Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Kerrassaan nerokas sääntö. Tulee meillä käyttöön, heti kun on lasten iän puolesta ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Kerrassaan nerokas sääntö. Tulee meillä käyttöön, heti kun on lasten iän puolesta ajankohtaista.
Niin mikä? Et lainannut mitään viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on varmaan monen mielestä (etenkin lasten kavereiden) todella outo sääntö: nuoret tuovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet yöksi pois huoneestaan. Laitteiden luovutus tapahtuu aina viimeistään klo22, jolloin on teinien nukkumaanmenoaika. Ja näin toimitaan siis arkisin, vkonloppuina ja lomilla urpo äiti löysää vähän pipoa 😄
Nerokasta, siis kerrassaan. Tulee niin meillä käyttöön kun ajannkohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44, pitääkö se paikkaansa että lestadiolaislapset ei saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? :D Yksi tuttu väittää yhä kivenkovaan että jossain tuntemassaan perheessä oli näin mutta en jotenkin jaksa uskoa :D
Ap
Sekä deodoranttisääntö että tuo ovat kuuluisia urbaanilegendoja lestadiolaisista. Olen itse viettänyt lapsuuden ja nuoruuden ko. liikkeessä, enkä koskaan, tiukimmillakaan perheillä ole kuullut mistään tuollaisesta. Ääliömäisiä sääntöjä oli, mutta siis näitä meikkikieltoa ja muuta, ei mitään "ei verhoja ikkunoissa". Sama urbaanilegenda elää myös Ruotsissa, jossa on lestadiolaisia, pari ruotsalaista kaveriani ovat kertoneet.
Tuo ikkunaverhosääntö kuuluu ihan oikeasti johonkin toiseen lestadiolaiseen liikkeeseen, ei kuitenkaan vanhoillislestadiolaisuuteen. Tai ei se tietenkään ole sääntö, vaan tapakulttuuriin kuuluva juttu. Saman liikkeen miehet eivät käytä kravattia. Mutta en nyt ala arvailla, mikä suuntaus kyseessä.
Ne on esikoislestadiolaisia.
Puolet oikein; esikoislestadiolaiset eivät käytä kravattia, mutta verhot heillä todellakin on. Toki poikkeuksia löytyy, niinkuin "valtaväestössäkin", mutta ei heillä ole mitään sääntöä noihin verhoihin liittyen.
Lapsuudenystäväni kodissa lasten vieraat eivät saaneet poistua lasten huoneesta. Tässä ei siis mitään outoa sinänsä, mutta kun edes vessaan ei saanut poistua! Sisälle tultaessa perheen äiti antoi ajan kauanko saa olla ja sitä ennen huoneesta ei saanut poistua mistään syystä. Jos yritti lähteä aikaisemmin kotiin, tuli siitäkin huutoa.
Omassa lapsuudenkodissani viikonloppuisin päivän pääateria syötiin jo kello 10.30. Eli teininä suoraan vuoteesta ruokapöytään. En pitänyt sitä kylläkään mitenkään outona silloin, mutta muut ovat myöhemmin kommentoineet tapaa kummalliseksi. Vieläkään minulle ei tee yhtään tiukkaa vetäistä heti herättyäni kunnon mättöateriaa naamaan :D
Tuntuu tosi pahalta nämä jotkut säännöt, ja mietin vaan kuinka kauhean pahalta tollaisissa tyranniperheissä onkaan ollut elää. Miksi hankkia lapsia jos haluaa vaan kohdella heitä huonosti, kasvattaa pelottavassa/ahdistavassa ilmapiirissä ja jopa nujertaa koko kasvavan lapsen arvostus itseään kohtaan :(
Erikoisimpana pidin lapsena kaverin perhettä, johon ei saanut mennä kylään. Leikittiin aina kaverin kanssa meillä, siis AINA. Kävin hänen luonaan muistaakseni kahdesti, oltiin todella läheisiä ystäviä useita vuosia ja koska myös asuttiin lähekkäin, nähtiin esim. loma-aikoina lähes joka päivä oli usein yötäkin. En oikein tiedä mikä tuossa kyläilemättömyydessä oli takana, ilmeisesti kaverin isä ei jotenkin pitänyt (?) vieraista lapsista kotonaan, näin ainakin olen ymmärtänyt. Kummallista joka tapauksessa, kyseessä oli ihan tavallinen perhe ja esimerkiksi perheen äiti on mitä sydämellisin ja puheliain tapaus. Ehkä halusivat nauttia vaan omasta rauhasta enemmän kuin muut?
Omassa perheessäni sääntönä oli, että ruoka syödään kotona. Klo 17 piti tulla kaverin luota kotiin syömään tai ainakin ilmoittaa, jos menee myöhempään. Kaverin luona ei kuitenkaan syöty ikinä muuta kuin esim. pientä välipalaa, mutta se taisi 90-luvulla olla aika tavallista.
Kyllä kuule niitä bakteereita siellä on, varsinkin, jos vetää vessan kansi auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin
Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.
No aika harva hieroo persettään hanaan.
Kyllä kuule niitä bakteereita siellä on, varsinkin, jos vetää vessan kansi auki.
Meillä kotona suihkussa käytiin kerran viikossa(tiistaisin) ja saunassa perjantaisin.
Silloin myös vaihdettiin vaatteet.Jos esim sukat olivat likaiset ennen sitä ne piti itse pestä käsin.
Meillä oli "kouluhousut" ,jotka vaihdettiin pois aina kolun jälkeen.
Pihalla ajettiin aina.Kotona ei saanut olla koskaan,(pienemmät saivat olla kotona)
Kotiintulo ajat oli kuitenkin jos niistä myöhästyi niin tuli rangaistus esim. tiskivuoro.
Jos ei ollut ruoka aikaan kotona.Ruoka syötiin kylmänä. Ja jos syy ei ollut hyväksyttävä tuli tiskivuoro.
jne.
585, mitä tarkoitat että pihalla ajettiin aina? Millä?
Lapsuudessani oli eräs tuttu perhe jossa ainoastaan poika sai ajaa mopoa/autoa/traktoria vaikka oli silloin 14-15-vuotias. Kolme siskoaan 17-19-vuotiaat eivät saaneet koskea kyseisiin laitteisiin. Pojalle myös maksettiin autokoulu, tytöille ei ja se oli mahdotonta tienata heidän kesätöillään, esim. mansikankeräys/lehden jakaminen kun joutuivat ostamaan itse kaikki hygieniatuotteet deodorantista kuukautissiteisiin ja shampoot jos halusi pestä jollain muulla kuin "Erittäin hieno suomalainen shampoo" joka kuivatti hiukset korpuksi.
Tätini luona olohuoneeseen ei saanut päästää koiria. Minua asia häiritsi lapsena, itse olin eläinrakas ja olohuoneessa vietettiin paljon aikaa. Harmitti kun piti joko lastenhuoneessa tai keittiössä leikkiä koiran kanssa.
Joskus sitä kysyin, vastaukseksi olen saanut vain että on aina ollut talon tapa. (talo siis periytynyt isovanhemmilta, jossa isäni ja tätini varttuivat).
Nykyisin tädilläni on kissoja, ne saavat kulkea vapaasti, mutta kyläillessäni pienen koirani kanssa, sitä ei saa sinne päästää. Kieltämättä koirani on aina hämillään tilanteesta siellä, kotona kun se on tottunut olemaan siellä missä me ihmisetkin.
Jotenkin ymmärtäisin jos olisi kyseessä isot ulkokoirat, kuten ennenvanhaan, mutta pieni sisäkoira? Allergiasta siis ei ole kyse...
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudenkodissani viikonloppuisin päivän pääateria syötiin jo kello 10.30. Eli teininä suoraan vuoteesta ruokapöytään. En pitänyt sitä kylläkään mitenkään outona silloin, mutta muut ovat myöhemmin kommentoineet tapaa kummalliseksi. Vieläkään minulle ei tee yhtään tiukkaa vetäistä heti herättyäni kunnon mättöateriaa naamaan :D
Sama täällä! Tai no siis klo 12, "kun aina 60-luvullakin"... Blaah, sitten lopun pitkän päivän vetelin jotain välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
585, mitä tarkoitat että pihalla ajettiin aina? Millä?
Lapsuudessani oli eräs tuttu perhe jossa ainoastaan poika sai ajaa mopoa/autoa/traktoria vaikka oli silloin 14-15-vuotias. Kolme siskoaan 17-19-vuotiaat eivät saaneet koskea kyseisiin laitteisiin. Pojalle myös maksettiin autokoulu, tytöille ei ja se oli mahdotonta tienata heidän kesätöillään, esim. mansikankeräys/lehden jakaminen kun joutuivat ostamaan itse kaikki hygieniatuotteet deodorantista kuukautissiteisiin ja shampoot jos halusi pestä jollain muulla kuin "Erittäin hieno suomalainen shampoo" joka kuivatti hiukset korpuksi.
Meilläkään en saanut itse mopokorttia 15 täytettyäni eikä pikkusiskokaan, koska "15-vuotias ei ole tarpeeksi kypsä liikenteeseen", mutta annas olla kun pikkuveli läheni 15-synttäreitään niin autokoulu aloitettiin jo hyvissä ajoin että saa kortin heti täytettyään.. Kun olin 17 pihallemme tuli lainaksi kaivinkone putkiremppaa varten ja pikkuveli 12v sai aina iltaisin leikkiä sillä ja myllätä pihaa, mutta minä en päässyt lähellekään koska tyttönä kuitenkin hajotan sen kaivinkoneen xD
Kavereita en saanut nähdä koulun ulkopuolella kuin pari kertaa vuodessa niin kauan kuin kotona asuin, mutta pikkuveli saanut viettää kaikki illat kavereilla ja keskustassa hilluen varmaan 13 vuotiaasta saakka.
Äiti ei oikeasti edes huomaa miten erilailla kohtelee tyttöjä ja poikia vaikka oon aina huomauttanut siitä.
Tuuli kirjoitti:
Mun lapsuudenperheessäni oli sääntö, että kesälomalla sai joka päivä jäätelöä! 😊 joskus se oli siivu vaniljaa litran paketista, joskus yksittäispakattua kaupasta, joskus irtojätskiä. Äiti ja isäkin söi välillä, ei joka päivä. Muuten meillä syötiin vähän herkkuja.
Äitini oli opettaja, kesäloma pitkä 😄
Olin lapsi 80-90-luvuilla.
Oi, kerrankin ihana sääntö :) Oon joskus noudattanut tätä ominpäin ajatuksella "kaikkina kuumina kesäpäivinä saan syödä jäätelön". Hellekesinä tuppaa tietty kertymään vähän vyötärölle, mutta lapsilla en usko, et kävis mitään, jos muuten syö terveellisesti ja liikkuu paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut aika outo kuulemani sääntö, että kun lasta on kotona kuritettu remmillä tms., niin lapsen on sitten kurituksen jälkeen pitänyt kiittää äitiä tai isää saamastaan rangaistuksesta.
Tuossa ei ole mitään omitusta, vaan juuri noin lasten kuuluukin tehdä, sillä vanhemmat antavat lapsille piiskaa vain aiheesta ja sitä saatuaan lapsen pitää todellakin kiittää saamastaan selkäsaunasta ja rukoilla vanhemmilta anteeksi syntejään!
Jaahas. Ja mitäs uskonlahkoa sinä edustat?
Provoilijoiden lahkoa.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Höh. Samaa vettähän kaikista hanoista tulee.
Aika outoa... Mutta toisaalta oletan kyllä itse, että jos on jollain jokin tauti esim. juuri migreeni on omat lääkkeet siihen mukana, ihan vaikka olisi kyse tavallisista särkylääkkeistä. VArsinkin nykyään kun tuntuu olevan vaikka minkälaista tautia ja siihen vaikka minkälaisia lääkkeitä. Ja jos on pieni lapsi niin oletan että vanhemmilta tulee ohjeet miten ja milloin lääkettä annetaan.