Onko Lidl ainoa kauppaketju, jossa punnitus tapahtuu kassalla?
Mikä mahtaa olla peruste tuolle käytännölle, koska se poikkeaa muista ketjuista?
Kommentit (12)
Tuon vuoksi tykkään käydä Lidlissä, on niin äärimmäisen helppoa ostaa kasvikset :)
Pick'n' pay:ssäkin punnitaan kassalla.
Melkein kaikkialla Suomen rajojen ulkopuolella tuo on tuntunut olevan se normaalikäytäntö. Olenkin aina ihmetellyt, oletetaanko suomalaiset rehellisemmiksi vai miksi täällä asiakkaat lätkivät hintalaput?
Lidlillä on selkärankaa laittaa varastelevat asiakkaat kuriin. Aika nuori täytyy olla, jos ei ole koskaan kaupan hevi-osastolla nähnyt jonkun laittavan pari omenaa punnituksen jälkeen pussiin. Ja sitä ei tee vaan vähävaraiset, vaan maastureillaan ajelevat paremman väen akat Prismassa opettavat lapsiaan samoille "tavoille". Ei me suomalaiset rehellisempiä olla, kilttejä vaan. Maksetaan hymyillen hävikistä omaan laskuun tuleva lisä.
Sais ottaa muutkin kaupat käytännöksi, niin ei tarvis meidän rehellisten maksaa muiden varastelua korkeissa hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkialla Suomen rajojen ulkopuolella tuo on tuntunut olevan se normaalikäytäntö. Olenkin aina ihmetellyt, oletetaanko suomalaiset rehellisemmiksi vai miksi täällä asiakkaat lätkivät hintalaput?
Auta armias, kun myyjä huomauttaa, että tämä pirun kallis luomuomenaon punnittu neljä kertaa halvemmalla puolalaisen omenan himnalla.
Tai henkilökohtainen suosikkini: "Eikö näitä perunoita voi myydä porkkanoina, kun kilohinta on sama?" EI VOI.
Joskus käy ihan puhtaita vahinkojakin. Eikä se haittaa, mielelläni tarjoudun varsinkin vanhusten omenat punnitsemaan uudelleen, jos ne ovat vahingossa lipsahtaneet päärynöinä.
Joten joo Lidlin systeemi on hyvä, mutta ei toimi, kun punnitavia tuotteita on yli 100
Meidän Lidlissä on kasvisosaston kasvikset aina ihan kamalassa kunnossa :(
Olen yli viisikymppinen enkä ole koskaan kenenkään nähnyt lisäävän kaupassa jo punnittuun pussiin mitään. Sitä en tiedä kuinka moni laittaa väärän lapun ostokseensa (esim. kalliiden omenoiden lapuksi halvan puolalaisen lajikkeen hinnan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkialla Suomen rajojen ulkopuolella tuo on tuntunut olevan se normaalikäytäntö. Olenkin aina ihmetellyt, oletetaanko suomalaiset rehellisemmiksi vai miksi täällä asiakkaat lätkivät hintalaput?
Auta armias, kun myyjä huomauttaa, että tämä pirun kallis luomuomenaon punnittu neljä kertaa halvemmalla puolalaisen omenan himnalla.
Tai henkilökohtainen suosikkini: "Eikö näitä perunoita voi myydä porkkanoina, kun kilohinta on sama?" EI VOI.
Joskus käy ihan puhtaita vahinkojakin. Eikä se haittaa, mielelläni tarjoudun varsinkin vanhusten omenat punnitsemaan uudelleen, jos ne ovat vahingossa lipsahtaneet päärynöinä.
Joten joo Lidlin systeemi on hyvä, mutta ei toimi, kun punnitavia tuotteita on yli 100
Kyllä se toimi ainakin jenkkilän hypermarketeissa, tosin joskus myyjä joutui sitä luetteloa kassalla pläräämään. Onhan niissä luomu- yms. tuotteissa monesti näkyvät tarrat joka tapauksessa (jos joku ei revi niitä irti...)
Ennen Suomessa oli kaikki kaupat tuollaisia. Kyllä oli ihmeellinen juttu, kun 80-luvulla menin äidin kanssa kauppaan ja olikin vaaka, jossa piti ihan itse punnita hedelmät. Niissä oli joskus kuvatkin niissä näppäimissä, nykyisin on pelkät numerot.
Jonkun aikaa asuin Dallasissa, ja siellä oli taas tämä käytäntö, että kassahenkilö punnitsee kassalla vihannekset ja hedelmät. Ongelma oli lähinnä se, että hän ei tunnistanut niitä. Piti sitten nimetä joka saamarin lanttu ja omenalajike hänelle. Ei se ainakaan nopeuttanut asiointia.
Kassalla punnitus toimii kaikissa USAn kaupoissa. Hedelmissa on kooditarra josta hinta skannataan. Joskus joutuu sanomaan etta onko pussissa 'flat leaf parsley' vai 'coriander', ei suuri vaiva.
Ennenhän oli kai aina noin...
Olin 90-luvulla töissä Vexi-marketin (Helsingin Forumin laadukas ruokakauppa) HeVi-osastolla ja siellä oli noin, että kassa punnitsee. Voi sitä raivon määrää: "siis miten mä näen mitä nää maksaa????" "Tuota, tuossa on asiakasvaaka, joka kertoo sulle paljonko ne sun 1 €/kg omenat painaa"
Asiakkaat lisäävät uskomattoman paljon juttuja jo punnittuihin pusseihin plus että suomalainen kurkku punnitaan ulkomaisena, tomaateista puhumattakaan. Vaakahuijaus on ihan yleistä ja ihan jokapäiväistä. Lidl kai haluaa välttää tämän. Tietty vaatii kassalta vähän enemmän osaamista ja pienemmän valikoiman, esim. täysin mahdoton yrittää jotain Myrttisen maustekurkkuja niistä halvemmista suolakurkuista jne. Tomaatit on melko helppo narauttaa väärästä lapusta jos kassa vain viitsii.