Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lesbouden salaaminen työpaikalla

Vierailija
22.12.2015 |

Olen nuori nainen (alle 27v) ja seurustellut useita vuosia toisen naisen kanssa. Olen ulkonäöltäni todella naisellinen eikä olemuksessani tai ulkonäössäni ole mitään mikä viittaisi lesbouteen. Olen töissä naisvaltaisella alalla jossa kahvitauolla monet (eivät kaikki) puhuvat miehistään, perheistään yms. Minua on alkanut ahdistamaan tilanne, en haluaisi valehdella ja puhua "kaverista" jo olemme olleet yhdessä matkalla tms. En myöskään haluaisi tulla kaapista ulos, koska se tuntuu liian isolta jutulta enkä halua että minusta aletaan puhua. Työyhteisössä on myös muutamia naisia jotka ovat jo kohta eläkeikää lähestyviä ja juoruilevat muiden asioista. Vapaa-ajallani olen täysin kaapista ulkona ja minulla on myös hetero ystäviä . Olen miettinyt tämän takia jopa etätyön aloittamista ja ainakin alan vaihtamista (alan vaihtoon on kyllä muitakin syitä.) On tosi helppoa sanoa että kerro vaan rohkeasti, älä välitä muista mutta ei se todellisuudessa mene näin, jollei satu olemaan viihde tai humanistisella alalla jossa ollaan ehkä hieman avarakatseisempia. Olisi myös paljon helpompaa jos ulkonäköni antaisi viitteitä että voisin olla naisiin päin, mutta näytän aivan heterolta..

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et puhu "kumppanista"? 

Vierailija
2/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ahdistava työyhteisö tuommoinen jossa täytyy yleensä henk.koht asioista puhua. Itse olen onneksi miesvaltaisella alalla, eikä meillä puhuta töissä kuin työasioista . Ei kellään ole toisistaan tietoa esim. onko perhettä, onko homo, lesbo tai hetero, mikä on kenenkin poliittinen kanta tms. Ja hyvä niin. Itse en ikinä kertoisi mitään henkilökohtaisista asioistani töissä. Ei vaan kuulu niille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua kertoa, niin mielestäni sinulla on yksi vaihtoehto - valehtelu. Ja siitä kaksi vaihtoehtoa, eli valehtelet että menet miehesi kanssa matkalle, tai valehtelet että olet sinkku. Toki voit vaan aina kierrellä ja kaarrella ja jättää puhumatta asioista, mutta työpaikalla usein tulee kerrottua jotain omasta elämästä, niin näkisin että on helpompaa jos kerrot ne asiat joko sinkkunäkökulmasta, tai avomies / poikaystävänäkökulmasta.

Silti pakko todeta että onpa todella surullista että joku kokee vielä vuonna 2015 ettei voi olla oma itsensä. Itse näin 39-vuotiaana IT-alan työntekijänä en voisi kuvitellakaan että joku täällä meillä joutuisi peittelemään seksuaalista suuntautumistaan, eikä tämä ole mikään humanistiala. Sen toki ymmärrän että jotkut ihmiset ovat hyvin yksityisiä eivätkä asiasta kerro, mutta tällöin en myöskään usko että heitä vaivaisi se kertomatta jättäminen, ovat vaan muutenkin sellaisia jotka eivät juurikaan juttele mistään.

Vierailija
4/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jokaisen oma asia, mitä yksityiselämästään kertoo työpaikalla. Ei sukupuolisesta suuntautumisesta kannata tehdä numeroa, ei heterotkaan sitä tee. Miksi yleensäkin nimität "tyttöystävääsi"? Puoliso? Kumppani? Keksi joku sukupuolineutraalitermi. Tai ainahan voit puhua "ystävästä". Turhaa ujostelet.

Vierailija
5/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt otat niskasta kiinni, ei kaikille tarvi kuuluttaa lesboutta mutta voisit sentään puhua kumppanista, puolisosta tai vastaavasta jos et halua sukupuolta paljastaa. Minusta useamman vuoden seurustelun jälkeen on todella epäkunnioittavaa kutsua toista vaan kaveriksi muille

Vierailija
6/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua kertoa, niin mielestäni sinulla on yksi vaihtoehto - valehtelu. Ja siitä kaksi vaihtoehtoa, eli valehtelet että menet miehesi kanssa matkalle, tai valehtelet että olet sinkku. Toki voit vaan aina kierrellä ja kaarrella ja jättää puhumatta asioista, mutta työpaikalla usein tulee kerrottua jotain omasta elämästä, niin näkisin että on helpompaa jos kerrot ne asiat joko sinkkunäkökulmasta, tai avomies / poikaystävänäkökulmasta.

Silti pakko todeta että onpa todella surullista että joku kokee vielä vuonna 2015 ettei voi olla oma itsensä. Itse näin 39-vuotiaana IT-alan työntekijänä en voisi kuvitellakaan että joku täällä meillä joutuisi peittelemään seksuaalista suuntautumistaan, eikä tämä ole mikään humanistiala. Sen toki ymmärrän että jotkut ihmiset ovat hyvin yksityisiä eivätkä asiasta kerro, mutta tällöin en myöskään usko että heitä vaivaisi se kertomatta jättäminen, ovat vaan muutenkin sellaisia jotka eivät juurikaan juttele mistään.

Tuolle linajalle en ikinä lähtisi että valehtelen tyttöystäväni mieheksi. Olen vain jättänyt parisuhdepuheet sikseen ja puhunut ystävästä tai kaverista jos olemme olleet yhdessä matkalla. Kyse on terveydenhuoltoalasta. Monilla on se peruskaava: mies, lapsi(a), oma asunto yms. Ja suurin osa työntekijöistä on tosiaan paljon vanhempia kuin minä. Surullista että vielä vuonna 2015 saa tunteta olonsa ulkopuoliseksi tämän takia. Ap

Vierailija
7/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt leidit mutta "kumppani" tulkitaan kyllä minun kokemukseni mukaan nimenomaan omaa sukuopuolta olevaksi. Meillä mies käytti minusta termiä kumppani kun emme vielä asuneet yhdessä ja olimme iässä jossa tyttöystävä tuntui liian nuorelta mutta naisystävä liian vanhalta. 

Lopputulos? Koko työpaikka luuli miestä homoksi. Kun tulin avecina firman pikkujouluihin, minun oletettiin olevan joku hänen fag hag-kaverinsa.

Vierailija
8/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.lle.

Suurin osa pareista on kuitenkin heteroita, ja homosuhteet ovat aina heteroille jotenkin sen heteroille todellisen asian eli miehen ja naisen yhteyden ulkopuolella. Surullista tai ei, se tulee olemaan aina niin, että samalla aaltopituudella ei olla.

Heteroille iloa ja mielenkiintoa tuottaa nimenomaan erilaisuus kahden eri sukupuolen välillä, ja asioiden jakaminen muiden samassa tilanteessa olevien kanssa (eli naisten on mukava puhua keskenään miehistä), ja siihen ei mikään nais-naiskommentointi luo mitään yhteistä tasoa.

Vierailija
9/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan miksi salailet asiaa. Olen myös naisvaltaisilla alalla (sairaanhoitaja teholla) ja meillä on monta lesboa ja pari homoa osastollamme töissä. Kukaan ei ihmettele asiaa nykymaailmassa,ei edes vanhemmat kollegat. Reippaasti vaan ulos kaapista, ketään ei edes kiinnosta. Ja jos kiinnostaa, se kestää sen yhden päivän.

Vierailija
10/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt otat niskasta kiinni, ei kaikille tarvi kuuluttaa lesboutta mutta voisit sentään puhua kumppanista, puolisosta tai vastaavasta jos et halua sukupuolta paljastaa. Minusta useamman vuoden seurustelun jälkeen on todella epäkunnioittavaa kutsua toista vaan kaveriksi muille

Sinä taas voisit vähän miettiä ennen kuin alat aukomaan päätäsi. Puhutko ensinnäkin "heterouden kuuluttamisesta kaikille" kun joku tuo esille olevansa kiinnostunut vastakkaisesta sukupuolesta?

Ja seuraavaksi, on ihan naurettavaa alkaa jeesustella siitä miten epäkunnioittavaa on puhua tyttöystävästä kaverina, kun ilmeisesti ei ymmärrä että seurauksena voi olla työpaikkakiusaamista, uran katkeamista ja tietyissä tilanteissa ihan väkivallan uhka (ei tosin toivottavasti työpaikalla). 

Jos puhuu jatkuvasti puolisosta ja välttelee nimeä, niin se herättää epäilyksiä. Se voi myös herättää ihan taka-ajatuksettomia kysymyksiä, kuten "missä sun mies työskentelee/ mikä sun miehen nimi on" joihin voi olla aika kurja vastailla ja yrittää väistellä. Kun puhuu kaverista, näitä kysymyksiä ei synny.

Vierailija
11/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hetero mutta harvoin puhun poikaystäväsätäni töissä. Yleensä sanon "me olimme eilen" tms. Kukaan ei ole vielä kysynyt kuka tuo toinen osa "meistä" on

Vierailija
12/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt leidit mutta "kumppani" tulkitaan kyllä minun kokemukseni mukaan nimenomaan omaa sukuopuolta olevaksi. Meillä mies käytti minusta termiä kumppani kun emme vielä asuneet yhdessä ja olimme iässä jossa tyttöystävä tuntui liian nuorelta mutta naisystävä liian vanhalta. 

Lopputulos? Koko työpaikka luuli miestä homoksi. Kun tulin avecina firman pikkujouluihin, minun oletettiin olevan joku hänen fag hag-kaverinsa.

Hah :'D

Vierailija
13/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta helpointa inhottavassa ilmapiirissä olisi vain esittää olevansa sinkku. Työminä ja oikeaminä erillään. Eikä tarvitsisi huolehtia valehtelusta, voisi sanoa käyneensä matkoilla kavereiden kanssa tai mistä muusta nyt haluaa mainita.

Vierailija
14/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yksi lesbo työkaveri ja kesti aika kauan ennen kuin asia selvisi minulle. Hän puhui aina "siipasta" tai tyyliin "kotona puhuttiin että mentäiskö kesällä paikkaan x". Jotenkin sitä oletti, että tuo siippa on mies. Ei hän mielestäni asiaa erityisesti peitellytkään, ei ehkä vain korjannut jos joku käsitti väärin. En tiedä mitä vanhemmat kollegat ajattelivat, mutta nuoremmat ainakaan eivät mitään erityistä. 

Vierailija
15/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti teet asiasta itse isomman kuin se lopulta työyhteisön silmissä olisi. Terveydenhuollossa mikään inhimillinen ei ole vierasta. Homoseksuaalisuus vain ei ole big deal, kuten luulet.

Vierailija
16/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksitteko?

Vierailija
17/20 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli yksi lesbo työkaveri ja kesti aika kauan ennen kuin asia selvisi minulle. Hän puhui aina "siipasta" tai tyyliin "kotona puhuttiin että mentäiskö kesällä paikkaan x". Jotenkin sitä oletti, että tuo siippa on mies. Ei hän mielestäni asiaa erityisesti peitellytkään, ei ehkä vain korjannut jos joku käsitti väärin. En tiedä mitä vanhemmat kollegat ajattelivat, mutta nuoremmat ainakaan eivät mitään erityistä. 

Tiedän erään, joka käytti juurikin sanaa siippa, ettei lesbous paljastuisi. Oli ihan raivona siitä että heterot on avoimesti hetskuja, ja hän itse ei "saa" olla mitä on. Toivottavasti poistui kaapista eikä raivoa enää.

Vierailija
18/20 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.lle.

Suurin osa pareista on kuitenkin heteroita, ja homosuhteet ovat aina heteroille jotenkin sen heteroille todellisen asian eli miehen ja naisen yhteyden ulkopuolella. Surullista tai ei, se tulee olemaan aina niin, että samalla aaltopituudella ei olla.

Heteroille iloa ja mielenkiintoa tuottaa nimenomaan erilaisuus kahden eri sukupuolen välillä, ja asioiden jakaminen muiden samassa tilanteessa olevien kanssa (eli naisten on mukava puhua keskenään miehistä), ja siihen ei mikään nais-naiskommentointi luo mitään yhteistä tasoa.

Juuri näin! Hetero- ja homosuhteet eivät koskaan tule olemaan kaikilla tavoilla tasa-arvoisia keskenään.

Vierailija
19/20 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan tuomitse enää nykyaikana? Rohkeesti vaan ulos, siihen sulla on oikeus.

Vierailija
20/20 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen tulee tiettyyn ikään ja on naimaton ihmiset olettaa että kuuluu seksuualivähemmistöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi