Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vaan tajua, miten jotkut osaavat säveltää musiikkia...

Vierailija
28.12.2015 |

Siis.
Tämä on kiusannut minua niin pitkään kuin muistan.

Miten ihmiset osaavat säveltää? Jos ajattelee, että maailma on täynnä musiikkia ja ne suosituimmat tsipaleet on jotakin radiosoitossa olevia neljän minuutin juttuja, niin....eikö kaikki periaatteessa ole jo ns. tehty ja sävelletty?

Miten koko prosessi tapahtuu? Itse jos koetan tapailla jotakin "uutta", huomaan, että noin viidessä sekunnissa se on muuttunut jonkun ajankohtaisen poikabändin humpaksi.

Vielä vähemmän ymmärrän klassisen musiikin tekijöitä.

En osaa edes kunnolla asettaa kysymystä. Mutta; miten sävelletään? Onko se jotakin mind map -hommaa vai sitä, että alitajunta työstää yön aikana jotakin ja aamulla heräät sävelmä päässäsi...vai onko se ihan vaan sitä, että otetaan palasia sieltä ja toisia täältä, yhdistellään vanhoja kappaleita ja voila?

Pliis kertokaa.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselyikäinen AP jatkaa:

Entä jos ei soita mitään instrumenttia, mutta on laulanut koko ikänsä?

Vaikuttaako siihen, miten "helppoa" tai mahdollista musiikin luominen on?

Itse tykkään laulaasekä perusmelodiaa että keksiä erilaisia stemmoja kappaleisiin, mitä kuuntelen. En väitä, että tää on mitenkään musikaalista mutta anyways.

No, uskoisin että vastaus on ei. Ymmärtääkseni tosi lahjakkaatkin laulajat tyyliin Franklin ja Houston eivät tehneet omia biisejä ollenkaan.

Vierailija
42/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on häirinnyt osittain tämä sama asia. Lähinnä minua tässä hämmentää se, että yksi ihminen osaa usein soittaa ehkä jotain kitaraa ja pianoa, siis muutamaa soitinta. Toki on myös näitä, jotka osaavat soittaa hyvin monia. Mutta jos tekee biisejä vaikkapa pianolla, niin joutuuko joku muu sitten kehittämään siihen biisiin sen, miten biisissä soi basso, rummut ja muut soittimet? Vai onko joku sääntö, että jos pianolla soitetaan tietty sointu, niin se sointu on "sama" kitaralla ja bassolla (siis kun tiedän, että kitaraan ainakin on tietyt paikat sormille, mitä aina soitetaan, anteeksi kun en osaa termistöä käyttää). Eli jos joku on säveltäjä ja säveltää pianolle, niin eikös hän tarvitse sitten muita säveltäjiä, jotka osaavat säveltää biisiin sopivat rumpukompit ja kitarasoinnut?

Tuo alkaa olla jo suurelta osin sovituksellinen kysymys. Kuka sitten on sovittaja. Haluatko antaa vaikkapa rumpalin toteuttaa itseään, vai haluatko hänen pitäytyvän taka-alalla.

Piano ja kitara voivat soittaa aivan samaa sointua, käännös on yleensä eri eli yksinkertaistettuna sävelet ovat hieman eri järjestyksessä tai esiintyvät eri lukumäärin mutta naapurin Erkki ei eroa huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei nelonen,

niinpä. Helppo sun sanoa noin, mutta mitä ne ovat ne musiikin lainalaisuudet? Ja sovitut musiikin säännöt?

Vastauksesi ei ole mikään oikea vastaus.

Itselläni yön aikana, sellaisessa tokkuratilassa, pyörii päässä sävelkulkuja, jotka itse tulkitsen sillä hetkellä ja heti heräämisen jälkeen kohtuu originaaleiksi, mutta unohtuvat saman tien.

Kuuntelen todella paljon musiikkia mutta en ole itse yrittänyt ikinä säveltää. En osaa edes nuotteja. AP

No tytustu asiaan. Ne lainalaisuudet ovat sellaiset että opeteltuasi yhden asteikon ja neljä sointua voit soitella tunnistettavasti 90 % koskaan tehdystä musiikista.

Ja tämän takia mahdollisia kappaleita todella on rajallinen määrä, ei rajaton.

Rajallisesti, mutta käytännössä loputtomasti. Termodynamiikan mukaan rikkinäisen juomalasin palaset ilmaan heittämällä voi saada ne putoamaan alas siten että juomalasi onkin taas ehjä.

Ei. Lasinsirpaleiden kokoontuminen ilmassa ehjäksi lasiksi on nimenomaan vastoin entropian kasvamisen ja vapaan energian vähenemisen sääntöä.

EI. Lasi saattaa järjestäytyä uudelleen ehjäksi termodynamiikan sääntöjä rikkomatta, mutta se on äärimmäisen epätodennäköistä. Mitään lakia, joka sen estäisi ei ole.

Ja se lasin itsestään eheytyminen on epätodennäköistä todennäköisyydellä luokkaa 1/ maailmankaikkeuden atomien lukumäärä...

Niinhän minä totesin.

Vierailija
44/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselyikäinen AP jatkaa:

Itse tykkään laulaasekä perusmelodiaa että keksiä erilaisia stemmoja kappaleisiin, mitä kuuntelen. En väitä, että tää on mitenkään musikaalista mutta anyways.

No, uskoisin että vastaus on ei. Ymmärtääkseni tosi lahjakkaatkin laulajat tyyliin Franklin ja Houston eivät tehneet omia biisejä ollenkaan.

Jos oikeasti osaat laulaa (=olet musikaalinen) niin ei vaikkapa se kitaran perusteiden haltuun ottaminen mitenkään mahdoton homma ole.

Vierailija
45/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselyikäinen AP jatkaa:

Kuten aiemmin sanoin: soitin siinä missä vaikkapa kitarakin. Laula melodiasi, pystyn soittamaan sen vaikka kitaralla ja jos haluat voin laatia siihen pari soinnutustakin. Saatat kiljaista ei noin, mutta teknisesti soinnut ovat "oikeita" versioinneissani. Tämä, vaikka en todellakaan ole mikään Sibelius.

Voit laulaa joka sävelenkin, mutta ymmärtänet miten vaivalloista se olisi ja miten ote saattaa herpaantua kun kyseessä on kuitenkin luova prosessi.

Vierailija
46/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vaikuttaa todella rajoittuneelta ja älylliesti vajavaiselta ihmiseltä. Tuo heitto, etä sama kuin lukutaidoton ihmettelisi kirjoittamista oli ainakin minulle ihan järkeenkäyvä rinnastus. Moni asia on sellainen, jota voi opiskella aika pitkällekin ja sitä kautta voi ymmärtää kyseisen alan lainalaisuuksia ja siten on mahdollista saavuttaa hyvääkin menestystä kyseisellä alalla. Lahjakkuus mahdollistaa sitten ikään kuin rakettimaisen nousun tuon perusosaamisen yläpuolelle. Jokainen voi opiskella matematiikkaa ja ryhtyä vaikka matematiikanopettajaksi, mutta harvasta tulee Einsteinia pelkällä opiskelulla. Kuka tahansa voi toimittajaksi opiskeltuaan kirjoittaa juttuja lehteen,mutta kuka tahansa ei kirjoita maailmankirjallisuuden klassikoita. Säestämään ja jopa säveltämään oppii myös kuka tahansa, jos opiskelee musiikin teoriaa, soittaa jotain instrumenttia ja on aiheesta kiinnostunut. Pystymetsästä, ilman mitään kokemusta, tuntemista tai lahjakkuutta, on vaikea yhtäkkiä oivaltaa säveltämisen lainalaisuuksia.

Vierailija
47/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

45:

Oot mahtava!

Kiitos rautalangasta vääntämisestä! AP

(Oma arvioini tuosta pop-kappaleiden remix-versioista: lienee copyright-asia. Vaikka miten rukkaisit jonkun toisen alunperin säveltämän kappaleen eri muotoon, kyseessä silti sama biisi)?

Vierailija
48/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:

46: Uuh, sattuu!!

No, vaikka viestisi oli kömpelösti muotoiltu, on siinä joku viisauden ydin.

- Kuka tahansa voi oppia lukemaan / kirjoittamaan = kuka tahansa voi oppia säveltämään. Mutta ollakseen huippukirjailija / säveltäjä, tarvitaan se salaperäinen je ne sais quo.

Puss puss ;.)

Vierailija
49/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se on je ne sais quoi. Olet nolo.

Vierailija
50/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt todellakin sattuu!

Kiitos oikeinkirjoitusopastuksesta.

Voimmeko nyt keskustella itse aiheesta vai onko niin, että olet vain tyypillnen palstaräkyttäjä vailla aiheen vaatimaa substanssiosaamista?

Vierailija
51/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei nelonen,

niinpä. Helppo sun sanoa noin, mutta mitä ne ovat ne musiikin lainalaisuudet? Ja sovitut musiikin säännöt?

Vastauksesi ei ole mikään oikea vastaus.

Itselläni yön aikana, sellaisessa tokkuratilassa, pyörii päässä sävelkulkuja, jotka itse tulkitsen sillä hetkellä ja heti heräämisen jälkeen kohtuu originaaleiksi, mutta unohtuvat saman tien.

Kuuntelen todella paljon musiikkia mutta en ole itse yrittänyt ikinä säveltää. En osaa edes nuotteja. AP

No tytustu asiaan. Ne lainalaisuudet ovat sellaiset että opeteltuasi yhden asteikon ja neljä sointua voit soitella tunnistettavasti 90 % koskaan tehdystä musiikista.

Ja tämän takia mahdollisia kappaleita todella on rajallinen määrä, ei rajaton.

Rajallisesti, mutta käytännössä loputtomasti. Termodynamiikan mukaan rikkinäisen juomalasin palaset ilmaan heittämällä voi saada ne putoamaan alas siten että juomalasi onkin taas ehjä.

Ei. Lasinsirpaleiden kokoontuminen ilmassa ehjäksi lasiksi on nimenomaan vastoin entropian kasvamisen ja vapaan energian vähenemisen sääntöä.

EI. Lasi saattaa järjestäytyä uudelleen ehjäksi termodynamiikan sääntöjä rikkomatta, mutta se on äärimmäisen epätodennäköistä. Mitään lakia, joka sen estäisi ei ole.

Ja se lasin itsestään eheytyminen on epätodennäköistä todennäköisyydellä luokkaa 1/ maailmankaikkeuden atomien lukumäärä...

Niinhän minä totesin.

Totesit mutta et ilmeisesti ymmärrä mitä totesit. Äärimmäisen epätodennäköinen tarkoittaa asiaa, jota ei koskaan tapahdu.

Vierailija
52/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa tuo remix juttu.

Onko se DJ, joka soittaa oman version jostain Abreaun humpasta, säveltäjä täh?

Vierailija
53/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, se on je ne sais quoi. Olet nolo.

Sukipas nyt vittuun siitä ilkeilemästä, arvon #46. Luepa tue oma tekstisi ensin läpi, niin palataan sitten asiaan. Kirjoitus- ja kielioppivirheitä on vaikka kuinka paljon.

Vierailija
54/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaidoton voi oppia lukemaan, mutta rytmitajuton lähtee betonikengissä maratonille yrittäessään säveltää. Teknisesti mahdollista, mutta huomattavasti haastavampaa kuin "juoksukengissä". Muussa tapauksessa tarvitaan vain harjoitusta.

ja onhan se nauhuri juu vähän pröystäilyä. sainkin sen lahjaksi, ja tykästyin. Helppo nauhoittaa asioita kun äänen taso on suoraan käyttökelpoinen nauhoituksissakin. Ideoita voi löytyä mistä vain. esimerkiksi talonyhtiösi paska pesukone saattaa paukuttaa tahdilla jonka päälle voi säveltää jotain.

-m35

Vierailija
55/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki on jo sävelletty, kysehän on sovittamisesta ja tuottamisesta.

Vierailija
56/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on ilmaisia musiikinteko-ohjelmia, esim. AudioSauna. Siinä menee yksi ilta, että oppii ohjelman perusteet ja siitä sitten vain kokeilemaan. Joku yksinkertainen pop-/rock beatti on helppo tehdä kun vaan kikkailee. Eri raidoille voi tehdä melodiakulkua. Vaatii toki kohtuullista rytmitajua ja soitinten ymmärtämistä. Youtubessa on ohjeita.

Vierailija
57/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt todellakin sattuu!

Kiitos oikeinkirjoitusopastuksesta.

Voimmeko nyt keskustella itse aiheesta vai onko niin, että olet vain tyypillnen palstaräkyttäjä vailla aiheen vaatimaa substanssiosaamista?

Ja mikähän se sinun "substanssiosaamisesi" on!? Ilmeisesti muutama ulkoaopeteltu sivistyssana ja ulkomaankielinen sanonta. :D

Vierailija
58/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45:

Oot mahtava!

Kiitos rautalangasta vääntämisestä! AP

(Oma arvioini tuosta pop-kappaleiden remix-versioista: lienee copyright-asia. Vaikka miten rukkaisit jonkun toisen alunperin säveltämän kappaleen eri muotoon, kyseessä silti sama biisi)?

Se on taas semanttinen kysymys. Että mieltääkö "kappaleen" äänitettynä tuotoksena vai abstraktina teemana tms.

Vierailija
59/85 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielenkiinnosta, juuri tässä selailin musantekojuttuja netistä.

Itse olen aina jonninverran renkutellut omia kipaleita. Myös muutamalle levylle tuotoksiani on päätynyt. Biisintekeleitä minulla on useita satoja "pöytälaatikossa" mutta teknologia tulee esteeksi, en osaa niitä laittaa esille nettiin, tämä on opettelun alla. Myöskään muusikkokavereita minulla ei ole tukena.

Ensinnäkin kaiken lähtökohtana on soittotaito, jo nuoresta lapsesta asti olen treenannut. On sekä tekniikkaa että on myös soittokokemusta erilaisista musiikeista ja soittotyyleistä, näistä syntyy aivoissa ja motoriikassa tilanne että on mahdollista toteuttaa sormilla alitajunnasta kumpuavia musiikkimaisemia ja -kuvioita. Minulla henkilökohtaisesti tekniikan pitää olla selkäytimessä, mutta teorioita en käytä. Se tulee mikä on tullakseen. Tavallaan kuitenkin se länsimaalainen musiikinteoria on siellä selkäytimessä myös, ei minulta tule mitään intialaista tuotetta.

Itselleni musakoulutus on ollut tärkeää, mutta totta kai on paljon muusikoita ja musiikintekijöitä jotka eivät osaa nuotteja.

Itse biisinteko menee jollain mystisellä tasolla. Jostain vain tulee tieto että miten sormien pitää mennä koskettimilla, mitä haen ja mihin suuntaan musiikki kehittyy. Sen vain tietää, sitä itse en ainakaan voi tietoisesti suunnitella. Kerran olen kouluun joutunut tekemään biisin tietyllä tavalla ja se oli huono, itsellä tällainen tekemällä tekeminen ei ainakaan toimi näin.

Monesti inspiraationa toimii tunne(minun musiikkini voipi kuvastaa esim. kuolemaa, luoda rauhaa tms), tilanne(ystävän kuolema), runo. Esim. joskus kuulee runon johon vaan tulee suoraan mieleen melodia. Pakkohan se on sitten mennä soittamaan, sovittamaan ja tallentamaan. Joskus joku paikka on vaikuttanut voimakkaasti, esim. keskitysleiri ja siihen syntyy myös biisi.

Monet lapset ovat luovia, eivät he kysele onko tämä järkevää, voiko näin tehdä, he vain luovat. En tiedä tapetaanko lapsilta tätä luovuutta niin että myöhemmin heillä luovuuden voittaa järki/estot, ei näin voi tehdä, en osaa, on typerää kuvitella osaavansa, mitä muutkin ajattelevat jne.

Biisinteko minulla menee niin, että ensin tulee yksi raita esim. pianolla. Sen nauhoitan tietokoneen äänitysohjelmalla. Sitten kokeilen siihen päälle jotain muuta, esim. kitara. Usein sekin syntyy kuin itsestään. Itsekin ihmettelee että mistäs tällainen tuli, enpä olisi itse keksinytkään. Kai se jostain universumista/alitajunnasta tulee. Usein raitoja tulee noin 5. Rumpuja en osaa oikein siihen laittaa vaikka nekin tietokoneella pystyisi nakuttelemaan.

Minusta tässä on joku mystinen taso. Olen kiitollinen että saan olla yhteydessä tuohon musiikkiuniversumiin. Monet kappaleet, omani tai muiden saattavat tuntua tutuilta, olen kuullut tämän joskus ennenkin tms. Tähän tietenkin vaikuttaa se että länsimainen musiikki perustuu tutuille sävellajeille(duuri,molli, kirkkosävellajit vrt. vaikkapa kiinalainen pentatoninen) ja muille tutuille elementeille kuten vakiintuneet sointukäytännöt(I, IV, V). Mutta uskon tosiaan johonkin mystiseen lähteeseen, josta me musiikintekijät ammennamme, lähde on jossain samassa todellisuudessa josta me sielut olemme alunperin kotoisin ja siksi musiikit tuntuvat tutuille. 

Kiitos aloituksestasi. Sain kiinni taas ajatuksesta että kuinka rikas olenkaan kun minulla on tämä taito tehdä musiikkia, minun tulee viedä tätä taitoa eteenpäin ja yrittää saada musiikkiani muidenkin kuuluville. Olen jotenkin turtunut tähän ja aliarvoin itseäni. Pitäisi muistaa kuinka hieno juttu tämä on, oikeastaan tärkein elämässäni. Elämäni menee hukkaan jos en toteuta tämä musiikkijuttuani.

Kirjoittaminen ja säveltäminen ovat mielestäni jollain tavoin erilaisia. Kirjoittamistakin on erilaista, kuten tietokirjoittaminen tai romaani. Mutta lähtiessäni kirjoittamaan, niin kuin nyt tätä tekstiä, tiedän jo tietosisällön mitä haluan ilmaista. Joskus taas kirjoittamiseenkin tulee inspiraatio, joku luovuuden tuulahdus. Mutta kaiken voi ilmaista aina tutuilla sanoilla ja niillä ilmaistaan "yksiäänisesti". Musiikissa taas on useampi taso: monta ääntä, monta soitinta harmonia, rytmi päällekkäin joten tuotanto on monimuotoisempaa, valmiita sanoja ei ole, kuviot, kulut, harmonia, soundi, kaikki nämä tasot pitää saada mätsäämään juuri halutulla tavalla. Musiikissa on aina auki mihin suuntaan sävellys lähtee menemään ja siksi lopputulos on yllätys itsellekin. Klassisista säveltäjistä en tiedä miten he säveltävät, enkä esim. tiedä miten 12-säveljärjestelmällä pystyy säveltämään.

En tiedä voisiko sitten runonkirjoittamista verrata säveltämiseen, ehkä runo kirjoitetaan samanlaisessa luovassa inspiraatiossa. Tai abstrakti taulu luodaan tunteen ja ispiraation viemänä, en tiedä. Kyllä minä uskon että kaikessa luovassa ollaan yhteydessä tuohon henkiseen lähteeseen, vaikkapa ikonimaalauksessa tai mandalan tekemisessä. Niin ja tanssi, tästä on kokemusta itselläkin, kyllä siinäkin voi löytää inspiroituneen tilan jossa luovuus vie eikä järki. Olisiko sitten kyse improvisaatiosta, että itselläni on kykyä tällaiseen, mutta vain tietyssä rennossa mielentilassa. Jännittyneenä ei kykene.

Ehkä ap ymmärtäisit mitä kuvailen jos pääsisit improvisoimaan jonkun sointupohjan päälle laulaen tai pianolla vaikka jollain koskettimiin merkityllä asteikolla. 

Joku mainitsi Kauko Röyhkän. Vaikka hänellä olisi jokunen rouhevan kuuloinen sointu joukossa, kyllä hänen musiikkinsa myös pohjaa ihan länsimaiselle tonaliteetille.

"Mutta jos tekee biisejä vaikkapa pianolla, niin joutuuko joku muu sitten kehittämään siihen biisiin sen, miten biisissä soi basso, rummut ja muut soittimet? Vai onko joku sääntö, että jos pianolla soitetaan tietty sointu, niin se sointu on "sama" kitaralla ja bassolla (siis kun tiedän, että kitaraan ainakin on tietyt paikat sormille, mitä aina soitetaan, anteeksi kun en osaa termistöä käyttää)".

Kyllä, jos pianolla soitetaan esim. C-duuria, myös kitara rämpyttää c-duurisointua tai komppia ja basso myös jumputtaa ceetä tai c-pohjaista kuviota. Itse osaan ainakin hieman jumputtaa bassoa, kitaraa auttavasti mutta en vakavasti äänittämään lähtisi omaa kitaransoittoa. Monet osaa soittaa myös rummut itse, mutta minä en oikeastaan, tähän kyllä tartteisin apua.

Kiitos audiosauna linkistä. Pitää oikeasti alkaa opettelemaan teknologian ihmeitä. Olisipa jossain studiokursseja.

Vierailija
60/85 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut joskus samaa asiaa, ilmeisesti kaikilta se säveltäminen ei onnistu vaikka kuinka yrittäisi.