Auttakaa mua..
Moikka! Oon alle viistoista vuotias... Meillä oli koulun kanssa suunnilleen 17 päivä konsertti, joka kesti 2 ja puoli tuntia. Mulla on tinnittäny siitä saakka. Tinnituksen ääni muuttuu päivän mittaan: välillä se on korkeaa, välillä matalampaa. Se kuuluu selvemmin vasemmassa korvassa (joka oli lavalle päin). Se on erilaista kummassakin korvassa. En jaksa tätä. Voitteko kertoa, mitä mun kannattais tehä? Mua pelottaa, että tää tuli jäädäkseen. Ei jooko mitään huutelua, että: "Mitäs olit siellä konsertissa". En päässy pois sieltä. Koulu alkaa seitsemäs päivä, ootanko siihen saakka, että meen terkkarille? Häiritsee varsinkin iltasin kun yritän käydä nukkumaan... Auttakaa.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos taas vastauksista. Olin siis siellä "salin" toisessa päässä, mahdollisimman kaukana äänten lähteistä... Olette mahtavia, paransitte oloani huomattavasti :)
T:Ap
Sun olo ehkä paranee valheilla mutta tinnitus ei. Helpottaako sua että sulle valehdellaan?
Kuten joku edellä sanoi, niin nyt jätät kaiken musiikin kuuntelun ja telkkarinkin ja muun turhan "äänisaasteen" pois, jotta korvat saa lepoa tarpeeksi. Terkkarille keskustelemaan sitten kun koulu taas alkaa. Toivotaan parasta, että kuulosi toipuu. <3 Jatkossa sitten korvatulppien kanssa konsertteihin ja muualle, jossa kovia ääniä.
Täydellinen hiljaisuus voi olla liian tuskallista tinnituksesta kärsiville korville. Eli on helpompi olla, kun kuuluu jotain taustahälyä, esim. radio on päällä läpi yön.
Liikunta voi auttaa tinnitukseen sikäli, että se parantaa verenkiertoa ja sitä kautta voi jopa poistaa tilapäisen tinnituksen.
Jos olet ollut istumassa salin toisessa päässä, niin uskoisin tuon vaivasi olevan tilapäistä. Mutta voithan käydä esim. terveyskeskuksen lääkärillä tai terveydenhoitajalla, jos et jaksa tai halua odottaa koulun alkamista.
Todennäköisesti menee ohi, mutta voi uusiutua. Stressi yleensä pahentaa siinä missä melukin. Suojaa korvatulpilla tästä lähin konserteissa yms. Yritä rentoutua, niska-hartiahieronta voi auttaa. Kyllä, ihan korvatautien erikoislääkärin ohjeet omaan korvaani, jossa tinnitus ja/tai suhina. Syytä kun ei vaivaan tunneta niin ei ole ihmepilleriä hoitoonkaan, mutta useimmat pärjäävät ihan hyvin vaikka olis kroonista. Toki ap:n tapauksessa korvat tutkittava ja kuulo myös. Terkkari ei välttämättä ota vakavasti; jos ei niin pyydät että vanhempasi hoitavat lääkärille, mielellään erikoislääkärille. Muakin kahden vuoden aikana ihmetteli viis yleislääkäriä joista osa tunki antibioottia olemattomaan korvatulehdukseen. Vasta nyt on muut syyt poissuljettu ja sekin jo helpotti, että vaikka on kiusallista niin ei vakavaa. Googlaapa tinnituksesta tai Menieren taudista (sulla ei ole sitä, älä huolehdi) kärsivien vertaistukisivuja: löytyy hyviä vinkkejä kestää soimista ja suhinaa. Itse esim. keskityin kesällä kuuntelemaan ilmastointilaitteen huminaa ennen nukahtamista, tai laitoin makkariin vanhanaikaisen tikittävän herätyskellon. Joskus pahimpina öinä musaa mutta sen kanssa uni kyllä aika pinnallista. Pointti anyway se et kuuntelee jotain muuta ku hiljaisuutta jota se omasta korvasta tuleva ääni häiritsee.
Kohina auttaa peittämään vinkuvaa ääntä. Ennen vanhaan voi säätää radion kanavan vähän kanavan viereen, mistä tulee tasainen kohiseva ääni. Nykyään varmaan youtubesta löytyisi white noise tjsp.
En usko että sulla kertalaakista lähti kuulo tai iski elämänikuinen tinnitus (tuo pelottelija on vaan joku elämäänsä kyllästynyt tylsimys) ja veikkaan että tinnitus vaimenee pikkuhiljaa mutta jos jatkat korviesi altistamista koville äänille, tulet varmasti kärsimään tinnituksesta myöhemmin. suosittelen lämpimästi korvatulppien käyttämistä keikoilla, vaikka se haittaakin elämystä himpun verran. Itse tajusin asian liian myöhäään ja näin keski-ikäisenä mulla on jo pieni tinnitus joka kuuluu koko ajan (ennen oli vain täydessä hiljaisuudessa erottuva). Se ei haittaa elämää vielä mutta kukapa tietää miten on jos elän vaikka 70 tai 80-vuotiaaksi.
Mene muualle, psykopaatti.