Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
601/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuten ymmärrä yhtään näitä sääntöjä, jossa lapset saa ruokaa tietyllä kellonlyömällä ja muutoin pitää olla nälässä, tai jää kokonaan ilman jos ei ole paikalla. Ehkä tähän kätkeytyy joku logiikka, jota en ymmärrä koska oma lapseni on vauvaikäinen vasta. Lähtökohtaisesti mun mielestä nälkäisiä ruokitaan nälän mukaan, eikä kellon.

Muuttuu se ääni vielä sunkin kellossasi (pun intented). Miten ajattelit, että tekniikkasi toimisi esim. päiväkodissa tai koulussa? Tai edes useampilapsisessa perheessä? Yksi söisi yhdeltätoista, toinen kahdeltatoista ja kolmas yhdeltä?

Entäpä jos sun pilttisi päättää, että iltapalan syöminen on aivan turha juttu, paljon kivempi herättää äiti kahdelta aamulla voileivän tekoon?

Vierailija
602/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kummallinen sääntö liittyen isämme insinööritoimistoon, joka oli kotimme yhteydessä. Oli tilanne mikävain lapset saivat mennä näihin tiloihin vain silmät sidottuna eli ovessa, joka yhdisti kodin ja tämän insinööritoimisto-osan, oli lappu "tästä vain silmät sidottuna" ja sitten vieressä oli kori, jossa oli erilaisia huiveja ja yms., joilla pystyi sitomaan silmänsä. Onneksi niissä tiloissa tarvitsi käydä harvoin. Lähinnä silloin, kun tarvitsi mennä muihin tiloihin, joihin pääsi tämän tilan kautta eikä halunnut kiertää ulkokautta. (Siis saunatiloihin pääsi vain tämän työtilan läpi sisäkautta tai sitten piti kiertää ulkoa puoli taloa ympäri)

Lähinnä tulee mieleen yrityssalaisuudet, joiden ei haluta päätyvän lörpöttelevien lasten silmiin.

Juurikin tämä oli syynä. Muistan, kun monesti mietittiin, että kummassa on vähemmän vaivaa: pukea lämpimästi päälle ja kiertää ulkokautta saunaan 25 asteen pakkasella vai mennä tuohon ovelle, sitoa silmänsä ja odottaa vanhempia taluttamaan tuon tilan läpi.

Toisaalta varsinkin teininä tuo vitutti ja sen koki epäluottamuslauseena vanhempien toimesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulaisella on omille lapsilleen hauska sääntö, jota se aina kailottaa kovaan ääneen kun ollaan jossain kesämökillä tai vastaavassa paikassa: "älkää juosko kun teille tulee hiki!"  :D Hänellä on kyllä muitakin outoja sääntöjä. Musta on huvittavaa seurata miten ne lapsetkin pitää niitä ihan typerinä ja juoksee hikoilun uhallakin.

En muuten ymmärrä yhtään näitä sääntöjä, jossa lapset saa ruokaa tietyllä kellonlyömällä ja muutoin pitää olla nälässä, tai jää kokonaan ilman jos ei ole paikalla. Ehkä tähän kätkeytyy joku logiikka, jota en ymmärrä koska oma lapseni on vauvaikäinen vasta. Lähtökohtaisesti mun mielestä nälkäisiä ruokitaan nälän mukaan, eikä kellon. En mä itsekään katso kelloa ja ajattele, että jaahas, nyt missasin ruoka-ajan joten täytyy vaan kärsiä ja odottaa seuraavaa. Mitenkään en ole tästä pilalle mennyt, pikemminkin liian laihakin olen ollut aina.

Kannattaa harjotella! Pikkulasten ruokarytmi on tosi tärkeä. Nälkää ei voi jäädä odottamaan

Toimi ikälauden suositusten mukaan. Säästyt kiukutteluilta ym

Vierailija
604/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tuttuperheessä ei saa syödä leipää kuin max kaksi palaa. Lapset liikkuvaisia alakoululaisia. Esim. Iltapalapöydässä lapsi yrittää ottaa kolmatta palaa niin jompi kumpi vanhemmista stoppaa sen "ei sun tartte enää syödä" ja kun lapsi kysyy perusteluja "muuten leipää menee liian paljon"...

Mun mielestä tämä on ihan fixua!

Meillä lapsi saa aamulla/illalla yhden leivän ja lisäksi sitten hedelmiä, marjoja, mysliä, jogurttia jne.

Päiväkodissakin kaikki lapset saavat leivän vasta kun ruoka on syöty.

Ei siis täytetä mahaa pelkällä leivällä, en ymmärrä ihmisiä votka syö leipää aamulla, leipää välipalaksi, leipää ruoan kanssa ja vielä iltapalaksikin.

Sit ihmetyttää vielä miksi lihoo ja turvottaa koko ajan.

Joo ja tän lisäksi leipää oikeasti saattaa mennä tuhoten määrä .Kaverin perheessä lapset 3kpl syövät 3 isoa paahtoleipä pakettia per päivä jos sitä ei ollenkaan rajoiteta.Ja sen lisäksi tavallista ruokaa. Tulee hän se kalliiksi.

Vierailija
605/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavaperheessä on teinit 14, 16 ja 19. Oman huoneen ovea ei saa laittaa kiinni (tai siis, nämä asuvat samassa huoneessa 8v pikkuveljensä kanssa) ja suihkussa tai vessassa ei saa käydä ovi kiinni.

Meillä oli aikanaan sama, myöskään suihkuverhoa ei ollut.

Vierailija
606/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukokolla on mökillä sääntö, että verhot pitää avata aamuisin viimeistään klo 7.15. Kerran nukuin pidempään ja appiukko kovaan ääneen ihmetteli miksi verhot on vielä kiinni... Samoin katsoo pahalla jos joku nukkuu päiväunia. Ilmeisesti mökillä pitäisi koko ajan tehdä töitä maalaistalon tyyliin ja ukkeli kiertelee katsomassa ikkunoista sisään ettei kukaan "makaa" hyvään työaikaan. Itse nukun päikkäreitä siitä huolimatta että appiukon naama ilmestyy välillä ikkunaan.

Vierailija
607/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin lemmikkimarsut olivat aina etusijalla joka asiassa. Siis hyvä, että lemmikeistä pidetään huolta mutta esim. ennen ruokailua lapset eivät saaneet syödä, ennenkuin marsuille oli viety salaatista osa. Kerran 6-7-vuotiaina pidimme niitä marsuja vapaana olohuoneessa ja jotenkin kirjahyllystä yksi videokasetti tippui marsun päälle. Marsu päästi pienen vinkaisun ja heidän isänsä tuli sen takia töistä kotiin (tunnin työmatka, insinööri) katsomaan että marsu on varmasti kunnossa. Käyttivät sen vielä lääkärillä vaikka ei mitenkään oireillut. Myös lasten syntymäpäivinä oli aina marsuille lahjat, jotka avattiin ensin. (esim. siementanko/jugurttinappeja tms)

:D Apua! Eikö olekin kummallista, että näitä sekopäitä osuu sitten samaan perheeseen kaksi. Joko molemmat ovat yhtä sekaisin tai toinen ainakin komppaa tomerasti. Tässä perheessä isän oli pakko olla se sekopäisempi, olihan?

Vierailija
608/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulaisella on omille lapsilleen hauska sääntö, jota se aina kailottaa kovaan ääneen kun ollaan jossain kesämökillä tai vastaavassa paikassa: "älkää juosko kun teille tulee hiki!"  :D Hänellä on kyllä muitakin outoja sääntöjä. Musta on huvittavaa seurata miten ne lapsetkin pitää niitä ihan typerinä ja juoksee hikoilun uhallakin.

En muuten ymmärrä yhtään näitä sääntöjä, jossa lapset saa ruokaa tietyllä kellonlyömällä ja muutoin pitää olla nälässä, tai jää kokonaan ilman jos ei ole paikalla. Ehkä tähän kätkeytyy joku logiikka, jota en ymmärrä koska oma lapseni on vauvaikäinen vasta. Lähtökohtaisesti mun mielestä nälkäisiä ruokitaan nälän mukaan, eikä kellon. En mä itsekään katso kelloa ja ajattele, että jaahas, nyt missasin ruoka-ajan joten täytyy vaan kärsiä ja odottaa seuraavaa. Mitenkään en ole tästä pilalle mennyt, pikemminkin liian laihakin olen ollut aina.

Kannattaa harjotella! Pikkulasten ruokarytmi on tosi tärkeä. Nälkää ei voi jäädä odottamaan

Ilamnkos lapset sitten jatkavat isompina tätä ikuisesti kylläisen vatsan politiikkaa, kun eivät edes lapsena saa kokea, miltä oikea nälkä tuntuu ja että siihen ei suinkaan kuole. Nälkä lähtee ihan samalla tavalla, vaikka söisi tunnin myöhemminkin.

Vierailija
609/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavaperheessä on teinit 14, 16 ja 19. Oman huoneen ovea ei saa laittaa kiinni (tai siis, nämä asuvat samassa huoneessa 8v pikkuveljensä kanssa) ja suihkussa tai vessassa ei saa käydä ovi kiinni.

Meillä oli aikanaan sama, myöskään suihkuverhoa ei ollut.

Miksi? Minkä ihmeen takia tällaisia sääntöjä??! Kysyittekö ikinä?

Vierailija
610/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani äiti ja isä vahtivat "tuhlaamista" oikein urakalla mm. suihkun käyttöä (max. 5 min., ei kuumaa vettä vaan haaleaa), lappuja sammuteltiin perässä jatkuvasti ja vessapaperia piti ottaa vain 1-2 palaa/käynti. Jääkaapin ovi piti saada aina suunnilleen sekunnissa kiinni, ettei lämpene sisus ja toisaalta maito ei saanut olla pöydässä koko ruokailun ajan, ettei happane. Hirveästi kaikkia pikkusääntöjä ja isä sääti lämpötilaa pattereissa koko ajan pienemmälle. Mitään ei saanut "haaskata". Kaikista uusista tavaroista ja vaatteista piti pitää kuukausien mankumispuhe. Viikkorahaa en saanut. "Tamponit on haakausta, halvimpia siteitä saat". Isojen sisarusten vaatteet sain minä nuorimmainen, harvoin mitään uutta. Mitään ei heitetty roskiin. Kaikki vanhat vaatteet ja tavarat säästettiin, koska niille kumminkin tulee käyttöä myöhemmin. Silti ostivat itse kaikenlaista halpaa krääsää kotiin jostain halpahallista. Nukkumaanmenoaika oli klo 20.00 vielä yläasteella (oikeasti!). Kahdeksalta alkoi hiljaisuus (omassa huoneessa, ei saanut lukea tai pitää valoja, ei saanut nousta enää vessaan jne. jne.). Jos yskäisikin niin sai heti huutoa, kun muut ei saa nukkumarauhaa. Tsiisus. 

Omassa kodissani saa käyttää vaikka kuinka paljon paperia vessassa, lämmöt on täysillä ja valot aina päällä. Jäi vissiin traumoja :-). Turhaa tavaraa en osta ja luovutan kaiken vanhan käyttökelpoisen tavaran kierrätykseen. Koitan välttää mielivaltaisia sääntöjä. Vanhempani ostavat lapsilleni hirveää euronkauppa-sälää, mikä tuntuu tosi ristiriitaiselta, kun ovat pohjimmiltaan niin sairaan pihejä. Ja eivät siis ole oikeasti edes mitään köyhiä ihmisiä. 

Vierailija
611/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuksia ei saanut kammata sisällä lainkaan. Kaverin äiti huusi minulle: "älä niitä karvojas sisällä pöyhi" kun erehdyin harjaamaan hiuksiani eteisen peilin edessä. 

Vierailija
612/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni perheessä on sääntö, että lapset eivät saa lainkaan astua vanhempien makuuhuoneeseen. Siis koskaan. Eivät yöllä saa mennä viereen. Eivät saa päivällä käydäkään huoneessa. 

Vähän ihmetyttää, mitä siellä yötä päivää niin salaista on ettei lapset saa mennä koko huoneeseen... Äidin käsirautakokoelma joutuisi vääriin käsiin?

En oikeasti ymmärrä. Meillä saa vaikka 10-vuotias tulla viereen, jos näkee painajaisia. Usein myös lueskellaan vanhempien sängyllä koko perhe.

Vierailija
613/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena naapurikamun äiti oli ihan hullu siisteyden suhteen, jos väritettiin tai leikittiin muovailuvahalla tai jotain muuta mistä 'voisi tulla sotkua' niin puolet huoneesta piti päällystää sanomalehdillä. Talvella oli tietyt polut pihalla joita pitkin käveltiin, ettei nurmikko menisi pilalle. Valitsi tytön vaatteet ja laittoi hiukset ainakin 12-vuotiaaksi. Jos mentiin rannalle uimaan/leikkimään, hiekkaa ei missään nimessä vaatteisiin ettei kulkeutuisi kotiin. Oli muuten aika erilainen omasta lapsuudesta kun sai tehdä melkein mitä huvitti eikä tarvinnut sotkuista huolehtia kunhan siivosi itse jälkeenpäin :D

Vierailija
614/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa oli kaikille tuleville naispuolisille henkilöille sylivauvoja lukuunottomatta hame/mekkopakko eli eteistä pidemmälle ei päässyt, jos ei ollut hametta/mekkoa päällä. Sen alla tietysti sai olla housut, jos halusi. Jos ei heille tullessaan itsellä ollut hametta/mekkoa, niin perheestä joku lainasi. Ennenkuin joku kysyy, niin tähän ei liittynyt mitään uskonnollista, vaan heidän mielestään vain naisten pitää käyttäää hameita, koska se on "kauniimpaa" ja "hame päällä ei voi olla tuhma". Nuo olivat ne perustelut, joita säännölle kuulin.

Vierailija
615/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perusteena oven kiinnilaittamiskieltoon oli, että vanhempien pitää nähdä mitä lapset tekevät... Puhelimia seurattiin myös, kaikki keskustelut luettiin. Päiväkirjaa ei saanut kirjoittaa, ellei näyttänyt sitä vanhemmille.

Vierailija
616/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena perhepäivähoidossa, ja sieltä jäänyt muutamista säännöistä traumat.

1.Jos tulin hoitoon aamulla, oli aamupalaksi jättilautasellinen puuroa jossa vain pieni voinokare päällä. Vaikka olisin jo kotona syönyt ennen hoitoa, niin siitä huolimatta se oksetus piti syödä. Ällöän puuroa edelleen.

2. Vessassa käydessä pissillä vain yksi arkki paperia.

3. Pakko nukkua päiväunet, vaikka olisin tullut hoitoon vasta puolen päivän aikaan ja nukkunut aamulla pitkään.

4. Tämä on kaikista hirvein. Vettä ei saanut juoda, ollenkaan, ainoastaan maitotuotteita. Olen aina inhonnut maitoa, kuulema viskoin jo vauvaikäisenä nokkamukit yms seinille ja aloin parkua kuin syötävä jos minulle yritettiin juottaa maitoa. Hoidossa join sitten piimää pakolla ruuan kanssa ja join salaa vettä vessassa ettei tarvinnut janoisena olla. Syytä tälle en koskaan tajunnut, liekö se ettei kulu liikaa vettä. Kerran hoitaja keitti kattilassa kananmunia, tätä keittovettä tarjosi sitten juotavaksi ettei hukkaan mene. Nykyään ku nään kyseisen akan olen kun en huomaisikaan.

Vierailija
617/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni oli kotona sellainen sääntö, että kaverit ei saaneet ruokaa.kerran kävin hänellä yökylässä niin jäin ystäväni huoneeseen istumaan kun muut kutsuttiin syömään.

Vierailija
618/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilamnkos lapset sitten jatkavat isompina tätä ikuisesti kylläisen vatsan politiikkaa, kun eivät edes lapsena saa kokea, miltä oikea nälkä tuntuu ja että siihen ei suinkaan kuole. Nälkä lähtee ihan samalla tavalla, vaikka söisi tunnin myöhemminkin.

Kyllä lapsilla on nälkä ruoka-aikana

Se on vaan hyvä ennakoida. Pikkulapsi tarvitsee sen ruuan muutaman tunnin välein

Samoin akku senkin on parempi syödä ennenkuin on hirveä nälkä.

Ruoka-ajat on tärkeää

Vierailija
619/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään olen parikymppinen ja asun 300km päässä äidistäni. Hän soittaa minulle joka päivä ja Whatsapp viestejä tulee yleensä 5-20 päivässä. Ja hänellä on pakkomielle tarkkailla Whatsappista että milloin olen ollut viimeksi paikalla, sen avulla voi kuulemma varmistaa että olen hengissä ilman että täytyy aina soittaa/laittaa viestiä. Käynkin aika usein siellä "paikalla", ettei äiti huolestu. Mutta eipä tuo haittaa, hän selvisi minun muutostani hengissä, enköhän minä selviä tästä.

Terve tunnistajille! :)

Tämä oli oikeastaan jotenkin sympaattinen ja hymyilytti. Varsinkin kaikkien näiden mielivallasta ja - siltä tuntuu - silkasta ilkeydestä kertovien juttujen keskellä. :) Kivaa, että vielä itse suhtaudut noin mukavasti asiaan.

Vierailija
620/3002 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiuksia ei saanut kammata sisällä lainkaan. Kaverin äiti huusi minulle: "älä niitä karvojas sisällä pöyhi" kun erehdyin harjaamaan hiuksiani eteisen peilin edessä. 

Reps