Apua bulimiaan?
Mistä sitä saa? Mä en jaksa enää kauan. Samalla tää sairaus on paras ystävä ja pahin vihollinen. Äsken söin kymmenessä minuutissa 8 hapankorppua, 8 viipaletta sulatejuustoa, pikarin (500ml) jäätelöä ja puoli levyä suklaata. Sitten oksensin tyytyväisenä ja nyt ahdistaa. Mä olen kamppaillut vuosia tämän kanssa, hampaitakin irronnut (onneksi takaa). Enkä ole enää edes nuori tyttö, vaan aikuinen nainen. Mistä apua? Rt yritti tuloksetta, psykoterapiaa 5 vuotta ilman tuloksia, omia lopetusyrityksiä lukuisia.
Kommentit (4)
Mun vinkki: Kokeile kiloklubia. Itellä parinkymmenen vuoden bulimiakierre sen avulla selätetty. Kierre alkoi 12-vuotiaana. Toissakesänä sitten ajattelin, että onhan tässä jo kaikkea kokeiltu, joten mikä ettei pari kuukautta jaksa vaikka käsillään seisten. Olin ensin kuukauden täydellisessä sokerilakossa (ei sokeria, valkosia vehnäjauhoja, valkoista riisiä, keinomakeutettuja tuotteita, ei edes tuoremehuja, vaan hedelmätkin hedelminä) ja opettelin keittiövaa'an ja kiloklubin avulla tarkasti sen, mitä mun kokoiseni ihminen päivässä tarvitsee elääkseen. Makealakkoa siis kuukausi (sen jälkeen ihme: makea ei enää maistunut entiseen malliin :) ja kiloklubiin jaksoin kirjata kaiken reilun kolmen kuukauden ajan. Sitten aloin jättä kirjauspäiviä väliin, kuin itsekseen, ja nyt menen jo omillani.
Entinen päivittäinen oksentelu on vähentynyt nyt max. kerran kuukaudessa tapahtuvaksi. Tuon repsahduksen sallin, jos juttu tuntuu huvittavan. Muina aikoina en kamppaile enkä kiellä itseltäni mitään, vaan pysyn normaalirytmissä ihan ajattelematta. Olen erittäin tyytyväinen saavutukseeni, sillä aiempi kierre oli todella paha. Ja niitä hyviä puolia sit: iho parantunut, mieliala kohentunut, juhlissa voi rentoutua ystävien kanssa... onhan noita.
Voimia ja rohkaisua sulle. Tuosta ON mahdollista selvitä!
T. toinen aikuinen nainen
Kauan olet sairastanut? Itse podin bulimiaa joskus parinkympin korvilla noin viisi vuotta. Toivuin, kun alkoi tulla kaikenlaisia fyysisiä oireita, pelästyin niin kovin. Itseäni auttoi myös maiseman vaihdos. Muutin vuodeksi ulkomaille ja rutiinit, elämänpiiri, kaikki meni ihan uusiksi. Se rebuuttasi aivoni uudelleen ja aloin päästä syömisongelmastani eroon.
Opettele syömään terveellisesti ja vähemmän, sitkeästi. Ota sellanen asenne, että ei haittaa vaikka paino nousisi. Tärkeintä on saada oksentaminen loppumaan.
4 hammasta irronnut, ensin siis haljennut ja murentunut suuhun. Saattaa olla viikkoja kun en oksentele ja hallitsen syömisen, sitten saattaa tulla viikkoja kun oksennan 1-4x päivässä :(