Suositelkaa kasvisruokablogeja, -kirjoja ym.
Kun joulun lihat on syöty, siirryn kohti lihatonta. Kala, muna ja maitotuotteet jää. Jotta homma ei tyssää ihan alkumetreille, täytyy varustautua kunnon arsenaalilla hyviä kasvisruokareseptejä. Auttakkee!
Kommentit (32)
Kiitos vinkeistä! Erityisesti viestit 18 ja 21 oli just sitä mitä kaipaan, konkreettisia reseptejä.
Laittakaa vaan lisää samantyylistä!
-ap
P.S. Viestin 20 kirjoittaja vois tulla avaamaan vähän enemmän, et mikä mussa siis oksettaa? Huonosti muotoiltu eka viesti, vai jokin muu? :D
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Erityisesti viestit 18 ja 21 oli just sitä mitä kaipaan, konkreettisia reseptejä.
Laittakaa vaan lisää samantyylistä!
-ap
P.S. Viestin 20 kirjoittaja vois tulla avaamaan vähän enemmän, et mikä mussa siis oksettaa? Huonosti muotoiltu eka viesti, vai jokin muu? :D
Etsit blogeja ja kirjoja ja sitten kuitenkin kiität kun haluat ketjun täydeltä reseptejä ja vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Erityisesti viestit 18 ja 21 oli just sitä mitä kaipaan, konkreettisia reseptejä.
Laittakaa vaan lisää samantyylistä!
-ap
P.S. Viestin 20 kirjoittaja vois tulla avaamaan vähän enemmän, et mikä mussa siis oksettaa? Huonosti muotoiltu eka viesti, vai jokin muu? :D
Etsit blogeja ja kirjoja ja sitten kuitenkin kiität kun haluat ketjun täydeltä reseptejä ja vinkkejä?
Siis häh? Pyysin suosittelemaan blogeja, kirjoja ja vastaavia, joissa neuvotaan ruokareseptejä, joissa ei ole käytetty lihaa. Chocochili ja noissa nimetyissä viesteissä mainitut oli juuri sellaisia. Monet kommentoijat kertoi myös muita vinkkejä, ja vaikka ne ei olekaan aivan sitä mitä hain, niin kiitin kumminkin koska jotkut niistä on asioita, jotka on ihan hyvä tietää, esim. toi rautajuttu. Onko vielä jotain mitä et ymmärtänyt?
Muuten, olen edelleen hollilla ja toivoisin lisää lakto-ovo-vegetaristille (joka syö myös kalaa ja äyriäisiä - vai sisältyykö ne jo tuohon nimikkeeseen?) sopivia keittokirjoja, kokkausblogeja tai vaikka ihan vaan reseptejä. Koskaan ei ole liikaa.
-ap
Makaronilaatikko hernerouheesta, ihan törkeän hyvää!
http://www.iltasanomat.fi/ruokala/resepti/art-1443788647776.html
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko hernerouheesta, ihan törkeän hyvää!
http://www.iltasanomat.fi/ruokala/resepti/art-1443788647776.html
Hernerouhe kuulostaa erikoiselta, mutta voihan tuota kokeilla :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko hernerouheesta, ihan törkeän hyvää!
http://www.iltasanomat.fi/ruokala/resepti/art-1443788647776.html
Hernerouhe kuulostaa erikoiselta, mutta voihan tuota kokeilla :)
-ap
Parempi vaihtoehto kun soijarouhe, tms. Ja miedomman makuinen. Itse en tykkää yhtään soijarouheesta, kun tekipä sille mitä tahansa niin aina sen maku puskee liikaa läpi ruuasta kuin ruuasta. Hernerouhe on helpompi raaka-aine. Ja kotimaisenakin saatavilla.
Hernerouhe on ihan paras. Nyt juuri on tulossa hernerouhe-lasagne. Kasvissyöjänä on nykyään helppo elää.
Ostin just Suomalaisesta kirjakaupasta Gummeruksen: Kasvisruoat - yli 100 hyvää ohjetta. Hintaan 7,95 €.
Olen jo pitkään halunnut lisätä kasvisruokien määrää ruokalistassamme, nyt on ehkä yksi kasvisruoka viikossa. Nirsot lapset haittaavat harrastusta + se, etten itse pidä yhtään pavuista, linsseistä jne. Pavuissa ihan se jauhoinen suutuntuma saa melkein yökkäämään. No, tuohonkin varmaan tottuisi, mutten halua nyt tyssätä alkumetreille tätä orastavaa innostusta, niin tuolta kirjasta löytyi tosi paljon erilaisia, hyvin yksinkertaisia ja helppoja reseptejä kaikenlaisiin makuihin.
Ja joo, kaiken löytäisi varmasti nykyään netistä, mutta itselleni tuo keittokirja on inspiroivampi käyttöliittymä. Pidän sen nyt tossa keittiössä muistuttamassa asiasta - heti löytyi kymmenkunta reseptiä joita aivan ehdottomasti kokeilen.
Etsin itse ohjeita erityisesti englanninkielisiltä sivustoilta. Esim. bbcgoodfood. Myös suomenkielisiltä sivuistoilta (ruoka.fi, maku.fi, ruokala tms. löytyy kasvis- tai kalaruokaohjeita). Kasvisruokaohjeita on ihan valtava määrä, olen itse tehnyt niin että olen jo monen vuoden ajan joka viikko kokeillut uusia ohjeita.
Mutta minäkin suosittelen intialaisia, italialaisia, thai- ja meksikolaisia ohjeita.
http://ohmyveggies.com/
http://vegweb.com/recipes
http://www.thegardengrazer.com/p/recipes.html
Tässä mun suosikkeja!
Nostelen tätä, koska aihe kiinnostaisi minuakin! :) Haluaisin löytää ihan sellaisen "arkisen" kasvisruokablogin, ei tarvitsisi olla vegaani.
Pavuista ja linsseistä: kannattaa ostaa pavut ja linssit kuivatavarana ja itse liottaa ja keittää ne. Tulee paljon halvemmaksi ja saa liotettua + keitettyä niin kauan kuin itse haluaa. Kannattaa valmistaa isompi määrä kerralla ja pakastaa pienemmissä annoksissa, niitä on helppo ja kätevä sitten heitellä sieltä ruokaan mukaan.
Minulla on ärtynyt suoli jonka ei pitäisi periaatteessa kestää kuin valmiita purkkilinssejä, mutta olen nyt huomannut, että maha kestää myös herneitä ja papuja kunhan käsittelen niitä tarpeeksi. Eli liotan niitä ensin 24 h (vaihdan veden pariin kolmeen kertaan liotuksen aikana). Sen jälkeen aktivoin ne (annan olla astiassa huoneenlämmössä ilman vettä) lähemmäs 48 h jonka jälkeen keitän ne. (Tuossa ajassa pavuillani/herneilläni on alkanut jo vähän idut kasvaa mutta ei haittaa minua). Ja maha kiittää :)