APUA! lähtevätkö "valkoiset" arvet ikinä pois? :((
Eli alan olemaan jo vähän epätoivoinen, viiltelin noin 3 kuukautta sitten viimeisen kerran mutta vanhimmista on puoli vuotta aikaa. Nyt olen lopettanut mutta kädessäni on paljon valkoisia arpia. Haavat eivät ikinä olleet mitään syviä mutta eivät tunnu haalistuvan ollenkaan. Onko kenelläkään kokemusta tästä asiasta? jos on niin kauanko meni ja onko mitään mikä nopeuttausi tätä prosessia? ja sitten vielä että lähtivätkö kokonaan :) olisin todella todella kiitollinen koska haluan ne pois ja kaduttaa niiin paljon :(
Kommentit (25)
Jos kyseessä on nuori/teini niin iho saattaa uusiutua
Tämä on ehkä eri asia, koska arpi tuli palovammasta, mut kerron kuitenkin. Sain nuorena palovamman kattilan kannen alta pöffähtäneestä höyrystä (eli ei kovinkaan dramaattinen onnettomuus) käsivarteen. Siitä jäi valkoinen viiva, mikä kesällä näkyi tosi selkeästi. Siinä se kökötti vuositolkulla, tai oikeastaan vuosikymmeniä. Olen nyt 50 ja joitakin vuosia sitten huomasin, että viiva oli hävinnyt.
Leikkausarpi kuulemma asettuu muotoonsa vuodessa ja näin omien kohdalla kävikin. Vastaava mekanismi on viillellyn haavan synnyssä, joten uskon arpiesi vielä elävän. Voivat hieman haalistua vuosien saatossa lisää, mutta tuskin katoavat näkymättömiin.
Äskeinen kommenttini ei tainnut lähettyä, en tiedä miksi. Mutta kyllä monet viiltelyarvet lähtevät pois en tiedä miksi sitä aina yleistetään että ovat pysyviä. Minä olen viillellyt noin kuusi vuotta ja esimerkiksi käsiini monta kertaa ja ne ovat nyt täysin puhtaat, ei arven palastakaan joten riippuu paljon miten ja kuinka pahasti sen tekee. Reisissäni on joku 30 tuoretta haavaa, mutta arpia vain ehkä joku 10 vaikka olen ne rikkonut monta kertaa, joten suurin osa arvista on siis parantunut. Toki minulla on muutama haava jotka ovat menneet tosi leveiksi/syvälle ja niissä on vielä monen kuukauden jälkeenkin punaiset haavat, en tiedä milloin haalenee. Mutta mitä haittaa niistä valkoisista arvista edes on, tuskin niihin kukaan kiinnittää huomiota ellet itse niistä ilmoita kun ovat niin haaleita? Nämä vain omia kokemuksiani.
Ite peitin ne naarmuilla kun hankasin kättä puuhun