Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat pakotti lapsen kuuntelemaan Maria Monden musiikkia vähintään 1h päivässä lyömisen uhalla.
Tämä siis tapahtui 80-luvulla
Ennen oli kunnollista!
Vierailija kirjoitti:
Joo Suomessa on hirveä vesipula. Kaikkia paskanhajuisia vihreitä täällä pyöriikin, vaikka luulis niiden olevan lomamatkalla jossain tropiikissa, kun on tammikuukin.
Melko lyhytnäköistä ajattelua.
erästyttönen kirjoitti:
Kyllä vanh.lestadiolaisilla oli 70-luvulla erittäin paljon sääntöjä ja kieltoja.Ostin 12 vuotiaana äidiltäni salaa tukkakiinnettä joka oli syntisen hyväntuoksuista.Äitini uhmasi lahkon pukeutumistyyliä pukeutumalla pitkiin housuihin.Siitä tuli sanomista lahkon tiukkapipoilta.Kotonani ei saanut kuunnella musiikkia.Onneksi isäni oli musiikkimiehiä ja laittoi tupaan tullessaan radion päälle.Äitini sulki radion,kun isä meni ulos :)
Pisteen jälkeen tulee välilyönti. Kas näin. Ole hyvä, ei kestä kiitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran kaupassa perheen, jossa lasten piti teititellä vanhempiaan. Isän kohdalla näiden tuli myös mainita sotilasarvo.
Aika hauska. Ehkä perheellä oli vaan joku roolileikki? Me ainakin saatettais ihan vaan huvin vuoksi tehdä jotain tollaista.
Leikkinä ihan ok... Mutta jospa kyseessä olikin Mikkoset?
Kaverillani oli sellainen sääntö, että kun ottaa rasvaa leivälle niin siitä veitsestä ei saanut pyyhkiä ylimääräisiä rasvoja siihen margariinirasian reunaan. Aina piti ottaa sellainen määrä rasvaa, että ei jäänyt ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin migreenistä, olin yökylässä 15-vuotiaana kaverillani ja he eivät suostuneet antamaan minulle särkylääkettä vaan hokivat että juo vettä, juo vettä. Soitin jopa isälleni ja sanoin että puhuu kaverin äidille että antaa minulle särkylääkkeen. No ei käynyt, kun ei lääkkeet ole lapsia varten ja heillä on sääntö ettei lääkkeitä syö alle 18-vuotiaat. Migreenikohtaus meni niin pahaksi että isä joutui hakemaan minut joskus klo 23.30 kotiin kun eivät voineet antaa yhtä hikistä särkylääkettä.
Sairasta! Tuohan on lapsen kaltoinkohtelua, jos kipua ei lääkitä! Entä jos lapsella on vaikka kovat kuukautiskivut, tai sattuu vaikkapa murtumaan käsi? Tai on vaikkapa kova kuume, niin ei voida mitenkään lääkitä alemmaksi? Lasun teksin tuosta perheestä.
Sairaalassa, jossa olen töissä, tehdään oikeasti lastensuojeluilmoituksia lapsista joita ei lääkitä särkylääkkeillä. Mielestäni se on hiton oikein.
Anoppi oli aikanaan näitä "ei särkylääkkeitä lapsille"-kahjoja. Esimerkiksi puolisoni teini-iässä alkanut migreeni jäi hoitamatta siihen saakka, kunnes puoliso muutti kotoaan. Hänelle tuli yllätyksenä, että migreeniin saa diagnoosin ja apua lääkäriltä. Puolison sisko vietti myös joka kuukausi muutaman päivän lamaantuneena sängyn pohjalla kivuliaiden kuukautisten kanssa, kun taas lääkäriin ei voinut mennä eikä buranaa syödä. Voitte kuvitella, miten äitikullan hoivissa on lapset kärvistelleet korvatulehdukset, ihottumat ja kovat kuumeetkin. Minähän oon luomumummun silmissä saatanasta seuraava, kun annan lääkettä kipuun, kuumeeseen ja tulehduksiin. Lapsille on annettu jopa laittaa putket korviin ja hoidetaan atopiaa - gasp!- KORTSONILLA.
Heippa Piia
Monessa suomalaisperheessä oli ennen tapana nousta pöydästä sitä mukaa, kun oli syöty. Onneksi aika ja tavat muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.
Minä sanoin näin joskus pikkutyttönä ystävälleni, koska hänen kotonaan käytettiin sellaista keltaista huoltsikoiden vessapaperia josta meni sormet läpi parista palasta. Ystäväni otti vessassa käydessään rullasta kiinni ja nykäisi siitä tulemaan sellaiset 3 metriä paperia, sutaisi myttyyn käsissään ja pyyhki takapuolensa.
Meillä käytetiin laadukkaampaa paperia ja sitä kun otti samanlaisen mytyn, niin oli pönttö tukossa alta aika yksikön. :'D
Vierailija kirjoitti:
Monessa suomalaisperheessä oli ennen tapana nousta pöydästä sitä mukaa, kun oli syöty. Onneksi aika ja tavat muuttuvat.
No hyvä ja hyvä. Nykypäivänä lienee ongelma etteivät perheet oikein tuppaa viettämään aikaa keskenään.
Mutta tästä tuli mieleen oman lapsuuteni joulut. Pöydässä oli istuttava kunnes viimeinenkin oli syönyt. Ei siinä mitään, mutta vanhempani söivät oikein pitkän kaavan mukaan. Ja siinä pöydässä muuten istuttiin pahimmillaan liki neljä tuntia. Oli se tuskaa meille lapsille jotka olimme syöneet jo aika päiviä sitten. Itse olen antanut lähteä pöydästä kun vatsa on täynnä, en todellakaan kiduta omia lapsiani tuolla tavalla.
Jos lapset/teinit eivät ole viikonloppuna aamupalalla klo 10 mennessä niin aamupalaa ei sitten tipu. Jääkaapille ei myöskään ole lapsilla mitään asiaa omin päin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään sitä mukaan kun tulee nälkä/ehtii syömään. Ehkä kerran viikossa ollaan kaikki ruokapöydässä samaan aikaan.
Meillä ainakin vieraat saa leikkiä kaikilla meidän lasten leluilla. Jos halutaan, että lapset leikkii keskenään, on pyrittävä tasa-arvoisuuteen. Ei ne vieraat niitä leluja mukaan ota. Miksipä eivät saisi niillä tovin vertaa leikkiä?
Lapsena (90-luvulla) mua ihmetytti, kun yhdellä ystävälläni oli erikseen kouluhousut ja vapaa-ajan housut. Hän ei voinut siis suoraan koulun jälkeen tulla leikkimään meille, koska hänen piti ensin mennä vaihtamaan housut.
Tämä oli aika erikoista kymmenvuotiaalle, joka rymysi samoissa trikoopöksyissä koko päivän. Nykyään ymmärrän toki mikä siinä oli ideana, heidän perheessään oli vaan tapana pukeutua siistimmin kouluun. Me muut oltiin varmaan aika juntteja heidän silmissään :D
Veljen vaimolla on älyttömiä sääntöjä ruokaan liittyen.
Esim. pienen lapsen puuroon ei saa laittaa mitään lisukkeita: "puuro puurona." Sen jälkeen voi syödä sitten erikseen marjoja.
Lapsille ei voi antaa mitään aikuisten ruokaa. Muut voivat syödä pastaa, risottoa, blinejä tms., heidän lapsilleen tarjotaan einesmakaronilaatikkoa. Eikä ikinä mitään vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Nyt syödään heti paiston jälkeen.
Kylmiä?? Kyllä ne siinä pinossa kuule jopa kuumina pysyvät. Meilläkin paistetaan ensin kaikki letut, ja kaikki käydään yhdessä sitten pöytään syömään. Ja kyllä saa muuten jäähdytellä niitä lettuja hiukan ettei suu pala.
Eli kysymys onkin sitten siitä, että paistaja ei voi olla syömässä yhtäaikaa kuin muut. Kun paistajalla on diktatuuri perheessä niin muutkaan eivät syö ennen häntä. Kiva.
EIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!!!
ei TAAS lätty-lettu-juttua ja niiden oikeaoppista paistotapaa! :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
erästyttönen kirjoitti:
Kyllä vanh.lestadiolaisilla oli 70-luvulla erittäin paljon sääntöjä ja kieltoja.Ostin 12 vuotiaana äidiltäni salaa tukkakiinnettä joka oli syntisen hyväntuoksuista.Äitini uhmasi lahkon pukeutumistyyliä pukeutumalla pitkiin housuihin.Siitä tuli sanomista lahkon tiukkapipoilta.Kotonani ei saanut kuunnella musiikkia.Onneksi isäni oli musiikkimiehiä ja laittoi tupaan tullessaan radion päälle.Äitini sulki radion,kun isä meni ulos :)
Pisteen jälkeen tulee välilyönti. Kas näin. Ole hyvä, ei kestä kiitellä.
Kun itse itseään kiittelee, niin hyvinhän sitä kiitoksessa pysyy.
perheenisä ei osallistu mihinkään kotitöihin, sanonut eukolle, että jalat nostaa mopin ja imurin tieltä, siinä kaikki mitä tekee siivouksen eteen, vaimolle ok kunhan äijä hoitaa ns. perheen ulkopolitiikan
Ei jumalauta mitä vitun urpoja. Tottakai lättyjä syödään sitä mukaan kun ne valmistuvat.
Minä taidan lasten mielestä olla natsi pelaamisen suhteen. Varsinkin erään peliriippuvaisen serkun.
Jos meille tullaan leikkimään, niin tabletteja EI saa. Puutun pelaamiseen anopin luonakin naapurissa. Eskari-ikäinen eikä muuta tekisikään...
Miehelläni on sääntöjä, kuten "kotityöt ensin" Valitettavasti ne eivät tekemällä lopu ja joskus pitäisi tarttua hetkeen. Olla lasten kanssa. Täyttää se tiskikone, kun lapset nukkuu. Eikä valittaa, ettei aikaa ole...
Lasten leikit eivät saa olla yhtään levällää. Hän niitä leluja lapsille kuitenkin ostaa kasapäin. Eikä sitten kestä sotkua yhtään. Miehen omat tavarat saavat kuitenkin olla levällään. Yläkertan vievissä portaissa on aina tavaraa, vaikka kulkeminen menisi vaaralliseksi.
Meille tuntuu olevan muutenkin eri säännöt. Häntä ne eivät koske.
Ystävä tapaili joskus miestä joka vaati pesemään roskat ennen roskiin laittoa! Leikkelepakkaukset ymv. Eikä mikään huuhtaisu riittänyt.