Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo "sairaus": kutina ja mustat murut iholla

Vierailija
23.12.2015 |

Mulla on ollut selittämätöntä kutinaa kuukausien ajan. Olen käynyt eri lääkäreillä monta kertaa, mutta kukaan ei ole syytä keksinyt ja mikään ei ole auttanut. Osaako kukaan neuvoa?

Kutinaa on jokapaikassa vartalolla, myös kasvoissa. Pahiten kutiavat paikat ovat kasvot, sierainten sisäpuoli, korvat ja käsivarret. Mutta kutinaa on myös selässä, vatsalla ja jaloissa. Ihollani on kutinakohdissa pieniä mustia murusia/pisteitä. Ihoa voimakkaasti hangatessa tuntuu, että pisteet tulisivat ihoni sisästä? Pahiten mustia murusia tulee sääristä ja kasvoista etenkin suihkun jälkeen kun olen rasvannut ihoa..mustat murenat siis jotenkin tarttuvat ihovoiteeseen ja niitä on iholla paljon. Ne ovat todella pikkiriikkisiä pikimustia, yleensä pyöreänmuotoisia pisteitä

Olen kokeillut erilaisia antihistamiineja, hydrokortisoonia, ihorasvoja ja mistään ei ole ollut pienintäkään apua. Verikokeet on otettu, myös maksa-,munuais,keliakia-, ja kilpirauhaskokeet ja arvot hyvät. Lääkärin mielestä kyseessä ei ole syyhy. Käytäviä tai ihottumaa ei ole ollut missään kohtaa. Olen kuitenkin toistanut syyhyhoidon 3kertaa Nixillä ja Nix shampoolla mutta sekään ei kutinaa vienyt. Asun mieheni kanssa ja hänkin rasvasi itsensä vaikla hänellä ei kutinaa ole ollut. Siivottiin huusholli, pakastettiin, pestiin kaikki tekstiilit, oltiin suojakäsineet kädessä, ja oltiin evakossakin viikko ja taas sama rumba. Kutina ei lähtenyt mihinkään. Viimeisestä syyhyhoidosta on pari-kolme kuukautta aikaa.
Miehelläni ei ole kutinaa ollut kokoaikana vaikka nukumme samassa vuoteessa. Olen ollut useissa paikoissa yökylässä ja kenelläkään muulle ei ole ilmennyt kutinaa.

Kutina on jokapäiväistä ja laskenut elämänlaatuani. Minulla ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse. Lääkäritkään eivät ole osanneet sanoa yhtään mitään. Ainoa vihje kutinaani on nuo mustat roskat/murut ihossa. Mistä kummasta ne voivat johtua? Google antaa vastaukseksi syyhy mutta 3eri lääkäriö vakuuttanut että ei ole. Eikä syyhylääkkeistä, siivouksesta ole ollut apua. Iholla ei ole käytäviä, ihottumaa eikä mitään jälkiä tai pisteitä. Eikä kutina ole tarttunut mieheenikään.

Kommentit (677)

Vierailija
121/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö syyhy muuten verikokeessa? Ihopoli otatti jonkun igE verikokeen diagnoosintekoa varten ja saan tuloksen sitten varatulla ajalla. Voisikos se igE kertoa jotain mahd. Syyhystä?

Mulla syyhylöydös tehtiin: lääkäri tuikkas ohuen neulan sormien väleissä oleviin rakkuloihin ja löydös mikroskooppiin. Itsekin sain vilkasta ja siellä mönki kolme koppakuoriaista.

Hyi! Mutta hyvä kun sait diagnoosin ja sait taudin hoidettua(?) pois. Noita syyhypunkkeja ei varmaan paljaalla silmällä voi ihminen nähdä lainkaan?

Mulla kun ei ole koko kropassa yhtään nyppyä, näppyä, viirua, paukamaa, haavaa, ihottumanläiskää, rupea tai muuta josta voisi kokeilla näytettä ottaa. Ihossani ei näy mustien mutujen ohella yhtikäs mitään. Olen tosi kalpeaihoinenkin että punertavan pilkun tai viivan näkisi äkkiä. Mutta tarkalla tutkiskelulla, erilaisilla valoilla ja suurennuslasienkaan avulla ei näy mitään.

Kutinani on luonteeltaan voimakasta mutta "nopeasti paikkaa vaihtavaa" tuntuu että kutina siis olisi liikkuvaista. Vähän samaan tyyliin kuin joku vetäisi hiuskarvaa iholla (kutina vain voimakkaampaa) tai jokin hyppisi iholla pieniä etäisyyksiä tms.

Vierailija
122/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nonni täällä on tuota tatuointi höpönhöpöä. Sen verran kuitenkin niissä on faktaa, että eläinperäinen muste voi lähtä liikkeelle ja puskea ulos mistäpäin tahansa kehoa. Ei kuitenkaan tartu muihin ihmisiin, eläimiin, saunanlauteisiin tai muuallekkaan. Kyseistä mustetta tuskin kukaan käyttää euroopassa tahi edes Thaimaassa. Eläinperäinenmuste voi sisältää mm. Poltettuja luita verta tms. Ja sitä käytetään jossain tyynenmeren saarilla ja jotku hullut noita ja saatananpalvonta porukat sekoittelee omia musteitaan joista saattaa vahingossa tulla tätä ns. eläväämustetta

Mitä tulee tatuointiasiaan niin mulla ei ole tatuointeja eikä mun miehellä eikä kellään tutuillakaan. Ei suomessa eikä ulkomailla otettuja. Thaimaassa ollessa ei tehty mitään sellaista mikä heti soittaisi hälytyskelloja ja kielisi että mistä kutina voisi juontaa juurensa. Ainoa seikka on se että parissa yöpaikadsa, hotellissa, lakanat näytti kuin ne olisi käytetty. Pyynnöstä ne vaihdettiin ennenkuin käytiin maaten mutta puhtaissakin lakanoissa oli jotain tahraa ja hotellin omistajan mukaan kaikki tahrat ei lähde pesussa kun on pinttynyttä jota pesukoneen isotkaan astelukemat ei poistam ja kuten tiedämme, syyhy (ja varmasti monet muutkin) taudit voivat välittyä nukkumalla lakanoissa joisss taudin kantaja nukkunut/joita käsitellyt paljain käsin. Ei vaadita kuin siivoojalla olisi syyhy tai muu tauti ja johan se voisi tarttua siihen kuka petiin menee maaten. Tuo voi olla syy kutinaan tai joku ihan muu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/677 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot vitun ällöttävä luuska

:D heippa vaan sullekin

Vierailija
124/677 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet allerginen jollekin. Esim. zeoliittipesuaineille, sitrushedelmille tai jollekin. Esim. minulla alkaa aina semmoinen ihme kutina jos edes kerran pesen zeoliittipesuaineella pyykit tai lakanat. Kutina loppuu kun vaihdan zeoliitittomaan.

Fosfaattipesuaineet eivät ikinä aiheuttaneet ongelmia mutta niitä ei taida saada enää mistään.

Luonnonsuojelu ajaa joskus ihmisten edelle.. kannattaa aina ostaa nestemäistä pesuainetta ja heivata huuhteluaineet pois.

Vierailija
125/677 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kuulostaa jo todella hullulta, että onko tottakaan.

Itsellä oli kutisevaa ihottumaa viikon, menin lääkäriin sain karvatupen tulehdukseen antibiootin. Ei auttanut. Kävin uudestaan sain järeemmän antibiootin. Ei auttanut. Painelin ihotautilääkärille ja syyhy löytyi sekunnissa. Sain linimentit ja homma selvä.

Kuinka ap muka kestää hullua kutinaa puoli vuotta! Miksei lääkärit jo määrää eksoottisiin tauteihin erikoistuneelle yms.? Miksei itse hakeudu?

Itse olisi mielenterveyteni tuossa syyhykutinassa menettänyt jo parissa kuukaudessa..

Paikkakunnallani ei ole eksoottisiin tauteihim erikoistunutta lääkäriä/terveyslaitosta. Ennen matkaa rokotuksetkin oli hankala saada koska täällä ei ole esimerkiksi matkailijoille tarkoitettua rokotuspaikkaa. Terveystalo ja mehiläinen löytyy, mehiläisessä ei lainkaan ihotautien erikoislääkäriä ja terveystalossa vierailrva ihotautilääkäri käy yhtenä päivänä muutamassa viikossa.

Myönnän että rahatilanne on vaikuttanut lääkäriin menoon. Myös asioiden etenemisen hitaus vaikuttanut että pitkään on joutunut potemaan vaivaa. Ekan kerran taisin mennä lääkärin pakeille kesäkuun lopulla. Määrättiin antihistamiinikuuri ja käskettiin seurailla muutama viikko. Kutina ei loppunut niin kortsioonikuuri ja taas muutama vk käskettiin seurailla ja itsehoidolla syyhykuuri varmuuden vuoksi perään jos ei auta ja sitä kolme erää viikon välein. Ja kun ei auttanut sekään niin lääkärit nosti kädet pystyyn ja käskivät pari kk odottaa jos kutina ajanmyötä viimein loppuu kun eivät enää keksi mitään ja joskus kuulemma voi kutinaa tulla ja mennä itsestää Ei loppunut ja ollut vaan tällaista pyöritystä sitten kun aina jokin juttu keksitty ja käsketty pari viikkoa katsella auttaako. Noin se puolivuotta mennyt nopsaan vaikka toki on päiviä kun masentaa ja ahdistaa mutta välillä ullättyy kun tajuaa kuinka aika kulunut.

Ajauduin työttömäksi kesällä niin rahaa ei ole ollut. Ja kyllähän nuo 3syyhykuuria per henkilö ja nix shampoot vei aika isot rahat lompakosta kun yhden rasvatuubim hinta oli jo yli 30e ja niitä 6kpl + shampoot.

Siksi en haluaisi alkaa enää nimenomaan syyhyvoiteilla lääkitä ennenkuinndiagnoosi olisi varma.

Tammikuussa alkaisi työt viimein ja tuntuu etten pysty palaamaan töihin jos asia ei ole hoidettu.

Suomessa on vain kaksi parasiitteihin ja loistauteihin erikoistunutta yksikköä, Helsingin ja Turun keskussairaaloissa. Ovat yleensä auttavaista väkeä ja tottuneet antamaan konsultaatiota eri puolelle Suomea. Lääkärit ja hoitajat noiden yksiköiden ulkopuolella tuntevat todella heikosti eksoottisia tauteja. Sinuna soittaisin vaikka Helsingin yksikköön ja kysyisin neuvoa.

Vierailija
126/677 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut kuvaa "muruista" tai ihosta?

Jos ei niin pistähän kuvaa tulemaan niin saadaan ihmetellä yhdessä.

Vierailija
127/677 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kun se on ilmeisesti sun puolisoosi tarttunut niin kuulostaa karstasyyhyltä. Se vaatii ihonalaisen ivermektiinihoidon. Ei pitäisi olla vaarallinen perusterveelle, mutta tarttuu älyttömän herkästi (sikäli tietty ihme että vasta nyt puolisoon, eikä tähän mennessä kehenkään muuhun mut se on silti paras selitys).

Miten karstasyyhy eroaa tavallisesta syyhystä? Tai miksi tämä kuulostaa karstasyyhyltä eikä tavalliselta? Onko tämä vaarallinen sitten joillekin ihmiselle?

Karstasyyhyä esiintyy vain hyvin sairailla ihmisillä., sellaisena läkkikkänä ihottuman näköisenä. Muihin tarttuessaan se muuntuu tavalliseksi syyhyksi.

http://yle.fi/uutiset/karstasyyhy_ei_ole_vaarallinen_terveille_ihmisill…

Vierailija
128/677 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoineille. Tulen tänne sitten kertomaan kun jotain selviää.

Vierailija
129/677 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkisyä. Jos unohtaisit koko jutun ja keskittyisit muihin asioihin.

Vierailija
130/677 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmiset tai lähinna ap ihan terveellä järjellä käypä!? Kasvatat kehossasi jotain pienten ötököiden armeijaa etkä tee mitään? Mieti nyt itsekin.. varsinkin tuo sauna-homma; sanoit että saunan jälkeen niitä "mustia muruja" tuli erityisen paljon ihostasi ulos. Totta helvetissä jos siellä joku parvi asuu ne tulivat hengittämään ihosi ulkopuolelle kuumuudesta ihosi alla. Tai hiki toi mukanaan ne mustat murut. Melkeinpä vannoisin että nämä murut ovat joko itse ötköitä tai niiden munia joita ihosi alla on tuhansia.

Mene hyvö ihminen spesialistille maksoi mitä maksoi. Maksa vaikka erissä jos saisit sovittua laskusta tai mitä tahansa, kunhan saat nuo ELÄVÄT LOISET/ÖTÖKÄT ihostasi pois. Miten ihmeessä voit olla noin "rauhallinen" asian kanssa... itse varmaan olisin kiinnittänyt itseni sairaalan tolppaan siihe asti kunnes joku tosissaan tutkii ja kutsuu spesialistin. Valot päälle nyt nainen.

Vierailija
131/677 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmiset tai lähinna ap ihan terveellä järjellä käypä!? Kasvatat kehossasi jotain pienten ötököiden armeijaa etkä tee mitään? Mieti nyt itsekin.. varsinkin tuo sauna-homma; sanoit että saunan jälkeen niitä "mustia muruja" tuli erityisen paljon ihostasi ulos. Totta helvetissä jos siellä joku parvi asuu ne tulivat hengittämään ihosi ulkopuolelle kuumuudesta ihosi alla. Tai hiki toi mukanaan ne mustat murut. Melkeinpä vannoisin että nämä murut ovat joko itse ötköitä tai niiden munia joita ihosi alla on tuhansia.

Mene hyvö ihminen spesialistille maksoi mitä maksoi. Maksa vaikka erissä jos saisit sovittua laskusta tai mitä tahansa, kunhan saat nuo ELÄVÄT LOISET/ÖTÖKÄT ihostasi pois. Miten ihmeessä voit olla noin "rauhallinen" asian kanssa... itse varmaan olisin kiinnittänyt itseni sairaalan tolppaan siihe asti kunnes joku tosissaan tutkii ja kutsuu spesialistin. Valot päälle nyt nainen.

Olen koittanut. Lue koko keskustelu

Vierailija
132/677 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskettunut iho kuoriutuu ja kuivuu. Kirvelee ja kutisee. Itselläni iho kuoriutuu murusina kun joutuu kosteuden kanssa tekemisiin. Esim saunassa. Moni muukin varmaan tietää mistä murusista puhun. Muuten päivällä ihoni hilseilee.

Vierailija
133/677 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo. Tälläistä "tautia' ei ole olemassakaan. Ainoa mahdollisuus on luteet/täit.

Vierailija
134/677 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on provo. Tälläistä "tautia' ei ole olemassakaan. Ainoa mahdollisuus on luteet/täit.

Sinäkö muka olet kaikkien tautien asiantuntija ja tunnet myös kaikki maailman trooppiset loiset ja mikroskooppisen pienet hyönteiset?

Vierailija
135/677 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö muka olet kaikkien tautien asiantuntija ja tunnet myös kaikki maailman trooppiset loiset ja mikroskooppisen pienet hyönteiset?

Itse näin taudists kärsijänä veikkaan edelleen sitkaampaa syyhyö joka ei lähde pelkällä nixillä tai vaihtoehtoisesti muuta trooppista tautia... täistä en tiedä mitään kun ei ole ollut eikä nytkään näy. Voivatko täit levitä myös vartalolle? Luteista ei ole kyse se on kyllä varmaa..

Vierailija
136/677 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainkin jo ajan sinne ihotautilääkärille kun tuli peruutusaika. Tulin juuri vastaanotolta.

Lääkäri käski riisua vaatteet pois ja tutki ihon. Totesi ettei näy mitään poikkeavaa. Raaputti ihoa jollain esineellä ja pian totesi että juu sulla on piirtopaukamointi, raaputuskohtaan kuulemma tuli punoitusta ja jokin näppy. Määräsi hevoskuurin antihistamiinia ja 3kuukauden päästä kontrolli. Sanoi ettei tälle ole selkeää syytä ja oireet voivat väistyä tai olla väistymättä.

Jankkasin mustista muruista iholla kokoajan ja sanoi ettei tiedä mitä ne ovat. Kysyin suoraan voiko olla syyhy että se on vahva oma käsitykseni. Sanoi että jos 6-7kk kärsinyt syyhystä niin olisi ainakin joku jälki siittä jo ihoon tullut ja lähipiirini kutisisi ja ainakin jotkin lähipiirin henkilöt sen olisivat puolessavuodessa saaneet. Näin siis tässä jutussa kävi. Toisaalta helpotus toisaalta ei. Etsein tietty piirtopaukamoinnista tietoa ja heti tuli vastaan lause että piirtopaukamointi on yleensä diagnoosina silloin jos lääkäri ei ole osannut tunnistaa syyhyä. Ja syyhyssä kun noita mustia muruja ihossa on. Noh, toisaalta haluaisin uskoa lääkäriä ja mieltäisin itsekin että olisin jo tartuttanut syyhyyn lähipiiriä ja syyhykäytäviä.näkyisi iholla. Toisaalta tuntuu taas siltä että diagnoosi ei selitä kaikkia oireita; mustia muruka iholla eikä esim kasvojen kutinaa ja kutinan liikkuvaa piirrettä... Mielipiteitä?

Vierailija
137/677 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta koko oireen ajattelu ja siitä puhuminen niin se loppuu koko "tauti".

Vierailija
138/677 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta koko oireen ajattelu ja siitä puhuminen niin se loppuu koko "tauti".

Toivotaan. Mutta kyllähän lääkärin mukaan mulla ihan oikea tauti, piirtopaukamointi, on.

.

Vierailija
139/677 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö jotain kuorinta-ainetta? Sellaista missä on mustia rakeita?

Vierailija
140/677 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö jotain kuorinta-ainetta? Sellaista missä on mustia rakeita?

En käytä. Noita mustia pisteitä/murusia/hippuja on iholla siis etenkin suihkussa käynnin jälkeen kun iho on puhdas. Ennen pukeutumista tai kuivaamista pyyheellä. Myös mun avopuolisolle on tullut noita samoja mutuja iholle vasta vastikä. Meillä molemmilla on niitä kasvojen alueella ja käsivarsissa, mulla myös muualla kuten erittäin paljon kämmenien molemminpuolin ja säärissä. Miestäni nämä murut eivät kutia kuulemma. Itseäni kun kutiaa ja katson kutiavaa kohtas, kuten vaikka rannetta, on siinä miutama pikkiriikkinen musta hippu. Saunan jälkeen niitä on yhdessä kämmenessä noin 50kpl pikkiriikkistä mustaa pyöreää pistettä. Lääkärin mukaan ei liity kutinaan mitenkään mutta ei tiedä mitä ne on. Syyhy kuulemma ei ole ja on täysin varma asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän