Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
2081/3002 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kirjoittamattomia sääntöjä eli oli ruoka-ajat, mutta sai välipalaakin syödä esim. hedelmiä, leipää, pullaa. Äiti teki kunkin lapsen lempiruokaa vuorotellen. Nukkumaan mentiin ajoissa, ja viikonloppuisin ja lomilla voitiin nukkua pitempään. Oma huone piti siivota ja muitakin tiloja. Pakkoa ei ollut oikein mihinkään, paitsi tietenkin koulussa piti käydä ja läksyt tehdä. Lapsena ei saanut olla kavereiden luona kovin myöhäseen, mutta teininä sitten sai, kun rippikoulu oli käyty.

Mikä näissä oli hullua tai erikoista?

Vierailija
2082/3002 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja veljeni saatiin 90-luvulla molemmat kuukaudessa 400 markkaa käyttörahaa. Tämän piti sisältää kaikki ylimääräinen eli sipsit, karkit, limut, meikit, joku "tarpeeton" vaate ym. Ei ollut lähelläkään sitä mitä jotkut kaverit saivat.

Vanhemmat olivat ammateiltaan myyjä ja maanviljelijä jonka toimeentulon EU romutti joten rahasta oli tiukkaa. Mielestäni oli kuitenkin hyvä että sai "reilusti" rahaa omaan käyttöönsä ja piti ajoissa opetella miten sen saa riittämään kuun loppuun. Jos loppui kesken ei saanut herkkuja. Nyt jos loppuu niin ei saa ruokaa.

Jeesus sentään! Toivottavasti tuosta 400 mk:sta meni myös vuokraan ja ruokaan, kuka helvetti antaa lapsille tuollaisia rahoja!

No kyllä minä ja myöskin suuri osa kavereistani saatiin juurikin 50 markkaa viikkorahaa 80-luvun alussa. Sillä piti ostaa meikit, hiuslakat, namit ym. Riitti niihin, mut ei se mikään hulppea raha silloin ollut. Samaan aikaan esim. opiskelevan serkkuni vuokrayksiö maksoi Kalliossa 3000 markkaa kuussa. Et ei ne markat ja eurot ihan sama asia ole, vaikka joku valopää niin välillä väittääkin. Nyt annan omalle teinilleni 50 euroa kuukaudessa, ja mielestäni ostovoimaltaan suht sama kuin tuo 400 markkaa 80-luvulla.

Ai 400 mk ostovoimaltaan sama kuin 50 €? Esimerkiksi bensa taisi olla alle 4 mk litra, eli sitä olisi saanut 100 litraa 80-luvulla, nyt vähän yli 20 litraa.

Tilastokeskuksen sivulta laskuria käyttämällä esim. vuonna 1984 -> 400 mk vastaa 2021 -> 146,63 €.

"Tulos

Vuoden 1984 rahamäärää 400,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2021 oli 146,63 euroa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2083/3002 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää loputtomat lättyjankkaukset alkaa ärsyttää. Mutta samalla alkoi tehdä mieli niitä. Taidanpa käydä paistamassa muutaman iltapalaksi. Vaan enpäs kerrokaan paistanko lettuja, lättyjä, plättyjä, ohukaisia, räiskäleitä vai crepes. Enkä myöskään kerro aionko syödä ne suoraan pannulta vai vasta kun kaikki on paistettu. Ettette pääse pilaamaan mun nautintoani!

Vierailija
2084/3002 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena mulla oli kaveri, jonka kotona ei saanut istua sängyllä. Siis sijatullakaan.

Kahden tytön huone oli aika ahdas, tai siis lattiatilaa oli vähän. Siellä mahtui leikkimään barbeilla yms ehkä yksi kaveri siskosten lisäksi..

Lasten huoneessa oli pleikkari, sitäkin piti pelata lattialla istuen. Tällä varmaan varmistettiin se että saatiin niskakivut aikaiseksi kaikille ja tehtiin jotain muuta.

Kulttuuriero? Menin joskus käymään venäläisen kaverin luona ja istahdin sängylle ja sain melkoista palautetta. Sängyllä ei saa kuulemma olla, ei siis todellakaan edes sijatulla.

Vierailija
2085/3002 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sääntö, että herätä piti viimeistään klo 9.

Isä kävi herättämässä. Ma-pe piti koulun takia herätä klo 7.

Olen aina ollut huono nukahtamaan.

Asuimme alueella, jossa oli läpiajoliikennettä pe-la öisin klo kahteen asti.

Eli käytännössä jatkuva univelka koko nuoruuden ja uniongelmat jatkuneet koko aikuisuuden.

Vierailija
2086/3002 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät koskaan käytä pari vuotta vanhaa kylpyammetta, koska kuulemma siihen mahtuisi vettä puolen euron edestä.

Vierailija
2087/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli ja on ehkä vieläkin tapana erään lähisukulaisen lapsiperheessä.  Kaikki piti tapahtua sekunnilleen samaan aikaan, vaikka oli ihan pienet lapset.  Sauna oli keskiviikkona ja lauantaina tasan klo 18, vaikka asuivat omakotitalossa eikä siis saunavuoroja ollut. Perheenisä sanoi, että saattaa klo joskus olla 18.10. 

Kerran istuimme siskoni kanssa pihalla 15 minuuuttia autossa, koska näimme ikkunasta, että lapset olivat syömässä ja heidän ruokailuaan ei saanut häiritä. Päiväunia sai nukkua vain pienen hetken.  Kerran pienempi nukahti siskoni hoidossa, vaikka ei olisi saanut. Sisko pelkäsi, miten vihaisia vanhemmat ovat.  Osoittautui, että lapsi oli sairas ja sisko oli iloinen, koska oli "pätevä" syy nukahtamiselle.

Toisten lasten kanssa eivät saaneet leikkiä, koska saavat heiltä bakteereja. 

hme kyllä lapset nyt teini-ikäisenä vaikuttavat täyspäisiltä.

Vierailija
2088/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena mulla oli kaveri, jonka kotona ei saanut istua sängyllä. Siis sijatullakaan.

Kahden tytön huone oli aika ahdas, tai siis lattiatilaa oli vähän. Siellä mahtui leikkimään barbeilla yms ehkä yksi kaveri siskosten lisäksi..

Lasten huoneessa oli pleikkari, sitäkin piti pelata lattialla istuen. Tällä varmaan varmistettiin se että saatiin niskakivut aikaiseksi kaikille ja tehtiin jotain muuta.

Kulttuuriero? Menin joskus käymään venäläisen kaverin luona ja istahdin sängylle ja sain melkoista palautetta. Sängyllä ei saa kuulemma olla, ei siis todellakaan edes sijatulla.

Siinä kulttuurissa kyykitään, ei istuta.

Vierailija
2089/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvän kaverin kotona oli aika erikoinen meno. Kotona piti viikonloppuisikin jo yläastetta käyvän olla kello 18, mutta sitten toisaalta sai polttaa tupakkaa siinä avoimesti vanhempien  edessä ja myös karkkia syödä joka ikinen päivä. 

Vierailija
2090/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu.

Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu. Lettu.

Done?

Ei ole! Lettu.

Lettupa hyvinnii.

"lettu lettu, lettupannun lettu, isoisän päähän rääiskähti!! Haa, lettu lettu, lettupannun lettu, juhlaatunnelman piilaasii. . . "

Vierailija
2091/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessa (1070-luvun loppupuoli) yhden kaverin kotona oli sääntö, että vessapaperia sai ottaa vain kaksi palaa.

Toisaalta ymärrän kun jotkut kaveri oli sellasii et kiskoivat koko rullan kerralla.

Näiden vessapaperin säännöstelijöiden on pakko olla miehiä jotka kärsivät ummetuksesta. Naisten pitää kuivata edestä ja pyyhkiä takaa ja jos on normaali ruuansulatus niin pyyhkimiseen ei pala tai kaksi riitä.

Jos joutuu tämmösen säännöstelijän luokse käymään, niin scheissella käydessään ottaa sen yhden palan rullasta ja loput haitarista pyyhkii sitten isännän/emännän nimikko(käsi)pyyhkeesseen.

Vierailija
2092/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KatiT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin migreenistä, olin yökylässä 15-vuotiaana kaverillani ja he eivät suostuneet antamaan minulle särkylääkettä vaan hokivat että juo vettä, juo vettä. Soitin jopa isälleni ja sanoin että puhuu kaverin äidille että antaa minulle särkylääkkeen. No ei käynyt, kun ei lääkkeet ole lapsia varten ja heillä on sääntö ettei lääkkeitä syö alle 18-vuotiaat. Migreenikohtaus meni niin pahaksi että isä joutui hakemaan minut joskus klo 23.30 kotiin kun eivät voineet antaa yhtä hikistä särkylääkettä.

Tuskin oli migreeni, jos normaalilla särkylääkkeellä olisi ohi mennyt. Tosin ehkä sen särkylääkkeen olisi silti voinut antaa.

Migreenejä on erilaisia. Itselläni esim migreeniin harvemmin liittyy pääkipua, mutta silloin kun liittyy niin kyllä siihen särkylääke ainakin jonkin verran auttaa.

Kyllä tulehduskipulääkkeet on ihan tehokkaita migreeniin, sitä on ihan tutkittu. Pitäisi vaan ottaa ajoissa ja riittävän iso annos. Täsmälääkkeitä tarvitsee vain osa migreeniä sairastavista, ei kaikki.

Vierailija
2093/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli meillä kun olin lapsi. Leivän päälle sai vain puolikkaan kinkun/makkaran, yhden kurkun ja pienen nokareen voita. Kun muutin pois kotoa, aloin tekemään kerrosleipiä kunnon täytteillä kun lapsena olin joutunut syömään vain kuivaa leipää.

Vierailija
2094/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustietäjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja veljeni saatiin 90-luvulla molemmat kuukaudessa 400 markkaa käyttörahaa. Tämän piti sisältää kaikki ylimääräinen eli sipsit, karkit, limut, meikit, joku "tarpeeton" vaate ym. Ei ollut lähelläkään sitä mitä jotkut kaverit saivat.

Vanhemmat olivat ammateiltaan myyjä ja maanviljelijä jonka toimeentulon EU romutti joten rahasta oli tiukkaa. Mielestäni oli kuitenkin hyvä että sai "reilusti" rahaa omaan käyttöönsä ja piti ajoissa opetella miten sen saa riittämään kuun loppuun. Jos loppui kesken ei saanut herkkuja. Nyt jos loppuu niin ei saa ruokaa.

Jeesus sentään! Toivottavasti tuosta 400 mk:sta meni myös vuokraan ja ruokaan, kuka helvetti antaa lapsille tuollaisia rahoja!

No kyllä minä ja myöskin suuri osa kavereistani saatiin juurikin 50 markkaa viikkorahaa 80-luvun alussa. Sillä piti ostaa meikit, hiuslakat, namit ym. Riitti niihin, mut ei se mikään hulppea raha silloin ollut. Samaan aikaan esim. opiskelevan serkkuni vuokrayksiö maksoi Kalliossa 3000 markkaa kuussa. Et ei ne markat ja eurot ihan sama asia ole, vaikka joku valopää niin välillä väittääkin. Nyt annan omalle teinilleni 50 euroa kuukaudessa, ja mielestäni ostovoimaltaan suht sama kuin tuo 400 markkaa 80-luvulla.

Ai 400 mk ostovoimaltaan sama kuin 50 €? Esimerkiksi bensa taisi olla alle 4 mk litra, eli sitä olisi saanut 100 litraa 80-luvulla, nyt vähän yli 20 litraa.

Tilastokeskuksen sivulta laskuria käyttämällä esim. vuonna 1984 -> 400 mk vastaa 2021 -> 146,63 €.

"Tulos

Vuoden 1984 rahamäärää 400,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2021 oli 146,63 euroa."

Mikä on markka?

-mies14v.

Vierailija
2095/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin lapset ei saanut katsoa televisiota tai pesukonetta. Hyvin omituista.

Vierailija
2096/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)

Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.

Nyt syödään heti paiston jälkeen.

Pitäkää lettulautanen lämpimässä uunissa alumii ifolio päällä niin pysyvät lämpiminä paiston ajan.

Miksi, kun ne voi syödä heti.

Toi on erittäin halveksittavaa toimintaa muita ihmisiä kohtaan.

Meillä ainakin syödään yhdessä. Samaan aikaa. Kukaan ei aloita syömistä aikaisemmin eikä kukaan poistu pöydästä ennen kuin kaikki on syönyt.

Vierailija
2097/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KatiT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin migreenistä, olin yökylässä 15-vuotiaana kaverillani ja he eivät suostuneet antamaan minulle särkylääkettä vaan hokivat että juo vettä, juo vettä. Soitin jopa isälleni ja sanoin että puhuu kaverin äidille että antaa minulle särkylääkkeen. No ei käynyt, kun ei lääkkeet ole lapsia varten ja heillä on sääntö ettei lääkkeitä syö alle 18-vuotiaat. Migreenikohtaus meni niin pahaksi että isä joutui hakemaan minut joskus klo 23.30 kotiin kun eivät voineet antaa yhtä hikistä särkylääkettä.

Tuskin oli migreeni, jos normaalilla särkylääkkeellä olisi ohi mennyt. Tosin ehkä sen särkylääkkeen olisi silti voinut antaa.

Migreenejä on erilaisia. Itselläni esim migreeniin harvemmin liittyy pääkipua, mutta silloin kun liittyy niin kyllä siihen särkylääke ainakin jonkin verran auttaa.

Kyllä tulehduskipulääkkeet on ihan tehokkaita migreeniin, sitä on ihan tutkittu. Pitäisi vaan ottaa ajoissa ja riittävän iso annos. Täsmälääkkeitä tarvitsee vain osa migreeniä sairastavista, ei kaikki.

Noi on pilipali migreenejä jos jollain buranalla selviää.

Vierailija
2098/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudointa on nuo säännöt jotka koskevat lapsia, mutta ei aikuisia. On meilläkin varmaan sääntöjä, jotka eivät kaikille sovi, mutta säännöt on kyllä kaikille perheessä samat.

Samoin outoa se, jos säännöistä pidetään väkisin kiinni. Toki silloin kun lapset ovat vielä pieniä, niin rutiinit ja sovitut tavat on tärkää pitää kiinni. Mutta sitten kyllä viimeistään kouluikäiset tajuaa, että vaikka joku päivä voidaan jättää lelujen siivous väliin, ei tarkoita sitä, että kaikki tavarat on pitkin taloa koko ajan.

Ne tavarat ei pidä olla koskaan pitkin lattioita jos niillä ei juuri silloin leiki.

Minkälaisissa romukasoissa ihmiset elävät?

Vierailija
2099/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei saa röyhtäillä" 

Tavallaan ymmärrän tämän, sillä jokainen röyhtäys on haaskattu pieru.

Onko toisaalta parempi, että päästää muutaman desibelin ilmoille heti, kun että paska haisee ja balalaikka soi myöhemmin?

Vierailija
2100/3002 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KatiT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulehduskipulääke ei auta migreeniin.