Miksi ihmeessä lapsettomat viettävät joulua?
Mietin vaan, kun eikö joulu ole nimenomaan lasten juhla, miksi lapsettomat hössöttävät siitä? Jos halutaan juhlia perhejuhlia, niin miksi ei sitten hankita sitä perhettä, vaan hehkutetaan kun ollaan niin vapaaehtoisesti lapsettomia.
Kommentit (64)
Olen perheetön vanhapiika, joka ei ole kelvannut kenellekään, mutta en minä kuoki kenenkään juhlassa. En myöskään poimi rusinoita kenenkään pullasta. Tänä jouluna myös eno on yksin, sillä naisystävä on sairas. Me kaksi yksinäistä paistelemme yhdessä kinkun ja keittelemme potut ja kuumentelemme laatikot. Eiköhän siitä jonkinlainen joulu synny kaikesta huolimatta. Minä olen viettänyt jo kymmenkunta joulua yksin enkä ymmärrä, miksi en saisi viettää joulua vain siksi, ettei minulla ole perhettä. Aina joku on perheensä viimeinen, minä olen lapsuudenperheeni viimeinen, muita käyn tervehtimässä kynttilöin hautuumaalla.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton kuokkii lapsiperheiden kanssa joulujuhlassa. Poimii rusinat pullasta: menee valmiisiin pöytiin ja ihastelee penskojen lahjojenavaamisesta sen muutaman päivän tai pari tuntia. Taantuu itse lapseksi. No, kuluuhan se aikuisuus noinkin....
Ai, kiva kuulla. Mitenkäs, kun tämä lapseton pari emännöi ja isännöi koko sukua isossa talossaan, hankkii lahjat seitsemälle kummilapselle (ja heidän sisaruksilleen nähtyään menneinä vuosina muutaman pettyneen ilmeen), lähettää ainakin 50 joulukorttia ja kuluttaa jouluun satoja ja taas satoja euroja?
Vastineeksi lapsiperheisiin kannetuista lahjasäkeistä saa hyvässä lykyssä kynttilän tai suklaata. Tai ei mitään. Kas kun lapsiperheissä on niin rankkaa, ettei voi olettaa, että energiaa riittäisi aikuisille. "Ostetaan lahjat vain lapsille" tarkoittaa muuten, että meillä on aina velvollisuus antaa, muttei koskaan oikeutta saada.
Jotenkin nolottaa ne ihmiset, joiden pieni elämä pyörii sen oman perheen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan olen kyllä samaa mieltä. Jotenkin tosi väkinäiseltä näyttää aina velojen joulupuuhat. Ihan kuin siinä käsiteltäisiin jotakin kipeää asiaa... Hmmm?
Mitkä "velojen joulupuuhat"? Ihan samalla lailla vietetään kuin muitakin lomapäiviä meillä ainakin. Ei olla kiinnostuneita jouluruoista esimerkiksi, eikä harrasteta pakkokyläilyjä, joulu ei ole siis muuta kuin pari vapaapäivää. Jotkut muut taas saattaa olla jouluhulluja muuten vaan, tykkäävät "joulun tunnelmasta", mitä se sitten onkaan, tykkäävät antaa ja saada lahjoja, oli lapsia tai ei. Enemmän säälittää ne joiden on pakko värkätä joulu ja pakkokyläillä vain siksi että on mennyt tekaisemaan lapsen tai useampia.
Mitäs ap. nyt oikein höpisee itsekseen ? Eikö perheettömät ihmiset ja lapsettomat parit muka saisi juhlia vuoden suurinta juhlaa oleenkaan ?! Eikö edes sitä heille suotaisi kun sekin olisi jo muka varattu vain lapsiperheille ? Eikö kristittyjen sanoman mukaan Jeesus syntynytkin kaikille ? Toisaalta ekö täällä ennen kristinuskoakin kaikki pohjolassa juhlineet tätä vuoden taitetta edeltävää aikaa kun kevään valo alkaa olla taas syntymässä ja kevättä kohti kääntyy vuodenkierto. No niin tai näin,kumman tahansa vaihtoehdon näistä voivat valita tasa-arvoisesti ja -puolisesti kaikki. Eikä teidän onnellisten perheellisten tarvitsisi muutenkaan vaivata sitä onnellista päätänne liikaa meidän sinkkujen, tai lapsettomien parien elämisen ja pärjäämisemme turhalla ajattelulla. Hyvää joulua vain teillekin,emmeköhän me suurimmaksi osaksi pärjäile tässä.