Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hän täytti juuri kaksi vuotta ja alusta asti olen pistänyt merkille että kaikki ei ehkä ole ok. Itselläni on kolme lasta ja tuntuu että veljeni lapsi on niin erilainen kaikkiin muihin lapsiin verrattuna. Sanoja on vähän alle 20 käytössä ja kaikki 2-tavuisia. Ei kahden sanan lauseita. On alkanut vasta oppimaan syömään itse ja sotkee yhtä paljon kuin omani (9kk ikäinen) itse syöden.

Hän ei ole ikinä ottanut katsekontaktia, ei reagoi juurikaan nimeensä, ei koviin äkkinäisiin ääniin tms, koskettamalla saa kontaktia häneen, lähti 1, 5v kävelemään todella pitkään haparoiden ja vauvanakin oppi kehittyi aika paljon jäljestäpäin, hän ei leiki leluilla ja on vain kiinnostunut kiskomaan kaiken lattioille ja kulkee koko ajan edes takas paikasta toiseen. Tv on ainoa asia mihin keskittyy hetkellisesti. Hän ei hymyile, eikä naura, ei edes vauvana hymyillyt koskaan. Ei vaikka mitä tekisi. Hän ei ole koskaan vierastanut ketään ihmisiä mitenkään. Olenko turhaan huolissani?

Kommentit (19)

Vierailija

Vaikea sanoa, mutta uskoisin että neuvolassa tullaan tilanteeseen kiinnittämään vielä huomiota jos kehityksessä on jotakin "outoa". Lapsi on vielä aika pieni ja kehitysvariaatioita löytyy tuon ikäisillä.

Noin äkkiseltään tulee kyllä mieleen esim. aspergerin mahdollisuus..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, mutta uskoisin että neuvolassa tullaan tilanteeseen kiinnittämään vielä huomiota jos kehityksessä on jotakin "outoa". Lapsi on vielä aika pieni ja kehitysvariaatioita löytyy tuon ikäisillä.

Ei vaikuta ollenkaan tyypilliseltä aspergerilta! Ennemmin autismi tai autistisia piirteitä!

Vierailija

Kaverini lapsi oli juuri tuollainen, kehittyi hitaasti sekä fyysisesti että henkisesti. Oli heti syntymästään asti tosi "vaisu", ei nauranut ym. Neuvola laittoi tutkimuksiin ja fysioterapeutille ym. Nyt lapsi on 10- vuotias ja täysin normaali. Pärjää koulussa ja urheilussa tosi hyvin. Luultiin pitkään, että hänellä on jokin kehitysviivästymä tai sairaus.

Vierailija

Unohdin vielä mainita että lapsi ei ole koskaan osoitellut esim esineitä tai kun pyytää näyttämään jotain niin hän ei ikäänkuin ymmärrä. Kuulo ja näkö on tutkittu ja ne on ok. Haluaisin ilmaista huoleni lapsesta veljelleni, mutta luulen hänen loukkaantuvan verisesti. Ap

Vierailija

Kuntoutuksella pystytään todella hyvin korjaamaan aivan pienten lasten kehitysviivästymiä tms. Olisi hyvä, että lapsi pääsisi pian tutkimuksiin ja saisi apua.

Vierailija

Mun kuopus oli hymytön, vakava vauva. Ei koskaan jokellellut ääneen, alkoi puhumaan sanoja vasta 3-vuotiaana. Itse kiinnitin tähän huomiota, varsinkin hymyttömyyteen ja äänten puuttumiseen. Olin myös hieman huolissani myöhäisestä puhumaan oppimisesta, kun esikoinen puhui jo 2-vuotiaana useamman sanan lauseita. Neuvolassa ei niinkään oltu huolissaan.

Nyt kyseinen lapsi on teini. Ihan normaalisti on kehittynyt, mutta varsin vakava on edelleen. Ei ole mikään "turhan naureksija". Eli luonne näkyi hyvin jo vauvana.

Luulisin, että vanhemmat huomaisivat, jos lapsi olisi jotenkin outo. Tuo kontaktin ottamattomuus ei kyllä sovi mun kuopukseen, hänellä ei ollut sellaista. Ajattelin vaan kertoa, että osa noista "oireista" ei välttämättä ole mitään vakavaa.

Vierailija

Jonkin verran kehityseroja voi selittää, jos toinen on ainokainen ja toinen sisarussarjan kuopus. Syötetäänkö vai vaaditaanko/kannustetaan itse syömään, treenautetaanko näyttötaitoja, saako virikkeitä, onko mistä ottaa mallia jne.

Vierailija

Toivottavasti lapsen vanhemmat huomaavat tämän senkin sika. Jos tunnistaisin kenen ystäväni lapsesta puhut niin takuulla näyttäisi tämän ketjun.

Vierailija

Ollaanko lapsen kanssa? Jos lapsi on tottunut siihen, että vanhemmat esimerkiksi hengaa vain älylaitteillaan, ei lapsi opi leikkimään, tai olemaan vuorovaikutuksessa muihin. Pienellä vauvalla on jo hakuisuus mm. katsekontaktiin, mutta jos on tottunut siihen, ettei sitä saa kun vanhempien huomio on ruudussa, käyttäytyminenon todennäköisesti kuvatunlaista. Puheenkehityskin voi laahata jäljessä jos lapselle ei puhuta, nimetä esineitä, lueta. Aina ei ole kysymys neurologisesta sairaudesta vaan vuorovaikutuksen puutteesta, joka on ikävä kyllä lisääntynyt älylaitteiden yleistymisen myötä.

Vierailija

Kuulostaa omalta 2,9 vuotiaalta. Sillä erotuksella että hän on aina ollut iloinen ja hymyileväinen kuin mikä. Ja nauraa joka päivä usein. Alkuun valittivat päiväkodissa kontaktin puutetta. Nyt on kontaktin hakeminen parantunut entisestään. Hän tulee ottamaan kädestä ja vie sinne missä tarvitsee apua (haluaa ruokaa tai oven auki) ym.

Puhetta ei tule. Hän on muutaman kerran sanonut Äit-ti ja poppu (loppu). Muuten pölisee ja molisee omiaan.
Hän ei syö itse vieläkään. Ei edes sormi ruokaa. Vaan vaatii, että häntä syötetään. Uusinta on kuitenkin, että hän ohjaa syöttäjän kättä suuhunsa.
Muutakaan kiinnostusta itse tekemiseen ei ole, eli joudumme käyttämään vaippoja sekä pukemaan hänet täysin. Hän kyllä auttaa esim. ojentamalla kättä tai nostamalla jalkaa. Vetoketjun laittamista tapailee, mutta motoriikka ei siihen riitä vielä.

Hän ei ole koskaan leikkinyt, vaan tutkii tavaroita ja on innostunut heittämään niitä portaisiin ja lavuaariin (mikä naurattaa häntä toisinaan kovasti)
Valo kytkimet kiinnostaa ja niitä hän löytää kaikkialta ja kokeilee.

Meillä diagnoosi monimuotoiset kehityshäiriöt. Autismi päiväkeskuksessa ollaan oltu kahdesti tutkimusjaksolla. Mutta Se yleisdiagnoosi ollaan vain saatu, joka annetaan kun jotain epäillään mutta ei vielä hajuakaan mitä se voisi olla.
Minäkin siis kuulen mielelläni samanlaisista lapsista, joille on jo annettu diagnoosi. Itse olen lukenut aiheesta paljon, mutta pojan touhut eivät tunnu olevan puhtaasti autismia, eikä aspergeria. Aina jotain "oleellista" puuttuu tai on eri lailla. Meillä ehkä isoin ero autismiin olisi tuo kontaktin otto (hälinässä tosin ei reagoi nimeensä vaikka kuulisikin) ja super iloinen ja hymyilevä luonne. Ei ole myöskään raivareita tai kaavamaista käytöstä.

Vierailija

Mun kummipoikani oppi myös puhumaan tosi jälkijunassa. Nykyään on 5 vuotias ja puhuu edelleen hiljaisesti ja epäselvästi mutta neuvolassa ei ole ollut huolta hänestä. On sanottu että on tavallista ujompi tapaus minkä vuoksi sosiaaliset taidot kehittyy muita taitoja hitaammin. Ei paljon mielellään vastaile muiden kysymyksiin eikä reagoi intenssiivisesti ilmeillä. Siskonsa samanlainen, suostuu puhumaan vain äidilleen niin hiljaisella äänellä että muut eivät kuule.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lapsen vanhemmat huomaavat tämän senkin sika. Jos tunnistaisin kenen ystäväni lapsesta puhut niin takuulla näyttäisi tämän ketjun.

On kyllä todella inhottavaa kantaa huolta tuttavan lapsesta. Hyi sua ap.

Vierailija

Ei minunkaan lapseni turhia lörpötellyt 2 v mutta en nyt muista tarkalleen menikö puolivuotta niin alkoi puhumaan ja tuli ässät ja ärrät hyvin. Tutti oli liian kauan kuvioissa. Luin ahkerasti.

Vierailija

Oon liian kyynistynyt jouluprovoissa kun tästäkin tuli olo että todella tarkotushakuinen alotus tyyliin "sanokaa että se on asperger ja autistinen, sanokaa että vanhemmat vaan katselleet kännyköitä" ja verhottu muka aitoon huoleen ja ihmettelyyn :( 

Ei sillä etteikö tuollaista lasta voisi olla ja onkin useita mutta kyllä neuvola kiinnittää huomiota jos kehitys laahaa todella perässä eikä lapsi ota kontaktia normaaliin tapaan. Lisäksi kyselyt "onko normaali" on typeriä kun normaalin kirjo on niin laaja, ihan normaali voi kuvatunlainenkin lapsi olla hyvin. Eli vastaan on normaali. 

Vierailija

Vierailijax kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta ollenkaan tyypilliseltä aspergerilta! Ennemmin autismi tai autistisia piirteitä!

Asperger on myös autismia

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat