Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voinko olla alkoholistin ystävä?

Vierailija
01.01.2016 |

Jos alkoholismi on siis mennyt jo tosi pahaksi, onko se ihan itsetuhoista? Jos itse pitää kuitenkin ihmisestä. Auttaako se alkoholistia pärjäämään, jos on edes jotain ystäviä? Mun sydäntä särkee tän ihmisen yksinäisyys ja se, miten surkeaa hänen elämänsä on. Yritänköhän turhaan leikkiä jotain sankaria tässä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua estäisi?

Vierailija
2/10 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimita kaveri hoitoon. Siten voit olla aito ystävä. Älä ala hyppimään alkoholistin pillin mukaan, vaikka kuinka säälittäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhde veljeeni katkesi hänen juomisensa takia. Syy kaikkeen on aina muissa ja lupauksia ei pidetä. Ei ole halua myöntää ongelmia tai hakeutua hoitoon. En jaksanut hyysäämistä ja petettyjä lupauksia. En usko, että ystävyys onnistuu!

Vierailija
4/10 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin ystävän rooli on rankka. Sinun on alusta asti tunnettava ja tunnistettava omat rajasi ja ymmärrettävä, että vastuu ei ole sinulla. Alkoholisti on itse vastuussa itsestään, eikä häntä voi kukaan pelastaa, ei edes paras ystävä.

Ystävä voi kuitenkin olla tukena, mutta sinun on varauduttava moniin pettymyksiin. Alkoholistiystävä "pettää", ei pidä lupauksiaan ja oharoi jatkuvasti. Syy on se, että alkoholi menee aina - siis aina - kaiken edelle. Myös ystävyyden.

Itse entisenä alkoholistina jäin yksin. Ystäväni eivät vain jaksaneet sitä, että joutuivat jatkuvasti olemaan huolissaan. Olin vastuuton, ja sitä on rankkaa seuraa sivusta. On todella vaikea olla kantamatta huolta alkoholistiystävästä, ja se syö sisältä.

Menetin siis ystäväni, ja katkeroiduin. Olin pettynyt ja vihainen noille ystävilleni, jotka jättivät kuin nallin kalliolle. Kesti vuosia ymmärtää, että syy on puhtaasti minun, jos nyt jotain pitää sormella osoittaa. Myöhemmin osaan myös olla kiitollinen ja arvostaa näitä muutamia, jotka kuitenkin pysyivät rinnallani niinkin pitkään.

Tämä kaverisi olisi varmasti myös hyvin onnellinen, jos saisi sinusta ystävän. Mutta sinun on ymmärrettävä varautua siihen, että hän tulee laiminlyömään sinua monella tapaa. Suhde alkoholistin kanssa ei ole välttämättä vastavuoroista. Sinusta ei ehkä koskaan tulisi hänen paras ystävänsä, alkoholistin paras ystävä on alkoholi.

Vierailija
5/10 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaverisi tosiaan juo yksinäisyyteensä, voi sinusta olla apua, tosin sattaa olla niin, että hän on yksinäinen siksi koska juo eikä kukaan jaksa katsella känniläistä. Alkoholistia ei pidä sääliä, niin julmalta kuin se kuulostaakin. Voit kannustaa häntä raitistumaan sitten jos hän itse tekee asiassa aloitteen ja viedä lääkäriin, terapiaan jne. mutta käskeä et voi etkä houkutella itkemälläkään.

Koeta saada hänet vakuuttumaan miten helppoa juomisen lopettaminen oikeasti on kun siihen hakee apua, omin voimin siitä harvoin tulee mitään.

Vierailija
6/10 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee juuri noin kuin nelonen sanoi. Sinä tulet kärsimään juopon ystäväsi taholta laiminlyönneistä, ystävyys tulee olemaan hyvin yksipuolista ja lopulta hän ehkä jättää sinut kun onnistuu lopulta saamaan hengen itseltään. Eli epäkiitollista hommaa  sinulle. 

Hänen kannaltaan varmasti olisi erittäin hienoa, että on ystävä. Hän varmaan hetkittäin arvostaisi sitä. Silloin tällöin, kun olisi sopivasti tolkuissaan. Mutta viina tosiaan on hänelle se paras kaveri.

Vierailija
7/10 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä häntä voi pelastaa. Toki voit olla ystävä, mutta muista että jos itse kärsit niin sinun on huolehdittava ennen kaikkea omasta jaksamisestasi. Hän tulee todennäköisesti ripustautumaan sinuun ja vastuuttamaan sinut omasta hyvinvoinnistaan, koska sairaus estää häntä näkemästä kuka hänen elämästään oikeasti on vastuussa.

Sinäkin helposti sairastut siinä sivussa aivan huomaamattasi. Sairastut luulemaan, että sinun pitäisi osata tehdä jotain joka parantaa. Ja lopulta luulemaan, että voit hirvittävän huonosti koska alkoholisti ei lopeta dokaamista. Silloin muista, että se on oma valintasi ja oma vastuusi.

Vierailija
8/10 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen asian niin, et alkoholismi on itseaiheutettu sairaus ja jos ihminen ei halua parantua niin sille ei voi kukaan yhtään mitään.

Alkoholistilla on yksi ainoa todellinen ystävä ja se on alkoholi, kaikki muut ihmiset ovat alkoholistille pelkkiä hyötyvälineitä joilta voi ainakin koittaa vipata kaljarahaa, jota ei ole tarkoituskaan maksaa takaisin.

Itselle ja alkoholistille on parasta laittaa välit poikki, kun alkoholisti menettää kaikki ihmiset elämästään niin se havahduttaa harhasta jossa alkoholisti on elämänsä elänyt, tosin sekin on vain vahva ehkä...

Vierailija
9/10 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään tapauksessa voi olla ystävä.

Sinusta tulee vain hyväksikäytettävä, joka sitten kumma kyllä vielä mahdollistaa sen juomisen.

Alkoh...smi on vaikea mielen tai mielisairaus ja siihen ei mahdu mitään muuta kuin se viina. Heti aamulla ensimmäiseksi ja illalla viimeiseksi.

Sinä sairastut, tunnet syyllisyyttä, pohjatonta huolta ja pohjatonta raivoakin jossain vaiheessa, kun mikään ei ikinä onnistu ja elämä valuu hukkaan.

Alkoholisti ei tule koskaan sinua kiittämään, vaikka siivoaisit oksennukset, majoittaisit taas aamuyöllä viimeistään klo 3 yöpaikkaa vailla olevan juhlijan, pesisit tuhannennen kerran ne pissityt lakanat ja hankkisit uudet vuodevaatteet ja patjat, maksaisit taas kerran törppöilyjä, kun "lompakko oli kadonnut, jäänyt johonkin" tai mitä nyt milloinkin, aivan loputonta showta, valvottamista, varuillaan oloa ja "pelastamista"..

Yhä useammin joudut tekemisiin viranomaisten kanssa, selittämään ja kertomaan, mitä tapahtui, kuljettelemaan, viemään ja tuomaan milloin minnekin. Hoivaamaan ja hyysäämään.

"Ystävyydestä" tuleekin sinulle kokopäivätyötä.

Ja mikään ei auta.

Pelasta, hyvä ihminen oma ainutlaatuinen oma elämäsi, äläkä ole enää missään tekemisissä alkoholistin kanssa.

Kun edes lääkärit eivät voi auttaa, miten maallikko voisi tehdä mitään, kun ihminen haluaa juoda. Alkoholisti juo aina, ennemmin tai myöhemmin, pienen tauon voi yrittää pitää ja sitten meno on kahta kauheampaa. Juoppo juo aina, vaikka mikä olisi.

Vierailija
10/10 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä, masennut itsekin. Se on raskasta hommaa etkä ikinä tule kiitosta saamaan.  Joudut kuuntelemaan humalaista mölinää, yöllisiä soittoja ymym.  Juoppo välittää vain toisista juopoista, silloinkun heillä on viinaa tai rahaa millä hommata sitä viinaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän