Onko puhelinmyynti oikeasti niin kamalaa kun kaikki väittää?
Alkaa tää kuukauden työttömyys kyrsiä niin olen jo harkinnut että hakisi puhelinmyyntiin töihin.
Kommentit (61)
Jos pärjäät siinä työssä eli saat myytyä tarpeeksi niin se on helppo ja siisti sisätyö. Ei tarvitse kuin istua ja puhua. Älyä et tarvi siihen enempää kuin, että tunnet myymääsi tuotteen eikä sitäkään tarvitse tuntea kovin hyvin. Eli mukava homma se on, jos siinä pärjää.
Huono puoli onkin se, että harva pärjää. Jos myyntiä ei tule tarpeeksi voi palkkaustavasta riippuen tienestit jäädä todella pieneksi tai tulee kenkää ja sitten huonojen tulojen perusteella päiväraha jää pieneksi. Kuka tahansa voi silti olla hyvä myyjä. Siihen tarvitaan tunneälyä ja ja jonkinlaista "psykologista" tilannetajua. Kannattaa kokeilla, sillä jos olet siinä hyvä niin mistään et tao niin helpolla rahaa.
Olen ollut puhelinmyyjänä, mutta en ollut kovin hyvä. Suht mukava työ se oli silti, kun ei kenkää kumminkaan tullut. Lähdin sitten itse pois kun sain muita hommia.
Kellä ei aivoja ole, voi siihen ryhtyä ja kelle sopii että palkat jää tulematta. Tuotteet mitä siinä myydään on yleensä täyttä kusetusta. Et ihan kivaa.
Mietin että jos menen itse puhelinmyyntiin ja homma ei sovi mulle, tuleeko karenssi?
Älä mene. Mene vaikkapa auttamaan mummoja mielummin. Kukaan ei mitään osta etkä saa palkkaa.
Oman kokemukseni perusteella puhelinmyynti oli kamalampaa kuin osasin odottaa. Myin Aku Ankkaa ja sen oheislehtiä ja yhdestä tilauksesta sain sen kestosta riippuen 5-6 euroa. Yllättävän hyvin onnistuin pelkästä provisiopalkasta huolimatta tienaamaan, mutta ei ollut helppoa. On tavattoman kurjaa toistella samaa myyntipuhetta päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Mielestäni oli myös ikävää pommittaa puheluilla kesälomalla olevia ihmisiä ennen yhdeksää aamulla. Sosiaalinen elämäni kuoli täysin. Työpäivän jälkeen en jaksanut puhua mitään kenellekään ja olla möllötin yksin asunnossani. Ja menin puhelinmyyjäksi vain, koska opiskelijalle ei makseta opintotukea kesäkuukausilta.
Vaikka kyseessä oli siisti sisätyö, oli se niin yksitoikkoista, että ei tuntunut kovin kevyeltä. Ja sit muutaman kuukauden jakson aikana lähes kaikki työkaverit olivat vaihtuneet. Moni kävi kokeilemassa päivän verran ja siihen jäi.
Jos sinulta onnistuu luonnostaan tuntemattomille puhuminen, niin homma voi olla ok. Itse en pitänyt toisten häiritsemisestä ja pomon selän takana kyttäämisestä. Ahdistuin myös tuputtamisesta, jota oli pakko harrastaa. Sain kyllä myytyä nipin napin tarpeeksi, vaikka myymäni lehti oli kallis (olisikin saanut edes päättää mitä myy). Opiskelujen ohella koitin, en kyllä kauaa viihtynyt. Vieläkin tietynlainen "kammo" soittaa puhelimella jäänyt tuosta.
Ne hommat loppuu kun kaikki tekee saman hyvä päätösen kuin minä.
Kategorisesti olen päättänyt etten osta MITÄÄN puhelinmyyjiltä. Piste.
En ole katunut. Jos haluan tilata lehden, soitan ITSE tilausnumeroon ja tilaan haluamani.
Ei ole aikaa kuunnella paskanjauhajia.
Riippuu firmasta, myytävästä tuotteesta ja asiakasrekisteristä, sekä toki itsestäsi.
Parhaimmillaan telemarkkinointi on hauskaa ja helppoa ja sillä tienaa, pahimmillaan meinaa mennä mielenterveys eikä saa edes rahaa elämiseen. Olen kokenut molemmat ääripäät, myyjänä olen sellainen keskinkertainen, en missään nimessä luonnonlahjakkuus, mutta motivoitunut oppimaan.
No kyllä se on kauheaa, älä mene! Mun oli pakko olla opiskelun ohella jossain töissä ja koska en mihinkään päässy, menin sitten puhelinmyyjäksi. Sinne ihan oikeasti mennään, ei haeta. Ainakin jos on ihan asiallinen ihminen muuten. Työ oli todella stressaavaa ja heti vuoron alussa alkoi toivomaan että päivä jo päättyisi. En kokenut että työllä olisi edes ollut mitään merkitystä, mulle nimenomaan se juuri tuo työn ilon. Muistan nuo kuukaudet puhelinmyyntityössä edelleen ahdistavina ja ikävinä, vaikka niistä on 15 vuotta aikaa.
!!!! Valitse firma jossa EI myydä lehtiä! Nimim kokemusta sellasesta jossa myydään lehtiä, pääsin kerran provikoille, ja toises firmas myytii mm. sellasii astiastoja yms vanhemmalle väelle jotka niitä keräs, ja myyntiä tuli hyvin. Se on oikeesti kivaa, jos oot aspahenkinen, ja siinä tienaa jos jaksat yrittää. :) Mä ite lähin alalle koska alko vituttaa ku kaikki kaverit väitti sen olevan ala jossa vaan kusettamalla pärjää :D ja tosiaan, ei ikinä kannata kusettaa, puhelut tallentuu ja meillä pari sai potkut ku ei kertonu asiakkaalle mm. Että jos et peru tilausta 14vrk kuluessa ni sielt tulee paketti automaattisesti.
Ja lisäys edelliseen: Mee vaan firmaan jossa on provikat JA tuntipalkka, ei joko tai!!!
Vierailija kirjoitti:
Kellä ei aivoja ole, voi siihen ryhtyä ja kelle sopii että palkat jää tulematta. Tuotteet mitä siinä myydään on yleensä täyttä kusetusta. Et ihan kivaa.
Ikävä yleistys. Itse toimin opintojen ohella aika pitkäänkin puhelinmyyjänä. Sieltä sain työpaikan, muutoin työt olivat kiven alla. Ja mitä aivoihin tulee, niin kyllä firmassa oli tohtoriopiskelijoitakin hommissa. Toki vain väliaikaisesti, hakemassa lisätuloja. Sinänsä itse työssä ei tietenkään tarvitse paljoa aivoja, lähinnä sitkeyttä, kuuntelutaitoa, keskustelukykyä ja tuoteosaamista. Oma firmani oli melko hyvä, palkat tulivat aina ajoillaan ja ansaitsin melko hyvin. Mutta huijareita alalta löytyy PALJON, ja tuota työtä en voi suositella kellekään. Se on pidemmän päälle rikkovaa ja halvaannuttavaa. Itse jaksoin vain, koska tienasin hyvin ja opiskelin koko ajan.
Jos pääsee suoraan kustantajalle myymään niitä lehtiä niin kannattaa. Mihinkään pieneen välitysfirmaan en menisi.
Mikäli palkka on sellainen, asia joka ei sinua kiinnosta, ja et välttämättä sitä tarvitse, sitten kannattaa harkita puhelinmyyjän hommia.
Mulle soitti perjantaina epätoivonen puhelinmyyjä. Tilaa nyt multa, ole kiltti. Jäi vähän hämmentynyt olo puhelusta.
Minusta se oli ihan kamalaa. Olin kesätöissä myymässä hyväntekeväisyyslehteä. Osa myyjistä oli opiskelijoita kuten minä, vakiporukka kummallisia ja jotenkin häiriintyneitä, selvästi eivät olleet saaneet muuta. Inhosin jokaista päivää. Tein vähemmän tunteja kuin muut mutta siinä ajassa oli saatava samat myynnit kuin muilla. En ole koskaan halunnut myydä mitään ja inhoan puhelimessa puhumista. Jos koet että se sopii sinulle, kokeile ihmeessä. Pääseehän sieltä aina pois. Muista että aitous on siinäkin työssä kaiken a ja o.
Ei sinne tarvitse hakea. Riittää kun ilmoittautuu. Alalla on pysyvä työvoimapula. Joillekin työ sopii, kannattaa kokeilla.