Työttömien naurettavimmat selitykset, miksi lapsi tarvii kokopäivähoitoa, kerätään listaa :)
1. tarvii käydä lääkärissä,
ensinnäkin, kuinka monella on lääkäri niin usein, että sen takia lapsi tarvii kokopv hoidon?? Toisekseen, jos lapsi on hoidossa 20 tuntia viikossa, niin eiköhän sen lääkärin onnistu saamaan näiden 20 tunnin sisään?? Kolmanneksi, onko niin kauheata ottaa lapsi mukaan lääkäriin, jos ajan järjestely ei onnistu. Itse olen kotiäiti ja käyn aina lääkärissä kahden lapsen kanssa, ei mitään ongelmaa.
2. Työhaastattelut ei onnistu, jos lapsi ei kokopvhoidossa.
Kuinka monella ihan oikeasti on työhaastatteluita joka päivä tai edes joka viikko?? Eikö niitäkin onnistu ujuttamaan tuon 20 tunnin sisään???
3. Lapsi saa kavereita ja virikkeitä.
Onko oikeesti niin, että työtön ei viitsi yhtään itse nähdä vaivaa lapsensa eteen vaan yhteiskunnan pitää huolehtia lapsesta kokopäviäisesti. Oletteko työttömät kuulleet leikkipuistoista, perhekahviloista, avoimista päiväkodeista jne, jossa tapaa muita lapsia ja on virikkeitä? Onko tullut mieleen, että kotonakin voisitte vaikka askarrella tai leipoa lapsen kanssa? Tai voisitte kyläillä lapsiperhekavereilla tms?
4. Lapsi haluaa mennä tarhaan. Niin varmaan haluaa, kun kotona ei viitsitä järjestää mitään kivaa ja vaihtelevaa puuhaa. Jos kotona on asiat hyvin, niin lapsi jää tosi mielellään kotiin välillä, ei kukaan lapsi halua olla päiväkodin melussa 40 tuntia viikossa jos kotonakin on jotain yritystä asian suhteen.
Listaa saa jatkaa.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Harmi vain että olen piakkoin pedagogiikan saralta väittelemässä tohtoriksi ;)
Mikä on vätiöksesi tarkka aihe? Laita myös ajankohta väitöstilaisuudestasi tähän ja kustoksen nimi, ne ovat avoimia tietoja. Saadaan sitten koko av-palsta perehtyä vätiökseesi.
Vätiös? Kannattaa opetella ensiksi kirjoittaa ennen kuin tulee pätee liian vaikeilla sanoilla. Mun ennakoiva tekstinsyöttökin korjaa sanan oikeaksi. Vätiös! Ei vittu, kuolen kohta nauruun!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti varhaiskasvatus on jatkossakin peruste myös työttömän lapselle saada hoitopaikka. Siellähän opetetaan nykyisin vaikka mitä, halutaanko jatkaa huono-osaisuutta seuraavassakin sukupolvessa?
Et sitten ole lukenut ainoatakaan uutista aiheeseen liittyen? Työttömän lapsella tulee jatkossakin olemaan oikeus varhaiskasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää naurettava? Jotta pystyisin ottamaan työn nopeasti vastaan. Sain sen työn, joka piti aloittaa seuraavana maanantaina, haastattelu oli edellisenä keskiviikkona. En olisi saanut, jos olisi pitänyt etsiä hoitopaikkaa kovin pitkään. Hahahhahaahaha miten naurettava selitys, eihän tällaista tosielämässä tapahdu, av-mamman mielestä. Minun elämässäni tapahtuu. Ennen lapsia tapahtui kerran, että illalla soitettiin, jotta tuletko huomenna töihin, enkä edes tuntenut työnantajaa ennestään. Taitaa joillakin aloilla olla aika yleistäkin.
Ethän sä mitään hoitopaikkaa lapsillesi joutuisi enää etsimään, jos heillä olisi jo se hoitopaikka ja viikottainen hoitoaika 20h. Riittäisi että toimitat päiväkotiin todistuksen työn aloittamisesta ja hoitopäivät voidaan muuttaa siltä istumalta kokopäiväisiksi. Näinhän sitä nykyäänkin osapäivälasten kanssa tehdään, kun työtön vanhempi saakin työtä!
Minun lapseni tuolloin kyllä olivatkin osapäivähoidossa, mutta olen ymmärtänyt, ettei se nykyään toimikaan enää noin. Sillon piti kyllä kolme päivää aikaisemmin ilmoittaa hoidon muuttumisen tarpeesta.
Kuka niin on sanonut, ettei nykyään toimi enää noin? Nykyäänhän homma toimii nimenomaan juuri noin, että osapäiväpaikka vain muutetaan kokopäiväpaikaksi kun sille tarve tulee. Viimeksi kaksi viikkoa sitten tein erään vanhemman kanssa juuri tällaisen muutoksen hoitoaikaan. Teimme siis uuden hoitoaikasopimuksen ja se astui voimaan seuraavana päivänä. Ei ongelmaa. Samoin ainakin oman esimieheni ohjeistuksen mukaan toimitaan jatkossakin. Lapsen hoitopaikka ei muutu miksikään, ainoastaan päivittäinen hoitoaika muuttuu.
Mikäli tällä on vaikutusta ryhmän suhdelukuihin, se lasketaan väliaikaiseksi suhdeluvun ylitykseksi, joka on laillista ja nykyäänkin jo suht arkipäiväistä ainakin pääkaupunkiseudulla.
Mä en ymmärrä sitä., että jos osapäiväpaikan voi koska vaan vaihtaa kokopäiväpaikaksi, niin miten se tuottaa säästöjä? Eikö se kokopäiväpaikka ole silloin käytännössä pidettävä koko ajan vapaana odotamassa tällaista mahdollista muutosta? Tai jos hoitajien määrä vaihtelee sen mukaan kuinka moni on osa- ja kuinka moni kokopäivähoidossa, niin eikö se ole onnettoman sirpaleista lasten kannalta, kun aikuiset koko ajan vaihtuvat?
Säästö syntyy nimenomaan siitä "tilapäisestä" suhdeluvun ylityksestä. Ryhmät voidaan täyttää aiempaa isommiksi nykyistä pienemmillä henkilöstökuluilla. Kokopäiväpaikkaa ei pidetä vapaana, vaan jos esim. elokuussa kaksi puolipäivästä lasta "jakaa" yhden kokopäiväpaikan ja lokakuussa toisen vanhempi työllistyy, nuo kaksi lasta vievät jatkossa 1,5 paikkaa. Henkilökuntaa ei kuitenkaan tarvitse tuon puolikkaan takia palkata lisää.
Puolipäiväisiä saa olla enemmän työntekijää kohti kuin kokopäiväisiä, eli jos puolipäiväisiä on kauden alussa "tarpeeksi", voi ryhmässä olla nykyisen kolmen kasvattajan sijasta 2,5. Jos taas kukaan puolipäiväisistä ei vaihtaisikaan kokopäiväpaikkaan vuoden aikana, ollaan kuitenkin säästetty puolikkaan työntekijän kulut kauden aikana. Säästö tullaan siis repimään työntekijöiden selkänahasta.
Jos ei ole sosiaalinen ympäristö ja paljon kontakteja niin kotihoito kasvattaa tynnyreitä. Tynnyri eivät osaa sosiaalisia taitoja ja he maksavat yhteiskunnalle paljon enemmän kuin päivähoito olisi maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vätiöksesi tarkka aihe? Laita myös ajankohta väitöstilaisuudestasi tähän ja kustoksen nimi, ne ovat avoimia tietoja. Saadaan sitten koko av-palsta perehtyä vätiökseesi.
Vätiös? Kannattaa opetella ensiksi kirjoittaa ennen kuin tulee pätee liian vaikeilla sanoilla. Mun ennakoiva tekstinsyöttökin korjaa sanan oikeaksi. Vätiös! Ei vittu, kuolen kohta nauruun!
Miksiköhän niin monet tohtorit tunkevat tänne av-palstalle ? Liian vähän työtä ja tutkittavaa tms.?
Tämä palsta on nykyään kuin Suomen akatemian intranet.
Vai onkohan monet niin tittelinkipeitä ja luulevat oppiarvon tuovan selkänojaa erilaisiin otaksumiin?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kamala ajatuskin että lapsella on oikeus täyspäiväiseen varhaiskasvatukseen vain vanhempien statuksen perusteella. Asetetaan lapset eriarvoiseen asemaan jo ihan pienestä pitäen. Järjetöntä. Varmasti tosi kivaa lapselle kun muut jatkavat päiväkodissa mukavaa askartelutuokiota ja Pekka joutuu lähtemään kotiin kesken päivän vain koska isä on työtön. Todella surullista meininkiä... Noh, sinänsähän tämä ei yllätä yhtään; Suomi taitaakin olla ainoa länsimaa joka ei ole ratifioinut YK:n lastenoikeuksien sopimuksen kolmatta pöytäkirjaa. Että lapset vain kyykkyyn siellä Suomessa, eihän heillä tarvitse olla mitään oikeuksia.
Voi hyvä luoja tätä meininkiä! Mä en ole IKINÄ nähnyt tilannetta, jossa aikaisin päiväkodista kotiin haettava lapsi olisi se sääliteltävä ressukka, kyllä se on niin päin, että lapset on aina kateellisia niille, joita tullaan hakemaan ajoissa tai kesken päivän, ja PÄÄSEVÄT kotiin. Näin on ainakin ollut kolmen oman lapseni kohdalla aina. Ja Pekkaa tuskin tarvitsee repiä sieltä askartelutuokiosta kotiin, vaan Pekka voi lähteä lounaan jälkeen, kun muut alkavat käydä päivälevolle.
Päiväkodissa on ihan kivaa, hyvässä päiväkodissa tosi kivaa. Mutta ei siellä ihan oikeasti tarvitse mitään kahdeksaa tuntia päivässä viettää, ei se ole millään lailla tarpeellista lapselle. Ne iltapäivät on muutenkin sellaisia, että lounaan jälkeen mennään nukkumaan, sen jälkeen syödään välipalaa, ja sitten ollaan pihalla kunnes tullaan hakemaan. Siinä nyt ei niin ihmeellisiä kasvatuksellisia ulottuvuuksia ole, etteikö lapsi pärjäisi ilman niitäkin.
Ei siitä vanhemmuudesta tarvitse tehdä niin helvetin vaikeaa. Lasta ei tarvitse viihdyttää ja virikkeellistää koko aikaa, tiedättekö välillä voi olla ihan vaikka TYLSÄÄ siellä kotona. Katsokaas se tylsyys auttaa lapsen mielikuvitusta kehittymään, kun koko ajan ei tule valmiita vastauksia aikuisilta, eikä koko arki ole täysin ohjelmoitua.
Eli aivan käsittämätöntä narinaa on tämä valitus siitä, että puolipäiväinen hoito ei sitten MILLÄÄN riitä! Menkää nyt vähän itseenne vetelykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluilla kyllä todella on halvat huvit...
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole sosiaalinen ympäristö ja paljon kontakteja niin kotihoito kasvattaa tynnyreitä. Tynnyri eivät osaa sosiaalisia taitoja ja he maksavat yhteiskunnalle paljon enemmän kuin päivähoito olisi maksanut.
Ei ehkä näin mutta onhan kotihoidon lapset arpia ja ryhmätaidoissa jäljessä. Ainiin eivätkä oikein osaa jakaa asioita, edes tietoa.
Ap.itse on joutilas kotiäiti. Ilmeisesti todella pahat alemmuudentunteet loiseläjänä olosta, koska pitää yrittää mollata niitä jotka sentään yrittävät hankkia työtä.
Tämän työttömän lapsi ei oppinut lukemaan eskarissa, ainakaan sujuvasti. Kirjoitti ylppäreissä vaan äikästä Een ja matematiikasta ällän.