Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo "sairaus": kutina ja mustat murut iholla

Vierailija
23.12.2015 |

Mulla on ollut selittämätöntä kutinaa kuukausien ajan. Olen käynyt eri lääkäreillä monta kertaa, mutta kukaan ei ole syytä keksinyt ja mikään ei ole auttanut. Osaako kukaan neuvoa?

Kutinaa on jokapaikassa vartalolla, myös kasvoissa. Pahiten kutiavat paikat ovat kasvot, sierainten sisäpuoli, korvat ja käsivarret. Mutta kutinaa on myös selässä, vatsalla ja jaloissa. Ihollani on kutinakohdissa pieniä mustia murusia/pisteitä. Ihoa voimakkaasti hangatessa tuntuu, että pisteet tulisivat ihoni sisästä? Pahiten mustia murusia tulee sääristä ja kasvoista etenkin suihkun jälkeen kun olen rasvannut ihoa..mustat murenat siis jotenkin tarttuvat ihovoiteeseen ja niitä on iholla paljon. Ne ovat todella pikkiriikkisiä pikimustia, yleensä pyöreänmuotoisia pisteitä

Olen kokeillut erilaisia antihistamiineja, hydrokortisoonia, ihorasvoja ja mistään ei ole ollut pienintäkään apua. Verikokeet on otettu, myös maksa-,munuais,keliakia-, ja kilpirauhaskokeet ja arvot hyvät. Lääkärin mielestä kyseessä ei ole syyhy. Käytäviä tai ihottumaa ei ole ollut missään kohtaa. Olen kuitenkin toistanut syyhyhoidon 3kertaa Nixillä ja Nix shampoolla mutta sekään ei kutinaa vienyt. Asun mieheni kanssa ja hänkin rasvasi itsensä vaikla hänellä ei kutinaa ole ollut. Siivottiin huusholli, pakastettiin, pestiin kaikki tekstiilit, oltiin suojakäsineet kädessä, ja oltiin evakossakin viikko ja taas sama rumba. Kutina ei lähtenyt mihinkään. Viimeisestä syyhyhoidosta on pari-kolme kuukautta aikaa.
Miehelläni ei ole kutinaa ollut kokoaikana vaikka nukumme samassa vuoteessa. Olen ollut useissa paikoissa yökylässä ja kenelläkään muulle ei ole ilmennyt kutinaa.

Kutina on jokapäiväistä ja laskenut elämänlaatuani. Minulla ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse. Lääkäritkään eivät ole osanneet sanoa yhtään mitään. Ainoa vihje kutinaani on nuo mustat roskat/murut ihossa. Mistä kummasta ne voivat johtua? Google antaa vastaukseksi syyhy mutta 3eri lääkäriö vakuuttanut että ei ole. Eikä syyhylääkkeistä, siivouksesta ole ollut apua. Iholla ei ole käytäviä, ihottumaa eikä mitään jälkiä tai pisteitä. Eikä kutina ole tarttunut mieheenikään.

Kommentit (677)

Vierailija
61/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista oli ystävälläni, mutta se oli masennusta. Minullekin näytti ns pieniä pisteitä. Kuivunutta verta raapimisen vuoksi. Hän kuvitteli olevansa niin huono, että ötökätkin tarttuu.

Allerginen puoli voi myös olla kyseessä.

Toivottavasti saat avun!

Vierailija
62/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt menet lääkäriin. Trooppisten tautien erikoislääkärille, ei täällä voida auttaa. Valitettavasti kun jahkailet näin paljon niin vaikutat lähinnä oudolta provolta.

En mä mitään jahkaile

En mä tähän hätään pääse yksityiselle lääkärille sen nopeampaan tahtiin kuin mulla on aika sinne ihopolille vuodenvaihteen jälkeen. Kaupunkino, tai naapurikaupungin, yksityisillä terveysasemilla ei ollut aikoja kuin aikaisintaan 9.1.2016. Enemmin odotan sitä ihopolin aikaa ja jos siellä ei selviä mitään menen yksityiselle.

Olet sä tätä asiaa tainnut veivata jo useamman kuukauden. Mutta hyvä, että on aika ihopolille, toivottavasti homma selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LUTEET!!!

Vanhat kunnon bed bugsit. :D Ei ole lutikoista kyse. Meillä niitä ei varmasti ole, ei ole puremia tai mitään verijälkiä tai vastaavaa. Luulisi että niitä olisi ilmennyt jo kun matkasts on aikaa kuukausia. Ulkomaanreissussa tarkistin hotellinhuoneen jokaisia listoja ja sängynpohjaa ja verhoja myöden ettei ole luteita ihan vaan sen takia etten edes tuo niitä kotiin ja kassitkin meni ennen purkamista pakastearkkuun viikoksi. Kaikki vain luteiden takia joita en edes koskaan ole nähnyt missään tai kenelläkään mutta kunhan halusin ehkäistäkin moisen riesan.

Vierailija
64/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pilkkuja tulee suihkun jälkeen niin onko suihku ja pesuvesi puhtaita?

Vierailija
65/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista oli ystävälläni, mutta se oli masennusta. Minullekin näytti ns pieniä pisteitä. Kuivunutta verta raapimisen vuoksi. Hän kuvitteli olevansa niin huono, että ötökätkin tarttuu.

Allerginen puoli voi myös olla kyseessä.

Toivottavasti saat avun!

Ikävä homma ystäväsi puolesta...:/ Itse en kuitenkaan ole masentunut vaan elämäni kunnossa! .. jos tätä hiivatin kutinasirkustabei oteta lukuun. :) Kaikki muut asiat kondiksessa, ei mitään stressiä tai vaikeita aikoja tai muuta. Kaippa kaikilla pitää sitten joku taakka olla aina kannettavanaan, minulla se on tällä haavaa sitten tämä kutinointi.

Puoliso, ja lääkäritkin nähneet mustat murenat ja sanoneet että eivät tiedä mitä ovat ja mistä johtuvat. Itselläni ei ole haavan haavaa tai pilkun pilkkua ihossani. Tai ihottumanläiskääkään.

Olipas ihana herätä jouluaattoaamuun ja siihen kun koko selkä kutisi niin pirusti kuin "joku kipittäisi edes taas pitkin selkää".

Vierailija
66/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pilkkuja tulee suihkun jälkeen niin onko suihku ja pesuvesi puhtaita?

Kyllä niitä hippuka tulee kaiken aikaa mutta etenkin suihkun jälkeen niitä "putkahtaa ihan pinnalle". On käynyt jo mielessä aikoja sitten että johtuu vedestä. Mun puolisolle ei tuu suihkun jälkeen eikä muutenkaan noita mustia muruja. Ja olen huomannut että ollessamme esimerkiksi yökylässä mieheni vanhemmilla toisella paikkakunnalla ja käydessäni heillä suihkussa, ihosta tulee silti mustia hippuja pinnalle. Ja ihan sama juttu jos vaikka olen mummoni luona saunomassa

Saunon jälkeen jos vaikka pistän ihorasvaa niin johan alkaa raajat oleen rasvan ja mustien pisteitten peitossa ja tunnen outoa ns. Kihinää.

Vierailija
67/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä ylipäänsä voi aiheuttaa ihmisen iholle mustia muruja/hippuja/roskia? + kutinaa. Mitä vaihtoehtoja ylipäänsä on?

Vierailija
68/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

....

Vierailija
69/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset muka pääse nopeammin hoitoon yksityisellä lääkärille?

Itse en jahkailisi yhtään, olen sen verran itsestäni välittävä tyyppi. Olet selkeästi saanut jonkun inhottavan tartunnan

Reissuillasi.

Vierailija
70/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa ne ölliäiset ulos ittestäs! Paksua rasvaa monta kertaa päivässä niin tukehtuvat hengiltä ja kihisevät ulos sinusta!!

Vierailija
71/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ne tulevat ihohuokosistasi ulos aina niiden auetessa eritoten lämmön vaikutuksesta? Jotain siellä elää selvästi, kun tuottaa murua uudestaan ja uudestaan. Voisi olla loinen, jonka jätöksiä nuo ovat sen seurauksesta, että syö ihoasi tai talia ihohuokosista. Miksi ihmeessä olet odottanut näin pitkään? Minäkin muistan aiemman avuksesi. Kovasti tsemppiä, kuulostaa pahalta.

Vierailija
72/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita rasvaa ja ota kuva jalastasi!

Vierailija
73/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ne tulevat ihohuokosistasi ulos aina niiden auetessa eritoten lämmön vaikutuksesta? Jotain siellä elää selvästi, kun tuottaa murua uudestaan ja uudestaan. Voisi olla loinen, jonka jätöksiä nuo ovat sen seurauksesta, että syö ihoasi tai talia ihohuokosista. Miksi ihmeessä olet odottanut näin pitkään? Minäkin muistan aiemman avuksesi. Kovasti tsemppiä, kuulostaa pahalta.

Kuulostaa täysin loogiselta. Mutta onko se syyhy vai mikä? Varmasti syyhy sitten tai toinen vaihtoehto on jokin eksoottinen loinen jota Suomesssa ei niin tunneta edes. No teen kaikkeni jotta ihotautikääkäri selvittää asian. Toisaalta olisi helpotus saada vaikka se syyhydiagnoosi mutta toisaalta taas se olisi kauhun paikka koska pelkään etten pääsisi siitä ikinä eroon. Olenhan kolme kertaa jo rasvaillut ja tehnyt kamalan pikkutarkan siivousrumban

En olisi voinut mitenkään paremmin asiaa hoitaa.

Vierailija
74/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä ylipäänsä voi aiheuttaa ihmisen iholle mustia muruja/hippuja/roskia? + kutinaa. Mitä vaihtoehtoja ylipäänsä on?

Ei ole olemassa tuollaista sairautta.

Vierailija
75/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa tuollaista sairautta.

Käsittääkseni ainakin syyhyyn tuo sopii. Näin olen lukenut. Syyhypunkin ulosteet tulevat ihosta mustina pieninä murusina ja aiheuttavat myös kutinaa. Toiset ihmiset voivat olla erittäin voimakkaasti allergisia syyhypunkeille ja näiden ulosteille ja toiset ihmiset voivat kärsiä syyhystä kutiamatta kovinkaan paljon koska heillä allergia ei ole niin voimakasta. Mutta tuntuu että kaikki muut mahdolliset seikat "sotivat" syyhydiagnoosia vastaan; Ei käytäviä, ei ihottumaa, ei ole tarttunut muihin, syyhylle ei tyypillistä levitä kaulasta ylöspäin (mulla juuri kasvot ja sierainten sisäreunat kutiavat melkein eniten), olen jo lääkärin vinkistä 3kertaa hoitanut itseni mahdollisen syyhyn varalta... ja 3 yleislääkäriä myös väittänyt että ei voi olla syyhyn kakkkien noiden luettelemieni syiden vuoksi + heidän kokemuksiensa mukaan nuo kaikki syyhypotilailla ovat päinvastoin; syyhyssä tulee ihoon käytäviä, hoitamattomassa syyhyssä ennenpitkää ihosta tulee kuin rupikonnan iho jos ei ennen näy käytäviä/rupia/ihottumaa, syyhyä ilmenee vartalolla, ei kasvoissa, syyhy tarttuu helposti vähintäänkin samoissa lakanoissa tarttuviin ja syyhy lähtee huolellisella nix voitelulla ja siivousrumballa jne..

Vierailija
76/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaisiin House paikalle. Tsemppiä, toivottavasti syy ja ratkaisu löytyy!

Vierailija
77/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaisiin House paikalle. Tsemppiä, toivottavasti syy ja ratkaisu löytyy!

Toivotaan että ihopolilla olisi yksi G.House paikalla!

Vierailija
78/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Mulla oli tätä samaa muutama vuosi sitten. Kävin yksit.lääkärillä. Ihotautisairaalassa.

Kerroin yhdelle tutulle.

Mutta sitten kun päätin etten enää puhu vaivastani, se loppui siihen.

Jotain parin kuukauden välein vielä vähän aikaa oli oireita iholla eli kutinaa, tuli näppyjä ja kipua.

Nyt ei ole ollut vuosiin tätä vaivaa.

Psyyke piti sitä yllä.

Vierailija
79/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo mustat muruset saattaa tulla iholle sun kynsien altakin kun raavit.

Vierailija
80/677 |
24.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hyi helv.... miten olet voinut elää tuon kanssa noin pitkään !? Sulla on jotain pieniä ötököitä iholla/ihon alla ja luultavasti nuo mustat on jotain ötökän ulostetta yms. jota tulee kun on syönyt ihosi talia. Hrrr menee oikeen kylmiä väreitä.. itse en olisi varmaan poistunut sieltä ekalta lääkrilta väkipakollakaan ennenkuin selviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi