Ateistit, kertokaa lapsillenne, että jotkut aikuiset uskovat Jumalaan
Ateistit ja agnostikot, vaikka ette itse uskokaan Jumalaan, tehkää lapsillenne suuri palvelus ja kertokaa heille, että on aikuisia, jotka uskovat Jumalaan. Selittäkää heille, että Jumalalla tarkoitetaan näkymätöntä henkiolentoa, joka on luonut kaiken, näkee kaiken ja rakastaa kaikkia. Jos tiedätte jonkun aikuisen, vaikka täti tai naapuri, joka uskoo Jumalaan, kertokaa, että "Leena-täti uskoo Jumalaan".
Itselleni kerrottiin lapsena Jumalasta, ja siitä tuli henkireikäni. Aikuisten voimat eivät aina riitä, ja lapsi saattaa hätääntyä, jos vaistoaa äidin ja / tai isän olevan ahdistunut ja kyvytön kantamaan huolia eikä ole ketään, joka pystyy auttamaan. Tällaisia tilanteita voivat olla esim. riidat, järkyttävät tapahtumat, pitkäaikaiset taloudelliset ahdingot, omaisen sairastuminen ja kuolema, pahimmillaan avioero.
Ateistisesta näkökulmastakin lienee vakaumuksellisesti ok, että kertoo lapselle Jumalan olemassaolon mahdollisuudesta nimenomaan siten, että kertoo joidenkin aikuisten uskovan Jumalaan. Sehän ei ole ateistiltakaan narraamista, vaan tosiasian ilmaisemista. Jos lapselle on kerrottu Jumalan olemassaolon mahdollisuudesta, hän saa tarvittaessa enemmän henkistä tilaa ja perspektiiviä kestää ongelmia, joissa aikuinen ei voi auttaa tai joissa lapsi ei osaa sanoittaa ahdistustaan. Jumala, joka näkee kaiken, näkee sanattomankin ahdistuksen.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Hihhulit! Tässäkin säikeessä yksi tai muutama hihhuli kirjoittaa "ateistina" muunnellen seuraavasti:
"Olen ateisti. Mut hei! Eiks uskonto oo ihan mahtava juttu!"
Me oikeat ateistit ollaan väsytty tähän vanhaan virteen. Eiks teidän satukirjasta löydy jotain kohtaa, et valehtelu on rumaa?
Kun kyse on uskovaisista niin tuo valehtelu tuntuu olevan joku kristittyjen erityispiirre :D Vissiin raamattu ei kiellä valehtelua niin se on sitten ihan hyväksyttävää?
Vierailija kirjoitti:
pikkuäiti kirjoitti:
Mulla on sellainen ongelma, että mä en oikeasti tiedä mitä mun pitäis uskoa, mutta mies on jyrkkä ateisti. Haluan kertoa lapselleni, että mun lähisuvussa on uskovaisia ihmisiä ja sen mitä se tarkoittaa. Haluan myös kertoa miksi joulua ja pääsiäistä juhlitaan ja tykkäisin ehkä lausua iltarukouksenkin lapsen kanssa ja sanoa, että jumala voi olla olemassa, mutta äiti ei sitä varmaksi tiedä. Mies haluaa, että lapselle ei puhuta mitään jumalasta ja Jeesuksesta eikä mistään uskon asioista. En tiedä vielä miten tulemme menettelemään. Lapsi on vielä vauva.
Joulu ei todellakaan ole mikään kristillinen juhla saatanan pässi.
Joulu on suomalaisille Jeesuksen syntymän muistojuhla. Vai miten selität tiernapojat ja seimikuvaelmat koulujen joulujuhlissa? Miten selität laulujen "Enkeli taivaan", "Hoosianna", "Jouluyö, juhlayö", "Heinillä härkien kaukalon", "Oi jouluyö" jne jne jne sanoitukset?
Sitten on joitain marginaaliryhmiä, jotka viettävät silloin pakanallisia juhliaan, mutta ne ovat todellakin vähemmistö Suomessa. Itse en tunne ketään.
Vierailija kirjoitti:
Kai ap sitten muistat kertoa lapsillesi miten on olemassa ihmisiä jotka eivät jumalista piittaa, ja miten he ovat ihan samanlaisia tavallisia ihmisiä kuin muutkin. Ja muistathan korostaa että lapset saavat uskoa muihin jumaliin tai vaikka olla uskomatta yhtään mihinkään jos heistä niin tuntuu. Se voi olla lapselle suuri henkireikä kun aikuisten jyrkkä ja tuomitseva jumalusko tuntuu musertavalta. Lapsen voimavarat eivät aina riitä henkisen ahdistuksen alla ja hänen on hyvä tietää että on muitakin vaihtoehtoja.
Tietenkin kerron lapsilleni, että jotkut aikuiset eivät usko Jumalaan. Haluan kertoa kaikenlaisista ihmisistä. Toivottavasti muutkin tekevät niin.
Liittynyt18.12.2015
Viesti86/86
Lähetetty
22:22 | 23.12.2015
Vierailija kirjoitti:
Näytä aiemmat lainaukset (1)
pikkuäiti kirjoitti:
Mulla on sellainen ongelma, että mä en oikeasti tiedä mitä mun pitäis uskoa, mutta mies on jyrkkä ateisti. Haluan kertoa lapselleni, että mun lähisuvussa on uskovaisia ihmisiä ja sen mitä se tarkoittaa. Haluan myös kertoa miksi joulua ja pääsiäistä juhlitaan ja tykkäisin ehkä lausua iltarukouksenkin lapsen kanssa ja sanoa, että jumala voi olla olemassa, mutta äiti ei sitä varmaksi tiedä. Mies haluaa, että lapselle ei puhuta mitään jumalasta ja Jeesuksesta eikä mistään uskon asioista. En tiedä vielä miten tulemme menettelemään. Lapsi on vielä vauva.
Joulu on suomalaisille Jeesuksen syntymän muistojuhla. Vai miten selität tiernapojat ja seimikuvaelmat koulujen joulujuhlissa? Miten selität laulujen "Enkeli taivaan", "Hoosianna", "Jouluyö, juhlayö", "Heinillä härkien kaukalon", "Oi jouluyö" jne jne jne sanoitukset?
Sitten on joitain marginaaliryhmiä, jotka viettävät silloin pakanallisia juhliaan, mutta ne ovat todellakin vähemmistö Suomessa. Itse en tunne ketään.
Niin no, mikään noista perinteistä ei ole alkuperältään suomalaista vaan luterilaisten omimaa tuolta maailmalta. Ei tiernapojat eikä joululaulut... Talvipäivän seisauksen juhla ja Jeesuksen syntymäjuhla on niin lähekkäin että siitä on turha riidellä. Jokainen saa juhlia ihan niistä (itsekkäistä) syistä kuin haluaa.
Ateistina mulle on tärkeämpää se että joulu on yhdessäolon, läheisyyden ja perheen juhla.
Vierailija kirjoitti:
Liittynyt18.12.2015
Viesti86/86
Lähetetty
22:22 | 23.12.2015Vierailija kirjoitti:
Näytä aiemmat lainaukset (1)pikkuäiti kirjoitti:
Mulla on sellainen ongelma, että mä en oikeasti tiedä mitä mun pitäis uskoa, mutta mies on jyrkkä ateisti. Haluan kertoa lapselleni, että mun lähisuvussa on uskovaisia ihmisiä ja sen mitä se tarkoittaa. Haluan myös kertoa miksi joulua ja pääsiäistä juhlitaan ja tykkäisin ehkä lausua iltarukouksenkin lapsen kanssa ja sanoa, että jumala voi olla olemassa, mutta äiti ei sitä varmaksi tiedä. Mies haluaa, että lapselle ei puhuta mitään jumalasta ja Jeesuksesta eikä mistään uskon asioista. En tiedä vielä miten tulemme menettelemään. Lapsi on vielä vauva.Joulu ei todellakaan ole mikään kristillinen juhla saatanan pässi.
Äh lainaus epäonnistui, tässä uusiksi
Niin no, mikään noista perinteistä ei ole alkuperältään suomalaista vaan luterilaisten omimaa tuolta maailmalta. Ei tiernapojat eikä joululaulut... Talvipäivän seisauksen juhla ja Jeesuksen syntymäjuhla on niin lähekkäin että siitä on turha riidellä. Jokainen saa juhlia ihan niistä (itsekkäistä) syistä kuin haluaa.
Ateistina mulle on tärkeämpää se että joulu on yhdessäolon, läheisyyden ja perheen juhla.
Tiffany kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pikkuäiti kirjoitti:
Missä muualla olet nähnyt tiernapoikia kuin koulussa? Koulut tekevät kirkon lähetystyötä.
Kristillisyyttä on vain liimattu vanhan perinteisen pakanajuhlan päälle.
Tiffany kirjoitti:
Etkö tunne ketään joka söisi kinkkua, polttaisi kynttilöitä tai toisi kuusen kotiinsa? Nehän ovat pakanatapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saan joskus lapsia, haluan kertoa heille kaikista maailmanuskonnoista hyväntahtoisesti ja lapsi saa sitten myöhemmin päättää mitä uskontoa harjoittaa vai harjoittaako mitään. Uskonnonvapaus on minulle itselleni tärkeä arvo. Haluan myös opettaa kriittisyyttä, kaikkea ei kannata uskoa ja radikalisoitumista on hyvä varoa. Yksi tärkeimmistä opeista on varmasti tämä jokaikisestä maailmanuskonnosta löydettävä asia: muiden hyvä kohtelu.
T. Muslimi
Mitenkäs islam neuvoo kohtelemaan polyteistejä?
Vähän riippuu keitä ja milloin tarkoitat. Koraanissa konteksti tulee ottaa huomioon. Jakeita ei kannata irroittaa asiayhteydestään, siitä sitä radikalisoitumista tulee.
Itse ainakin haluan elää rauhanomaisesti ja kunnioittaen kaikkia. Oli vakaumus mikä hyvänsä.
T. Se muslimi
No anna vaikkapa tiedoksemme jokin suura Koraanista, jossa polyteisteistä sanotaan jotain hyvää.
Sä varmaan sitten löydät Raamatusta samanlaisen jakeen?
En ole Raamatun suhteen esittänyt mitään väitteitä. En myöskään Avesstan enkä Vedojen.
Eli halusit vain mollata muslimeja jollakin tapaa.
Noh, minkäs palstapersu persuudelleen voi.
Hihhulit! Tässäkin säikeessä yksi tai muutama hihhuli kirjoittaa "ateistina" muunnellen seuraavasti:
"Olen ateisti. Mut hei! Eiks uskonto oo ihan mahtava juttu!"
Me oikeat ateistit ollaan väsytty tähän vanhaan virteen. Eiks teidän satukirjasta löydy jotain kohtaa, et valehtelu on rumaa?