Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kotona oli tietty ovi, josta ei saanut kulkea sisälle, vaan ainoastaan ulos. Äiti oli tehnyt oikein lapun oveen: "reitti ulos, ei sisään". Lappu oli tietysti oven sisäpuolella ja kerran tulin siitä sisälle ja huomasin sen liian myöhään. Onneksi äiti ei ollut silloin kotona. Hän nimittäin suuttui tällaisista asioista silmittömästi.
Voin arvata hyvin syyn tähän sääntöön.
Oletko sinä sen itse hoksannut, että miksi näin mahtoi olla?
En tiedä teistä muista, mutta mä en kyllä tajua tätä.
T:Ei kumpikaan aikaisemmista kirjoittajista
Olisko siksi että ei haluta että siitä ovesta tullaan märillä kengillä sisään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kotona oli tietty ovi, josta ei saanut kulkea sisälle, vaan ainoastaan ulos. Äiti oli tehnyt oikein lapun oveen: "reitti ulos, ei sisään". Lappu oli tietysti oven sisäpuolella ja kerran tulin siitä sisälle ja huomasin sen liian myöhään. Onneksi äiti ei ollut silloin kotona. Hän nimittäin suuttui tällaisista asioista silmittömästi.
Voin arvata hyvin syyn tähän sääntöön.
Oletko sinä sen itse hoksannut, että miksi näin mahtoi olla?
En tiedä teistä muista, mutta mä en kyllä tajua tätä.
T:Ei kumpikaan aikaisemmista kirjoittajista
veikkaan että ovi oli kohdassa josta sisääntullessa kantaa mukanaan kuraa/hiekkaa tms suoraan oleskelutiloihin tai muuhun tilaan johon sitä ei haluta tai haluta jatkuvasti olla siivoamassa, kun taas toisen ulko-oven kohdalla on kunnollinen eteinen.
Vierailija kirjoitti:
Salatuista elämistä ei saanut katsoa niitä jaksoja jossa esiintyi minkäänlaista homojen välistä kanssakäymistä, vaikka pelkkä halaus tms. Perheen äiti varmisti tämän niin että nauhoitti ensin jaksot ja katsoi ne itse, ennen kun päätti että oliko jakso lapsilleen ok, lapset 15-17-vuotiaita.
Siis kaikki raiskaukset, murhat ja varastaminen/huumeet oli ihan fine, mutta homous kamalaa ja kiellettyä :D
Kaveri tekee vastaavaa. Salkkareita heillä ei saa tietenkään katsoa ollenkaan. Aikoinaan seurasi esim Greyn Anatomiaa silloisen 16 vuotiaan tyttärensä kanssa. Tai näin mä siis luulin. Heidän yhdessä katsominen olikin sitä, että äiti katsoi ensin ja merkkasi paperille kohtia, joita tytär ei saa katsoa.
Eli siis kaikki "seksikohtaukset". Hän ajoitti vielä muutaman minuutin ali ja yli, ettei vahingossakaan näy mitään seksiä.
Itse en sarjaa ole seurannut, mutta jotenkin naurettavalta tuntui tuommoinen. Oliko primetime sarjassa muka jotain oikeata seksiäkin? Siis eikö siinäkin vähän tuhistu toistensa naamoihin pikkusissa vaatteissa? Ei alastomuutta? - voin olla väärässäkin.
Eikä siis Grey ollut ainoa sarja, vaan tarkkaan miettivät mitä teinit saa katsoa (hyvä!), mutta sitten taas jotenkin perse edellä puuhun touhua. Mahdollinen seksi rankattiin pois aina.
jossaki oliettä ptää syyä seisaalteen
Huh, mitä sääntöjä joillakin on ollut! Itse en onneksi ole törmännyt kovin erikoisiin sääntöihin ja omat vanhemmat olivat tosi reiluja ja säännöt hyvin perusteltuja.
Muistan kuitenkin yhden kaverin, jonka äiti vaati, että heti sisälle tullessa vaihdetaan ulkovaatteet sisävaatteisiin. Näin ollen heillä ei juurikaan saanut kyläillä, kun vieraillakin olisi pitänyt olla vaihtovaatteet. Kyseinen äiti oli muutenkin tosi suojelevainen lastaan kohtaan, eikä tuo kaverini saanut kokeilla ilman apurattailla pyörän ajamista kuin vasta tosi myöhään (noin 10-vuotiaana).
Mun lapsuudenperheessäni oli sääntö, että kesälomalla sai joka päivä jäätelöä! 😊 joskus se oli siivu vaniljaa litran paketista, joskus yksittäispakattua kaupasta, joskus irtojätskiä. Äiti ja isäkin söi välillä, ei joka päivä. Muuten meillä syötiin vähän herkkuja.
Äitini oli opettaja, kesäloma pitkä 😄
Olin lapsi 80-90-luvuilla.
Olihan mun äidillä muitakin outoja kontrollointitapoja: pikkusisarukset eivät saaneet käydä keittiössä kuin ruoka-aikoina ja olohuoneessa vain pikkukakkosen katsomassa, muuten olivat omassa huoneessaan lukitun oven takana. Potta oli lattialla etteivät ravaa vessassa häiritsemässä äidin maton hapsujen vartiointia.
T. 520
Tuttavaperheessä on teinit 14, 16 ja 19. Oman huoneen ovea ei saa laittaa kiinni (tai siis, nämä asuvat samassa huoneessa 8v pikkuveljensä kanssa) ja suihkussa tai vessassa ei saa käydä ovi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44, pitääkö se paikkaansa että lestadiolaislapset ei saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? :D Yksi tuttu väittää yhä kivenkovaan että jossain tuntemassaan perheessä oli näin mutta en jotenkin jaksa uskoa :D
Ap
Sekä deodoranttisääntö että tuo ovat kuuluisia urbaanilegendoja lestadiolaisista. Olen itse viettänyt lapsuuden ja nuoruuden ko. liikkeessä, enkä koskaan, tiukimmillakaan perheillä ole kuullut mistään tuollaisesta. Ääliömäisiä sääntöjä oli, mutta siis näitä meikkikieltoa ja muuta, ei mitään "ei verhoja ikkunoissa". Sama urbaanilegenda elää myös Ruotsissa, jossa on lestadiolaisia, pari ruotsalaista kaveriani ovat kertoneet.
Tuo ikkunaverhosääntö kuuluu ihan oikeasti johonkin toiseen lestadiolaiseen liikkeeseen, ei kuitenkaan vanhoillislestadiolaisuuteen. Tai ei se tietenkään ole sääntö, vaan tapakulttuuriin kuuluva juttu. Saman liikkeen miehet eivät käytä kravattia. Mutta en nyt ala arvailla, mikä suuntaus kyseessä.
Ne on esikoislestadiolaisia.
En tiedä miksen saanut sekoittaa jäätelöä lapsuudessani mössöksi.
Silti kaikki rakkaat rakkaat suukkoset äidilleni taivaanteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että myös esikoisen (iso kouluikäinen, useamman vuoden väli seuraavaan) pitää laittaa samanlaiset toppahaalarit tai kuravaatteet tms. kuin pienemmillä silloin kun lapset ulkoilee yhdessä. Joo, ymmärrän ajatuksen, että pienemmät ei kiukuttele, kun kaikki pukeutuu samalla tavalla, mutta onhan se vähän hassua ja lapsesta varmaan noloa.
Täh? Pitää niiden pienien oppia se, että isommilla on isojen vaatteet ja pienillä pienien vaatteet! Vähän sama juttu jos olis esim. isoveli ja pikkusisko pukea isoveli samanlaiseen pikkiin pukuun kuin pikkusiskolla tai toisin päin että isosisko puetaan samanlaiseen pukuun kuin pikkuveli! Ja ihan turhaa rahan haaskausta ostaan isolle lapselle ison lapsen puku ja sitten tuollainen ns. "pienemmän puvun jäljitelmä".
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuttavaperseessä sellainen sääntö, ettei 5- ja 6-vuotiaat saaneet mennä kaupungille iltaisin kahdestaan. Niillä oli myös nukkumaanmenoajat.
Mitäs outoa tuossa on? 5-6 vuotiaat on eskari ja ekaluokkalaisia. Jos itselläni olisi lapsia, EN VARMASTI antaisi tuon ikäisten olla kaupungilla kahdestaan ilman aikuista. Ja ihan varmasti olisi myös nukkumaanmenoajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että myös esikoisen (iso kouluikäinen, useamman vuoden väli seuraavaan) pitää laittaa samanlaiset toppahaalarit tai kuravaatteet tms. kuin pienemmillä silloin kun lapset ulkoilee yhdessä. Joo, ymmärrän ajatuksen, että pienemmät ei kiukuttele, kun kaikki pukeutuu samalla tavalla, mutta onhan se vähän hassua ja lapsesta varmaan noloa.
Täh? Pitää niiden pienien oppia se, että isommilla on isojen vaatteet ja pienillä pienien vaatteet! Vähän sama juttu jos olis esim. isoveli ja pikkusisko pukea isoveli samanlaiseen pikkiin pukuun kuin pikkusiskolla tai toisin päin että isosisko puetaan samanlaiseen pukuun kuin pikkuveli! Ja ihan turhaa rahan haaskausta ostaan isolle lapselle ison lapsen puku ja sitten tuollainen ns. "pienemmän puvun jäljitelmä".
Ehkä tuossa oli ajatus, että on käytännölliset pihavaatteet, joita kaikki lapset käyttää pihalla olleessaan, ja sitten erikseen kouluun ja muualle siistimmät vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenystäväni kotona oli sääntö, että kaverit eivät saa ruokaa. Ei, vaikka vierailu olisi sovittu viikkoa aikaisemmin ja vierailu oli heti koulun jälkeen. Perhe söi aina yhdessä tiettyyn aikaan, muina aikoina ei ruokaa saanut ja jos ei ollut kotona niin voi voi ja minä/kaverit sai odottaa sen aikaa kaverini huoneessa yksin. Jos jäi yökylään sai pienen iltapalan. Eikä ollut siinä perheessä rahasta pulaa. Samainen kaveri kyllä haki meillä aina itse jääkaapista ruokaa, tulkitsin että kotona ei saanut tehdä niin.
Toi on kyllä aika älytön. Kyllä itse jos kaverin luokse menin ja siellä oli ruoka-aika niin sain ruokaa. Eri asia on mielestäni kuitenkin se, että jos kaverit käyvät joka päivä, silloin voi rajoittaa että ei ole ilmainen ruokala. Ja varsinkin silloin jos jää yökylään niin mielestäni silloin kuuluu tarjota ruoka.
Ja aika törppöä käytöstä kaveriltasi, että menee noin vain jääkaapille ja ottaa ruokia mitään kysymättä. Itselleni ei olisi ikinä tullut mieleen tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Dilkdikdik kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan että miksi jotkut haluavat levittää aivan hatusta vedettyjä väitteitä koskien lestadiolaisia. Ei siis pidä todellakaan paikkaansa, niinkuin ei suurin osa muistakaan väitteistä joita lestadiolaisista levitetään.
Lestadiolaisia ei saa näköjään arvostella täällä lainkaan. Minun kirjoitukseni jo poistettiin, vaikka en edes maininnut lahkolaisia nimeltä, annoin vaan ymmärtää, että kaikki tietää kyllä kenestä puhutaan. Tästä lahkosta on kirjoitettu Suomessa kirjoja ja tehty elokuvia, Raha-automaattiyhdistys tukee Uskonnon uhreja, joten on aivan yleisessä tiedossa kuinka vinksahtaneita nämä seurakunnat ovat, mutta sanomatalo taitaa olla korrektiudessaan kaikenlaisen hyväksikäytön puolella. Siihenhän perustuu myös erään lähi-idässä ja afrikassa riehuvan ongelman arvostelemisen kieltäminen. Hyvä hyvä, se mistä ei kirjoiteta, sitä ei tapahdu!
Ilmiannoin viestisi lestadiolaisista, koska se todellakin oli asiaton. Onneksi poistettiin. Arvostelu ja alatyylinen solvaus ovat kaksi eri asiaa :(
T: ateisti
Eivät ole kaksi eri asiaa kun näistä ihmisistä puhutaan. Valitettavan tavallisetkin asiat kuulostavat heistä ja suvakeista vähintään pilkalta ja tuomittavalta. Minä haluaisin nähdä sen norsunluutornin, josta paremmuuden ja ylemmyyden tunnetta jaetaan tavallista kanssaihmistä kohtaan. Ei ne nyt mitään terroristejä ole, mutta vitsaus kuitenkin 0_o
T. toinen ateisti, jonka mielestä sananvapautta pitää kunnioittaa
Nämä arvosteluviestit lähtee täältä toinen toistaan nopeammin. Eipä käy palstan moderaattorin agenda epäselväksi kellekään. Tässä muutamia linkkejä, joissa moderaattori voi käydä vierailemassa, jos on epäselvää, että asiasta keskustellaan avoimesti tässä yhteiskunnassa. On siellä tämän portaalin omakin ketju muutaman vuoden takaa, joka saa näköjään olla olemassa aivan rauhassa. Helsingin Sanomiin asti ei taida tämän moden viestinpoisto-oikeudet silti yltää.
vauva.fi, hs.fi, iltalehti.fi(kopio)
Ps. Mulle voi sitten antaa jo ihan vapaasti bannit tähän sivustoon. Olen nimittäin todennut, että täällä ei saa puhua kaikista asioista vapaasti. Pillukarvakeskustelut rehottaa valtoimenaan, samoin valitukset siitä miten mies vaatii saada kakkosta, mutta rauhanliikkeestä puhuminen onkin sitten jo tabu. Haloo, se Pentikäinen potkittiin jo Hesarista pihalle, aivan turhaan te lestadiolaisia siellä toimituksessa enää pelkäätte.
Naisia ja naisten mielipiteitä on kontrolloitu satoja vuosia, joten av jatkaa kunniakkaita perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on varmaan monen mielestä (etenkin lasten kavereiden) todella outo sääntö: nuoret tuovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet yöksi pois huoneestaan. Laitteiden luovutus tapahtuu aina viimeistään klo22, jolloin on teinien nukkumaanmenoaika. Ja näin toimitaan siis arkisin, vkonloppuina ja lomilla urpo äiti löysää vähän pipoa 😄
Minusta tuo on hyvä sääntö! Varsinkin arkena kun on koulua tai sitten jos on saanut kesätyön ja sinne on herääminen, mutta viikonloppuina ja lomilla en ymmärrä. Joskus monta vuotta sitten (ennen älypuhelin aikaa) muistan lehdestä lukeneeni että lasten huoneissa ei edes pitäisi olla tietokonetta. Nykyään mahdotonta kun on älyluurit ym. mut mielestäni kaikilla perheillä pitäisi olla tuon tapainen sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuossa oli ajatus, että on käytännölliset pihavaatteet, joita kaikki lapset käyttää pihalla olleessaan, ja sitten erikseen kouluun ja muualle siistimmät vaatteet.
Voi olla. Itsellänikin on ollut ns. "paremmat" vaatteet ja ns. "rönttä" vaatteet joita käytettiin sitten muissa hommissa. Mutta sain myös käsityksen, että on SAMANLAISET! Ei niiden rönttävaatteidenkaan tarvitse olla joka muksulla samanlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut aika outo kuulemani sääntö, että kun lasta on kotona kuritettu remmillä tms., niin lapsen on sitten kurituksen jälkeen pitänyt kiittää äitiä tai isää saamastaan rangaistuksesta.
Tuossa ei ole mitään omitusta, vaan juuri noin lasten kuuluukin tehdä, sillä vanhemmat antavat lapsille piiskaa vain aiheesta ja sitä saatuaan lapsen pitää todellakin kiittää saamastaan selkäsaunasta ja rukoilla vanhemmilta anteeksi syntejään!
Jaahas. Ja mitäs uskonlahkoa sinä edustat?
Johannesveljiä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän serkuille ei saanut soittaa klo 20.00 jälkeen, eikä ne saaneet soittaa enää mihinkään niin myöhään.Ne olivat hellarita, eivätkä saaneet teini-iässä käyttää dödöä eikä meikkejä, koska jumala ei tykkää muuta kuin luonnollisista ihmisistä. Hiihtohousuja ei saanut käyttää, ne olivat liian seksikkäitä, koska ovat niin ihonmyötäisiä. Maallista musiikkia ei saanut kuunnella (syntiä myös). Ex-mieheni äiti ei ollut poikansa antanut koskaan pissata seisaaltaan??? Vessa nääs saastuu...
Tuo et kello 20 jälkeen on mielestäni ihan hyvä sääntö. Mutta muut sitten ihan outoja...
Minäkin olen luullut, että kaikki kuivaavat nykyään lastalla suihkun. Etenkin pitäisi, jos ei ole ihan viimeistä huutoa vedeneristeet. Itseä ihmetyttää tutuilla on valtava suihkuhuone saunan yhteydessä, 90-luvun alkupuolella rakennettu joten vedeneristykset ties mitä. Siellä kaksi suihkua joilla roiskivat vedet ihan joka puolelle ja sinne ne jätetään. Vielä monta tuntia myöhemmin on kosteaa. Turhaa kosteuttaa koko taloa joka suihkukerralla !