Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Melko ristiriitainen ketju sisältäen suorastaan sadistista simputusta mutta toisaalta mukana vain ihan arkisia tapoja ja rutiineja joita joka perheessä on. Itse olen sen ikäinen että lapsuudessani sauna tosiaan lämpesi kahdesti viikossa, mutta tottahan alapesut ym tehtiin pesuvadissa siinä välillä. Meilläkin hedelmiä sai yhden päivässä, kaupassa ei käyty kovin usein, ja hedelmät olivat enemmän vitamiinien saantia ajatellen kuin huvin vuoksi syötäväksi. Nyt yksin asuessanikin minulla on tietyt vakiintuneet rutiinit joita noudatan mutta eivät ne mitään kiveenhakattuja sääntöjä ole. Letut syödään mielestäni yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mattojen piiskaaminen ulkona, kun imuri ajaisi asian paljon tehokkaammin. Mutta kun äiti ja isoäiti on opettanut :-D
Aitoja käsinsolmittuja villamattoja EI saa piiskalla hutkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattojen piiskaaminen ulkona, kun imuri ajaisi asian paljon tehokkaammin. Mutta kun äiti ja isoäiti on opettanut :-D
Aitoja käsinsolmittuja villamattoja EI saa piiskalla hutkia
Eikä nykyaikaisia kovapohjaisia mattoja. Tamppaaminen sopii vain räsymatoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sata sivua ja kahdeksan vuotta ketjua, ja lettujankkaus vain jatkuu ja jatkuu.
Se selvästikin iskee herkkään kohtaan. Osapuolet eivät tunnu tavoittavan toisiaan.
Uusi keskustelu: Kuinka paistaa lettuja mahdollisimman kylmällä levyllä mahdollisimman nopeasti mahdollisimman vähällä tiskillä mahdollisimman pimeässä!?
Nuotiolla , muurikkapannulla tai muulla sen tyyppisellä. Valoa tulee nuotiosta, lämpöä puusta ja lettu paistuu todella nopeasti. Tiskiäkään ei tule jos närppii sormin suoraan vaikkapa laudanpätkältä ( tai vaikka pannulta), jonka voi heittää syönnin jälkeen nuotioon. Myös palaneet sormet . :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin luona on pari outoa sääntöä...
Arkkupakastimen päällä ei saa istua. Menee muka rikki. Joopa... :D
Käytettyjä teepusseja ei saa laittaa lavuaariin, vaan ne pitää laittaa suoraan roskiin. Pussitee on järkyttävän wt muutenkin. Ja omapa on tulviva bioastiasa sitten ei kuulu mulle....
Mitäs nyt ihmettä? 😂
Pusseissa saa laadukkaitakin teelajeja, itselläni on toisen poiminnan darjeeling tällä hetkellä käytössä. Pussitee on kätevää. On toki irtoteetäkin, mutta jos vain yhden kupillisen töiden lomassa haluan juoda niin pussiteetä aina. Iltaisin miehen kanssa sitten haudutetaan pannussa isompi satsi. Moni laadukkaampi teeliike jopa pussittaa irtoteen pyydettäessä.
Bioastia ei meillä ainakaan ole mitenkään erityisen märkä vaikka sinne menevätkin suoraan. Inhottavalta kuulostaa jättää pussit lavuaariin keräämään bakteereita, parempi että ovat siellä bioskassa. Lavuaarille on muutkin käyttöä kuin teepussien hilloaminen. Yäk.
Wt on sitä, että jättää roskiaan lojumaan lavuaariin.
Pussitee on aina se huonoin tee, olit sinä mitä mieltä tahansa. Tämä on fakta, jonka olen oppinut koulussa.
Ai sinä oletkin niitä ihmisiä jotka uskovat sokeasti siihen mitä lapsena joskus aikoja sitten on opetettu. Omaa järkeä, arviointikykyä ja makuaistia ei kannata käyttää kouluvuosien jälkeen. Ja mikään asiahan ei tietenkään ole muuttunut kouluaikojesi jälkeen, kuten mitä teelaatuja kaupoissa myydään.
EriAllergia ihmisenä en juo näitä makuteepusseja. Ovat esanssia ja väriaineita täynnä. Onneksi on myös ihan tavallista teetäkin pussissa. Toki se irtotee laadukaasta lajista parasta.
Väriaineita ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettyjä teepusseja ei saa laittaa lavuaariin, vaan ne pitää laittaa suoraan roskiin. Pussitee on järkyttävän wt muutenkin. Ja omapa on tulviva bioastiasa sitten ei kuulu mulle....
Mitäs nyt ihmettä? 😂
Pusseissa saa laadukkaitakin teelajeja, itselläni on toisen poiminnan darjeeling tällä hetkellä käytössä. Pussitee on kätevää. On toki irtoteetäkin, mutta jos vain yhden kupillisen töiden lomassa haluan juoda niin pussiteetä aina. Iltaisin miehen kanssa sitten haudutetaan pannussa isompi satsi. Moni laadukkaampi teeliike jopa pussittaa irtoteen pyydettäessä.
Bioastia ei meillä ainakaan ole mitenkään erityisen märkä vaikka sinne menevätkin suoraan. Inhottavalta kuulostaa jättää pussit lavuaariin keräämään bakteereita, parempi että ovat siellä bioskassa. Lavuaarille on muutkin käyttöä kuin teepussien hilloaminen. Yäk.
Pussitee on aina se huonoin tee, olit sinä mitä mieltä tahansa. Tämä on fakta, jonka olen oppinut koulussa.
Ai sinä oletkin niitä ihmisiä jotka uskovat sokeasti siihen mitä lapsena joskus aikoja sitten on opetettu. Omaa järkeä, arviointikykyä ja makuaistia ei kannata käyttää kouluvuosien jälkeen. Ja mikään asiahan ei tietenkään ole muuttunut kouluaikojesi jälkeen, kuten mitä teelaatuja kaupoissa myydään.
Eri
Onhan se Liptonin pussitee huonoa. tehty mistälie varsista. Nordqvistin tee esimerkiksi on laadukasta. Pussista saan 2 kupillista hyvinkin
Mun kaverilla oli sellainen sääntö kodissaan, että vessasta ei saa sammuttaa valoja. Ikinä. Yritin varovasti tiedustella syytä tähän, mutta en saanut mitään irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö näitä sijaisperheiksi haluavia testata mitenkään, että ovatko henkisesti kelvollisia hommaan? Esimerkiksi nuo kiihkouskovaisuuteen liittyvät hamepakot ja hiustenvärit eivät voi olla mielenterveydeltään tasapainoisen ihmisen sääntöjä.
Mikä vika on hamepakossa tai siinä, ettei saa värjätä hiuksiaan violetiksi, jos haluaa? Onhan se hyvä, että lapsesta tietää kumpaa sukupuolta hän on ilman, että tarvitsee kysyä, kun näyttää kuin ulkoavaruudesta tulleelta. Myös kesätyömarkkinoilla konservatiivinen ulkonäkö on vain hyvä asia.
Että mitä vikaa on siinä, että lapselle opetetaan kuinka tietyn värinen tukka "houkuttelee paholaista"?
Lähi-Idässä muinoin kaikki punatukkaiset olivat orjakaupan tulosta. Joten ulkopuolisina ja naisina pahoja jo itsessään.
Eihän punapäät pääse edelleenkään taivaaseen.....MUT ILMASIKS SIRKUKSEEN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs nyt ihmettä? 😂
EriAllergia ihmisenä en juo näitä makuteepusseja. Ovat esanssia ja väriaineita täynnä. Onneksi on myös ihan tavallista teetäkin pussissa. Toki se irtotee laadukaasta lajista parasta.
Juon tässä juuri Keisarin morsian nimistä teetä. Ei ole esansseja, eikä väriaineita. Mustaa teetä ja mausteena mustaseljaa ja kvitteniä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pekka Pekan Pekka kirjoitti:
Isovanhempieni mökillä savusaunan kiukaalle ei saanut ikinä heittää kylmää vettä vaan sen piti olla kuumaa padasta otettua vettä ettei muka kiuaskivet kylmety.
Ei tiennyt vaari mitä minä nyt diplomi-insinöörinä tiedän, että kylmä vesi & kuuma vesi viilentävät kiviä melkotavalla saman verran. Veden kaasuuntuminen höyryksi (kun siis löylyä otetaan) kuluttaa satakertaisesti enemmän energiaa ja siis kylmentää kivet.
Meillä ukki selitti tuon asian niin, että jos kylmää vettä heittää kuumille kiville, niin ne saattaa "räjähtää" ja haljeta. Edelleen heitän kiukaalle kuumaa vettä. Varmuuden vuoksi :)
Muutaman kymmenenkään asteen lämpötilaero ei tunnu kuumissa kivissä juurikaan. Meillä tuntui olevan, että löylyvesi oli aina vääränlämpöistä saunassa, jos joku muu kuin isä sen laittoi.
Mutta kuin kiuaskivet ovat toista sataa astetta, kylmä vesi tosiaan vaurioittaa niitä
Luulin pitkään että kaikissa perheissä oli samanlainen kuri kuin meillä. Käytännössä vanhemmat siis määräsi ihan kaikesta; milloin nukut, milloin syöt ja mitä, miten pukeudut, mitä saat tehdä ja mitä et, loppupeleissä myös siitä, mitä ajattelet mistäkin asiasta. Kaikesta vastaansanomisesta ja tottelemattomuudesta sai aina kovan rangaistuksen. Joskus teininä ihmettelin, kun kaverit kertoi riidelleensä vanhempien kanssa. En voinut ymmärtää, miten se on mahdollista.
En tiedä muiden säännöistä mutta kun olin lapsi niin meillä piti olla hiljaista kello yhdeksän uutisten jälkeen. Silloin laittoi isä tv-n kiinni. Minä kylläkin monesti luin kirjaa peiton alla sähkölampun valossa :) (meillä oli vain yksi huone ja keittiö talossa joten me 3 lasta ja vanhemmat nukuimme samassa huoneessa.)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsuus kodissani vierashuone, johon vieraat aina ohjattiin kun heitä kävi ja siellä myös tarjottiin vieraille kahvit. Muuten sitä huonetta ei käytetty ja varsinkaan me lapset emme saaneet mennä sinne, ellei ollut vieraita kylässä.
Lelut, pelit, kirjat ja muut tavarat täytyi aina pitää omassa huoneessa eikä niitä saanut viedä esimerkiksi olohuoneeseen, jossa olisi ollut enemmän tilaa leikkiä ja jos meillä lapsilla oli kavereita kylässä, niin heidän kanssaan piti ehdottomasti olla vain omassa huoneessa. Heille ei saanut myöskään tarjota mitään, ei edes lasillista vettä, koska meillä ei muka olisi ollut varaa ruokkia vieraiden kakaroita. Mutta että joku vesilasillinen oli kielletty, vaikka kaverilla olisi ollut kova jano.
Kaikki ruoka oli pakko tehdä alusta asti itse ja mitään valmiina ei voitu ostaa. Äiti aina valitti, että kuinka raskasta oli tehdä aina ruoka itse, mutta kun koskaan ei siis voinut ostaa mitään valmisruokaa. Leivätkin oli pakko leipoa itse, vaikka kaupasta olisi saanut valmista leipää.
Pihalla oli omenapuita ja marjapensaat. Joka vuosi omenat ja marjat oli kerättävä talteen ja tehtävä niistä mehuja ja hilloja, vaikka niitä ei sitten juuri koskaan syöty tai juotu. Kauhea vaiva vain siksi, että ne mehut ja hillot sitten heitettiin pois.
Meillä lapsen tavarat pysyy lähestulkoon kokonaan lapsen huoneessa. Joku autorata tai pöytälätkä voi tulla olkkariin, mutta ei miljoonat legot ja pehmoeläimet. Siellä vietetään valtaosa ajasta. Kaverit pidetään myös siellä lapsen huoneessa. En minä niille ala seuraa pitämään olohuoneen sohvalla! Vettä saa ja joskus kesähelteelle mehujään, mutta muiden lapsia en ruoki.
Vierailija kirjoitti:
Koiran pitää antaa syödä häiritsemättä suoraan pöydästä mitä se haluaa. Koiraa ei saa kieltää jos se esim hyppii tai tai puree. Missään tapauksessa ei saa tehdä mitään joka on ns. "huonoa kohtelua" koiralle.
Ei ole outo sääntö nykyään. 🥱
Meidän lapsi ei enää halua yökylään kaverin luokse erikoisten sääntöjen takia.
Heillä ei saa enää elokuun jälkeen sisälläkään pukeutua T-paitaan kun se on kesävaate, vaan pitkähihaisissa pitää kulkea toukokuulle asti. Siis sisällä. Ei saa pitää yölläkään lyhythihaista.
Samaisessa paikassa yöksi ei saa ottaa vesilasia makuuhuoneeseen, eikä käydä pissalla öisin.
Ihan sekopäistä minun mielestäni.
Ei saa käyttää kännykkää eikä wlania, koska ne säteilee. Säteilyä mitataan jollain aavejahti-ohjelmista tutulla geiger-mittarilla.
Ette ole ihan normaaleja, ainakaan kaikki.
Sori.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku vielä kirjoittaa letuista, poistatan tämän ketjun ylläpidolla. Suhteet on.
Lätty.
Lettu.
Räiskäle.
Plätty.
Plätti.
Läikönen.
Ohukainen.
Blini.
Linni.
Kakkara.
Korpulla.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä! Minusta on ollut hauskaa lukea lätynpaistojutuista!
Se että sinä niistä häiriinnyt ei tarkoita että muut niitä inhoaisivat. Lisää räiskäletavoista, kiitos! 😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku vielä kirjoittaa letuista, poistatan tämän ketjun ylläpidolla. Suhteet on.
Lätty.
Lettu.
Räiskäle.
Plätty.
Plätti.
Läikönen.
Ohukainen.
Blini.
Linni.
Kakkara.
Korpulla.Rakkaalla lapsella on monta nimeä! Minusta on ollut hauskaa lukea lätynpaistojutuista!
Se että sinä niistä häiriinnyt ei tarkoita että muut niitä inhoaisivat. Lisää räiskäletavoista, kiitos! 😍
Se alkuperäinen lettuviesti oli jo ketjun ensimmäisellä sivulla, ja sen jälkeen lähes joka sivulla on keskusteltu letuista. En usko, että niistä voi olla enää mitään sellaista sanottavaa, jota ei olisi tässä ketjussa sanottu jo useampaankin kertaan. Paljon mieluummin lukisin uusia kertomuksia oudoista säännöistä kuin tätä loputonta lettujuttua. Eivätkö intohimoiset lettuihmiset voisi aloittaa omaa keskustelua aiheelleen?
Tunkekaa ne letut nyt jo hanuriinne.