Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Yhdessä tuttavaperheessa aikuiset syövät terveellisesti, usein esim. uunilohta ja salaattia, kananrintaa ja täysjyväriisiä yms. Lapset elävät kuitenkin suunnilleen nakeilla ja ranskalaisilla + vaalealla leivällä ja kerran meinasi tippua leuka lattialle kun olimme mieheni ja lapsemme kanssa heillä syömässä. Siellä lapset kysyivät että saisivatko maistaa uunilohta ja sienikastiketta niin kiellettiin, sanottiin "se on aikuisten ruokaa, et saa" Lapset mättivät sitten juuri nakkeja ja ranskalaisia. Tiedän että tämä on perheessä ihan käytäntö, ihmettelimme muutaman yhteisen tutun kanssa samaa. Aamiaiselle vanhemmat tekevät itselleen marja-smoothiet mutta lapsille tuputetaan vanukasta ja sokerimuroja. Meillä ollessaan heidän 6-vuotiaansa oli aivan innoissaan kun tein hänelle smoothien ja kehui että voi kun saisi joka päivä tätä eikä aina vanukasta. (varmistin tietysti ettei ole allergioita) Mutta ihan sairasta touhua...
Minulla on uusi miesystävä ja nyt olemme olleet hänen luonaan yökylässä lasten kanssa. Hänelle on ehdotonta, että lapset syövät samaa ruokaa kuin me aikuisetkin. Viini on ainoa, mitä lapset eivät saa..
Kotonakin laitan välillä kahta ruokaa, mutta hänen mielestään se ei tule kyseeseen ja lapset määräävät tahdin..eli jos lapset tahtoo nakkeja ja muusia, myös me syömme sitä.. Onneksi meidän lapset syövät normaalia ruokaa, joten ei ihan mene ranskalais-kuuriksi..
Häneltä ei kuulemma ole koskaan lapsena kysytty, mitä ruokaa tahtoo, joten nyt sitten tehdäänkin toisin päin..
Lapsen kaverilla 12v on kummallisia sääntöjä. Hänen pitää aina meille tullessaan vaihtaa "huonot vaatteet" ettei hyviin tartu karvoja tai että ne eivät sotkeennu marsunkakkaan (meillä on kaksi lyhytkarvaista marsua) Kerran soitti vielä minulle että "onhan Kaisalla nyt varmasti ne huonot vaatteet päällä" :D
Lisäksi hänen täytyy pitää hiuksiaan aina kiinni. Ymmärtäisin että jossain ruuanlaiton yhteydessä tai jos jossain juhlissa (no miksei sinnekin voisi tehdä jonkun nätin kampauksen missä hiukset auki) mutta AINA paitsi suihkussa/saunassa. Senkin jälkeen on heti tunkemassa hiustenkuivaajaa tämän käteen ja hoputtaa "kuivaa nyt että saat tukan kiinni, no joko on kuiva"
Yölläkin pitää olla ponnarilla. Mahtaa myöhemmin kiittää äitiään kun tuolla tavalla hiukset katkeilevat ihan mukavasti.
Kerran meillä tein tytöille kiharakampaukset ja tämä kaveri oli ihan haltioissaan ja sanoi ettei hänellä ole koskaan ollut minkäänlaista kampausta muutakuin ponnari/letti. Sitten kun hänen äitinsä soitti että on tulossa hakemaan tyttöä kotiin, niin suorastaan paniikissa etsi hukkunutta hiuslenkkiään kun äiti suuttuu hirveästi jos tukka ei ole kiinni. Annoin hänelle sitten laatikosta omani ja salamannopeasti vetäisi tukkansa ponnarille.
Ööh?
Lapsena kaverilla oli aikoinaan karkkipäivänä sääntö että saivat missä äx-pussit ja piti syödä jokatoinen hedelmä ja jokatoinen salmiakki vaikka kaveri inhosi salmiakkia. Vaikka veljensä tykkäsi taas niistä ja inhosi niitä hedelmäkarkkeja. Ne pussit piti kaataa keittiön pöydälle ja äiti valvoi että syövät ne karkit noin.
Sitten munakelloon pistettiin 45min aikaa ja karkkien piti olla syöty tai rangaistuksena ei saanut seuraavana karkkipäivänä mitään.
Kiva veren maku suussa mättää niitä karkkeja naamaan ja panikoida että saako ne alas siinä määrätyssä ajassa, että hyvää karkkipäivää vaan :D
Tietenkään ei käynyt että ne karkit olisi syöty niin että hedelmät kaverille ja salmiakit veljelle. Kerran erehdyin kysymään mikseivät he tee niin, niin äidin mahtavasti perusteltu vastaus oli "Koska minä määrään täällä säännöt" Selvä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja siskoni olemme avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia ja kasvatti-isällemme olimme kamala häpeä. Näin ollen meillä oli säännöt, että jos "hienompaa väkeä" tuli kylään niin meidän piti mennä navettaan piiloon. Myös jos lähdimme jonnekin niin meidät laitettiin pakettiauton takaosaan, ettei kukaan nähnyt meidän olevan kyydissä.
Tietyille ihmisille jouduimme valehtelemaan että meidät on adoptoitu.
Ruokapöytään emme päässeet koskaan samaan aikaan kuin kasvatti-isä, äiti ja kolme sisarustamme. Vaikka aina valmistimme ruuan. Saimme sen jälkeen syödä mitä jäljelle jäi ja sitten siivota pöydän. Jälkiruokaa emme saaneet mutta jouduimme sen aina myös valmistamaan.
Liekö tarvetta mainita että sekä minä että siskoni olemme aikuisiällä hakeutuneet terapiaan, siskolla myös lääkitys.
Kamalaa. Muistan kun olin lapsi, ja kaverini kertoi erään hänen sukulaistätinsä joutuneen kokemaan samaa: aviottomana lapsena hän sai isäpuoleltaan kammottavaa kohtelua, eikä äiti uskaltanut puuttua asiaan. Isäpuoli arvosteli ja lyttäsi tuota tätiä jatkuvasti ja vannotti, ettei hänestä ole mihinkään. Hän ei saanut istua samassa ruokapöydässä muun perheen kanssa eikä aina päässyt yhteisille lomamatkoille tai muihin perhetapahtumiin mukaan. Sisarpuolet oppivat kohtelemaan häntä samoin kuin isänsäkin.
Noista traumoista johtuen tädillä oli aikuisenakin pahaa masennusta ja pakko-oireisia tapoja. On se kumma, kuinka julmia ihmiset osaavat olla tuollaisten vanhanaikaisten käsitysten varjolla. Kuulemma ihmiset ihan yleisestikin tiesivät, kuinka tuota tätiä kotonaan kohdeltiin, mutta sitä ei pidetty 60-luvulla mitenkään ihmeellisenä.
Ihan normimeinikiä uskis piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaverin kotona piti omenat syödä kokonaan. Siis myös kara, mitään ei saanut jättää roskiin paitsi sen tikun. Sain kerran siellä välipalaksi yhden omenan ja söin siitä mielestäni kaikki syötävät osat. Karan ym heitin roskiin. Perheen isä tuli töistä ja alkoi huutaa, että kuka j...lauta on heittänyt omenan roskiin enne ku se on syöty! Kyllä säikähdin.
Tähän oon kans törmänny perheessä, jossa olin lastenhoitajana. Kuten normaalit ihmiset, heitin karan roskiin, niin lapset sanoivat, ettei omenaa saa jättää syömättä. No mähän totesin, et söin jo, niin muksu vaan intti vastaan ja samalla alko nakertaa karaa. Kysyin, et mitä ihmettä tekee, niin selitti, et syö koko ompun. Minä siinä sitten monttu auki katsoin, kun 3 ja 4v muksut veti koko ompun suihinsa. Keskustelin asiasta vanhempien kanssa ja päädyimme kompromissiin eli en syö omenia heidän lasten aikana, jos olen niin nirso. :D
o/ Täällä yksi mielestäsi "epänormaali" joka syö koko omenan siemenineen päivineen.
Ei kannattaisi. Anakaan montaa omenaa syödä päivittäin noin. Omenan siemenet sisältää vetysyanidia. Sitä sisältävät karvasmantelin lisäksi monet muutkin yleisesti käytettyjen kasvien siemenet, lapakot tai kivet, joita ei käytetä ravinnoksi. Näitä ovat esimerkiksi aprikoosi, kirsikka, luumu ja omena mutta myös pellavansiemenet.
Tästä oli joskus jossain juttua, ja oli tutkittu että niitä omenan siemeniä pitäisi syödä tyylin kahvikupillinen joka päivä ennen kuin niistä olisi haittaa. Että jos ei ruokavalio nyt ihan pelkistä omenista koostu niin tuskin on mitään haittaa.
Niin aikuiselle. Mutta lapsille olisi parempi olla antamatta yhtään. Valkoiset eli raa'at siemenet ovat vaarallisempia.
Vierailija kirjoitti:
Puolison sukulaismummolla oli vain yksi poika ja hänen ainoat lapsenlapsensa ovat kolmoset.
Isoäiti ei koskaan anna kaikkien lasten lentää samalla lentokoneella. Lapsenlapset ovat kuitenkin lentomatkan päässä. Eli vierailulla on harvoin kaikki lapset kerrallaan. Jos on niin osa lapsista lentää isä ja osa äidin kanssa eri lennoilla.
Mummu on aika vanha kokenut maailmansodan ja meni pakolaisena Jenkkeihin. Varmaan tätä taustaa vasten tuon ymmärtää. Kolmoset on suvun viimeiset. Puolisoni on siis tuon mummon miehen sukulainen.
Tuo nyt on vaan järkevää. Jos tulee lento onettomuus niin joku jää henkiin. Tiesitkö ettei suuryritysten johtoporras tai valtion korkeimmat virkamiehet yleensä koskaan lennä kaikki samalla lennolla kokouksiin tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison sukulaismummolla oli vain yksi poika ja hänen ainoat lapsenlapsensa ovat kolmoset.
Isoäiti ei koskaan anna kaikkien lasten lentää samalla lentokoneella. Lapsenlapset ovat kuitenkin lentomatkan päässä. Eli vierailulla on harvoin kaikki lapset kerrallaan. Jos on niin osa lapsista lentää isä ja osa äidin kanssa eri lennoilla.
Mummu on aika vanha kokenut maailmansodan ja meni pakolaisena Jenkkeihin. Varmaan tätä taustaa vasten tuon ymmärtää. Kolmoset on suvun viimeiset. Puolisoni on siis tuon mummon miehen sukulainen.Tuo nyt on vaan järkevää. Jos tulee lento onettomuus niin joku jää henkiin. Tiesitkö ettei suuryritysten johtoporras tai valtion korkeimmat virkamiehet yleensä koskaan lennä kaikki samalla lennolla kokouksiin tms
Hyvinkin tiesin. Kokemusta on kotimaisesta pörssifirmasta, en todellakaan ollut pomo, mutta meidän pieni osasto ei lentänyt koskaan samalla koneella. Pomon painajainen oli kun oli suurempi lottopotti, niin teimme koko porukalla kimppaloton ja pomo pelkäsi että jos potti osuu kohdalle, niin kaikki lopettaa hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummu on aika vanha kokenut maailmansodan ja meni pakolaisena Jenkkeihin. Varmaan tätä taustaa vasten tuon ymmärtää. Kolmoset on suvun viimeiset. Puolisoni on siis tuon mummon miehen sukulainen.Tuo nyt on vaan järkevää. Jos tulee lento onettomuus niin joku jää henkiin. Tiesitkö ettei suuryritysten johtoporras tai valtion korkeimmat virkamiehet yleensä koskaan lennä kaikki samalla lennolla kokouksiin tms
Jotenkin tuntuisi paremmalle, että kuolisi sitten koko perhe eikä niin että 1 tai 2 jää jäljelle. Yritysten ja virjkamiesten kohdalla tuon ymmärrän...mutta jotkut poliitikot....uusia on jonoksi asti,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dilkdikdik kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan että miksi jotkut haluavat levittää aivan hatusta vedettyjä väitteitä koskien lestadiolaisia. Ei siis pidä todellakaan paikkaansa, niinkuin ei suurin osa muistakaan väitteistä joita lestadiolaisista levitetään.
Lestadiolaisia ei saa näköjään arvostella täällä lainkaan. Minun kirjoitukseni jo poistettiin, vaikka en edes maininnut lahkolaisia nimeltä, annoin vaan ymmärtää, että kaikki tietää kyllä kenestä puhutaan. Tästä lahkosta on kirjoitettu Suomessa kirjoja ja tehty elokuvia, Raha-automaattiyhdistys tukee Uskonnon uhreja, joten on aivan yleisessä tiedossa kuinka vinksahtaneita nämä seurakunnat ovat, mutta sanomatalo taitaa olla korrektiudessaan kaikenlaisen hyväksikäytön puolella. Siihenhän perustuu myös erään lähi-idässä ja afrikassa riehuvan ongelman arvostelemisen kieltäminen. Hyvä hyvä, se mistä ei kirjoiteta, sitä ei tapahdu!
Ilmiannoin viestisi lestadiolaisista, koska se todellakin oli asiaton. Onneksi poistettiin. Arvostelu ja alatyylinen solvaus ovat kaksi eri asiaa :(
T: ateisti
Eivät ole kaksi eri asiaa kun näistä ihmisistä puhutaan. Valitettavan tavallisetkin asiat kuulostavat heistä ja suvakeista vähintään pilkalta ja tuomittavalta. Minä haluaisin nähdä sen norsunluutornin, josta paremmuuden ja ylemmyyden tunnetta jaetaan tavallista kanssaihmistä kohtaan. Ei ne nyt mitään terroristejä ole, mutta vitsaus kuitenkin 0_o
T. toinen ateisti, jonka mielestä sananvapautta pitää kunnioittaa
Nämä arvosteluviestit lähtee täältä toinen toistaan nopeammin. Eipä käy palstan moderaattorin agenda epäselväksi kellekään. Tässä muutamia linkkejä, joissa moderaattori voi käydä vierailemassa, jos on epäselvää, että asiasta keskustellaan avoimesti tässä yhteiskunnassa. On siellä tämän portaalin omakin ketju muutaman vuoden takaa, joka saa näköjään olla olemassa aivan rauhassa. Helsingin Sanomiin asti ei taida tämän moden viestinpoisto-oikeudet silti yltää.
vauva.fi, hs.fi, iltalehti.fi(kopio)
Ps. Mulle voi sitten antaa jo ihan vapaasti bannit tähän sivustoon. Olen nimittäin todennut, että täällä ei saa puhua kaikista asioista vapaasti. Pillukarvakeskustelut rehottaa valtoimenaan, samoin valitukset siitä miten mies vaatii saada kakkosta, mutta rauhanliikkeestä puhuminen onkin sitten jo tabu. Haloo, se Pentikäinen potkittiin jo Hesarista pihalle, aivan turhaan te lestadiolaisia siellä toimituksessa enää pelkäätte.
Naisia ja naisten mielipiteitä on kontrolloitu satoja vuosia, joten av jatkaa kunniakkaita perinteitä.
Niin, ja miehet ja pojat pääsevät ilmaiseksi Linnanmäelle.
Meillä oli kummallinen sääntö liittyen isämme insinööritoimistoon, joka oli kotimme yhteydessä. Oli tilanne mikävain lapset saivat mennä näihin tiloihin vain silmät sidottuna eli ovessa, joka yhdisti kodin ja tämän insinööritoimisto-osan, oli lappu "tästä vain silmät sidottuna" ja sitten vieressä oli kori, jossa oli erilaisia huiveja ja yms., joilla pystyi sitomaan silmänsä. Onneksi niissä tiloissa tarvitsi käydä harvoin. Lähinnä silloin, kun tarvitsi mennä muihin tiloihin, joihin pääsi tämän tilan kautta eikä halunnut kiertää ulkokautta. (Siis saunatiloihin pääsi vain tämän työtilan läpi sisäkautta tai sitten piti kiertää ulkoa puoli taloa ympäri)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi tapa, jonka toin lapsuudenkodista mukanani. Kun kakku oli uunissa, niin piti olla ihan hiljaa ettei se olisi lätsähtänyt. Siis oikeasti kuiskittiin ja hiivittiin varpaillaan.
Mun mielestä se on oikeastaan aika hauska juttu. Siihen synttärikakkuun tulee lisää vaikuttavuutta, kun sitä pitää paistaessa varjella. Ja saahan siinä myös vartin verran ihanaa hiljaisuutta taloon.
Suorastaan herttaista :D
Tähän sopii jatkoksi yksi lapsuusmuistoni mummolasta. Muistelen mummon sanoneen, ettei ukkosen ilmalla saa vatkata kermavaahtoa. Ei kuulemma vatkaannu. Mummo oli kyllä ihan täysjärkinen, joten liekö vitsillä heittänyt? :D
Näin se on kullekin opetettu. Kerma ei kuulemma vatkaannu hyvin ukonilmalla. Nyt en muista että oliko se niin et helposti menee yli. Siis muuttuu kuin voiksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kummallinen sääntö liittyen isämme insinööritoimistoon, joka oli kotimme yhteydessä. Oli tilanne mikävain lapset saivat mennä näihin tiloihin vain silmät sidottuna eli ovessa, joka yhdisti kodin ja tämän insinööritoimisto-osan, oli lappu "tästä vain silmät sidottuna" ja sitten vieressä oli kori, jossa oli erilaisia huiveja ja yms., joilla pystyi sitomaan silmänsä. Onneksi niissä tiloissa tarvitsi käydä harvoin. Lähinnä silloin, kun tarvitsi mennä muihin tiloihin, joihin pääsi tämän tilan kautta eikä halunnut kiertää ulkokautta. (Siis saunatiloihin pääsi vain tämän työtilan läpi sisäkautta tai sitten piti kiertää ulkoa puoli taloa ympäri)
Lähinnä tulee mieleen yrityssalaisuudet, joiden ei haluta päätyvän lörpöttelevien lasten silmiin.
Mun sukulaisella on omille lapsilleen hauska sääntö, jota se aina kailottaa kovaan ääneen kun ollaan jossain kesämökillä tai vastaavassa paikassa: "älkää juosko kun teille tulee hiki!" :D Hänellä on kyllä muitakin outoja sääntöjä. Musta on huvittavaa seurata miten ne lapsetkin pitää niitä ihan typerinä ja juoksee hikoilun uhallakin.
En muuten ymmärrä yhtään näitä sääntöjä, jossa lapset saa ruokaa tietyllä kellonlyömällä ja muutoin pitää olla nälässä, tai jää kokonaan ilman jos ei ole paikalla. Ehkä tähän kätkeytyy joku logiikka, jota en ymmärrä koska oma lapseni on vauvaikäinen vasta. Lähtökohtaisesti mun mielestä nälkäisiä ruokitaan nälän mukaan, eikä kellon. En mä itsekään katso kelloa ja ajattele, että jaahas, nyt missasin ruoka-ajan joten täytyy vaan kärsiä ja odottaa seuraavaa. Mitenkään en ole tästä pilalle mennyt, pikemminkin liian laihakin olen ollut aina.
Silloinhan vessassa ei vois edes hengittää, jos huuhtelee pöntön kansi auki, ku ne kaikki bakteerit on sit nenän ja suun limakalvoilla...
Omituisimpia sääntöjä, joihin itse oon törmänny on sellaiset, jotka muuttuu sen mukaan, mikä säännön laatijan kannalta sopii parhaiten: me vietetään vkonloppuisin perheaikaa ja meidän lapset ei leiki silloin naapurin lasten kanssa. Meidän lapset ei viihdy kahdestaan, ni tottahan teidän lapset tulee leikkimään, vaikka on vkonloppu. Jne
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli heti mieleen että siellä saattoi tapahtua jotain vähän ehkä laitonta, joista ei ongelmien esiintyessä poliisi voi kysellä lapsilta mitään jos he eivät kirjaimellisesti ole nähneet mitään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tulee mieleen yrityssalaisuudet, joiden ei haluta päätyvän lörpöttelevien lasten silmiin.
Harvoinpa insinööritoimistoissa on mitään sellaisia yrityssalaisuuksia levällään, että lapsi ohi kulkiessaan niistä perille pääsisi. Ei ole ainakaan tässä isossa monialaisessa insinööritoimistossa, jossa itse työskentelen.
Veikkaanpa, että tiloissa harjoitettiin jotain ihan muunlaista liiketoimintaa, josta lasten ei haluttu saavan vihiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaisella on omille lapsilleen hauska sääntö, jota se aina kailottaa kovaan ääneen kun ollaan jossain kesämökillä tai vastaavassa paikassa: "älkää juosko kun teille tulee hiki!" :D Hänellä on kyllä muitakin outoja sääntöjä. Musta on huvittavaa seurata miten ne lapsetkin pitää niitä ihan typerinä ja juoksee hikoilun uhallakin.
En muuten ymmärrä yhtään näitä sääntöjä, jossa lapset saa ruokaa tietyllä kellonlyömällä ja muutoin pitää olla nälässä, tai jää kokonaan ilman jos ei ole paikalla. Ehkä tähän kätkeytyy joku logiikka, jota en ymmärrä koska oma lapseni on vauvaikäinen vasta. Lähtökohtaisesti mun mielestä nälkäisiä ruokitaan nälän mukaan, eikä kellon. En mä itsekään katso kelloa ja ajattele, että jaahas, nyt missasin ruoka-ajan joten täytyy vaan kärsiä ja odottaa seuraavaa. Mitenkään en ole tästä pilalle mennyt, pikemminkin liian laihakin olen ollut aina.
Olisiko jäänne ajalta, kun perheet oli todella suuria? Ei siinä alettu jokaisen kohdalla erikseen lämmittämään/kokkaamaan.
Ystävän lapsuuskodissa ei saanut koskea hiuksiin ruokapöydän ääressä, siis ruokaillessa. Myöskään ei saanut harjata tai kammata hiuksia keittiössä silloinkaan kun kukaan ei ollut syömässä tai laittamassa ruokaa. Hiuksista kuulemma tuli jotain pöpöjä ruokaan jos heilautti hiuksia ruokapöydässä. Muuten eivät olleet pakkomielteisen hygienisiä.
Kyllä me opittiin rahankäyttö ihan ok tuosta huolimatta. Osataan kyllä maksaa sähkölaskut ja muutkin laskut sekä hoitaa muutenkin asiamme. Ei se, että ei osta aina halvinta mahdollista, tarkoita sitä, että pitäisi ostaa kalleinta mahdollista. Monesti se keskihintainen on hinta-laatu-suhteeltaan paras.