Outo "sairaus": kutina ja mustat murut iholla
Mulla on ollut selittämätöntä kutinaa kuukausien ajan. Olen käynyt eri lääkäreillä monta kertaa, mutta kukaan ei ole syytä keksinyt ja mikään ei ole auttanut. Osaako kukaan neuvoa?
Kutinaa on jokapaikassa vartalolla, myös kasvoissa. Pahiten kutiavat paikat ovat kasvot, sierainten sisäpuoli, korvat ja käsivarret. Mutta kutinaa on myös selässä, vatsalla ja jaloissa. Ihollani on kutinakohdissa pieniä mustia murusia/pisteitä. Ihoa voimakkaasti hangatessa tuntuu, että pisteet tulisivat ihoni sisästä? Pahiten mustia murusia tulee sääristä ja kasvoista etenkin suihkun jälkeen kun olen rasvannut ihoa..mustat murenat siis jotenkin tarttuvat ihovoiteeseen ja niitä on iholla paljon. Ne ovat todella pikkiriikkisiä pikimustia, yleensä pyöreänmuotoisia pisteitä
Olen kokeillut erilaisia antihistamiineja, hydrokortisoonia, ihorasvoja ja mistään ei ole ollut pienintäkään apua. Verikokeet on otettu, myös maksa-,munuais,keliakia-, ja kilpirauhaskokeet ja arvot hyvät. Lääkärin mielestä kyseessä ei ole syyhy. Käytäviä tai ihottumaa ei ole ollut missään kohtaa. Olen kuitenkin toistanut syyhyhoidon 3kertaa Nixillä ja Nix shampoolla mutta sekään ei kutinaa vienyt. Asun mieheni kanssa ja hänkin rasvasi itsensä vaikla hänellä ei kutinaa ole ollut. Siivottiin huusholli, pakastettiin, pestiin kaikki tekstiilit, oltiin suojakäsineet kädessä, ja oltiin evakossakin viikko ja taas sama rumba. Kutina ei lähtenyt mihinkään. Viimeisestä syyhyhoidosta on pari-kolme kuukautta aikaa.
Miehelläni ei ole kutinaa ollut kokoaikana vaikka nukumme samassa vuoteessa. Olen ollut useissa paikoissa yökylässä ja kenelläkään muulle ei ole ilmennyt kutinaa.
Kutina on jokapäiväistä ja laskenut elämänlaatuani. Minulla ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse. Lääkäritkään eivät ole osanneet sanoa yhtään mitään. Ainoa vihje kutinaani on nuo mustat roskat/murut ihossa. Mistä kummasta ne voivat johtua? Google antaa vastaukseksi syyhy mutta 3eri lääkäriö vakuuttanut että ei ole. Eikä syyhylääkkeistä, siivouksesta ole ollut apua. Iholla ei ole käytäviä, ihottumaa eikä mitään jälkiä tai pisteitä. Eikä kutina ole tarttunut mieheenikään.
Kommentit (677)
Mulla oli muutama vuosi sitten yhtenä keväänä hieman samanlaisia oireita. Löysin iholta pikkuruisia mustia pisteitä, joita pidin jonain "pikkupurijoina" eli jonain pikkuotuksina. Olin muuttanut asuntooni vasta ja ihan asunnon vierellä oli puu, jonka oksat ulottuivat parvekkeelle ja makuuhuoneen lähelle. Myöhemmin samana kesänä puu kaadettiin. Ne "pikkupurijoina" pitämäni otukset ja kutina hävisi myös.
Googlailin tuolloin ja muistaakseni löysin joihinkin lintuihin liittyviä kirppuja tms. Eli itse ainakin oletin, että nuo olivat pienen pieniä hyönteisiä. Tosiaan ulkonäöltä pieniä ja liikkuvia, jotka aiheuttivat iholla kutinaa.
Nythän on ollut leuto talvi, joten mahdollisesti tuollaiset pikkuotukset voisivat olla nyt vielä hengissä, mikäli olisivat kulkeutuneet ulkoa. Lisäksi minunkin luonani yöpyi tuolloin muitakin ihmisiä, mutta heitä nämä "pikkupurijat" eivät vaivanneet.
Ainakin itse olettaisin, että kyse on jostain tuollaisista.
No nyt on pakko kommentoida. Mulla on kanssa tommosta, että jos hinkkaan ihoa hetken aikaa, niin tulee tommosta mustaa murua. Kutian kanssa tosi usein, ja oon aina ihmetellyt, että mitä tää oikein on.
Hei. Olen jo 5 vuotta elänyt ko. Kutinan. "Iholla muurahaisia" tunteen kanssa ja alussa olin todella huolissani terveydestäni. Kun kaikki jotenkin tuntui että hajoaa ja epätieto piinasi mitä oli tapahtumassa. koska se kutina ja lisäksi lihasten automaattinen nykiminen oli vitun ärsytävää ja oli vaikea saada unta kun pää nahkassa oli tuntemuksia että muurais legioona vaeltaa siellä. Lisäksi tukkaa lähti reilusti silloin ja lihakset pomppii tänäkin päivänä ihan omaan tahtiin. Tuntuu usein että ei tunne omaa kehoaan kun on kaikenlaisia tuntemuksia. Neuvon vielä sen verran että käy psykiatrilla hakemassa terveen ihmisen paperit jotta joku "asiantuntija" lääkäri ei tee jotain hullun diagnoosia sinulle. Itse sain sellaisenkin kun vaadin täydellisiä tutkimuksia ja labrakokeita. Tosin siinä oli kielimuuria välissä mutta lääkäritkin on usein hyvin välinpitämättömiä , ihmisiä hekin . Hyvää joulua
Se nix ei auta lainkaan, jos syyhypunkki on kantaa joka on sille immuuni, Suomessa on paljon sitä kantaa. Tarvitaan lääkkeeksi ivermektiini. Se olisi sunun hyvä kokeilla koska se tappaa todella monia eri loisia. Itselleni tuli syyhyssä noita muistia hitusia, se oli syyhypunkin kakkaa.
Mäkin käytin Nixit ja kaikki ja silti oli se muurahaiset kävelee tunne.
Se meni ohi kun lakkasin puhumasta asiasta.
Mulla oli muutama vuosi sitten mystinen kutina ympäri kroppaa. Lääkäri sanoi ettei ole syyhy mutta määräsi jotain suun kautta otettavaa lääkettä, olisko ollut juuri tuota ivermektiiniä. Sanoi että toimii syyhyn ja mm. trooppisen alueen loisiin tms. Kutina lähti sillä lääkkeellä. Toivon todella että saat pian apua, tuollainen kutina on aivan kamalaa ja tekee suorastaan hulluksi. Itse olin siellä lääkärissä ihan itku kurkussa ja suorastaan rukoilin jotain apua siihen. Kun pääset sinne lääkäriin niin vaadi tutkimuksia ja esim resepti tuolle em lääkkeelle. Tsemppiä!
En luottaisi kovin paljon lääkäreihin, vaan yrittäisin etsiä tietoa netistä ja kirjoista vaikka juuri loistaudeista ja syyhystä. Voihan niitäkin olla eri muotoja ja ei lääkärit välttmämättä tunnista kaikkea monessa muussakaan sairaudessa.
Jos niitä muruja saisi irti nii. voisi jotain mikroskooppitutkimusta pyytää. Onhan lehdissäkin ollut noita juttuja missä on löydetty joku loinen ihon alta.Kannattaa miettiä myös onko syönyt mitään kalaa tai merenelävää sillä matkalla, jos ne olivat raakoja ja niistä tullut loisia.
Kysytääs sellaista kun täällä on myös syyhyn sairastaneita käynyt kirjoittamassa: mitä oireita teillä syyhyssä oli? Onko kellään syyhynneellä ollut kutinaa ilman käytäviä,ihottumaa tai rupia tms??? Luulisi että jotain näkyisi jos syyhy hoitamatta puolivuotta
Vierailija kirjoitti:
Eli ne tulevat ihohuokosistasi ulos aina niiden auetessa eritoten lämmön vaikutuksesta?
Ihohuokoset eivät aukene lämmön vaikutuksesta tai muutenkaan. Kyseessä on harhaluulo.
Jos googlaat englanniksi, niin kohtalotovereita löytyy heti. Joillakin aiheuttaja oli jokin linnuille tyypillinen loinen, mutta muitakin loisia mainittiin.
Kuollut iho kyllä irtoaa helposti murusina, jos ihoa hieroo ja rasvaa pesun jälkeen, mutta kyllä sen yleensä tunnistaa ihoksi... aloittajan mustat muruset ei kuulosta iholta. Vaatteiden tai pyyhkeiden kuidutkaan eivät ilmesty tyhjästä, kun ihoa alkaa hangata, eikä puhtaiden kynsien alta voi kamalan paljon mitään irrota, eli ei voi selittää silläkään, jos murua vain ilmestyy aina vain lisää, kun hankaa. Lähteekö murua jos pelkästään rasvaat, tai jos vain kastelet ihoa vähän ennen hankaamista? Jos lähtee, niin näytä ihmeessä lääkärin vastaanotolla, millaista murua iholle ilmestyy.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa ihannkorvapunkilta. Se on kissojen ja koirien loinen, mutta voi tarttua ihmiseenkin.
"Ulkoloiset
Korvapunkki (Otodectes cynotis) on hämähäkkieläimiin kuuluva ulkoloinen. Loinen on hyvin tarttuva, ja se viihtyy kissan lisäksi myös koiran ja fretin korvakäytävissä. Tartunta tapahtuu yleensä suoraan kissasta toiseen, mutta ympäristössä punkki säilyy elinkykyisenä pitkään. Ihmiselle punkki saattaa aiheuttaa korvakäytävän tulehduksen tai paikallisen ihotulehduksen. Oireina ovat voimakas kutina ja mahdollisesti itse raapimalla aiheutetut vammat. Selvin korvapunkin merkki on musta, kahvinpurumainen erite, josta on mikroskopoitaessa löydettävissä eläviä korvapunkkeja. Eläinlääkäriltä saatava reseptilääke on korvapunkkien häätöön tehokkaampi kuin reseptivapaat korvatipat. Perheen kaikki kissat (ja myös mahdolliset muut lemmikit) tulee hoitaa samanaikaisesti, ja asunto tulee siivota huolellisesti."
Tämä voisi sopia! Ja koska kyseessä on eläintauti, eivät lääkärit välttämättä tunnista sitä!
Mulla samoja oireita ollut vuonna 2009. 2 tein nix-käsitteltyn ja kaikki mahdolliset toimenpiteet. Myös avanto/sauna yms äärikeinot kokeilin. Kaikki huonekalut lakanoihin käärittynä useamman viikon ja tekstiilien pesu 60 asteessa useampaan kertaan kk aikana. 21 koneellista joskus pyöri 2 vrk susään. Kutina vain jatkui ja ihosta putosi mustia pisteitä. 8 kk jälkeen oireet vasta loppuivat. Sehän ei oireile välttis kaikilla ja se vaatii jo ison kannan että alkaa kutista. Lääkärit kielsivät olevan syyhyä kun ei löytynyt käytäviä.... Mutta sitähän se lopulta oli. Se kutina saattaa kestää kuukausia kun syyhyt nitistetty, siihen auttoi kortisoni. Tsemppiä!!!!
Googlaa hyvänen aika englanniksi!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä ylipäänsä voi aiheuttaa ihmisen iholle mustia muruja/hippuja/roskia? + kutinaa. Mitä vaihtoehtoja ylipäänsä on?
Ei ole olemassa tuollaista sairautta.
Varsin outojakin oireita on olemassa, mutta niiden takana olevat syyt usein arvataan väärin. Psykosomaattiset vaivat on huomioitava sillä niistä tulee aivan samanlaisia ja yhtä lailla elämää vaikeuttavia oireita kuin muistakin sairauksista. Niden merkitystä ei voi vähätellä sillä kutinasta kärsivän olo ei parane pelkästään sillä että vaivan kerrotaan olevan hänen korviensa välissä.
http://www.yths.fi/filebank/2110-Psykosomaattinen_oireilu.pdf
Psykosomaattiset oireet ovat vaihtelevia ja yksilöllisiä. Tavallisia oireita ovat esim. päänsärky, niska- ja selkäkipu, lihasjännitys, huimaus, rintatuntemukset, erilaiset vatsaoireet, aineenvaihduntaongelmat, kutina, ihottuma, verenpaineen nousu ja toistuvat infektiot. Myös somaattiset sairaudet reagoivat psyykkisiin ja sosiaalisiin rasitustekijöihin. On mahdotonta ja melko tarpeetontakin vetää jyrkkää rajaa psyykkisten, psykosomaattisten ja somaattisten oireiden välille. Ne ovat joka tapauksessa kaikki todellisia oireita. Oireet on tutkittava, jotta mahdollisesti taustalla olevat lääketieteellisesti parannet- 8 tavat sairaudet löydetään. Ellei sellaisia kohtuullisilla tutkimusmenetelmillä löydy, on sekä potilaan että auttajan yritettävä katsoa oireiden taakse.
Kannattaa ensin yrittää poissulkea muut mahdollisuudet eli loistartunnat ja vastaavat. Lääkekuuri ja häätö siis keinoksi. Jos se ei auta eikä iholla olevien jäämien tutkiminen mikroskoopillakaan paljasta mitään (esimerkiksi sitä, että ovat normaalia ihon solukkoa tai sitten esimerkiksi kangaskuituja) niin sitten tuota psykosomaattista vaihtoehtoa kannattaa miettiä. Erityisesti se on huomioitava, jos elämässä on joku vahva stressin aiheuttaja päällä.
"Morgellonin tauti" on psykosomaattinen vaiva.
http://scienceblogs.com/insolence/2012/01/26/still-more-evidence-that-m…
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0029908
Iholla voi esiintyä varsin omituisia vaivoja. Tuttavapiiristä löytyy dermografismi, johon hänellä antihistamiinit auttavat.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Olet allerginen jollekin. Esim. zeoliittipesuaineille, sitrushedelmille tai jollekin. Esim. minulla alkaa aina semmoinen ihme kutina jos edes kerran pesen zeoliittipesuaineella pyykit tai lakanat. Kutina loppuu kun vaihdan zeoliitittomaan.
Fosfaattipesuaineet eivät ikinä aiheuttaneet ongelmia mutta niitä ei taida saada enää mistään.
Pienet silmin havaittavat "reiät" ihossa ovat huokosia. Ne pienet mustat muruset joita sieltä tulee ihoa hieroessa tai pyyhkiessä ovat pieniä ihomatoja, mustapäitä. Jos ihmisellä on rasvoittuva iho niin ihan kynnellä kevyesti vetämällä saa näitä "matoja" valtavan määrän ulos. Jopa vain sormella pyörittämällä. Rasvainen iho ei välttämättä ole rasvaisen näköinen ja "finninen". Se voi olla kuiva päältä, ja tuottaa rasvaa siltä noiden ihomatojen muodossa. Ihon hinkkaaminen saattaa jopa lisätä rasvoittumista.
Itse valitsisin jonkun kohteen kehosta missä näitä matoja esiintyy. Sitten lämmittäisin ihoa kuumassa vedessä kastellulla pyyhkeellä. Tämän jälkeen kaupasta saatava "matolaastari" iholle (tällaisen voi tehdä itsekin, mm. youtubessa on ohjeita - tarvitaan vain vessapaperia ja kananmunan valkuaista). Annetaan kuivua. Vedetään varovasti. Teipissä sojottaa näitä matoja.
Mikäli kyse ei ole tästä näen 2 muuta vaihtoehtoa.
1. korvapunkit tai lintupunkit. Jos olet käynyt jo kaikilla ihmislääkäreillä, ota näitä murusia puhtaaseen purkkiin ja varaa aika eläinlääkärille. Kerro, että olit kylässä jossa oli koira/kissa ja epäilet saaneesi tartunnan. Tai jos sinulla on eläimia niin sitten eläin mukaan. Eläinlääkärillä on ainakin mikroskooppi ja näkee heti, mitä muruset ovat
2. mielenterveysongelma, harha tai muu. Tähän voisi auttaa jokin rauhoittava lääke eli käy kerran myös "päälekurilla" ja selitä mistä on kyse ja kuinka monella lääkärillä olet käynyt. Et menetä mitään. Saatat saada avun.
Vielä vinkkinä se että monella on kännykkään liitettävä makrolinssi (halpa, saa mm. Clas Olssonilta) jolla saa hyviä makrokuvia. Sellaisella voisi kuvata "matoja".
Provotauti sinua vaivaa. Näkeehän sen, kun lukee ketjua läpi.
Minusta kuulostaa ihannkorvapunkilta. Se on kissojen ja koirien loinen, mutta voi tarttua ihmiseenkin.
"Ulkoloiset
Korvapunkki (Otodectes cynotis) on hämähäkkieläimiin kuuluva ulkoloinen. Loinen on hyvin tarttuva, ja se viihtyy kissan lisäksi myös koiran ja fretin korvakäytävissä. Tartunta tapahtuu yleensä suoraan kissasta toiseen, mutta ympäristössä punkki säilyy elinkykyisenä pitkään. Ihmiselle punkki saattaa aiheuttaa korvakäytävän tulehduksen tai paikallisen ihotulehduksen. Oireina ovat voimakas kutina ja mahdollisesti itse raapimalla aiheutetut vammat. Selvin korvapunkin merkki on musta, kahvinpurumainen erite, josta on mikroskopoitaessa löydettävissä eläviä korvapunkkeja. Eläinlääkäriltä saatava reseptilääke on korvapunkkien häätöön tehokkaampi kuin reseptivapaat korvatipat. Perheen kaikki kissat (ja myös mahdolliset muut lemmikit) tulee hoitaa samanaikaisesti, ja asunto tulee siivota huolellisesti."
http://www.kissaliitto.fi/terveys/tarttuvat-taudit