilleet kädet joita häpesin. Äidillä oli itsellään käsirasvaa, jota ei meille lapsille jotka sitä tarvitsivat annettu. Samaten elin kovassa stressissä lapsuuden jota oireilin mm. puremalla ja repimällä huuliani, jotka olivat ihan halkeilleet, mutta ei huulirasvasta tietoakaan.
Suihkussa sai käydä kerran kaksi viikossa, ja suihkun jäljeen suihku piti kuivata heti pisarattomaksi. Suihkussa oli luutu tätä varten. Koiran kanssa piti tehdä aina puolen tunnin lenkki, minuutilleen. Äiti vahtasi kellosta, eikä päästänyt sisälle ennen kuin aika oli mennyt. Joka päivä tämä suoraan koulusta ja illalla. Ruokapöydästä ei saanut poistua ennen kuin äidin kasaama jättimäinen annos oli syöty kokonaan. Siinä sitten istuttiin ja itkettiin vaikka monta tuntia. Nukkumaan ei saanut mennä ellei minun ja veljeni huone ollut putipuhas, joka ikinen tavara tarkasti omalla paikallaa, laatikoiden lipastojen sisältöä myöten kaikki järjestyksessä.
Riittihän noita ahdistavia sääntöjä joiden kanssa elettiin lapsuus ja varhaisnuoruus, kunnes minut onneksi huostaanotettiin.
Tietty nuo säännöt, niinkuin lapsuus ylipäätänsä ovat jättäneet syvät jäljet ja pakkomielteet myös minulle, mutta onneksi en ole läheskään noin hullu kuin äitini.
Omien tyttärieni ei tarvitse syödä lautasiä tyhjiksi. (Ainakaan aina, eivätkä annokset ole isonmiehen kokoa).
Naapurissa asui aikoinaan isä, joka kielsi astumisen asunnossa olevien mattojen päätyhapsujen päälle, etteivät ne mene vinoon. Sääntöä piti kaikkien noudattaa.
Meillä oli sääntö, jonka mukaan vanhemmat ihmiset ovat aina oikeassa, myös asioissa, joista itse varmasti tiedät enemmän. Tämä sääntö vitutti ja vituttaa yhä niin paljon, että olen katkaissut välit suurimpaan osaan vanhempia sukulaisia. Voin alkaa pitämään heihin yhteyttä, jos saan heiltä sitä ennen kirjallisen (sähköposti ja kirje käyvät) anteeksipyynnön ja he myöntävät sen, että he ovat olleet väärässä.
Omassa kotonani oli erikoinen sääntö liittyen rangaistuksiin. Ainoa rangaistus, jota saatiin lapsena oli kotiaresti, jonka pituus vaihteli rikkeen vakavuuden mukaan päivästä kuukauteen. Tuo oli pelätty rangaistus, sillä elämä arestissa oli todella epämiellyttävää. Ensinnäkin, arestissa ollessaan joutui pitämään kotona paitaa, jossa luki "olen arestissa". Vain koulussa sitä ei tarvinnut pitää. Artesissa ollessaan juotui myös hoitamaan kaikki kotityöt (vanhemmat toki neuvoivat, mutta vain suusanallisesti). Myös oma huone lukittiin artestissaoloajaksi ja nukkuminen piti hoitaa patjalla käytävällä.
En saa panna muita naisia :(((
Vaimo raivostuu, jos saa tietää :(((
M42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin migreenistä, olin yökylässä 15-vuotiaana kaverillani ja he eivät suostuneet antamaan minulle särkylääkettä vaan hokivat että juo vettä, juo vettä. Soitin jopa isälleni ja sanoin että puhuu kaverin äidille että antaa minulle särkylääkkeen. No ei käynyt, kun ei lääkkeet ole lapsia varten ja heillä on sääntö ettei lääkkeitä syö alle 18-vuotiaat. Migreenikohtaus meni niin pahaksi että isä joutui hakemaan minut joskus klo 23.30 kotiin kun eivät voineet antaa yhtä hikistä särkylääkettä.
Sairasta! Tuohan on lapsen kaltoinkohtelua, jos kipua ei lääkitä! Entä jos lapsella on vaikka kovat kuukautiskivut, tai sattuu vaikkapa murtumaan käsi? Tai on vaikkapa kova kuume, niin ei voida mitenkään lääkitä alemmaksi? Lasun teksin tuosta perheestä.
Sairaalassa, jossa olen töissä, tehdään oikeasti lastensuojeluilmoituksia lapsista joita ei lääkitä särkylääkkeillä. Mielestäni se on hiton oikein.
Tulempas huutelemaan tähän ketjuun näinkin myöhässä. Hassua lukea näistä säännöistä mitä monella on, kotiintuloajoista ja netinkäytön rajoittamisesta. Itsellä tällaisia sääntöjä ei onneksi ollut, koska olen koneella paljon viihtyvä introvertti.
Sain oman koneen jo hyvin pienenä, jota sain käyttää miten lystäsin omassa huoneessani. Tämä oli siis aikaa ennen somea ja älypuhelimia. En viihtynyt ulkona kavereiden kanssa vapaa-ajalla, tai jos satuin kaverilla koulun jälkeen olemaan, kiirehdin jo oma-aloitteisesti viimeistään kuuden aikaan kotiin omaan rauhaan. Sen sijaan koneella oli mukava keskustella nettikavereiden kanssa, koska se ei vienyt minusta sellaista voimaa kuin konkreettisesti jonkun seurassa oleminen.
Jos minun netinkäyttöä olisi rajoitettu, en tiedä mitä elämälläni olisin tehnyt. En varmaan olisi tällä alalla, jolla olen nyt. Vaikka jotkut rajat ovat ihan hyviä lapsille, kannattaa silti huomioida lapsen luonne sääntöjä tehdessä.