Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Useampi täällä miettii, kuinka moni pääsi pesulle vain silloin kuin sauna lämmitettiin ja että miten monella oli vain ulkosauna, ei sisäsuihkua ollenkaan.
Se on kuulkaa edelleen yllättävän yleistä maaseudulla. Ei siinä mitään noloa tai outoa ole. Erilaista vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että suuri osa näistä jutuista on vain jonkin hassun käytösmallin/mielipiteen/käsityksen tuottamia outoja perinteitä, joita perheissä harjoitetaan, ja ne ovatkin tosi hauskoja usein. Osa jutuista on kuitenkin aivan mielekkäitä, enkä tajua, miksi niille naureskellaan tässä ihan kuin niissä ei olisi mitään järkeä.
Turhat valot sammutetaan: Tutkitusti sillä on aika suuri vaikutus energiankulutukseen, pidetäänkö valoja päällä turhaan vai sammutetaanko ylimääräiset. Eikä tässä ole kyse vain maailman pelastumisesta, vaan teidän omasta sähkölaskustanne. Voisi ne rahat viisaamminkin käyttää, ku pitämällä päällä valoja aurigonpaisteella ja huoneissa, joissa ei ole ketään.
Joo mutta ei tarvi kulkea valopoliisina toisen perässä sammuttelemassa valoja koko ajan, esim. toinen menee keittiöön hakemaan kahvia ja laittaa sinne valot päälle, muistaakin että ai niin kahvikuppi olohuoneessa niin ei ole järkeä valopoliisin juossa sammuttamaan keittiön valoja.
Ei juomavettä vessan hanasta: Vaikka itse vesiputket ja hanat ovat niitä ihan samoja, samaten vesi, niin vessan hana on matalalla ja sen alla pestään käsiä vessassakäynnin jälkeen. Keittiön hana on korkeammalla ja sen alla tiskataan vain tiskejä. Kunpaakohan hanaan roiskuu enemmän ja pahempia bakteereja. Kummasta kantsii ottaa juomavesi.
Hanan voi myös pestä.
Suihkuun pääsee vain, jos lämmitetään sauna, ja sauna lämmitetään vain, jos koko perhe saunoo: Saunan lämmittäminen ei ole ilmaista. Sähkö maksaa, samaten polttopuut. On tyhmää lämmittää sauna vain yhtä ihmistä varten. Monissa taloissa suihkuhuoneessa on ihan pirun kylmä, jos saunaa ei lämmitetä. Niinpä ei ole hyvä mennä suihkuun ilman, että sauna on päällä.
Eli jos perheessä on possu joka ei halua saunoa koskaan, kukaan ei sauno? Ja käyn kyllä ihan varmasti suihkussa joka päivä koska kuljen työmatkat pyörällä niin en aio laittaa hikisenä nukkumaan koskaan. Pesuhuoneessa on kans kätevä pitää lämpöjä päällä, ja kyllähän se lämmin vesi sitten kans lämmittää. Vai pitääkö teidän pihiperheessä peseytyä kylmällä vedellä?
Sängyllä ei istuta päivävaatteet päällä: Tätä perusteellaan varmaan monin muinkin tavoin, mutta itse olen kieltänyt kaiken sängyillä hengailun muussa kuin uniasussa, koska taloudessamme kaikki ovat allergikkoja ja moniyliherkkiä, joten allergeenien ja tuoksujen ja muiden kulkeutuminen päivävaatteiden mukana lakanoihin on estettävä kaikin tavoin. Muuten kukaan ei nuku siltä aivastelulta ja yskimiseltä.
Sänkyyn tullessa pyyhitään jalkapohjat mattoon/jalkapöytiin tms: Totta helvetissä! Muuten sänkyyn kulkeutuu lattialta pölyä, pikkuroskaa, hiekkaa ja kaikkea. Ei kukaan pysty siivoamaan niin usein, ettei jotain sälää aina olisi. Kuka haluaa nukkua lakanoissa, jotka ovat täynnä kaiken maailman pikku murusia!
Vessaa ei vedetä, jos on käynyt vain pissalla: Jos kusi ei ole ihan sakeaa (nestehukkaista), niin ei tarvitse vetää. Kansi kiinni vain. Vettä menee hukkaan ihan hirveästi, jos joka pikku pissan jälkeen vedetään pytty ---> kauhea vesilasku ja maailma ei pelastu. Vedättekö te kaikki aina kotona pissalla käymisen jälkeen pytyn? Tyhmää.
En vedä pönttöä joka pissan jälkeen kun olen yksin kotona mutta en todellakaan jätä pissaa/useampaa pissaa haisemaan että joku vieras joutuisi haistelemaan ja hermostuisin vieraalle että kehtasikin vetää pöntön :D
Näitä esimerkkejä riittäisi ihan loputtomiin...
No se se ongelma näissä jutuissa just onkin. Ens on hyvä ajatus, mut sit joku pöljä fanaatikko pilaa ja tekee naurunalaiseksi koko asian veuhkaamalla siitä kaikille. Ei kaikkien satunnaisten vieraitten todellakaam tarvis tehdä samalla tavalla, miten talon väki tekee keskenään.
Meillä piti suihkussa kerätä sankoon vettä, jolla sitten vedettiin vessan pikkuhädät. Seinään ei saanut missää tapauksessa koskea eikä nojata ja sohvat tai lipastot/tv-tasot kauas seinästä ettei vaan osu :D Monta riitaa sai tästä aikaseksi jos vahingossa hipaisi edes. Kynnyksien päälle ei saanut astua. Ruoan tekoon piti kysyä lupa, useimmiten et saanut. Jääkaapin ovea ei saanut avata kunnolla, vain raottamalla..yritä sieltä sitten onkia tarvittava. Keittiön tuoleihin ei saanut nojata kun saattoi mennä selkänoja rikki. Mattoja ei saanut ikinä pitää ellei ollut joku isompi juhla esim. Joulu jonka jälkeen ne aina kerättiin takaisin kaappiin. Ei tule nyt mieleen enempää, taisi olla muutakin. Ei mistää pahimmasta päästä tosiaankaan,enemmänkin huvittaa nykyää, kun on muuttanut pois kotoa :D Silti aina vaan kotona käydessä saan riidan aikaseksi jos haluan vaikka tehdä jotain ruokaa ja se ei tällä hetkellä sovi äidille.
On jotenkin niin ikävää, miten moni naureskelee tällaisille tosi loogisille ja järkeville tavoille. Vessanpytyn huuhteluun ei jumalauta tarvita juomaveden tasoista puhdistettua vettä. Siihen kävisi mikä tahansa harmaa hulevesi. Mutta jostain syystä jengi silti haluaa vetää sitä puhdasta vettä suoraan vesijohdosta alas pyttyyn ja nauraa, kun muutama fiksu tässäkin maassa kerää harmaat vedet talteen ja käyttää niitä pytyn vetämiseen. Sivistäkää itseänne hiukan.
Aina välillä mietin, mistä niitä persujen äänestäjiä oikein löytyy. Sitten kun tulen näille palstoille, muistan, että ain niin, joo, onhan näitä tyyppejä.[/quote]
Asiassa on myös se puoli , että jos huuhtelet jatkuvasti ties millä harmahtavilla huuhdevesillä pönttö pinttyy ja sitä joutuu pesemään melko vahvoilla aineilla ja jopa lopulta oikeilla putkiliikkeen vahvoilla myrkyillä. Kokemusta on veden säästöön innostuneiden isovanhempien vessan kautta.
Meillä on siivous tosi arka aihe. Siis ei saa siivota jos nyt näin voi sanoa :-D Pöly ja muruset kertyy lattialle ja nurkkiin, mutta imuroida et saa, lastata vain. Sillähän lähteekin tosi hyvin.Imuroidaan ja pestään lattiat sitten kun on sen aika. Kaikki roskat kasaantuu pöydille ja vaikka minne kun ei vaan saa heittää roskiin. Vanhempani siis lajittelevat nämä erikseen erilaisiin rasioihin ja maitotölkkeihin sun muihin leipäpusseihin, ettei roskis täyty turhan nopeasti. Pyykkiä pestään vain äärimmäisessä tarpeessa ja tiskikoneen käyttöä vältellään viimeiseen asti. Äitini on aikamoinen hamstraaja: vanhoja lasten vaatteita, leluja, lehtiä, pahvilaatikoita, klemmareita, kirjoja, lakanoita ja ihan mitä tahansa muka tarpeellista jota ei ikinä saa käyttää, muttei heittää poiskaan ja kaapit ja huoneet sitten tursuaa kaikkea romua ja kaikki epäjärjestyksessä, mutta lisää ostetaan "olihan se niin halpa ja alennuksessa". Huomaa heti jos olet siivonnut ja alkaa kauhea huuto :-D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että suuri osa näistä jutuista on vain jonkin hassun käytösmallin/mielipiteen/käsityksen tuottamia outoja perinteitä, joita perheissä harjoitetaan, ja ne ovatkin tosi hauskoja usein. Osa jutuista on kuitenkin aivan mielekkäitä, enkä tajua, miksi niille naureskellaan tässä ihan kuin niissä ei olisi mitään järkeä.
Turhat valot sammutetaan: Tutkitusti sillä on aika suuri vaikutus energiankulutukseen, pidetäänkö valoja päällä turhaan vai sammutetaanko ylimääräiset. Eikä tässä ole kyse vain maailman pelastumisesta, vaan teidän omasta sähkölaskustanne. Voisi ne rahat viisaamminkin käyttää, ku pitämällä päällä valoja aurigonpaisteella ja huoneissa, joissa ei ole ketään.
Ei juomavettä vessan hanasta: Vaikka itse vesiputket ja hanat ovat niitä ihan samoja, samaten vesi, niin vessan hana on matalalla ja sen alla pestään käsiä vessassakäynnin jälkeen. Keittiön hana on korkeammalla ja sen alla tiskataan vain tiskejä. Kunpaakohan hanaan roiskuu enemmän ja pahempia bakteereja. Kummasta kantsii ottaa juomavesi.
Suihkuun pääsee vain, jos lämmitetään sauna, ja sauna lämmitetään vain, jos koko perhe saunoo: Saunan lämmittäminen ei ole ilmaista. Sähkö maksaa, samaten polttopuut. On tyhmää lämmittää sauna vain yhtä ihmistä varten. Monissa taloissa suihkuhuoneessa on ihan pirun kylmä, jos saunaa ei lämmitetä. Niinpä ei ole hyvä mennä suihkuun ilman, että sauna on päällä.
Sängyllä ei istuta päivävaatteet päällä: Tätä perusteellaan varmaan monin muinkin tavoin, mutta itse olen kieltänyt kaiken sängyillä hengailun muussa kuin uniasussa, koska taloudessamme kaikki ovat allergikkoja ja moniyliherkkiä, joten allergeenien ja tuoksujen ja muiden kulkeutuminen päivävaatteiden mukana lakanoihin on estettävä kaikin tavoin. Muuten kukaan ei nuku siltä aivastelulta ja yskimiseltä.
Sänkyyn tullessa pyyhitään jalkapohjat mattoon/jalkapöytiin tms: Totta helvetissä! Muuten sänkyyn kulkeutuu lattialta pölyä, pikkuroskaa, hiekkaa ja kaikkea. Ei kukaan pysty siivoamaan niin usein, ettei jotain sälää aina olisi. Kuka haluaa nukkua lakanoissa, jotka ovat täynnä kaiken maailman pikku murusia!
Vessaa ei vedetä, jos on käynyt vain pissalla: Jos kusi ei ole ihan sakeaa (nestehukkaista), niin ei tarvitse vetää. Kansi kiinni vain. Vettä menee hukkaan ihan hirveästi, jos joka pikku pissan jälkeen vedetään pytty ---> kauhea vesilasku ja maailma ei pelastu. Vedättekö te kaikki aina kotona pissalla käymisen jälkeen pytyn? Tyhmää.
Näitä esimerkkejä riittäisi ihan loputtomiin...
Minä olen yksinasuva opiskelija. En kuitenkaan halua tehdä elämästäni kohtuuttoman vaikeaa ja mielelläni hyvässä taloustilanteessa maksan siitä. Minulla on pienitehoiset energiansäästölamput. Illalla pimeässä minulla on eteisessä pieni valo, keittiössä liesituulettimen valo ja olohuoneessa led-koristevalot sekä lattialamppu päällä. Sähkölasku ei ole koskaan päätä huimannut. Juomaveden otan vessan hanasta silloin kun saunon, vielä en ole kuollut enkä ole sairastanut vatsatautia tai flunssaa 10 vuoteen vaikka opiskelen terveydenhuoltoalalla. Saunan tosiaan lämmitän kerran viikossa, ihan itseäni varten koska pidän saunomisesta. Sänkyyn mennessä en pyyhi jalkojani mihinkään, koska imuroin päivittäin, kaikki havaittavat roskat, lian puhdistan heti ja siivooja käy kerran kuussa. Vessan huuhtelen aina, eikä vesilaskukaan päätä huimaa. Omistusasunnossa maksan itse sähkön ja veden, eli tarkkailen niiden kulutusta. Olen erittäin tyytyväinen mukavaan elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväperheen kuistilla on edelleen taulu Marskin naamasta.
Marskille piti aina tehdä tervehdys sotilaallisesti nostamalla kättä lippaan ja tytöt niiasi.
Aluksi tämä tuntui hauskalta mutta murrosiässä alkoi tuntumaan todella oudolta kun perheen isä seisoo vieressä ja katsoo että tervehdys tapahtuu.
Ilman tätä viestiä en olisi muistanut omaani. Eli Aikidon kehittäjän kuvan kumartaminen erään aikidoharrastajan kotona. Muiden ei sitä pitänyt tehdä mutta itse elämäntyyliläinen usein hämmästytti muita kumartamalla ja samoin hänen luonaan vierailevat oppilaat.
Sinällään hauska huomata ettei pelkästään idässä kumarrella kuvia.
Tiedän monta perhettä, jotka kuuluvat erääseen yhteisöön. Sen säännöt estävät mm. meikkauksen ja ehkäisyn. Sen seurauksena äitit ovat kirjaimellisesti puolikuolleita väsymyksestä ja synnytyskomplikaatioista ja lapset keskenään, koska se on jonkun mielikuvitusolennon tahto.
Minunkin äiti oli juuri tuollainen "Mutsi voiko joku tulla meille yöksi?" "Ei se nyt käy" mutta syiden tivaamisella todella moni asia kävi
Kaverin perheen seinillä ei saanut olla kuolleiden kuvia (esim. isovanhemmat jos eivät enää eläneet)
Meillä oli mummolassa sellainen sääntö, että ennen nukkumaan menoa piti juoda lasillinen lämmintä sipulimaitoa. Piti kuulemma terveenä. Maistoi tosi pahalle enkä halunnut mennä mummolaan yöksi.
Mulla oli lapsuudessani eräs kaveri, kenen äiti oli todella tiukka tiettyjen sääntöjen suhteen ja luuli olevansa parempi ja ylempi ihminen kuin muut. Kerran kun syötiin päivällistä (kaverini luona), kaverini röyhtäisi ja tästäkös hänen äitinsä suuttui. Korjasi kaveriltani ruokalautasen pois ja käski mennä saunan lauteille istumaan ja miettimään. Siellä sitten kaveri istui siihen asti, että me kaikki muut oltiin saatu syötyä ja jälkeenpäin pyyteli kovasti anteeksi sitä, että röyhtäsi. Monia muitakin juttuja oli, esim. tämä äiti käski kaverini viikata vaatteet väri järjestykseen, ja ei hyvä seurannut jos esim. valkoinen paita oli vihreän paidan seassa. Hajuvettä sai laittaa tasan 2 painallusta, jos oli liikaa ripsiväriä niin hirveä huuto ja haukkuminen alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islaminuskoon kääntyneet suomalaisnaiset ja heidän tiukat sääntönsä lapsilleen, tulivat tutuiksi kun lapsemme olivat pieniä. Huvittavaa, että näiden naisten miehet (islaminuskoisista maista tulleet) eivät vaatineet tällaisia asioita, mutta nämä tiukkapipoäidit kylläkin.
Naisten tausta: muuttaneet jostain Oulun seudulta Hesaan, tavanneet miehen ja kääntyneet islamiin, omaksuneet tiukan linjan kaikessa.
Meille ei saaneet lapset tulla, vaikka halusivatkin, koska emme ole islaminuskoisia, vaikka maahanmuuttajataustaa meiltä löytyykin. Nämä äitylit eristivät lapsiaan tällä tavalla. Lapset kyllä salaa kävivät kaveriensa luona. Onneksi heillä oli oma tahto.
Mitä muita sääntöjä perheessä oli? Jännä juttu kun olen Oulussa asuvana ihmetellytkin kun en ole täällä koskaan nähnyt suomalaista joka olisi kääntynyt Islamiin. Muslimeita on paljonkin mutta he ovat maahanmuuttajataustaisia. Helsingin reissuilla näkee kääntyneitä huivit päässä mutta ajattelin että ovat helsinkiläisiä. Itse asiassa minun oli vaikea uskoa kun minulle kerrottiin että moni suomalainen olisi kääntynyt Islamiin kun minulle ne ovat harvinainen näky.
En tiedä sen tarkemmin sääntöjen outoudesta, mutta kyllä tuo, että saivat käydä vain uskovien muslimien kodeissa, oli aika tiukka sääntö ja rajasi lasten kaveripiirin sitten aika pieneksi. Oli perheitä, joissa äiti ei ollut kääntynyt islamiin ja isäkin oli sitä vain nimellisesti, esim suomalais-turkkilaisia perheitä. Eivät saaneet mennä näidenkään lasten koteihin, vaikka olivat ihan kunnollista väkeä. Mutta se kunnollisuus korreloi siis islamin uskon kanssa heillä.
Meikata eivät saaneet sitten vähän vanhempana, ja äidit itsekin olivat kalpeita naturaleja siellä huivinsa alla. Aika ankeaa.
Kyllä vanh.lestadiolaisilla oli 70-luvulla erittäin paljon sääntöjä ja kieltoja.Ostin 12 vuotiaana äidiltäni salaa tukkakiinnettä joka oli syntisen hyväntuoksuista.Äitini uhmasi lahkon pukeutumistyyliä pukeutumalla pitkiin housuihin.Siitä tuli sanomista lahkon tiukkapipoilta.Kotonani ei saanut kuunnella musiikkia.Onneksi isäni oli musiikkimiehiä ja laittoi tupaan tullessaan radion päälle.Äitini sulki radion,kun isä meni ulos :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä ikivanhoja ketjuja vedetään mukaan keskusteluun?
Sitä varten, että saat kysyä.
Mun siivousneurootikko -äiti mm kampasi päivittäin maton hapsut suoraan eikä niitä saanut sotkea. Ne piti olla aina viivasuorassa.
Ystäväni perheessä ei saa vetää vessaa, jos käy vaan pissalla. Sama perhe rakensi uuden talon ja hienossa uudessa vessassa haisi aina ihan kuselta, teki ihan pahaa käydä siellä vessassa. Perheen isä oli niin pihi ettei vettä saanut tuhlata. Sama homma koski valojen käyttöä.Talo oli aina ihan pimeenä,usein ainoa valo oli kynttilä. Ystäväänikin nolotti kutsua ketään kylään kun oma Isä oli niin ylpeänä piheydestään ja kailotti sitä jokaiselle :(
Lukioikäisenä kaverien luo menemisessä oli sääntö että kaverien luo lähtemiseen piti kysyä lupa äidiltä, ja luvan sai kysyä iltaruokailun jälkeen. Äiti tuli töistä noin 17:15, ruoka oli syöty noin 17:45-18:00 ja viimeinen bussi takaisin kaupunkiin lähti 17:40. Bussille oli noin kymmenen minuutin matka. Yhden lukiokaverin luona kävin kerran, kun viimeinen oppitunti oli peruttu. Muista en tiedä edes missä asuivat. Parin vuoden odottelun jälkeen äidillä oli joku meno, tuli aikaisemmin kotiin ja ruokakin ehdittiin syödä niin että olisin ehtinyt bussiin. Ei vaan tietenkään ollut sopinut mitään kenenkään kanssa juuri sille illalle niin eipä sitten silloinkaan ollut mitään minne pyytää mennä.