Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo "sairaus": kutina ja mustat murut iholla

Vierailija
23.12.2015 |

Mulla on ollut selittämätöntä kutinaa kuukausien ajan. Olen käynyt eri lääkäreillä monta kertaa, mutta kukaan ei ole syytä keksinyt ja mikään ei ole auttanut. Osaako kukaan neuvoa?

Kutinaa on jokapaikassa vartalolla, myös kasvoissa. Pahiten kutiavat paikat ovat kasvot, sierainten sisäpuoli, korvat ja käsivarret. Mutta kutinaa on myös selässä, vatsalla ja jaloissa. Ihollani on kutinakohdissa pieniä mustia murusia/pisteitä. Ihoa voimakkaasti hangatessa tuntuu, että pisteet tulisivat ihoni sisästä? Pahiten mustia murusia tulee sääristä ja kasvoista etenkin suihkun jälkeen kun olen rasvannut ihoa..mustat murenat siis jotenkin tarttuvat ihovoiteeseen ja niitä on iholla paljon. Ne ovat todella pikkiriikkisiä pikimustia, yleensä pyöreänmuotoisia pisteitä

Olen kokeillut erilaisia antihistamiineja, hydrokortisoonia, ihorasvoja ja mistään ei ole ollut pienintäkään apua. Verikokeet on otettu, myös maksa-,munuais,keliakia-, ja kilpirauhaskokeet ja arvot hyvät. Lääkärin mielestä kyseessä ei ole syyhy. Käytäviä tai ihottumaa ei ole ollut missään kohtaa. Olen kuitenkin toistanut syyhyhoidon 3kertaa Nixillä ja Nix shampoolla mutta sekään ei kutinaa vienyt. Asun mieheni kanssa ja hänkin rasvasi itsensä vaikla hänellä ei kutinaa ole ollut. Siivottiin huusholli, pakastettiin, pestiin kaikki tekstiilit, oltiin suojakäsineet kädessä, ja oltiin evakossakin viikko ja taas sama rumba. Kutina ei lähtenyt mihinkään. Viimeisestä syyhyhoidosta on pari-kolme kuukautta aikaa.
Miehelläni ei ole kutinaa ollut kokoaikana vaikka nukumme samassa vuoteessa. Olen ollut useissa paikoissa yökylässä ja kenelläkään muulle ei ole ilmennyt kutinaa.

Kutina on jokapäiväistä ja laskenut elämänlaatuani. Minulla ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse. Lääkäritkään eivät ole osanneet sanoa yhtään mitään. Ainoa vihje kutinaani on nuo mustat roskat/murut ihossa. Mistä kummasta ne voivat johtua? Google antaa vastaukseksi syyhy mutta 3eri lääkäriö vakuuttanut että ei ole. Eikä syyhylääkkeistä, siivouksesta ole ollut apua. Iholla ei ole käytäviä, ihottumaa eikä mitään jälkiä tai pisteitä. Eikä kutina ole tarttunut mieheenikään.

Kommentit (677)

Vierailija
101/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli tästä mieleen lehtijuttu jonka luin jokunen kk sitten. Mies oli kärsinyt hirveästä kutinasta pidemmän aikaa ja röntgenkuvasta selvisi että ihon alla oli hirveä määrä jotain toukkia.

Mutta selväähän tuo on että jonkin loistartunnan olet ulkomaan matkaltasi saanut.

Vierailija
102/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä asiasta olen kyllä varma ja se on että ihan jokaisessa terveyskeskuksessa on jossain mikroskooppi, jos ei juuri sillä lääkärillä huoneessaan jossa asioit niin toisessa huoneessa toisella lääkärillä mutta kyllä niillä nyt mikroskooppi siellä on varmasti :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viime vuonna kutinaa jaloissa ja käsissä. Menin lääkäriin, joka määräsi syyhyvoiteen. Hän sanoi minulle, ettei ole koskaan paljaalla silmällä nähnyt mitään käytäviä eli ei niitä varmasti aina näy. Itse en voinut olaa raapimatta kutinakohtia ja siksi olivat punaiset ja punaisilla pisteillä.. Voide vei kutinan. Siinä voiteen ohjeessa oli muistaakseni kerrottu aika pitkä aika ennenkuin kutina häviää?

Vierailija
104/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli muutama vuosi sitten punaisia hulluna kutisevia paukamia lähinnä vyötärössä ja reisissä. Näyttivät ihan luteen puremilta kun googlasin. Lapsi nukkui sinä kesänä kaverinsa kanssa huoneensa lattialla paljon öitä ja myös kaverille tuli noita näppyjä. Lopulta itsellenikin jalkaan ja vyötärölle ilmaantui muutamia. Luteista ei kuitenkaan löytynyt merkkiäkään vaikka koko kämpän pengoin. Myrkytin omilla kaupasta ostetuilla aineillä kuitenkin kun halusin tehdä kaikkeni kun vaiva oli tosi ikävä. Kuulemma kotimyrkytykset ei yleensä poista luteita ellei ammattilaiset tee sitä. Terveyskeskuslääkäri ei nähnyt meidän iholla mitään käytäviä tms. mutta määräsi syyhylääkkeet kuitenkin kun ei oikein muutakaan keksinyt. Niiden syyhylääkkeiden jälkeen kyllä vaivat hiljalleen loppui, mutta en tiedä edelleenkään oliko kyse oikeasti syyhystä vai oliko luteita esim vain muutama ja onnistuin ne myrkyttämään? Oireet olivat kyllä aika epätyypilliset syyhylle, mutra ilmeisesti sitä on montaa muotoa olemassa.

Vierailija
105/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästiin puolison kanssa saunomaan sukulaisille. Saunan jälkeen ihosta alkoi näitä mustia "hiutaleita"/hippuja/pisteitä ilmestymään ennenäkemättömän paljon. Ihoa myös kutisi ja aivan minimaalisesti pisteli. Nämä olivat näitä samoja muruja joita aiemmin mutta nyt niitä oli kymmeniä kertoja enemmän iholla. Kun pistin vaatteet päälle tuntui että vaatteiden ja ihon välissä menisi muurahaisia pitkin poikin

Raavein ja sormen päällä "hinkkasin" ja mustia hippuja oli valtavasti ja "kirvelsivät" sormenpäääni kohdassa jossa niitä oli.

Saunan jälkeen päätin tutkia puolison ennen kuin pukeutui. Ja hänelläkin oli näiyä samoja mustia muruja! Etenkin sormien välissä ja myös otsalla, hiusrajassa sekä alaselässä. Ja olen varma että samoja mustia muruja joita minulla on ollut. Puolisollani näitä oli paljon vähemmän tosin ja hänen mukaansa kutinaa ei ole ollut koko aikana eikä vieläkään.

Ja mustat hiput olivat siis ihoillamme ennen pyyhekuivausta tai pukeutumista. Syystä tai toisesta sauna vaikutti jotenkin niin että mustia hippuja tuli ihon pintaan satamäärin.

Kumma, että miestä ei silti ole kutissut yhtään

Vierailija
106/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tatuointeja tai oletko sinä tai miehesi harrastanut seksiä (yhtynyt) tatuoitujen henkilöiden kanssa. Värit lähtenyt hieman liikenteeseen. Yleistä huonosti tehdyissä tatuoinneissa joissa käytetty paskavärejä. Siksi tatuoinnit kannattaa aina ottaa ammattilaisilla eikä missään tapauksessa festareilla tai Thaimaassa tms.

Vierailija
107/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut suolasaippuaa? Siitä voisi olla apua tuohon kutinaan, oli sen syy sitten mikä tahansa.

Vierailija
108/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli seuraavaksi ne on sukulaisillakin kun murustitte niiden saunan ja muut tilat :(

Vierailija
109/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli seuraavaksi ne on sukulaisillakin kun murustitte niiden saunan ja muut tilat :(

Nou hätä. Ei tartu kuin seksissä väärillä väreillä tatuoidun kanssa.

Vierailija
110/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti tunnistaisitte kuivasta ishosta lähtevän nahan. Nyt takaisin maahan jossa lomailitte ja siellä lääkäriin. Ainakin trooppisissa maissa tunnistetasan paikalliset taudit paremmin kuin täällä.

Vierailija
111/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks ap mut miks sä oot jumittunut siihen julkisen hoidon ja oman paikkakuntas yksityisen tarjontaan? Vannon että max 300km säteellä on joku kaupunki jossa olisit pääasyt yksityiselle heti. Vaikutat saamattomalta, tommonen vaiva, jonka koet itekin noin kauheaksi . Sympatiat sulle kyllä koska toi kuulostaa kamalalta!

Vierailija
112/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolivuotta kutinoinut niin eipä sitä voi vaan kotona pysyä puoltavuotta tapaamatta ihmisiä.

Vierailija
113/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella oli muutama vuosi sitten punaisia hulluna kutisevia paukamia lähinnä vyötärössä ja reisissä. Näyttivät ihan luteen puremilta kun googlasin. Lapsi nukkui sinä kesänä kaverinsa kanssa huoneensa lattialla paljon öitä ja myös kaverille tuli noita näppyjä. Lopulta itsellenikin jalkaan ja vyötärölle ilmaantui muutamia. Luteista ei kuitenkaan löytynyt merkkiäkään vaikka koko kämpän pengoin. Myrkytin omilla kaupasta ostetuilla aineillä kuitenkin kun halusin tehdä kaikkeni kun vaiva oli tosi ikävä. Kuulemma kotimyrkytykset ei yleensä poista luteita ellei ammattilaiset tee sitä. Terveyskeskuslääkäri ei nähnyt meidän iholla mitään käytäviä tms. mutta määräsi syyhylääkkeet kuitenkin kun ei oikein muutakaan keksinyt. Niiden syyhylääkkeiden jälkeen kyllä vaivat hiljalleen loppui, mutta en tiedä edelleenkään oliko kyse oikeasti syyhystä vai oliko luteita esim vain muutama ja onnistuin ne myrkyttämään? Oireet olivat kyllä aika epätyypilliset syyhylle, mutra ilmeisesti sitä on montaa muotoa olemassa.

Noi oli lintukirppuja, niitä on erityisesti alkukesästä, tulevat ikkunasta. Eivät elä ihmisessä kovin kauaa joten poistuvat itsestään.

Vierailija
114/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt kun se on ilmeisesti sun puolisoosi tarttunut niin kuulostaa karstasyyhyltä. Se vaatii ihonalaisen ivermektiinihoidon. Ei pitäisi olla vaarallinen perusterveelle, mutta tarttuu älyttömän herkästi (sikäli tietty ihme että vasta nyt puolisoon, eikä tähän mennessä kehenkään muuhun mut se on silti paras selitys).

Vierailija
115/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt kun se on ilmeisesti sun puolisoosi tarttunut niin kuulostaa karstasyyhyltä. Se vaatii ihonalaisen ivermektiinihoidon. Ei pitäisi olla vaarallinen perusterveelle, mutta tarttuu älyttömän herkästi (sikäli tietty ihme että vasta nyt puolisoon, eikä tähän mennessä kehenkään muuhun mut se on silti paras selitys).

Miten karstasyyhy eroaa tavallisesta syyhystä? Tai miksi tämä kuulostaa karstasyyhyltä eikä tavalliselta? Onko tämä vaarallinen sitten joillekin ihmiselle?

Vierailija
116/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö syyhy muuten verikokeessa? Ihopoli otatti jonkun igE verikokeen diagnoosintekoa varten ja saan tuloksen sitten varatulla ajalla. Voisikos se igE kertoa jotain mahd. Syyhystä?

Vierailija
117/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kuulostaa jo todella hullulta, että onko tottakaan.

Itsellä oli kutisevaa ihottumaa viikon, menin lääkäriin sain karvatupen tulehdukseen antibiootin. Ei auttanut. Kävin uudestaan sain järeemmän antibiootin. Ei auttanut. Painelin ihotautilääkärille ja syyhy löytyi sekunnissa. Sain linimentit ja homma selvä.

Kuinka ap muka kestää hullua kutinaa puoli vuotta! Miksei lääkärit jo määrää eksoottisiin tauteihin erikoistuneelle yms.? Miksei itse hakeudu?

Itse olisi mielenterveyteni tuossa syyhykutinassa menettänyt jo parissa kuukaudessa..

Vierailija
118/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö syyhy muuten verikokeessa? Ihopoli otatti jonkun igE verikokeen diagnoosintekoa varten ja saan tuloksen sitten varatulla ajalla. Voisikos se igE kertoa jotain mahd. Syyhystä?

Mulla syyhylöydös tehtiin: lääkäri tuikkas ohuen neulan sormien väleissä oleviin rakkuloihin ja löydös mikroskooppiin. Itsekin sain vilkasta ja siellä mönki kolme koppakuoriaista.

Vierailija
119/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonni täällä on tuota tatuointi höpönhöpöä. Sen verran kuitenkin niissä on faktaa, että eläinperäinen muste voi lähtä liikkeelle ja puskea ulos mistäpäin tahansa kehoa. Ei kuitenkaan tartu muihin ihmisiin, eläimiin, saunanlauteisiin tai muuallekkaan. Kyseistä mustetta tuskin kukaan käyttää euroopassa tahi edes Thaimaassa. Eläinperäinenmuste voi sisältää mm. Poltettuja luita verta tms. Ja sitä käytetään jossain tyynenmeren saarilla ja jotku hullut noita ja saatananpalvonta porukat sekoittelee omia musteitaan joista saattaa vahingossa tulla tätä ns. eläväämustetta

Vierailija
120/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää kuulostaa jo todella hullulta, että onko tottakaan.

Itsellä oli kutisevaa ihottumaa viikon, menin lääkäriin sain karvatupen tulehdukseen antibiootin. Ei auttanut. Kävin uudestaan sain järeemmän antibiootin. Ei auttanut. Painelin ihotautilääkärille ja syyhy löytyi sekunnissa. Sain linimentit ja homma selvä.

Kuinka ap muka kestää hullua kutinaa puoli vuotta! Miksei lääkärit jo määrää eksoottisiin tauteihin erikoistuneelle yms.? Miksei itse hakeudu?

Itse olisi mielenterveyteni tuossa syyhykutinassa menettänyt jo parissa kuukaudessa..

Paikkakunnallani ei ole eksoottisiin tauteihim erikoistunutta lääkäriä/terveyslaitosta. Ennen matkaa rokotuksetkin oli hankala saada koska täällä ei ole esimerkiksi matkailijoille tarkoitettua rokotuspaikkaa. Terveystalo ja mehiläinen löytyy, mehiläisessä ei lainkaan ihotautien erikoislääkäriä ja terveystalossa vierailrva ihotautilääkäri käy yhtenä päivänä muutamassa viikossa.

Myönnän että rahatilanne on vaikuttanut lääkäriin menoon. Myös asioiden etenemisen hitaus vaikuttanut että pitkään on joutunut potemaan vaivaa. Ekan kerran taisin mennä lääkärin pakeille kesäkuun lopulla. Määrättiin antihistamiinikuuri ja käskettiin seurailla muutama viikko. Kutina ei loppunut niin kortsioonikuuri ja taas muutama vk käskettiin seurailla ja itsehoidolla syyhykuuri varmuuden vuoksi perään jos ei auta ja sitä kolme erää viikon välein. Ja kun ei auttanut sekään niin lääkärit nosti kädet pystyyn ja käskivät pari kk odottaa jos kutina ajanmyötä viimein loppuu kun eivät enää keksi mitään ja joskus kuulemma voi kutinaa tulla ja mennä itsestää Ei loppunut ja ollut vaan tällaista pyöritystä sitten kun aina jokin juttu keksitty ja käsketty pari viikkoa katsella auttaako. Noin se puolivuotta mennyt nopsaan vaikka toki on päiviä kun masentaa ja ahdistaa mutta välillä ullättyy kun tajuaa kuinka aika kulunut.

Ajauduin työttömäksi kesällä niin rahaa ei ole ollut. Ja kyllähän nuo 3syyhykuuria per henkilö ja nix shampoot vei aika isot rahat lompakosta kun yhden rasvatuubim hinta oli jo yli 30e ja niitä 6kpl + shampoot.

Siksi en haluaisi alkaa enää nimenomaan syyhyvoiteilla lääkitä ennenkuinndiagnoosi olisi varma.

Tammikuussa alkaisi työt viimein ja tuntuu etten pysty palaamaan töihin jos asia ei ole hoidettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi