Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin äiti oli paljastanut 5- vuotiaallemme ettei hammaskeijua ole, itse uskovainen

Vierailija
20.12.2015 |

Mitähän hän tykkäisi jos paljastaisin heidän saman ikäiselleen, ettei jumalaa ole? Juttelimme tuossa postilaatikoilla ja hän myönsi asian kun varmistin ettei lapsi puhu omiaan. Hänestä ei kuulemma ole sopivaa keksiä satuolentoja. Poika on nyt pettynyt mutta sanoin että saa siitä huolimatta palkinnon kun hammas lähtee.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annapa mennä. Kuulostaa ihan hyvältä idealta, saisivat lapset vähän kokemusta todellisuuteen.

Vierailija
2/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää, mutta kuuluu elämään rasittavat naapurit. Minä en pärjäisi ihmisten kanssa, jos en koittaisi suhtautua asioihin huumorilla. Onhan tuollainen ihminen vähän huvittavakin vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lapselle tarvitse valehdella, vaikka äippänsä valehteleekin? Kyllä säkin voit omat näkemyksesi heidän muksulleen ihan vapaasti kertoa, jos tulee sellainen hetki.

Vierailija
4/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaat hammaskeijua Jumalaan?

Vierailija
5/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko naurettavaa tosiaan. Hammaskeijusta on kuitenkin monesti siihen uskovilla todisteita, vaikka ne ovatkin tekaistuja.

Vierailija
6/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään näe mitään syytä vieraille lapsille esittää jotain joulupukki-, pääsiäispupu- tai hammaskeijusatua. Kyllä minäkin kerron ihan suoraan ettei noita ole ja että ne ovat vain sellaista satua mitä aikuiset kertovat lapsille. Sinä voit kertoa noita satuja lapsillesi, jos haluat, mutta et voi vaatia muita osallistumaan niihin.

Vierailija
7/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä todellinen se hammaskeijukin on

Vierailija
8/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas ämmä tuollainen...

Vierailija
9/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään näe mitään syytä vieraille lapsille esittää jotain joulupukki-, pääsiäispupu- tai hammaskeijusatua. Kyllä minäkin kerron ihan suoraan ettei noita ole ja että ne ovat vain sellaista satua mitä aikuiset kertovat lapsille. Sinä voit kertoa noita satuja lapsillesi, jos haluat, mutta et voi vaatia muita osallistumaan niihin.

Minkä takia sun pitää edes puhua vieraalle lapselle? Ei sun tarvi osallistua keskusteluun, et puhu mitään niin et pilaa mitään!

Vierailija
10/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitä "koko kylä kasvattaa"-mentaliteettia.

Vierailija
11/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet sitä mieltä, että jumalaa ei ole, niin kerro se naapurin lapselle.

Vierailija
12/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sun pitää edes puhua vieraalle lapselle? Ei sun tarvi osallistua keskusteluun, et puhu mitään niin et pilaa mitään!

Voi sinua hupsua. Kuvitteletko ihan tosissasi, että kukaan muu ei koskaan missään puhu sinun lapsellesi, kuin lapsen oma perhe? Missä lapset sillä tavalla kasvavat? Sitä paitsi, ethän sinä edes tiedä vaikka olisin lapsellesi tuttu. Siinä menee sinulta sekin kitinä, että puhuisin vieraalle lapselle. 

Sinä voin satuilla lapsillesi ihan mitä haluat, ei sitä laki estä. Mutta ei mikään laki myöskään vaadi minua osallistumaan sinun satuihinsi.

Vierailija
13/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan kristittynä, etten kyllä mene kenenkään toisen lapsia ojentamaan, tai kertomaan omaa mielipidettäni, enkä ymmärrä miksi naapurisi on katsonut asiakseen näin toimia.

Mitä tulee siihen, kerrotko sinä hänen lapselleen Jumalasta, niin tee ihmeessä niin. Kuvitteletko todella, että kaikki kristityt jollain tapaa kasvattavat lapsensa kuplassa? Meillä lapset ovat aina tienneet, että kaikki eivät usko. Olemme ihan ITSE lapselle aina näin sanoneet. Minä olen ateistiperheestä (ja ystäväpiiristä) lähtöisin ja silti olen uskonut Jumalaan niin kauan kuin jaksan muistaa. Kyllä todellinen usko sydämessä kestää sen, ettei muita ympärillä ole, jotka uskovat. Se tunne on niin voimakas, syvä rauha.

Syvää uskoani ei ole myöskään vähentänyt se, että rakastan fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa. Päin vastoin.

Vierailija
14/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos olet sitä mieltä, että jumalaa ei ole, niin kerro se naapurin lapselle.

Ihailtavan kypsää. Kannattaa kostaa kaikki naapuririidat 5-vuotiaille.

Vierailija
15/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annapa mennä. Kuulostaa ihan hyvältä idealta, saisivat lapset vähän kokemusta todellisuuteen.

Tai sitten voi oman katkeran elämänasenteen sijaan opastaa omia lapsia kunnioittamaan toisten näkemyksiä. Asioista ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta toisten vakaumusta ja elämäntapaa ei tarvitse pilkata, oli sitten kyse kristinuskosta tai polyamoriasta.

Vierailija
16/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna sanoisin naapurillesi, että voisi pyytää äitiään olemaan puuttumatta meidän perheemme asioihin.

Vierailija
17/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua hupsua. Kuvitteletko ihan tosissasi, että kukaan muu ei koskaan missään puhu sinun lapsellesi, kuin lapsen oma perhe? Missä lapset sillä tavalla kasvavat? Sitä paitsi, ethän sinä edes tiedä vaikka olisin lapsellesi tuttu. Siinä menee sinulta sekin kitinä, että puhuisin vieraalle lapselle. 

Sinä voin satuilla lapsillesi ihan mitä haluat, ei sitä laki estä. Mutta ei mikään laki myöskään vaadi minua osallistumaan sinun satuihinsi.

No en todellakaan kuvittele, sanoinko niin? Itsehän puhuit vieraista lapsista ja siitä ettet esitä heille mitään satua, siksi kysyin miksi sun pitää vieraille lapsille edes puhua?! Tietysti jos olet tuttu, voit silti olla puuttumatta keskusteluun ja olemalla vaikka ihan hiljaa, ei ole sinun tehtäväsi kertoa minun lapselle ettei joulupukkia ole!

Vierailija
18/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan kuvittele, sanoinko niin? Itsehän puhuit vieraista lapsista ja siitä ettet esitä heille mitään satua, siksi kysyin miksi sun pitää vieraille lapsille edes puhua?! Tietysti jos olet tuttu, voit silti olla puuttumatta keskusteluun ja olemalla vaikka ihan hiljaa, ei ole sinun tehtäväsi kertoa minun lapselle ettei joulupukkia ole!

Ei ole myöskään minun tehtäväni osallistua sinun satuusi tai valehdella lapsellesi. Olin sitten tuttu tai vieras.

Kuten sanoin, leiki vaan joulupukkileikkiä lapsesi kanssa, mutta älä edellytä että kukaan muu siihen mielikuvitusleikkiin osallistuu. En minä mitään muitakaan mielikuvitushahmoja rupea todentamaan. Turha esim. odottaa, että vahvistaisin että Muumilaakso on oikeasti olemassa tai että Peppi Pitkätossu oli todellinen henkilö.

Ei ole minun tehtäväni pitää yllä lapsesi mielikuvitusmaailmaa. Tyydy siihen. En ole koskaan omillekaan lapsilleni valehdellut, että Joulupukkia on olemassa, miksi tekisin niin sinunkaan lapsesi kanssa?

Vierailija
19/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus elää lapsen maailmassa. Aikuisten elämänkatsomukset ja vakaumukset liittyvät aikuisten maailmaan samoin kun politiikka ym. Niitä ei aleta lapsille tuputtamaan.

Vierailija
20/48 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on oikeus elää lapsen maailmassa. Aikuisten elämänkatsomukset ja vakaumukset liittyvät aikuisten maailmaan samoin kun politiikka ym. Niitä ei aleta lapsille tuputtamaan.

Minun lapseni elää lapsen maailmassa (missä muualla hän eläisi?). Hänelle ei kuitenkaan ole koskaan valehdeltu, että Joulupukki, Hammaskeiju tai Pääsiäispupu olevat olemassa. Hänen lapsen maailmaansa ne eivät kuulu. Olen aina selittänyt hänelle, että se on sellainen satu jota jotkut aikuiset leikkivät lasten kanssa joulun aikaan tms. 

Jotkut aikuiset kylläkin yrittävät tuputtaa niitä hänen maailmaansa ja lepertelevät kaikenlaista onko Pukki tuonut kivoja lahjoja. Lapseni pitää niitä aikuisia jotenkin vähän tyhminä. 

Sinun kannattaa vaan hyväksyä se, että lastenkin maailmat ovat keskenään erilaisia. Minä en rupea minkään lapsen kanssa leikkimään Joulupukki-satua, kun en sitä omanikaan kanssa ole leikkinyt. Miltä sekin näyttäisi, jos rupeaisin lapseni läsnäollessa selittämään jollekin ulkopuoliselle lapselle että Joulupukki on olemassa? Hullulta hänestä varmaankin.

Kukin voi ihan vapaasti leikkiä Joulupukki-satua lapsensa kanssa, jos niin haluaa. Kukaan ei kuitenkaan voi velvoittaa ketään muuta leikkimään sitä leikkiä. Sen nyt pitäisi olla jokaiselle ilmiselvää.