Graavikalat, ostatteko ne joulupöytään kalatiskiltä vai valmiissa pakkauksissa vai mistä?
Olen vainoharhainen lihatuotteiden tuoreuden suhteen, ja kala. Miten voi olla varma, että ostamansa graavikala on tarpeeksi tuoretta ja syötäväksi kelpaavaa esim silloin aattona ja seur pvänä? ei meidän jääkaappi ainakaan ole tarpeeksi kylmä kys tuotteille, saisi olla max +2 asteinen...
Kommentit (21)
Meillä on kalaa luultavasti vain jos löydän tuoreen kokonaisen lohen ja edullisesti. Muutoin saa jäädä sitten pois.
Käyn ostamassa torilta kalat ja graavaan itse.
Valmiita pakkauksia. Haistelen ja maistelen ennen kuin ahmin.
Viimevuonna hain 23 päivä siian ongella. Jos haen kalatiskiltä kysyn koska on kalastettu/pyydetty, kalan pitää olla edellisen päivän kalaa. Minusta on vain noin 3-4 päivää aikaa syödä graavikala siihen tulee sellainen kelmeys makuun muuten(muista kylmäsäilytys, ota osa kerrallaan lautaselle mieluummin ). Eli jos ostat 23 päivä 22 päivä kalastettua kalaa ja graavaat sen niin voit syödä siitä viimeistään tapanina loput. Tapanina voisit myös käydä uudestaan kalassa.... Kalan tuoreuden tuntee myös lihan pehmeydestä, jos lihaan jää syvät sormenjäljet kun käsittelet kalaa(ostan kokonaisen) eivätkä kuopat tahdo nousta itsestään vaan lihas on jo väsähtänyt on kala vanhaa. Ostan niin harvoin kalaa mutta luotan kyllä kauppiaisiin, jos ostan graavattavaa. Kannattaa mainita että aikoo graavata kalan että syö sen aatosta tapaniin välisenä aikana.
Yleensä kauppiaat ovat varautuneet tähän ja minullakin on matoja jääkaapissa.
Ne madot säilyvät siellä jääkaapissa paremmin ja ovat pelkän oluen seurassa, ovat ns olut kaapissa noin 10 celsiuksessa.
Ostan mieluummin valmispakkauksen kuin tiskiltä. Pakkauksissa on pvämäärät. Tiskiltä ostettu kalavalmiste alkoi dunkata miltei heti.
Ostan kalakauppiaalta valmiina päivää ennen aattoa.
No Tuomaan kalasta tietenkin. Tuomas tai joku "pojista" graavaa aatonaattona kaksi siikafilettä ja palan merilohta. Ihan paras kalapaikka.
Kalavalmiste? Pakkauksen tiedät avatessasi että sekunnin murto-osassa että se on pilalla jos on. Luulen että jäisi laittamatta sen jälkeen kalaruuat kokonaan. Sen verran järkyttävä haju pilaantuneesta kalapaketista tulee.
Osta kalaa älä kalavalmisteita mieluummin kokonainen ja tuore joka on kalastettu aikaisintaan edellisenä päivänä muuten ei ole järkeä graavailla. Sellainen kauppa jossa on kalatiski varmistaa että voit kysyä pyyntiajat. Mietin tässä että viimeksi kun ostin simpukoita niin niissäkin oli pyyntiaika merkittynä. Espanjassa eräänä jouluna oli paikallinen kalatiski ja siellä oli kaikkien kalojen kohdalla pyynti päivä merkattuna. Kävin kalatiskillä päivittäin joten huomasin että eivät huijanneet päivämäärissä sielläkään. Felix navidadia sai kyllä aattona kuulla kalatiskiltä kun olin heti vakkari asiakas. Ihana grillata kalaa ulkona jouluna plus 20 asteen lämmöissä
Kylmäkalleja vaikka pussiin ja jääkaapin pohjalle....siihen päälle graavikala ja lisää kylmäkalleja päälle niin johan pysyttelee alle kahdessa asteessa.
Ostan kokonaisen kalan ja graavaan puolikkaan ja savustan puolikkaan.
Graavaan kalan tänään ja sunnuntaina otan suolat pois ja laitan pakkaseen. Toinen puolikas meni pakkaseen tänään ja sen savustan keskiviikkona. Graavatun kalan otan pakkasesta vasta ennen tarjoulua, pakastetusta saa paremmat ja ohuemmat viipaleet.
Kuulostaa siis siltä, että graavikalat ainakin jäävät pois menuustamme, harmi:( en nimittäin itse ala graavaamaan kalojani, muutenkin riittää tekemistä ja olen täydet päivät töissäkin vielä 21-23.12.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siis siltä, että graavikalat ainakin jäävät pois menuustamme, harmi:( en nimittäin itse ala graavaamaan kalojani, muutenkin riittää tekemistä ja olen täydet päivät töissäkin vielä 21-23.12.
ap
Kirjolohifileen graavaaminen on kyllä mahdollisimman yksinkertainen ja nopea juttu. Karkeaa suolaa (hiukan sokeria), tilliä ja kala tiukkaan pakettiin. Hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
ap
.
Käy huomenna torilla ja pyydä kalakauppiasta graavaamaan sinulle siika- tai lohifileen. Annan graavautua sunnuntaiaamuun ja panet sen sitten pakasteeseen ja otat esiin aattoaamuna.
Itse ostan myös Lidlin valmiiksi graavattua ja siivutettua lohta ja siikaa. Kun katsoo päiväyksen reilusti eteenpäin, niin taatusti on hyvää, jos ei aukaise pakkausta ennen käyttöä.
Voi myös tehdä niin, että suolaa (ja maustaa) kalafileet ja laittaa ne sitten pakkaseen. Sulatus mahdollisimman hitaasti, niin graavaantuminen tapahtuu kalan sulaessa.
Mutta älä ap ole hysteerinen. Ja voit myös tsekata ulkolämpötilan, josko kala säilyisi siellä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Graavin teko ei kauaa kestä. Suolaa ja mausteet pintaan, kala muovipussiin ja paino päälle, jääkaappiin. Käännä seuraavana päivänä. Laita pakastimeen. Käyttöpäivänä sulata sen verran, että saat leikattua ohuita siivuja. Siinäpä graavia. Jos itse fileeraat, aikaa kuluu 10 min enemmän.
Tämä olisi kolmas kerta, kun ostamme joulun laatikkoruuat ja graavilohen työpaikan ruokalasta(antell). Graavaus tehdään 23.päivä ja valmiiksi viipaloituna.
Laatikkoruuat ovat ihan kohtuuhintaisia mutta graavilohen hinta taisi olla about 40e/kg ja vähimmäisosto on puolikas kalaa.
Graavaan itse pari päivää ennen aattoa.