Ateistit, kertokaa lapsillenne, että jotkut aikuiset uskovat Jumalaan
Ateistit ja agnostikot, vaikka ette itse uskokaan Jumalaan, tehkää lapsillenne suuri palvelus ja kertokaa heille, että on aikuisia, jotka uskovat Jumalaan. Selittäkää heille, että Jumalalla tarkoitetaan näkymätöntä henkiolentoa, joka on luonut kaiken, näkee kaiken ja rakastaa kaikkia. Jos tiedätte jonkun aikuisen, vaikka täti tai naapuri, joka uskoo Jumalaan, kertokaa, että "Leena-täti uskoo Jumalaan".
Itselleni kerrottiin lapsena Jumalasta, ja siitä tuli henkireikäni. Aikuisten voimat eivät aina riitä, ja lapsi saattaa hätääntyä, jos vaistoaa äidin ja / tai isän olevan ahdistunut ja kyvytön kantamaan huolia eikä ole ketään, joka pystyy auttamaan. Tällaisia tilanteita voivat olla esim. riidat, järkyttävät tapahtumat, pitkäaikaiset taloudelliset ahdingot, omaisen sairastuminen ja kuolema, pahimmillaan avioero.
Ateistisesta näkökulmastakin lienee vakaumuksellisesti ok, että kertoo lapselle Jumalan olemassaolon mahdollisuudesta nimenomaan siten, että kertoo joidenkin aikuisten uskovan Jumalaan. Sehän ei ole ateistiltakaan narraamista, vaan tosiasian ilmaisemista. Jos lapselle on kerrottu Jumalan olemassaolon mahdollisuudesta, hän saa tarvittaessa enemmän henkistä tilaa ja perspektiiviä kestää ongelmia, joissa aikuinen ei voi auttaa tai joissa lapsi ei osaa sanoittaa ahdistustaan. Jumala, joka näkee kaiken, näkee sanattomankin ahdistuksen.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saan joskus lapsia, haluan kertoa heille kaikista maailmanuskonnoista hyväntahtoisesti ja lapsi saa sitten myöhemmin päättää mitä uskontoa harjoittaa vai harjoittaako mitään. Uskonnonvapaus on minulle itselleni tärkeä arvo. Haluan myös opettaa kriittisyyttä, kaikkea ei kannata uskoa ja radikalisoitumista on hyvä varoa. Yksi tärkeimmistä opeista on varmasti tämä jokaikisestä maailmanuskonnosta löydettävä asia: muiden hyvä kohtelu.
T. Muslimi
Mitenkäs islam neuvoo kohtelemaan polyteistejä?
Vähän riippuu keitä ja milloin tarkoitat. Koraanissa konteksti tulee ottaa huomioon. Jakeita ei kannata irroittaa asiayhteydestään, siitä sitä radikalisoitumista tulee.
Itse ainakin haluan elää rauhanomaisesti ja kunnioittaen kaikkia. Oli vakaumus mikä hyvänsä.
T. Se muslimi
No anna vaikkapa tiedoksemme jokin suura Koraanista, jossa polyteisteistä sanotaan jotain hyvää.
Sä varmaan sitten löydät Raamatusta samanlaisen jakeen?
Ne kirjoitetaan raamattu ja koraani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saan joskus lapsia, haluan kertoa heille kaikista maailmanuskonnoista hyväntahtoisesti ja lapsi saa sitten myöhemmin päättää mitä uskontoa harjoittaa vai harjoittaako mitään. Uskonnonvapaus on minulle itselleni tärkeä arvo. Haluan myös opettaa kriittisyyttä, kaikkea ei kannata uskoa ja radikalisoitumista on hyvä varoa. Yksi tärkeimmistä opeista on varmasti tämä jokaikisestä maailmanuskonnosta löydettävä asia: muiden hyvä kohtelu.
T. Muslimi
Vähän riippuu keitä ja milloin tarkoitat. Koraanissa konteksti tulee ottaa huomioon. Jakeita ei kannata irroittaa asiayhteydestään, siitä sitä radikalisoitumista tulee.
Itse ainakin haluan elää rauhanomaisesti ja kunnioittaen kaikkia. Oli vakaumus mikä hyvänsä.
T. Se muslimi
No anna vaikkapa tiedoksemme jokin suura Koraanista, jossa polyteisteistä sanotaan jotain hyvää.
En ole Raamatun suhteen esittänyt mitään väitteitä. En myöskään Avesstan enkä Vedojen.
En ikinä pahoinpitelisi lastani johdattelemalla häntä uskontojen vaikutuspiiriin. Jumalista olen kertonut, että ne ovat elämänhallintansa menettäneiden ihmisten mielikuvituskavereita, joiden ympärille perustettujen uskontojen yksi päätarkoituksista on kerjätä rahaa muilta.
pikkuäiti kirjoitti:
Mulla on sellainen ongelma, että mä en oikeasti tiedä mitä mun pitäis uskoa, mutta mies on jyrkkä ateisti. Haluan kertoa lapselleni, että mun lähisuvussa on uskovaisia ihmisiä ja sen mitä se tarkoittaa. Haluan myös kertoa miksi joulua ja pääsiäistä juhlitaan ja tykkäisin ehkä lausua iltarukouksenkin lapsen kanssa ja sanoa, että jumala voi olla olemassa, mutta äiti ei sitä varmaksi tiedä. Mies haluaa, että lapselle ei puhuta mitään jumalasta ja Jeesuksesta eikä mistään uskon asioista. En tiedä vielä miten tulemme menettelemään. Lapsi on vielä vauva.
Kuulostaa hirveän tutulta. Itse olen jyrkkä ateistimies, mun vaimo on omasta näkökulmastani enemmän kasvatettu uskomaan Jumalaan kuin että uskoisi siihen. Varsinkin hänen sukunsa puolella on arkisella tavalla uskovaisia ihmisiä ja vaimo halusi että meidänkin vielä vauvaikäinen lapsi kastetaan ja saisi edes tietää näistä asioista. Mun päällimmäinen ajatus on oikeastaan se, että joulupukista valehtelu sentään on aika viatonta ja hyvää tarkoittavaa, kun mennään uskonasioihin niin se viattomuus katoaa siitä välistä, mennään sen verran perustavanlaatuisiin asioihin.
Ehkä vähän salaa toivon itsekin että oma elämännäkemykseni olisi muuta kuin ateismia, joten en ole kuitenkaan suhtautunut kastamiseen ja varsinkin kristillisen etiikan opettamiseen tulevaisuudessa mitenkään jyrkästi. Erityisesti jälkimmäinen on asia, jota tiettyyn pisteeseen saakka toivoisi uskosta riippumatta ihan jokaisen noudattavan, ja musta on reilua että kerrotaan rehellisesti myös "vaihtoehdoista". Ei kaikkien tarvitse kuolla uskoen siihen että niistä tulee multaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Muslimi
T. Se muslimi
En ole Raamatun suhteen esittänyt mitään väitteitä. En myöskään Avesstan enkä Vedojen.
Eli halusit vain mollata muslimeja jollakin tapaa.
Kai ap sitten muistat kertoa lapsillesi miten on olemassa ihmisiä jotka eivät jumalista piittaa, ja miten he ovat ihan samanlaisia tavallisia ihmisiä kuin muutkin. Ja muistathan korostaa että lapset saavat uskoa muihin jumaliin tai vaikka olla uskomatta yhtään mihinkään jos heistä niin tuntuu. Se voi olla lapselle suuri henkireikä kun aikuisten jyrkkä ja tuomitseva jumalusko tuntuu musertavalta. Lapsen voimavarat eivät aina riitä henkisen ahdistuksen alla ja hänen on hyvä tietää että on muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Muslimi
T. Se muslimi
Vaikka olisinkin halunnut, eikö siihen ole mielestäsi aihetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Muslimi
T. Se muslimi
On toki, mutta kaikkia uskontoja tulee pilkata ja mollata tasapuolisesti, sillä ne ovat kaikki ihan yhtä vastenmielisiä. En ole alkuperäinen lainattu.
Uskovaisuus ei paljoa mielenterveysongelmista poikkea, MOT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Muslimi
T. Se muslimi
"It may be that Allah will bring about love between you and those of them with whom you are now at enmity... Allah forbids you not respecting those who have not fought against you on account of your religion, and who have not driven you out from your homes, that you be kind to them and deal equitably with them; surely, Allah loves those who are equitable." - Holy Qur'an, 60:8-9
Ihan ensiksi kysyisin, miksi kopiot tuon tänne englanniksi? Eikö Koraanista ole neljä suomennostakin, joista ainakin yksi on verkossakin.
Toisekseen, sinun toimeksiantosi oli kylläkin löytää meille Koraanista suura, jossa nimetään polyteistit myönteisessä valossa.
Kolmanneksi, vaikka tuossa tarkoitetaankin polyteistejä heitä suoraan mainitsematta, niin huomaat varmaan itsekin että tuossa ei varsinaisesti sanota polyteisteistä mitään hyvää. Heitä vaan kielletään kohtelemasta epätasa-arvoisesti.
Neljänneksi :-) , suura 98 on uudempi kuin tuo 60, jota siteeraat joten sen sanoma korvaa sen. Periaate tunnetaan nimellä naskh. Voit suurasta 98 lukea Muhammedin viimeisen sanan mitä tulee polyteisteihin.
Koska kännykkä kieltäytyi jostain syystä kääntämästä näit suomeks. http://quran.com/ täältä mä sen tarkistin. Yritin etsiä jakeita joissa käsketään kohtelemaan muita hyvin.
Ja tuosta naskhista en osaa sanoa mitään. En ole sellaisesta kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Muslimi
T. Se muslimi
Selkärangattoman ihmisen retoriikkaa.
Tiffany kirjoitti:
Ateistit ja agnostikot, vaikka ette itse uskokaan Jumalaan, tehkää lapsillenne suuri palvelus ja kertokaa heille, että on aikuisia, jotka uskovat Jumalaan. Selittäkää heille, että Jumalalla tarkoitetaan näkymätöntä henkiolentoa, joka on luonut kaiken, näkee kaiken ja rakastaa kaikkia. Jos tiedätte jonkun aikuisen, vaikka täti tai naapuri, joka uskoo Jumalaan, kertokaa, että "Leena-täti uskoo Jumalaan".
....
Ateistisesta näkökulmastakin lienee vakaumuksellisesti ok, että kertoo lapselle Jumalan olemassaolon mahdollisuudesta nimenomaan siten, että kertoo joidenkin aikuisten uskovan Jumalaan. Sehän ei ole ateistiltakaan narraamista, vaan tosiasian ilmaisemista. Jos lapselle on kerrottu Jumalan olemassaolon mahdollisuudesta, hän saa tarvittaessa enemmän henkistä tilaa ja perspektiiviä kestää ongelmia, joissa aikuinen ei voi auttaa tai joissa lapsi ei osaa sanoittaa ahdistustaan. Jumala, joka näkee kaiken, näkee sanattomankin ahdistuksen.
Niin kauan kun mitään todisteita ei löydy, en varmasti sano lapsilleni, että jumala on luonut kaiken. Voi toki sanoa, että tuohon uskovia ihmisiä on olemassa, mutta se on satua.
En myöskään sano, että olisi mahdollisuus jumalan olemassa oloon, koska siitä ei mitään todisteita ole.
Se on mielen heikkoutta, että tiukassa paikassa pitää alkaa uskomaan satuolentoihin. Vähän kuin lapsilla on mielikuvituskavereita. Lapsille se on ihan ok, mutta aikuisten ei pitäisi uskoa taruolentoihin.
Uskon, että jonain päivänä magneettikuvaus tai vastaava teknologia paljastaa ihmisen aivoissa sen kohdan, missä uskovaisuus syntyy. Toivon, että siihen keksittäisiin myös joku lääke. Lääkkeen avulla maailmasta tulisi parempi paikka elää.
Hyvä idea ap. Meidän perheessä vanhemmat eivät kuulu mihinkään uskontokuntaan mutta esikoinen on katolilainen ja kaksi nuorempaa luterilaisia. Lapsilla on perustiedot eri uskonnoista ihan hyvin hallussa ja ovat osallistuneet ussantunteihin, on konfirmoitu jne. Vanhempien tiedot uskontoon liittyvistä asioista on aika hatarat joten mitään ns. uskontokasvatusta ei kotona oo ikinä annettu vaan koulusta ja kirkosta on ne on kaiken oppineet. Kaikki tietävät että osa aikuisista uskoo Jumalaan.
Eli mitään uskonnollisia meidän perheessä ei olla paitsi esikoinen joka käy kirkossa jatkuvasti (siis vähintään viikottain, joskus arkenakin). Muut ovat ns. tapakristittyjä ja käyvät kirkossa korkeintaan jouluna tai kun jollain on rippijuhlat.
Ihan normaaleja niistä on näyttänyt tulleen.
pikkuäiti kirjoitti:
Mulla on sellainen ongelma, että mä en oikeasti tiedä mitä mun pitäis uskoa, mutta mies on jyrkkä ateisti. Haluan kertoa lapselleni, että mun lähisuvussa on uskovaisia ihmisiä ja sen mitä se tarkoittaa. Haluan myös kertoa miksi joulua ja pääsiäistä juhlitaan ja tykkäisin ehkä lausua iltarukouksenkin lapsen kanssa ja sanoa, että jumala voi olla olemassa, mutta äiti ei sitä varmaksi tiedä. Mies haluaa, että lapselle ei puhuta mitään jumalasta ja Jeesuksesta eikä mistään uskon asioista. En tiedä vielä miten tulemme menettelemään. Lapsi on vielä vauva.
Joulu ei todellakaan ole mikään kristillinen juhla saatanan pässi.
Jos jumala rakastaa ihmisiä, niin miksi ihminen syntyy syntisenä? Miten vasta syntynyt ihminen voi olla syntinen? Ai koska eeva ja aadam söivät kiellosta huolimatta sen omenan? Ei se ole meidän muiden tekemä synti vaan tuon kahden ihmisen tekemä eikä kenekään muun. Sori mää en hyväksy ajatusta, että mää synnyin tänne syntisenä. Just joo.
Vierailija kirjoitti:
Jos jumala rakastaa ihmisiä, niin miksi ihminen syntyy syntisenä? Miten vasta syntynyt ihminen voi olla syntinen? Ai koska eeva ja aadam söivät kiellosta huolimatta sen omenan? Ei se ole meidän muiden tekemä synti vaan tuon kahden ihmisen tekemä eikä kenekään muun. Sori mää en hyväksy ajatusta, että mää synnyin tänne syntisenä. Just joo.
sillä syntisellä synnyllä varmistetaan että uskoon kasvatetulla ei ole henkistä pakotietä.
Ihmetyttää miten päällepäin selväpäiset ihmiset uskovat neitsyestä syntymiseen, ihmetekoihin, puhuviin pensaisiin, meren seisauttamisiin yms. Joku sanoo, että noo, se on sellaista ajan symboliikkaa eli valitsevat itse, mikä on symbolista ja mikä ei.
Monet palstalla ovat sitä mieltä, että länsimainen yhteiskunta on syntynyt kristillisten periaatteiden pohjalta, esimerkiksi kymmenen käskyä oikeusjärjestelmän alkuna. Siten kuitenkin todetaan, että vanha testamentti ja kymmenen käskyä eivät sido kristittyjä. Eli kumpi se nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että jonain päivänä magneettikuvaus tai vastaava teknologia paljastaa ihmisen aivoissa sen kohdan, missä uskovaisuus syntyy. Toivon, että siihen keksittäisiin myös joku lääke. Lääkkeen avulla maailmasta tulisi parempi paikka elää.
Sellainen kohta on jo paljastettu, usko on tunne-elämys joka näkyy magneettikuvassa. Tätä aluetta stimuloimalla saadaan aikaan kenelle tahansa voimakas kokemus itseä suuremman mystisen voiman läsnäolosta. Jumalusko on fyysinen ominaisuus.
Ihan ensiksi kysyisin, miksi kopiot tuon tänne englanniksi? Eikö Koraanista ole neljä suomennostakin, joista ainakin yksi on verkossakin.
Toisekseen, sinun toimeksiantosi oli kylläkin löytää meille Koraanista suura, jossa nimetään polyteistit myönteisessä valossa.
Kolmanneksi, vaikka tuossa tarkoitetaankin polyteistejä heitä suoraan mainitsematta, niin huomaat varmaan itsekin että tuossa ei varsinaisesti sanota polyteisteistä mitään hyvää. Heitä vaan kielletään kohtelemasta epätasa-arvoisesti.
Neljänneksi :-) , suura 98 on uudempi kuin tuo 60, jota siteeraat joten sen sanoma korvaa sen. Periaate tunnetaan nimellä naskh. Voit suurasta 98 lukea Muhammedin viimeisen sanan mitä tulee polyteisteihin.