Miksi maksaa lainasta vain korkoja? Ei tajuu??
Meillä on ystäväperhe joilla on suurinpiirtein saman hintainen omakotitalo kuin meillä ja ollaan ostettu aika samoihin aikoihin. Meillä on enää yksi vuosi lainaa jäljellä, mutta ystäväperhe keroi meille, että ovat maksaneet kaikki nämä 15vuotta vain korkoja?? Siis oikeesti?? Miksi ihmeessä. Jos olisivat maksaneet lainaa, heilläkin olisi kohta talo maksettu. Niin ja tulotasoiltaankin ollaan aika samanlaisia. Mikä ihme voisi olla syynä? Ystävät itse sanoivat, että haluavat käyttää rahaa elämiseen, mutta niin mekin ollaan käytetty. Ainoana erona on, että me emme vaihda kännyköitä ja autoa joka vuosi uusimpaan malliin.
Kommentit (40)
Miinuskorkoista lainaa ei kannata lyhentää jos vaan malttaa sijoittaa "säästyneet" rahat järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväperheemme on vaihtanut pankkia neljä kertaa tänä aikana, eli siksi lyhennysvapaa on kait onnistunut eri pankeista. He ovat kyllä käyttäneet rahansa kännyköihin ja vaihtavat autoa tosi usein. En vain itse ole osannut ajatella, että joku ei halua maksaa lainaansa pois. No tapansa kullakin. Itselle tulee turvallinen olo, kun tietää, että lainaa ei kohta enää ole. Jää se 1300€/kk euroa sitten siihen kuluttamiseen. Ap
Vaikea uskoa että siltikään voi pitää 15 vuotta lyhennysvapaata, vaikka pankkia vaihtaisikin. Oliko aloituksesi tarkoitus taivastella, miten jotkut eivät osaa käyttää rahojaan yhtään järkevästi ja pistävät kaiken ylimääräisen haisemaan uusiin autoihin ja kännyköihin? Te puolestanne käytätte rahat niin järkevästi kun lyhennätte lainaa niin paljon kuin mahdollista. Et sinä voi tietää ystäväperheesi asuntolainajärjestelyjä eikä ne sinulle millään muotoa kuulukaan. Minusta on järkevää käyttää rahaa silloin kun sitä tarvitaan, esim. silloin kun lapset asuvat kotona ja tarjota heille hyvät puitteet. Eläkkeellä ja yksinäisenä pariskuntana ehtisimme sitten maksella lainojakin pois. Voihan olla, että ystäväperheelläsi on tosiaan rahat sijoittuna tuottoisammin. Siksi ehkä pankkikin olisi suostunut noin pitkiin lyhennysvapaisiin.
En väitä, että meidän tapa olisi fiksumpi. En vain ole osannut ajatella, että joku tekisi noin. On meilläkin jäänyt rahaa elämiseen vaikka vanhemmalla autolla toki ajelemme. Odotan vain itse tuota lainan loppumista kuin kuuta noiusevaa, että tuollainen lyhentämättömyys ei ole tullut mieleeni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pari kolme vuotta onnistuu kyllä, ja jos sattuu olemaan useampi laina, niin lyhennysvapaiden avulla voi sumplia taloutta.
Kun 18 vuotta sitten ostimme kolmannen yhteisen asuntomme, meillä oli vanhasta velkaa 42.000 euroa, joka vain siirrettiin uuteen asuntoon ja uutta otettiin lisää 53.000 euroa. Eli kaksi lainaa. Lisäksi tuli vuotta myöhemmin mökkilaina 36.000 euroa mummonmökistä. Kumpaankin asuntolainaan on otettu jossain välissä pari vuotta lyhennysvapaata ja maksettu lisälyhennyksellä pois kalliimpikorkoista mökkilainaa, joka loppuikin alle 7 vuodessa aiotun 10 vuoden sijasta. No nyt kun korot on olleet halpoja, ollaan velattomia ensi vuonna.
Mutta 15 vuotta lyhennysvapaata kuulostaa jo kummalliselta pankin armeliaisuudetla tai tosi oudolta taloussuunnittelulta.
18 vuotta sitten ei ollut euroja...
Kyllä on mahdollista. Meille pankki tarjosi lainaa ottaessa alkuun 10vuotta lyhentämätöntä aikaa, jos vaikka haluaisin hoitaa lapsiani kotona. Olin silloin raskaana ja kaksi pientä jaloissa. Näin sitten teimmekin. Parin vuoden päästä, kun menen taas töihin rupeamme lyhentämään. Me panostimme pankin tuella lapsiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväperheemme on vaihtanut pankkia neljä kertaa tänä aikana, eli siksi lyhennysvapaa on kait onnistunut eri pankeista. He ovat kyllä käyttäneet rahansa kännyköihin ja vaihtavat autoa tosi usein. En vain itse ole osannut ajatella, että joku ei halua maksaa lainaansa pois. No tapansa kullakin. Itselle tulee turvallinen olo, kun tietää, että lainaa ei kohta enää ole. Jää se 1300€/kk euroa sitten siihen kuluttamiseen. Ap
Vaikea uskoa että siltikään voi pitää 15 vuotta lyhennysvapaata, vaikka pankkia vaihtaisikin. Oliko aloituksesi tarkoitus taivastella, miten jotkut eivät osaa käyttää rahojaan yhtään järkevästi ja pistävät kaiken ylimääräisen haisemaan uusiin autoihin ja kännyköihin? Te puolestanne käytätte rahat niin järkevästi kun lyhennätte lainaa niin paljon kuin mahdollista. Et sinä voi tietää ystäväperheesi asuntolainajärjestelyjä eikä ne sinulle millään muotoa kuulukaan. Minusta on järkevää käyttää rahaa silloin kun sitä tarvitaan, esim. silloin kun lapset asuvat kotona ja tarjota heille hyvät puitteet. Eläkkeellä ja yksinäisenä pariskuntana ehtisimme sitten maksella lainojakin pois. Voihan olla, että ystäväperheelläsi on tosiaan rahat sijoittuna tuottoisammin. Siksi ehkä pankkikin olisi suostunut noin pitkiin lyhennysvapaisiin.
En väitä, että meidän tapa olisi fiksumpi. En vain ole osannut ajatella, että joku tekisi noin. On meilläkin jäänyt rahaa elämiseen vaikka vanhemmalla autolla toki ajelemme. Odotan vain itse tuota lainan loppumista kuin kuuta noiusevaa, että tuollainen lyhentämättömyys ei ole tullut mieleeni. Ap
Ahaa. Miksi pitää sitten joka mutkassa mainita, että miten ystäväperheenne vaihtaa autot ja kännykät jatkuvasti uusimpiin ja pohdiskella ettö tuollaiseen se raha heillä varmasti menee? Ystäväperheenne on tehnyt tuollaisen ratkaisun. Sinun ei siitä tarvitse murehtia, mikäli et ole lupautunut heille takajaaksi, ei ole pienintäkään pelkoa että joutuisit vaikka maksamaan sitä heidän lyhentämättä jättämäänsä lainaa.
Jos on pääomia tai muuta varallissuutta , ei Suomessa kannata siitä erityisemmin ystäville huudella, outoja selkäänpuukottajia riittää sekä sairaan kateellisia on aivan yllättäen lähipiirissäkin. Minulla on sijoitusasuntoja ollut jo pitkään, ei niistä tiedä sisareni eikä mieheni veljetkään. Vanhimmalla pojallakin osakkeita ja asuntoja. Kuitenkin hän työssään vetää jostainsyystä vihervasemmistolaisen roolia kokoajan. Heilläkin on ikäisekseen mahtavat palkkatulot ei niitä mitenkään saa kuukaudessa kaikkia menemään. Lainaa pidetään tietenki sen halpuuden tähden. Terv. virkamies av-mamma.
Hyvä, että tämä keskustelu osui silmiini, sillä olen miettinyt lyhennysjoustoa (saisin sitä 9000e) viime päivät. Talous todella tiukoilla tällä hetkellä.
Olen 3 nuoren yh ja asun ok-talossa, taloyhtiössä. Lainaa 77 500e.
lyhennys per kk on 260e ja korko 111e. Vastike tästä talosta on 470e. Siihenkin sisältyy taloyhtiön teettämän remontin rahoituslaina, joka on 85e/kk.
Kannattaisiko mun käyttää tuo lyhennysjousto nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Miksi pitää sitten joka mutkassa mainita, että miten ystäväperheenne vaihtaa autot ja kännykät jatkuvasti uusimpiin ja pohdiskella ettö tuollaiseen se raha heillä varmasti menee? Ystäväperheenne on tehnyt tuollaisen ratkaisun. Sinun ei siitä tarvitse murehtia, mikäli et ole lupautunut heille takajaaksi, ei ole pienintäkään pelkoa että joutuisit vaikka maksamaan sitä heidän lyhentämättä jättämäänsä lainaa.
No en tiketenkään, en vain ymmärrä rahan haaskaamista asioihin, jotka eivät pidä arvoa. Toki tässäkin on varmaan kotikasvatuksella suuri merkitys. Itse olen ajatellut sioijoittaa rahaa johonkin pysyvämpään sitten kun
laina on maksettu. Esimerkiksi siihen sijoitusasuntoon. No, jotkut tykkäävät elää hetkessä. Minulle se ei vain sopisi. Pelottaa vähän ystäväperheen puolesta jos korot suuresti nousee, kun heillä kuitenkin on useampi lapsi. Ja he ovat meille rakkaita.
Meillä myös lyhennysvapaa on tarjonnut mahdollisuuden kotiäitiyteen. Asiat tärkeysjärjestykseen! Raha ei meinaa kaikkea!! Jo kahdeksas vuosi kotona <3
Me emme mieheni kanssa lyhennä lainaa, koska perimme joskus vanhempamme, niin haluamme käyttää nyt rahaa matkusteluun yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiketenkään, en vain ymmärrä rahan haaskaamista asioihin, jotka eivät pidä arvoa. Toki tässäkin on varmaan kotikasvatuksella suuri merkitys. Itse olen ajatellut sioijoittaa rahaa johonkin pysyvämpään sitten kun
laina on maksettu. Esimerkiksi siihen sijoitusasuntoon. No, jotkut tykkäävät elää hetkessä. Minulle se ei vain sopisi. Pelottaa vähän ystäväperheen puolesta jos korot suuresti nousee, kun heillä kuitenkin on useampi lapsi. Ja he ovat meille rakkaita.
Kuten ja varmaan sataan kertaan sanottu, et tiedä ystäväperheesi asuntolainajärjestelyistä. Heillä saattaa olla jo vaikka useampikin sijoitusasunto ostettuna, lainan ottaminen kun on ollut jopa ihan historiallisen kannattavaa tässä viime vuosina. Se ei tästä lähde kuin nousuun, joten sinä otat sen sijoitusasuntolainasi kyllä aivan taatusi kalliimmalla joskus tulevaisuudessa. Naiivia olettaa, että jos toisilla vaihtuu kännykät ja autot jatkuvasti, he eläisivät jotenkin hetkessä eivätkä kykenisi säästämään. Mutta kuten arvelinkin, niin itsetuntosi buustaamisketju tämä olikin.
Ap taitaa nyt vähän liikaa murehtia muiden asioita. Tuskinpa heidän kaikki rahansa kännyköihin sentään menee :-D Kuten jo todettu moneen kertaan, ei kannata koskaan olettaa tietävänsä kaikkea toisten asioista.
Voi hyvät ihmiset. Jos on normaali palkansaaja, joka on ottanut asuntolainan siksi, että se asunnon osto ei muuten olisi onnistunut, eikä siis tällainen omaisuuksien sijoittaja, joka on ottanut asuntolainan tienatakseen, niin älkää pitäkö lyhennysvapaita varsinkaan nyt! Kun korot on matalalla, käyttäkää kaikki mahdollinen liikenevä lainan lyhennyksiin. Nyt siihen liikenee rahaa matalien korkojen takia. Pankillehan on edullista että laina-ajat pitenee ja siten se lainan kokonaishinta kasvaa.
Toinen asia on se, että pysykää kaukana "tasaerä"lainoista. Ottakaa laina, jossa lyhennys on joka kk sama, mutta korkojen määrä vaihtelee markkinoiden mukaan. Laina lyhenee kuin itsestään, ja varsinkin nyt matalien korkojen aikana korkosummat on kohtuulliset.
Kaikki takaisinmaksuturvat on myös aivan huuhaata, lukekaa pienellä painettu tarkkaan. Ne ei todellakaan toimi siten, että jos jäät työttömäksi niin tuosta vaan lainaa ei tarvitsisi maksaa. Kestää kuukausia saada liitolta ynnä muilta instansseilta tarvittavat todistukset ja asiakirjat, eikä sittenkään turvaa makseta kuin tietyin edellytyksin. Kannattaa laittaa se lainaturvan kokoinen summa itse syrjään, niin on parempi ja luotettavampi puskuri.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät ihmiset. Jos on normaali palkansaaja, joka on ottanut asuntolainan siksi, että se asunnon osto ei muuten olisi onnistunut, eikä siis tällainen omaisuuksien sijoittaja, joka on ottanut asuntolainan tienatakseen, niin älkää pitäkö lyhennysvapaita varsinkaan nyt! Kun korot on matalalla, käyttäkää kaikki mahdollinen liikenevä lainan lyhennyksiin. Nyt siihen liikenee rahaa matalien korkojen takia. Pankillehan on edullista että laina-ajat pitenee ja siten se lainan kokonaishinta kasvaa.
Toinen asia on se, että pysykää kaukana "tasaerä"lainoista. Ottakaa laina, jossa lyhennys on joka kk sama, mutta korkojen määrä vaihtelee markkinoiden mukaan. Laina lyhenee kuin itsestään, ja varsinkin nyt matalien korkojen aikana korkosummat on kohtuulliset.
Kaikki takaisinmaksuturvat on myös aivan huuhaata, lukekaa pienellä painettu tarkkaan. Ne ei todellakaan toimi siten, että jos jäät työttömäksi niin tuosta vaan lainaa ei tarvitsisi maksaa. Kestää kuukausia saada liitolta ynnä muilta instansseilta tarvittavat todistukset ja asiakirjat, eikä sittenkään turvaa makseta kuin tietyin edellytyksin. Kannattaa laittaa se lainaturvan kokoinen summa itse syrjään, niin on parempi ja luotettavampi puskuri.
No näin minua on opetettu. 1990-luvun lamassa meidän parille tuttavaperheelle kävi tosi ikävästi ja vanhempani ovat aina muistuttaneet, että laina kannattaa maksaa pois, koska työttömyys tai sairaus voi tulla kelle vaan. Tästä syystä en ole osannut ajatella, että joku uskaltaa tehdä toisin. Ja tässä keskustelussa selvisi, että on aika yleistä.Ap
Kuule Ap, aika moni on tosi kusisessa tilanteessa juuri nytkin, kun eivät lyhentäneet lainaa silloin kuin oli töitä. Aika ikävää todeta 15-vuoden jälkeen, että lainaa ei ole lyhennetty paljon paskaakaan ja työttömyys on edessä. Milläs sitten maksat. Ja muistutus kaikille, että harvapa perus lainanhaltija on mikään sijoittaja. Periaatteessa huolesi on ihan aiheellinen, jos tuttavaperhe on tavallinen perusperhe. Suomella menee sen verran heikosti!!!
Suomessa toi ei nyt ole kovin järkevää sillä asuntojen hinnat eivät ole nouseet, mutta Ruotsissa kukaan ei ole lyhentänyt asuntolainaa viimmeseen 15-20 vuoteen ja siellä asuntojen hinnat on 2-3 kertaistuneet samassa ajassa. Siellä 60-80-100 v lainat ovat normaaleja...eli käytännössä eivät lyhennä asuntolainaansa.
Suomessa on riski että asunnosta ei saa enää lainan määrää joka taas tarkoittaa sitä että sen vakuusarvo lähenee nollaa tai joutuu lisäämäämään muita vakuuksia, kesämökkiä, venettä, autoja, tai pankki myy asunnon kun pelkää että se menettää siinä rahaa... näin tehtiin vuonna 85 yli 100.000 asunnolle...
Esimerkki. Ostimme kulahtaneen asunnon, remppasimme sen lainarahatta kahdestaan hyvään kuntoon ja annoimme sen vuokralle. Maksamme ensin tuosta 120K lainasta n. 10 vuotta pelkkää korkoa (joka on n. 50,- kuussa) ja sen jälkeen myymme asunnon pois ja maksamme samalla koko lainan pois, sillä säästämme sekä vuokratulot että muutakin kuukausittain. Me olemme ihan tavallisia duunareita, tosin ulkomailla töissä ja tuo asunto on meille sijoitus. Keino säästää rahaa paluuta varten. Ja kyllä, asunnon hinta on noussut huomattavasti lamasta huolimatta, eikä sen arvo tule laskemaan, ellei sitten koko Suomi mene konkurssiin.
10 vuodessa asunto velattomaksi tavallaan muiden maksamana ei ole paha, kuulkaas.
Numerolle 34: Aliarvioitkohan sinä ihan vähän muita ihmisiä?! Kuka kumma mahtaa luulla, että takaisinmaksuturvasta maksettaisiin laina työttömyyden osuessa kohdalle? Et ole tosissasi...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinua mahtaa vituttaa, jos syynä onkin, että heille on tulossa muhkea perintö, millä sitten maksavat koko talon pois, kun saavat sen. Nyt elävät leveästi ja makselevat vain korkoja. Olet vihreä kateudesta, kun he eivät joudukaan velkavankeuteen, vaikka sinä olet pihistellyt ja venyttänyt euroja ja ajanut sillä vanhalla autollasi :D
Voi jeesus, että suomalaiset on kateellisia.
Pari kolme vuotta onnistuu kyllä, ja jos sattuu olemaan useampi laina, niin lyhennysvapaiden avulla voi sumplia taloutta.
Kun 18 vuotta sitten ostimme kolmannen yhteisen asuntomme, meillä oli vanhasta velkaa 42.000 euroa, joka vain siirrettiin uuteen asuntoon ja uutta otettiin lisää 53.000 euroa. Eli kaksi lainaa. Lisäksi tuli vuotta myöhemmin mökkilaina 36.000 euroa mummonmökistä. Kumpaankin asuntolainaan on otettu jossain välissä pari vuotta lyhennysvapaata ja maksettu lisälyhennyksellä pois kalliimpikorkoista mökkilainaa, joka loppuikin alle 7 vuodessa aiotun 10 vuoden sijasta. No nyt kun korot on olleet halpoja, ollaan velattomia ensi vuonna.
Mutta 15 vuotta lyhennysvapaata kuulostaa jo kummalliselta pankin armeliaisuudetla tai tosi oudolta taloussuunnittelulta.