Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni ruoka-ainerajoitteinen on sitä oikeasti?

Vierailija
04.09.2024 |

Kuinka moni vain kerää huomiota ja sääliä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on crohnikko ja viljaton moniallergikko ihan oikeasti. On pikkupakko tykätä kokkaamisesta kun eineksistä juuri mikään ei jäy jommallekummalle.

Vierailija
2/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä mitä sillä huomiolla ja säälillä tekee, jos olet esim allergikko? Eikä se ole sinulta pois mitenkään. Sinä vain taidat triggeröityä asioista jotka eivät mahdu sinun kapeaan ajatusmaailmaasi, jossa lihansyönti on luultavasti ykkösprioriteetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokin pahin painajainen. Miten suomessa joka toinen on muka keliaakikko tms?

Vierailija
4/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näistä tiedä. Yksi kaveri oli ties mille "allerginen", esim. tomaatille, mutta pizzaa söi joka päivä, sillä kuumennetuna se ei aiheuttanut mitään oireita.

Vierailija
5/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä mitä sillä huomiolla ja säälillä tekee, jos olet esim allergikko? Eikä se ole sinulta pois mitenkään. Sinä vain taidat triggeröityä asioista jotka eivät mahdu sinun kapeaan ajatusmaailmaasi, jossa lihansyönti on luultavasti ykkösprioriteetti.

Juuri näin! Hitto miten naurattavat nämä Trumpia äänestävät pallo-Maassa elävät reppanat. Slava Ukraina!

Vierailija
6/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja näitä keskustelunaiheita taas tänään.

Vierailija
7/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvikseen gluteenitonta ruokaa syövät (vaativat) ainakin unohtavat tämän gluteenittomuutensa sillä sekunnilla, kun jälkiruokapöydässä on jotain vehnäjauhoherkkua tarjolla.

Vierailija
8/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokin pahin painajainen. Miten suomessa joka toinen on muka keliaakikko tms?

Ei nyt sentään joka toinen mutta yksi minun tyttäristäni on. Hemoglobiini ja yleisvointi oli kauan liian alhainen kunnes joku hoksasi tehdä keliakiakokeet.

Vierailija
9/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on crohnikko ja viljaton moniallergikko ihan oikeasti. On pikkupakko tykätä kokkaamisesta kun eineksistä juuri mikään ei jäy jommallekummalle.

Mäkin olin allerginen lapsi ja äiti totesi, että sinun on opittava kokkaamaan ruokasi, että pysyt hengissä. 

Vierailija
10/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näistä tiedä. Yksi kaveri oli ties mille "allerginen", esim. tomaatille, mutta pizzaa söi joka päivä, sillä kuumennetuna se ei aiheuttanut mitään oireita.

Monet allergeenit hajoavat kuumennettaessa. Kutsutaan proteiinien denaturoimiseksi, jossa allergiaa aiheuttava proteiinin muoto muuttuu, eikä se enää aiheuta allergiaa.

Vierailija
11/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään pysty raakaa tomaattia, kananmunaa tai omenaa syömään. 

Vierailija
12/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut sairaalaan cayenne pippurista, koska olen sille äärimmäisen allerginen.

Vierailija
13/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa osaan tilata itselleni sopivan ruuan ja juhlissa syön itselleni sopivia aineksia. En usko monenkaan huomaavan tai tietävän ruoka-aineallergioistani. Jää niin huomio kuin sääli saamatta.

Vierailija
14/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säälin keruuta on kivulias ihottuma, jonka vuoksi tekee mieli höylätä iho pois, tai kivulias ripuli ja puutostaudit niin fine. Olen vain säälinkerääjä

Vierailija
15/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvikseen gluteenitonta ruokaa syövät (vaativat) ainakin unohtavat tämän gluteenittomuutensa sillä sekunnilla, kun jälkiruokapöydässä on jotain vehnäjauhoherkkua tarjolla.

Juu ja sitten, kun vehnäjauhoherkku onkin vähemmän yllättäen muhkea ja mehevän näköinen gluteenittomaan känttyyn verrattuna se huvigluteeniton voikin pikkasen maistaa ja ahmaisee kerralla kaksi pullaa. 

Allergisena olo on oikeasti pelkästään p*skaa. Gluteenittomien raaka-aineiden kanssa saa taikinoida vuosikausia ja silti on tuurissa, onnistuuko leipomus, kun jauhoissa on niin isoja eroja. Tähän päälle pari muuta allergiaa niin nälkäkiukku eineshyllyllä on taattu.

En kans käsitä, mitä joku saa allergisen teeskentelystä. Yksi sukulainen on melkein koominen, kun allergisoivat aineet ja kohtauksen vakavuus vaihtelevat dramaattisesti sesongin mukaan. Kesällä glögiallergiasta voi vouhottaa, kun ei sitä kuitenkaan tarjota. Jouluisin kestää taas "vähän". 

Vierailija
16/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvikseni joo en syö vehnää ja maitoa.

Niiden jättämisen jälkeen loppui nivelsäryt ja kilparauhaslääkkeestä pääsin eroon.

Aiemmin siedin vähän vehnää, esim ylemmissä viesteissä mainitun jälkiruuan verran. Sen sijaan esim. tavallinen pasta-annos tai yhtään enemmän tavallista leipää gluteenisena tiesi mm iho-oireita pitkäksi aikaa.

Vierailija
17/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähipiirissä on moni ihan oikeasti allerginen monelle asialle ja otan asian vakavasti, kun kutsumme vieraita kylään. Tällä viikolla meillä on kutsut, joissa on läsnä 4, joilla on vakava maito-allergia (anafalyksia), 2 on lievempi allergia maidolle, joten teen kaiken kaurapohjaisesti. Se auttaa myös 2 muuta vierasta, jotka ovat soijalle allergisia. 5 on allerginen pähkinälle. 2 saa anafylaksian, jos syövät kalaa. Sen lisäksi joukossa on laktoosi-intoleranssi puolella ja osa reagoi siitepölyallergian sivussa mm. paprikalle, omenalle, porkkanalle ja yksi on vakavasti allerginen kiiville. 

Nykyisin on itse asiassa jo helpompaa, kun enää yhdellä on gluteeniton ruokavalio ja kaksi muuta sietävät jo kaikenlaisia viljoja. Ennen lähipiirin allergiat menivät niin ristiin, ettei varmaan yhtään leivonnaista voinut tehdä niin, että se olisi sopinut jokaiselle. Nyt onnistuu.

Olen itsekin laktoosi-intolerantikko ja pahan siitepölyallergian mukana pahoina vuosina saan ristiallergian vaikka mihin marjaan, hedelmään ja vihannekseen, myös moneen, jolle ei pitäisi. 

Kun aloittaja pohti, että kerjätäänkö sääliä, niin ei todellakaan. En vain halua, että syön jotakin ja saan sen jälkeen voimakkaita vatsakipuja, oksennan tai suuhun kutittaa. Lapseni oksentaa ja saa vatsakipuja tai ripulin väärästä ravinnosta, sitten nousevat allergiset näppylät ja lapsi valvoo useita öitä kipuitkun kanssa. Ystäväni ja serkkuni lapset taas joutuvat sairaalaan ja henki voi lähteä väärästä ravinnosta. Allergiat on otettava vakavasti. 

Maailmasta varmasti löytyy myös niitä "olen tänään allerginen pähkinälle, huomenna maidolle, ensi viikolla välttelen viljoja"- tyyppejä, mutta suurin osa on oikeasti allerginen, eikä hae huomiota vaan haluaa varmistaa, että voi elää normaalia elämää myös syömisen jälkeen.

Vierailija
18/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko se allergiaa tai jotain muuta, mutta raa'asta tomaatista tulee suuhun kirveleviä rakkuloita, joten tomaatit jäävät minulla syömättä. Ketsuppi tai muuten käsitelty tomaatti sen sijaan ei aiheuta oireita eli kyllä kaverisi "allergia" on ihan todellista.

Vierailija
19/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta.  Ei kukaan oikeasti allerginen hyödy säälistä yhtään mitenkään.  Mutta silti allergiat on Pakko ottaa huomioon, jos haluaa olla edes jotenkin oireeton.

Ja esim.   Se on iso negatiivinen viesti, jos sanoo, että mua ei kiinnosta yrittää ottaa sinutkin huomioon hankkimalla Ella-Eemelin nimiäisiin sinulle sopivia tarjottavia, kun en jaksa ajatella. Älä ihmettele sellaisen jälkeen, jos sua ei kutsuttu mukaan 

Vierailija
20/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on oikeasti. Eikä kiinnosta kenenkään säälit ja kuka hitto siihen nyt sen enempää huomiota edes kiinnittää? 

En minä kuuluta ravintolassa koko seurueelle, että "en muuten voi syödä sipulia, koska saan siitä 2 päivää kestävän ripulin!". Mielummin olen hiljaa koko asiasta ja ihan normaalisti valitsen listalta jotain, missä ei ole sipulia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi