Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako työkkäriin ilmoittautua? Hyötyä vai haittaa? (erokorvaus vielä menossa)

Vierailija
26.03.2024 |

Tilanne on siis se, että minut on irtisanottu, mutta irtisanomiskorvausten ja lomarahojen takia en joka tapauksessa tule saamaan kassasta rahaa kuin vasta kesällä. Olen ajatellut, että yritän olla mahdollisimman pitkään erossa TE-keskuksesta, kun pelkään sieltä tulevaa kyykyttämistä, mutta onko pelkoni aiheellinen? Onko kellään kokemuksia puolesta tai vastaan, että kannattaisiko kuitenkin ilmoittautua työnhakijaksi jo ennen kesää?

Työtä en kuvittele TE-keskuksen kautta saavani, vaan ihan itse ne on etsittävä, mutta voinko jotenkin muuten hyötyä ilmoittautumisesta?

Jos nyt saan jotain keikkatyötä, siitäkin tulevat tulot varmaan vaikuttavat ansiosidonnaisen alkamisajankohtaan? 

Kiitos, jos jaksat kertoa kokemuksistasi!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene sen kirjoille missään olosuhteissa, ellet halua jatkuvaan kuulusteluun ja ongelmia. Firmat tai freelancer-työt löytyy muualta, jos kunto kestää. Luota itseesi, teit jotain tai et.

Vierailija
2/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kannata, soittavat ensin viikon välein ja joudut ilmoittamaan ne neljä työpaikkaa mihin olet hakenut kuukauden aikana. Ihan hirveää kyykyttämistä, kiitos Marinin hallituksen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vielä ilmoittautua. Tein itse sen virheen että ilmoittauduin heti kun irtisanoin itseni. Minulle tuli jo karenssin aikana työtarjouksia työpaikoista joita minun piti hakea. Työllistyin kuitenkin jo ennen karenssin loppua eli en ehtinyt edes saada ansiosidonnaista. Ilmoittautumisesta tuli pelkkää harmia.

Vierailija
4/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene sen kirjoille missään olosuhteissa, ellet halua jatkuvaan kuulusteluun ja ongelmia. Firmat tai freelancer-työt löytyy muualta, jos kunto kestää. Luota itseesi, teit jotain tai et.

Jos ei työtä löydy ennen kesää, pakko on ilmoittautua, että saa lausunnon kassaan ja rahaa elämiseen sitten sieltä. Todellakin toivon, että jotain löytyisi tällä välillä ja saisin skipattua koko TE-keskuksen, mutta pahoin pelkään, että näillä työmarkkinoilla joutuu hakemaan kauan ja turhaan. 

Lähinnä just mietin, että onko mitään hyötyä, jos ilmoittautuisin työnhakijaksi sinne jo nyt? Vai sahaanko vain omaan nilkkaan sillä? 

Vierailija
5/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huomenna viimeinen työpäivä tässä firmassa ja en ilmoita joutilaisuudestani millekään viranomaiselle koska haluan olla rauhassa, levähtelen toukokuuhun asti jolloin alkaa toinen työ. Tämän väliajan elelen normaalisti omilla rahoillani.

Vierailija
6/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa muuten ihan hullua, että tällaista joutuu edes miettimään! Eikö TE-keskuksen pitäisi olla apua antava, työnhakijaa tukeva paikka, mutta nykymenolla se on vaan pelottava kyttääjä, jota kaikki haluavat karttaa...

Mitä apua TE-keskuksesta voi olla minulle tai kenellekään? (muuta kuin se, että antavat lausunnon, jonka ansiosta saan rahaa) Onko TE-keskuksen tehtävä edes auttaa ketään?

Vierailija
7/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut minkäänlaista kyykyttämistä. Virkailija soittanut n.3 viikon välein. Kysyy miten menee jne. Kerron hänelle mitä töitä olen hakenut ja mitä olen suunnitellut hakevani. Hän ei ikinä kysy näitä vaan olen itse kertonut. Puhelu kestää 5-10 minuuttia. Kerran olen itse laittanut hänelle soittopyynnön kun tarvitsin lisätietoa eräästä koulutuksesta.

Hän on 3 kuukauden aikana lähettänyt n.5 työtarjousta jotka eivät ole velvoittavia mutta työkkärille pitää antaa vastaus olenko näitä paikkoja hakenut. Ei ole pakko siis hakea mutta työkkärille on annettava vastaus miten olen toiminut.

Nämä työtarjoukset ovat ihan turhia koska ne ovat oman alan työpaikkoja ja ne löytyvät työmarkkinatorilta avoimista paikoista jotka selaan joka päivä, useammankin kerran. Eli olen kyllä tietoinen aina näistä paikoista. En ymmärrä tuota tarjousten lähettelyä, ainakaan omassa tilanteessa. Ehkä virkailijoiden on pakko niitä lähetellä. Enemmän hyötyisin jos oma virkailija osaisi vinkata mistä kannattaisi kysyä, tietäisi niitä ns.hiljaisia työpaikkoja.

Olen nyt ollut 3kk työttömänä ja olen käsittänyt että seuraavaksi tarjoukset voivat olla mitä töitä vaan ja pakko kai hakea. Ei tämäkään itselleni ongelma ole koska olen jo nyt hakenut kaikenlaisia töitä. Joillekin siitä työkkäristä voi olla apua ja toisia on hyvä hieman "potkiakin" hakemaan töitä mutta itselle heidän palvelut ihan turhia.

Vierailija
8/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saitko työn päätyttyä yli puolen vuoden palkkaa vastaavan erorahan? Muista kuuden kuukauden sääntö.

Työnantaja voi eräissä tilanteissa maksaa työntekijälle työsuhteen päättymisen yhteydessä muutakin kuin lakiin perustuvia korvauksia, yleisimmin puhutaan erorahasta. Eroraha tavanomaisesti lykkää ansiopäivärahaoikeuden alkua niin monen kuukauden ajalta, kuin eroraha on maksettu. Esimerkiksi kuuden kuukauden erorahan saaneella ansiopäivärahaoikeus alkaa yleensä kuuden kuukauden päästä työn päätyttyä. Etuuden menetys voi syntyä silloin, jos laitat työnhaun voimaan TE-toimistossa ensimmäisen kerran vasta yli puolen vuoden jälkeen työn päätyttyä, eikä sinulla ole tänä aikana ollut muuta toimintaa, kuten työtä tai opiskelua. Näissä tilanteissa aiemmin ansaitsemasi ansiopäivärahaoikeus on menetetty ja sinun tulee kerryttää kuuden kuukauden työssäoloedellytys uudelleen saadaksesi ansiosidonnaista päivärahaa.

Vierailija
9/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa muuten ihan hullua, että tällaista joutuu edes miettimään! Eikö TE-keskuksen pitäisi olla apua antava, työnhakijaa tukeva paikka, mutta nykymenolla se on vaan pelottava kyttääjä, jota kaikki haluavat karttaa...

Mitä apua TE-keskuksesta voi olla minulle tai kenellekään? (muuta kuin se, että antavat lausunnon, jonka ansiosta saan rahaa) Onko TE-keskuksen tehtävä edes auttaa ketään?

Miten apua voisi olla, kun TE-keskukset lakkautettiin jo 2009. Ne eivät ole saaneet rahoitusta yli 10 vuoteen!

Vierailija
10/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Saitko työn päätyttyä yli puolen vuoden palkkaa vastaavan erorahan? Muista kuuden kuukauden sääntö.

Työnantaja voi eräissä tilanteissa maksaa työntekijälle työsuhteen päättymisen yhteydessä muutakin kuin lakiin perustuvia korvauksia, yleisimmin puhutaan erorahasta. Eroraha tavanomaisesti lykkää ansiopäivärahaoikeuden alkua niin monen kuukauden ajalta, kuin eroraha on maksettu. Esimerkiksi kuuden kuukauden erorahan saaneella ansiopäivärahaoikeus alkaa yleensä kuuden kuukauden päästä työn päätyttyä. Etuuden menetys voi syntyä silloin, jos laitat työnhaun voimaan TE-toimistossa ensimmäisen kerran vasta yli puolen vuoden jälkeen työn päätyttyä, eikä sinulla ole tänä aikana ollut muuta toimintaa, kuten työtä tai opiskelua. Näissä tilanteissa aiemmin ansaitsemasi ansiopäivärahaoikeus on menetetty ja sinun tulee kerryttää kuuden kuukauden työssäoloedellytys uudelleen saadaksesi ansiosidonnaista päivärahaa.

Tämä tulee monelle yllätyksenä. Ensin halutaan rauhassa lomailla 6 kk ja kun ilmoittaudutaan asiakkaaksi, ei olekaan työssäoloehtoa täytettynä.

Vierailija
11/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, sulle lätkäistään se neljän työpaikan hakuvelvollisuus per kk.

Ei siellä varmaan juuri mitään muuta tapahdu.

Vierailija
12/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsit nyt vaan itse ahkerasti sitä uutta duunia, jottet noitten rahavirtojen umpeuduttuakaan joudu työkkärin asiakkaaksi.

Vierailija
13/13 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietoinen 6 kk määräajasta eikä se ehdi täyttyä kesään mennessä. 

Sille joka kuittaili, että ei TE-keskuksia enää ole: no minkä ikinä niminen se lafka nykyään onkaan, joka työkkärinäkin tunnetaan? En usko, että se on millään tavalla relevanttia tämän kysymyksen kannalta.

Mutta vaikutelma on nyt se, että ainakaan mitään hyötyä ei ilmoittautumisesta ole, päinvastoin enemmänkin voi aiheuttaa turhaa vaivaa, joten odotan sen kanssa kesään ja jatkan nyt työnhakua järkevien kanavien kautta.

-Ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme