Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suositelkaa kasvisruokablogeja, -kirjoja ym.

Vierailija
27.12.2015 |

Kun joulun lihat on syöty, siirryn kohti lihatonta. Kala, muna ja maitotuotteet jää. Jotta homma ei tyssää ihan alkumetreille, täytyy varustautua kunnon arsenaalilla hyviä kasvisruokareseptejä. Auttakkee!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, kalareseptejä myös, kiitos. En osaa tehdä niistä oikein mitään.  -ap

Vierailija
2/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot mennyt itse trolliin jos et ole trolli.

Ihminen elää kyllä pelkällä riisilläkin mutta saa riisi taudin ja paljon muuta sairautta. Alkaisi vain syömään terveellisesti eikä mitään kanien ruokia. Salaatti on ympäristö uhka vaikka se syötäisiin jossakin etelämmässä jonne salaattia ei lennätetä tai kasvatetta keinovalolla lämpimissä kasvihuoneissa.

Maailman parantajat on niin tyhmiä että pilaavat maailman. Ekologiset syyt eivät puolla rehun syöntiä. Älkää menkö kasvissyöjiksi maailma voi paremmin ilman tuollaista fundametalista ehdottomuutta.

Kuitenkin suuri osa kasvissyöjiä syö ainakin pekonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden pöljän saarna kuultu, edelleen kaipailen blogi- ja kirjasuosituksia.  Sellaisia missä siis ihan käytännön reseptejä, mielellään hyvin monipuolisesti kasviksia, juureksia, sieniä ym. käyttäviä.

Vierailija
4/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chocochili.

Vierailija
5/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pintetestistä löytyy parhaiten, hae esim one pot vegetarian recipes, helppoja ja herkullisia! Meillä siirrytään myös syömään yhä enemmän kasvis- ja kalaruokia.

Vierailija
6/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chocochili on aika perus, kattava kasvisruokablogi. Samoin Pidempi korsi. 

Soijan sijaan opettele käyttämään hernerouhetta ja härkäpapua eri muodossa. Sillä voi siis korvata resepteistä soijarouheen, tms. 

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joulun lihat on syöty, siirryn kohti lihatonta. Kala, muna ja maitotuotteet jää. Jotta homma ei tyssää ihan alkumetreille, täytyy varustautua kunnon arsenaalilla hyviä kasvisruokareseptejä. Auttakkee!

Tajusin justiinsa että tämän voi käsittää niin että olen ryhtymässä vegaaniksi. "Kala, muna ja maitotuotteet jää" - siis jää ruokavaliooni :D

Ei siis tartte olla pelkästään vegaaniruokajuttuja. Ainoastaan lihattomia.

-ap

Vierailija
8/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoista voisin suositella Olgan kotona ja Jere Niemisen Vegaanin kotiruokakirja on näppärä jos haluat tehdä liharuokien kaltaisia kasvisruokia. Eli kirjassa ohjeita perus pulliin, jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chocochilin puolesta minäkin liputan. Kyseisen bloggaajan kirja Vegaanin keittiössä on myös hyvä.

Vierailija
10/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Chocochili lisätty suosikkeihin, pikavilkaisun perusteella ihan kivoja ohjeita. Lisää, kiitos!

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tasoisia reseptejä haluat? Tykkäätkö millaisesta ruuasta, mausteisesta vai turvallisesta, helposta vai vaivaa vaativasta? Chocochili on yksiä parhaimpia blogeja, samoin blogin kirjoittajan keittokirja on todella hyvä perusopus aloittelijoille. Jos olet facebookissa, niin paljon reseptejä löytää niib ulkomaisista kuin suomalaisistakin lähteistä.

Myös vegaaniliiton sivuilta löytyi muistaakseni reseptipankki, ja oikeutta eläimille tarjoaa vegaanitutoorin. Olen itse vegaani niin en osaa noita muita neuvoa, mutta eihän haasteen jälkeen tarvitse vegaaniksi alkaa, eikä kukaan tietenkään tule sinulle mitään tekemään vaikka kesken haasteen vetäisi savulohta.

Minulla on vain yksi vinkki omilta lakto-ovo -ajoilta: jos sinulla on yhtään alhainen hemppari, niin syö maitotuotteet selkeästi erillään muista aterioista. Minulla oli jo sekasyöjänä ja lakto-ovo-anemiasta minut pelasti veganismi. Jos en olisi alkanut vegaaniksi niin tietenkin se kalsiumin eriyttäminen rautaputoisista aterioista olisi ajanut saman.

Vierailija
12/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä tasoisia reseptejä haluat? Tykkäätkö millaisesta ruuasta, mausteisesta vai turvallisesta, helposta vai vaivaa vaativasta? Chocochili on yksiä parhaimpia blogeja, samoin blogin kirjoittajan keittokirja on todella hyvä perusopus aloittelijoille. Jos olet facebookissa, niin paljon reseptejä löytää niib ulkomaisista kuin suomalaisistakin lähteistä.

Myös vegaaniliiton sivuilta löytyi muistaakseni reseptipankki, ja oikeutta eläimille tarjoaa vegaanitutoorin. Olen itse vegaani niin en osaa noita muita neuvoa, mutta eihän haasteen jälkeen tarvitse vegaaniksi alkaa, eikä kukaan tietenkään tule sinulle mitään tekemään vaikka kesken haasteen vetäisi savulohta.

Minulla on vain yksi vinkki omilta lakto-ovo -ajoilta: jos sinulla on yhtään alhainen hemppari, niin syö maitotuotteet selkeästi erillään muista aterioista. Minulla oli jo sekasyöjänä ja lakto-ovo-anemiasta minut pelasti veganismi. Jos en olisi alkanut vegaaniksi niin tietenkin se kalsiumin eriyttäminen rautaputoisista aterioista olisi ajanut saman.

Öö, ei ollut nyt mistään haasteesta kyse, vaan liha on vähentynyt ruoassani jo jonkun aikaa (joulua lukuunottamatta) ja tuntuu luontevalta seuraavalta askeleelta jättää se pois. Saatan satunnaisesti syödä tulevaisuudessakin lihaa jos tarjolla on sellaista, joka on taatusti eettisesti tuotettua alusta loppuun.

 

Mut tykkään mausteisista ruoista. Mitään allergioita tai herkkyyksiä ei ole. Käytän jo nyt monenlaisia kasviksia (tai olen ainakin kokeillut), mutta tarvitsisin lisää inspiraatiota ja luottoreseptejä.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä tasoisia reseptejä haluat? Tykkäätkö millaisesta ruuasta, mausteisesta vai turvallisesta, helposta vai vaivaa vaativasta? Chocochili on yksiä parhaimpia blogeja, samoin blogin kirjoittajan keittokirja on todella hyvä perusopus aloittelijoille. Jos olet facebookissa, niin paljon reseptejä löytää niib ulkomaisista kuin suomalaisistakin lähteistä.

Myös vegaaniliiton sivuilta löytyi muistaakseni reseptipankki, ja oikeutta eläimille tarjoaa vegaanitutoorin. Olen itse vegaani niin en osaa noita muita neuvoa, mutta eihän haasteen jälkeen tarvitse vegaaniksi alkaa, eikä kukaan tietenkään tule sinulle mitään tekemään vaikka kesken haasteen vetäisi savulohta.

Minulla on vain yksi vinkki omilta lakto-ovo -ajoilta: jos sinulla on yhtään alhainen hemppari, niin syö maitotuotteet selkeästi erillään muista aterioista. Minulla oli jo sekasyöjänä ja lakto-ovo-anemiasta minut pelasti veganismi. Jos en olisi alkanut vegaaniksi niin tietenkin se kalsiumin eriyttäminen rautaputoisista aterioista olisi ajanut saman.

Öö, ei ollut nyt mistään haasteesta kyse, vaan liha on vähentynyt ruoassani jo jonkun aikaa (joulua lukuunottamatta) ja tuntuu luontevalta seuraavalta askeleelta jättää se pois. Saatan satunnaisesti syödä tulevaisuudessakin lihaa jos tarjolla on sellaista, joka on taatusti eettisesti tuotettua alusta loppuun.

 

Mut tykkään mausteisista ruoista. Mitään allergioita tai herkkyyksiä ei ole. Käytän jo nyt monenlaisia kasviksia (tai olen ainakin kokeillut), mutta tarvitsisin lisää inspiraatiota ja luottoreseptejä.

-ap

Niin, ilmaisin ehkä itseäni huonosti: vegaanihaaste on yksi mahdollisuus jos haluaa apua kasvisruokavalion aloittamiseen, koska koko haasteen ajan saa kuukaudeksi tutoorin ja vertaistukiryhmän. Sekään ei tarkoita, että vegaaniksi olisi jäätävä jos se ei ainakaan vielä tässä vaiheessa nappaa. Tosiaan kala- ja eriteruuissa en osaa auttaa, muuta kun sen verran, että jos vegaanireseptejä epäveganisoi, niin kannattaa olla kalsium-rauta juttujen kanssa tarkkana.

Vierailija
14/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos vinkistä. Olen tarkkana raudan saannin kanssa.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteiden ystävälle suosittelen meksikolaisia ja intialaisia ruokia, niissä on riisiä, papuja, kookosta ja kasviksia eikä ole yhtään keinotekoisen makuisia.

Vierailija
16/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chocochilin puolesta minäkin liputan. Kyseisen bloggaajan kirja Vegaanin keittiössä on myös hyvä.

Ko. bloggaajan ensimmäinen kirja, Viiden tähden vegaani, on minusta inasen parempi kuin tämä toinen kirja Vegaanin keittiössä.

Vierailija
17/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudansaannista: kannattaa myös huomioida, että kahvi ja tee estää tehokkaasti raudan imeytymisen. Nekin kannattaa siis juoda selkeästi aterioista erillään.

Vierailija
18/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruotsi taipuu yhtään, tai jos jaksaa renkata google translatoria, suosittelen tätä http://www.vegomatsedel.se sivustoa. Siellä julkaistaan viikottain yksi viikkoruokalista (ma-su) reseptilinkkeineen, 1 pääruoka/päivä. Lisäksi siellä on erikseen kirjoitettu myös kauppalista, että kuinka paljon mitäkin ruoka-ainetta tarvitaan viikossa. (Löytyy sekä vegaani- että lakto-ovo-vegereseptejä).

Itse selaan tuota aika usein ja poimin sieltä yksittäisiä ruokia käyttöön ja haen muuten vain inspistä omaan ruuanlaittoon.

Vierailija
19/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tapaan kokata usein ihan peruskeittokirjoista, vaihdan vain lihan tilalle tarvittaessa esimerkiksi papuja, quornia tai tofua. Eli suosittelen perehtymään erilaisiin kasvisproteiininlähteisiin ja soveltamaan niitä omaan ruuanlaittoon.

Vierailija
20/32 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei niinkään ole erityisesti blogisusitus vaan lähinnä yksittäinen resepti. Kun lopetin lihansyönnin niin paputäytteisistä bataateista tuli uus lempiruoka: http://www.ambitiouskitchen.com/2015/01/vegetarian-black-bean-chili-stu…

15 kommenttiin lisäisin vielä että esim etiopialaisia reseptejä googlaamalla löytyy paljon hyviä kasvisruokia. Niitten tekeminen on yleensä helppoa, mutta aikaavieviä (esim kaalin kuullottamiseen voi helposti kulua tunti jos on isompi satsi ja injera-taikinan pitää tekeytyä useampi vuorokausi)

Mutta tsemppiä! Älä masennu vaikka heti ei toimi. Mä en ole vieläkään oppinut tykkäämään soijarouheesta tai tofusta. Jos ne ei sullekkaan maistu niin jätä vaan suosiolla pois ja etsi jotain pähkinä/papureseptejä. Ja halloumia/grillijuustoa voi kokeilla. Pähkinät tuli mieleen hyvä arkiruoka: käytännössä kaikissa isoissa marketeissa myydään pakkasessa pussissa "vegetarian couscous"sta. Se pannulle ja vähän cashew-pähkinöitä sekaan niin tulee hyvää nopeasti pienellä vaivalla. Toimii toki ilman pähkinöitäkin mutta musta ne tuo siihen kivan lisän.