Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo "sairaus": kutina ja mustat murut iholla

Vierailija
23.12.2015 |

Mulla on ollut selittämätöntä kutinaa kuukausien ajan. Olen käynyt eri lääkäreillä monta kertaa, mutta kukaan ei ole syytä keksinyt ja mikään ei ole auttanut. Osaako kukaan neuvoa?

Kutinaa on jokapaikassa vartalolla, myös kasvoissa. Pahiten kutiavat paikat ovat kasvot, sierainten sisäpuoli, korvat ja käsivarret. Mutta kutinaa on myös selässä, vatsalla ja jaloissa. Ihollani on kutinakohdissa pieniä mustia murusia/pisteitä. Ihoa voimakkaasti hangatessa tuntuu, että pisteet tulisivat ihoni sisästä? Pahiten mustia murusia tulee sääristä ja kasvoista etenkin suihkun jälkeen kun olen rasvannut ihoa..mustat murenat siis jotenkin tarttuvat ihovoiteeseen ja niitä on iholla paljon. Ne ovat todella pikkiriikkisiä pikimustia, yleensä pyöreänmuotoisia pisteitä

Olen kokeillut erilaisia antihistamiineja, hydrokortisoonia, ihorasvoja ja mistään ei ole ollut pienintäkään apua. Verikokeet on otettu, myös maksa-,munuais,keliakia-, ja kilpirauhaskokeet ja arvot hyvät. Lääkärin mielestä kyseessä ei ole syyhy. Käytäviä tai ihottumaa ei ole ollut missään kohtaa. Olen kuitenkin toistanut syyhyhoidon 3kertaa Nixillä ja Nix shampoolla mutta sekään ei kutinaa vienyt. Asun mieheni kanssa ja hänkin rasvasi itsensä vaikla hänellä ei kutinaa ole ollut. Siivottiin huusholli, pakastettiin, pestiin kaikki tekstiilit, oltiin suojakäsineet kädessä, ja oltiin evakossakin viikko ja taas sama rumba. Kutina ei lähtenyt mihinkään. Viimeisestä syyhyhoidosta on pari-kolme kuukautta aikaa.
Miehelläni ei ole kutinaa ollut kokoaikana vaikka nukumme samassa vuoteessa. Olen ollut useissa paikoissa yökylässä ja kenelläkään muulle ei ole ilmennyt kutinaa.

Kutina on jokapäiväistä ja laskenut elämänlaatuani. Minulla ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse. Lääkäritkään eivät ole osanneet sanoa yhtään mitään. Ainoa vihje kutinaani on nuo mustat roskat/murut ihossa. Mistä kummasta ne voivat johtua? Google antaa vastaukseksi syyhy mutta 3eri lääkäriö vakuuttanut että ei ole. Eikä syyhylääkkeistä, siivouksesta ole ollut apua. Iholla ei ole käytäviä, ihottumaa eikä mitään jälkiä tai pisteitä. Eikä kutina ole tarttunut mieheenikään.

Kommentit (677)

Vierailija
141/677 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
142/677 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on piirtopaukamointi ja oirekuva on kyllä ihan erilainen. Toivottavasti tilanteesi selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/677 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet googlannut kaiken mahdollisen englanninkielisen materiaalin asiaan liittyen? 

Vierailija
144/677 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olet googlannut kaiken mahdollisen englanninkielisen materiaalin asiaan liittyen? 

Paljoa en ole löytänyt - kai hakusanat vääriä? Englantini on kohtalainen...

Vierailija
145/677 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on piirtopaukamointi ja oirekuva on kyllä ihan erilainen. Toivottavasti tilanteesi selviää.

Minkälainen sulla sitten on tuo oirekuva? Lääkäri väitti olevansa varma diagnoosista. Stressaa vaan että diagnoosi olisi väärä. Nimenomaan noiden mustien mutujen ja "liikkuvan" kutinan takia.. mutta ei tähän kyllä mitkään syyhylääkkeetkään ole purreet.

Vierailija
146/677 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.....

Vierailija
147/677 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
148/677 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta koko oireen ajattelu ja siitä puhuminen niin se loppuu koko "tauti".

Toivotaan. Mutta kyllähän lääkärin mukaan mulla ihan oikea tauti, piirtopaukamointi, on.

.

Piirtopaukamointi eli dermografismi ei ole sairaus. Se on ihon ominaisuus, joka on 5-10 %:lla ihmisistä.

Vierailija
149/677 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hakeutuisin trooppisiin sairauksiin erikoistuneelle lääkärille.

Vierailija
150/677 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morgellons?

Vierailija
151/677 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhy tai ei mutta ulkoilin äsken tunnin -20asteen pakkasessa ja kun tulin sisälle niin alkoi tuttu kutina mutta vielä pahempana kuin ennen. Etenkin vatsan alueella. Tuntui kun muurahaisia hyppisi ja vipeltäisi paidan alla. Paheneeko syyhy kylmällä?

Vierailija
152/677 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusu tai metastaasi?

Vierailija
153/677 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi ap se trooppisten tautien ell. Toivon sulle pikaista paranemista mikä ikinä onkaan!

Vierailija
154/677 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo missään täälläpäinkään trooppisten tautien tohtoria

On se kumma tämmöinwn kutina vailla muita oireita

Vierailija
155/677 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
156/677 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä kuuluu? Varaa jo aika trooppisiin tauteihin erikoistuneelle lääkärille!

Vierailija
157/677 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole kyllä mitään järkeä pitkittää sinne lääkäriin menoa… Rahaa saa vaikka lainaksi jos ei muuten ole, omalla terveydellä ei tule leikkiä.

Vierailija
158/677 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö peseytymiseen hana vai luonnon vettä.Entä pyykin pesuun.

Vierailija
159/677 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö jotain kuorinta-ainetta? Sellaista missä on mustia rakeita?

En käytä. Noita mustia pisteitä/murusia/hippuja on iholla siis etenkin suihkussa käynnin jälkeen kun iho on puhdas. Ennen pukeutumista tai kuivaamista pyyheellä. Myös mun avopuolisolle on tullut noita samoja mutuja iholle vasta vastikä. Meillä molemmilla on niitä kasvojen alueella ja käsivarsissa, mulla myös muualla kuten erittäin paljon kämmenien molemminpuolin ja säärissä. Miestäni nämä murut eivät kutia kuulemma. Itseäni kun kutiaa ja katson kutiavaa kohtas, kuten vaikka rannetta, on siinä miutama pikkiriikkinen musta hippu. Saunan jälkeen niitä on yhdessä kämmenessä noin 50kpl pikkiriikkistä mustaa pyöreää pistettä. Lääkärin mukaan ei liity kutinaan mitenkään mutta ei tiedä mitä ne on. Syyhy kuulemma ei ole ja on täysin varma asiasta.

Niitä muruja kannattaisi varmaan ottaa talteen tutkittavaksi. Jos kävisit yksityisellä lääkärillä ja veisit näytteen muruista.

Vierailija
160/677 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua joten en tiedä onko tämä jo käsitelty, mutta wikipediassa mainittiin tällainen: Karstasyyhy

Eivät ainoastaan iäkkäät ja monisairaat henkilöt, vaan myös terveet nuoret henkilöt voivat sairastua karstasyyhyyn. Terveellä henkilöllä tauti ei kuitenkaan muodosta näkyviä, paksuja karstoja, vaan ihosta tuleva hiekkamainen aines on diagnostinen merkki. Karstasyyhyssä koko vartalo ja pää, kasvot, huulet, nenän sisus, korvakäytävät ja silmät ovat infektoituneet. Karstasyyhystä kärsivillä on voimakkaasti hilseilevä iho, vain vähäistä kutinaa. Ihon alta lääkinnän tai voitelun yhteydessä tuleva hiekkamainen karsta sisältää tuhansia syyhypunkkeja ja on erittäin tartuttavaa.

Voiskohan olla tämä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi