Miksi ihmeessä lapsettomat viettävät joulua?
Mietin vaan, kun eikö joulu ole nimenomaan lasten juhla, miksi lapsettomat hössöttävät siitä? Jos halutaan juhlia perhejuhlia, niin miksi ei sitten hankita sitä perhettä, vaan hehkutetaan kun ollaan niin vapaaehtoisesti lapsettomia.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan olen kyllä samaa mieltä. Jotenkin tosi väkinäiseltä näyttää aina velojen joulupuuhat. Ihan kuin siinä käsiteltäisiin jotakin kipeää asiaa... Hmmm?
Näyttääköhän meidänkin joulu sinusta väkinäiseltä? Miehen kanssa kahdestaan, saunotaan, availlaan lahjoja, juodaan viiniä, nautitaan yhdessä olosta, syödään jouluruokaa jne. Ei olla veloja, mutta vielä ei ole lasten aika. Odotan kauheasti lahjojen avaamista ja myöskin sitä, kun mies avaa omiaan. Ja odotan myös tulevaisuudessa sitä, kun saan joskus joulua tehdä myös lapsillemme. Varmaan aika samoin menee joulu, paitsi viinin lipittäminen jää pois.
siis mutta mulla meni nyt joku ohi, jokainenhan on jonkun lapsi? vai eikö?
Vietän joulua vaikkei lapsia olekaan. Tällä hetkellä perheeseen kuulu 70v isä, kaksi nelikymppistä isoveljeä, avopuoliso, kissa ja koira. Meille joulu on yhdessäolon aikaa ja "pako" rutiineista ja arjesta. Joulu on se hetki vuodesta kun voimme viettää aikaa yhdessä ilman kiirettä ja stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä ajatusmaaila kaventuu ihan pieneen putkeen, kun on pieniä lapsia. Koko se oma maailma pyörii vain sen lapsiasian ympärillä. Ajetaan ihmisten päälle vaunuilla (eilen kaupassa viimeksi) ym.
Mutta odota ap, kunhan omat lapsesi ovat isompia... sitten rippikouluiässä... sitten kirjoittavat ylioppilaaksi... muuttavat kotoa, alkavat opiskella. Ette lopeta joulun viettoa, vaikkei niitä ns. LAPSIA enää olekaan! Hups vaan ja joulupöydässänne istuu pelkkiä eri ikäisiä aikuisia :)
Nin, kun minun lapseni on lapseni aina, riippumatta iästä. En mene siskojeni luo tai heidän lastensa luo kuokkimaan jouluisin vaan minulla on oma perhe. Vietän aikuisen ihmisen elämään enkä haahuile muiden pöydissä ruokittavana ja imemässä pari tuntia jotain sukujoulua. En myöskään oleta, että kun vanhenen, sisarusteni tai heidän lastensa piäisi jotenkin huomioida mnua ylimääärisenä juhlavieraana.
Hahha, vitsi että melkein repesin, mutta en sitten kuitenkaan :D Saanks mä kertoa provomammalle, miksi ja miten velat viettävät joulua?
Kas kun töistä on veloillakin vapaata. Lomalla ehtii kokata ja syödä sekä juoda hyvin, shoppailla tarpeellista ja ajan kanssa, reissata mahdollisesti jonnekin lämpimään paikkaan rentoutumaan, liikkua sydämensä kyllyydestä, käydä hierojalla tai kylpylässä, nauttia täysillä elämästä, omasta rauhasta ja vapaudesta. Jouluna ehtii pöllyttää enemmän vällyjä miehen kanssa, katsoa hyviä leffoja, juoda viiniä mökillä takkatulen lämmössä, valvoa aamuyöhön asti, käydä kuutamokävelyllä, helliä lemmikkejä, käydä avantouimassa tai moikkaamassa kavereita. Sitten ehtii ehkä vielä hyvälle keikalle tai teatteriin.
En vaihtais perhejouluun, hössötysstressiin ja lasten kiljuntaan mistään maailman hinnasta, sorry vaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan katsonut itseäni arvolliseksi juhlimaan joulua. Kun kävi selväksi kolmekymppisenä, ettei kukaan minua huoli ja jään lapsettomaksi vanhaksipiiaksi, niin poistin joulun kalentaristani.
Makaan yksin tämänkin juhlan yli omassa vuokrakämpässäni ja syön lohturuokia, kun en kehtaa tällaisena epäonnistujana häiritä perhettäni ja sukuani.Siinä teit aivan oikein. Joulu on syntymäjuhla ja lasten juhla ennen kaikkea. Aikuinen ja lapsi on eri asia. Hyvä, että lapsiperheet saavat viettää joulunsa niin kuin haluavat.
Kiitos tästä, ja siitä, ettet minua enempää tuomitse, vaikka olenkin vain tällainen luuseri.
Oikein riemukasta Joulua Sinulle ja Perheellesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan olen kyllä samaa mieltä. Jotenkin tosi väkinäiseltä näyttää aina velojen joulupuuhat. Ihan kuin siinä käsiteltäisiin jotakin kipeää asiaa... Hmmm?
Näyttääköhän meidänkin joulu sinusta väkinäiseltä? Miehen kanssa kahdestaan, saunotaan, availlaan lahjoja, juodaan viiniä, nautitaan yhdessä olosta, syödään jouluruokaa jne. Ei olla veloja, mutta vielä ei ole lasten aika. Odotan kauheasti lahjojen avaamista ja myöskin sitä, kun mies avaa omiaan. Ja odotan myös tulevaisuudessa sitä, kun saan joskus joulua tehdä myös lapsillemme. Varmaan aika samoin menee joulu, paitsi viinin lipittäminen jää pois.
Eikös tuossa se tullut myönnettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, kun eikö joulu ole nimenomaan lasten juhla, miksi lapsettomat hössöttävät siitä? Jos halutaan juhlia perhejuhlia, niin miksi ei sitten hankita sitä perhettä, vaan hehkutetaan kun ollaan niin vapaaehtoisesti lapsettomia.
Aika väsynyttä kamaa. Keksi jo vähän parempi tälle vuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Entä vastentahtoisesti lapsettomat? he eivät sitten saa viettää Joulua vaikka haluaisivatkin?
Koska saan joululahjoja ja saan mättää kinkkua, imellettyä perunalaatikkoa ja maksalaatikkoa.
Voisiko joku kertoa ja laittaa luotettavat lähteet miksi joulu on lasten juhla? Ennenvanhaan agraarikulttuurissa se oli kyllä koko väen juhla, isäntäväen, piikojen, renkien, lasten vanhusten, tonttuja myöten. Tontuille annettiin omat jouluruoat. Ja eläimille tietty myös, pikkulintuja myöten.
Samoin kaupungissa sitä juhlittiin koko suvun ja palvelusväen voimin, oli lapsia tai ei.
Koska siihen on tullut muutos ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Jouluhan on vanha pakanajuhla. Tämä pakana ainakin ottaa siitä kaiken ilon irti. Ihan ilman lapsia. :D
Tällä pakanalla joulu on tänään :) Ja ilman lapsia kekkuloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä? :'D Ai että haluamme lapsia tulevaisuudessa? Kirjoitin kyllä, ettemme ole veloja ja lasten aika ei ole vielä, sillä haluan ensin ammatin ja olla työelämässä ennen lapsia. Tällä hetkellä tämä joulun vietto on oikein hyvä ja odotan innolla joulua! Huomenna laatikkojen teko ja illalla kinkun paisto ja sitten voikin alkaa joulua varten rentoutumaan :) Hyvää joulua sinullekin!
Mä en näe väärää siinä, että näen vanhempiani, sisaruksiani ja appivanhempia. Laajemmassa merkityksessä ne on mun perhettä puolison lisäksi. Enkä näe väärää siinä, että olen muutamia päiviä puhelimetta mökillä. Joulu kuuluu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Onko unohtunu miksi Joulua oikeasti vietetään. Se on Jeesuksen syntymäjuhla ja se on kaikkien juhla. Joillekkin se ei ole tärkeä mutta minulle ja ystävilleni se on tärkeä juhla. Riippumatta onko lapsia vai ei ja onko lapset jo omillaan vai ei. Jokainen pitäköön Joulun niin kuin haluaa. Tämä on vapaa maa.
Näin on mutta alapeukuttajien mielestä joulu ei kuulu kaikille?!
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että ovat veloja? Tuntuu nimittäin oudolta, että lapsettomuus olisi kipeä asia sellaisille, jotka ovat sen itse päättäneet ja voisivat milloin tahansa hankkia lapsia.
Ap, oletko syntynyt noin tyhmänä, vai kävitkö jonkun kurssin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä? :'D Ai että haluamme lapsia tulevaisuudessa? Kirjoitin kyllä, ettemme ole veloja ja lasten aika ei ole vielä, sillä haluan ensin ammatin ja olla työelämässä ennen lapsia. Tällä hetkellä tämä joulun vietto on oikein hyvä ja odotan innolla joulua! Huomenna laatikkojen teko ja illalla kinkun paisto ja sitten voikin alkaa joulua varten rentoutumaan :) Hyvää joulua sinullekin!
Että joulu on teille tapa käsitellä lapsettomuutta. Se lapsettomuus on teidän tapauksessanne tilapäistä, mutta selvästi tiedostatte, että joulussanne on kyse harjoittelusta niitä varsinaisia perhejouluja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että ovat veloja? Tuntuu nimittäin oudolta, että lapsettomuus olisi kipeä asia sellaisille, jotka ovat sen itse päättäneet ja voisivat milloin tahansa hankkia lapsia.
Mistä oletus, että velat voisivat miloin tahansa hankkia lapsia? Monella voi olla sterilisaatio tehtynä, eikä adoptio-oikeuttakaan saa välttämättä, jos taustalla on mm. masennusta tai ahdistusta (jotka ovat veloilla muita yleisempiä).
Onko unohtunu miksi Joulua oikeasti vietetään. Se on Jeesuksen syntymäjuhla ja se on kaikkien juhla. Joillekkin se ei ole tärkeä mutta minulle ja ystävilleni se on tärkeä juhla. Riippumatta onko lapsia vai ei ja onko lapset jo omillaan vai ei. Jokainen pitäköön Joulun niin kuin haluaa. Tämä on vapaa maa.