Työttömien naurettavimmat selitykset, miksi lapsi tarvii kokopäivähoitoa, kerätään listaa :)
1. tarvii käydä lääkärissä,
ensinnäkin, kuinka monella on lääkäri niin usein, että sen takia lapsi tarvii kokopv hoidon?? Toisekseen, jos lapsi on hoidossa 20 tuntia viikossa, niin eiköhän sen lääkärin onnistu saamaan näiden 20 tunnin sisään?? Kolmanneksi, onko niin kauheata ottaa lapsi mukaan lääkäriin, jos ajan järjestely ei onnistu. Itse olen kotiäiti ja käyn aina lääkärissä kahden lapsen kanssa, ei mitään ongelmaa.
2. Työhaastattelut ei onnistu, jos lapsi ei kokopvhoidossa.
Kuinka monella ihan oikeasti on työhaastatteluita joka päivä tai edes joka viikko?? Eikö niitäkin onnistu ujuttamaan tuon 20 tunnin sisään???
3. Lapsi saa kavereita ja virikkeitä.
Onko oikeesti niin, että työtön ei viitsi yhtään itse nähdä vaivaa lapsensa eteen vaan yhteiskunnan pitää huolehtia lapsesta kokopäviäisesti. Oletteko työttömät kuulleet leikkipuistoista, perhekahviloista, avoimista päiväkodeista jne, jossa tapaa muita lapsia ja on virikkeitä? Onko tullut mieleen, että kotonakin voisitte vaikka askarrella tai leipoa lapsen kanssa? Tai voisitte kyläillä lapsiperhekavereilla tms?
4. Lapsi haluaa mennä tarhaan. Niin varmaan haluaa, kun kotona ei viitsitä järjestää mitään kivaa ja vaihtelevaa puuhaa. Jos kotona on asiat hyvin, niin lapsi jää tosi mielellään kotiin välillä, ei kukaan lapsi halua olla päiväkodin melussa 40 tuntia viikossa jos kotonakin on jotain yritystä asian suhteen.
Listaa saa jatkaa.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kamala ajatuskin että lapsella on oikeus täyspäiväiseen varhaiskasvatukseen vain vanhempien statuksen perusteella. Asetetaan lapset eriarvoiseen asemaan jo ihan pienestä pitäen. Järjetöntä. Varmasti tosi kivaa lapselle kun muut jatkavat päiväkodissa mukavaa askartelutuokiota ja Pekka joutuu lähtemään kotiin kesken päivän vain koska isä on työtön. Todella surullista meininkiä... Noh, sinänsähän tämä ei yllätä yhtään; Suomi taitaakin olla ainoa länsimaa joka ei ole ratifioinut YK:n lastenoikeuksien sopimuksen kolmatta pöytäkirjaa. Että lapset vain kyykkyyn siellä Suomessa, eihän heillä tarvitse olla mitään oikeuksia.
Oletko ajatellut asiaa toisin päin? Muut ovat kateellisia kun Pekka PÄÄSEE JO KOTIIN kun Isi tuli hakemaan..
Koska Pekan isä on työtön loinen...
Voi hyvänen aika, kuin tyhmä ihminen voikaan olla!
Mina tukka tama ketju. Me tarvita paljon tilaa. Enimmat vasta maktalla. Kiitos sumalaiset ette tee lapsi!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kamala ajatuskin että lapsella on oikeus täyspäiväiseen varhaiskasvatukseen vain vanhempien statuksen perusteella. Asetetaan lapset eriarvoiseen asemaan jo ihan pienestä pitäen. Järjetöntä. Varmasti tosi kivaa lapselle kun muut jatkavat päiväkodissa mukavaa askartelutuokiota ja Pekka joutuu lähtemään kotiin kesken päivän vain koska isä on työtön. Todella surullista meininkiä... Noh, sinänsähän tämä ei yllätä yhtään; Suomi taitaakin olla ainoa länsimaa joka ei ole ratifioinut YK:n lastenoikeuksien sopimuksen kolmatta pöytäkirjaa. Että lapset vain kyykkyyn siellä Suomessa, eihän heillä tarvitse olla mitään oikeuksia.
Siis mitä vittua??? Lapsen oikeus olla koko päivän päiväkodissa? Mites se lapsen oikein olla kotonakin ja nähdä vanhempiaan edes joskus?
Ja ihmeellistä nillittämistä tuosta pöytäkirja-asiasta... tuli ensinnäkin voimaan vasta viime vuonna, ja onko sulla mitään hajua mitä tuo ratifiointi tarkoittaa? Ei tosiaan ole mikään viidessä sekunnissa hoidettava presidentin nimi alle paperiin toimenpide...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan soviteltua päivärahaa eli olen ns. "osa-aikaisesti työtön". Töitä on tipoittain. 20 tuntia viikossa ei ole ongelma, vaan se, miten se jakautuu. Teen iltaopetustöitä melko kaukana kotoa. Joudun lähtemään klo 14-15 välillä. Mies voi hakea lapsen 16.30, mutta ei aikaisemmin. Eli toisin sanoen en voi pitää lasta työpäivinä hoidossa aamupäivää, vaan iltapäivän, muuten meillä jää 2-3 tunnin gappi eli väli lastenhoitoon. Toivottavasti tämä on mahdollista uuden lain voimaan tultuakin.
Ethän sinä ole työtön, vaan töissä käyvä!
Eivätkä keikkatyöläisetkään ole työttömiä, vaan töissä käyviä, jolloin tarve hoitopaikalle on olemassa...
No kyllä keikkatyöläinen on työtön aina työsopimuksen päättymisestä toiseen. Ymmärräthän että työsopimuksen kesto voi olla esim. yksi päivä ja työaika 6h? Itselläni on näitä päivän tai parin sopimuksia melkoinen pino kun olen tehnyt opettajan sijaisuuksia alakoulussa. Eli olen ollut töissä n. 2-4 päivää viikossa ja lapsella on hoitopaikka luonnollisesti sen takia että voin mennä tarvittaessa töihin. Mutta jatkossa en voi ottaa näitä sijaisuuksia vastaan koska en TYÖTTÖMÄNÄ voi viedä lastani hoitoon kuin neljän tunnin ajaksi. Mutta ei se mitään, jään lapseni kanssa kotiin viettämään laatuaikaa ja koulu soitelkoon lapsettomia sijaisia jostain muualta. Ja jos niin hauskasti käy että joku haluaa palkata luokanopettajan virkaan tai edes määräajaksi ILMAN TYÖKOKEMUSTA niin tulen sitten tänne sylkemään työttömien päälle teidän kanssanne! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut asiaa toisin päin? Muut ovat kateellisia kun Pekka PÄÄSEE JO KOTIIN kun Isi tuli hakemaan..
Miten niin PÄÄSEE? Nythän Pekka nimenomaan JOUTUU lähtemään kotiin, koska ei ole vaihtoehtoa. Jos jokaisella lapsella olisi oikeus olla täyspäiväisesti varhaiskasvatuksessa, olisi se jokaisen perheen oma valinta kuinka pitkiä päiviä siellä ollaan. Nyt tätäkin aletaan kontrolloida valtion taholta lasten ja heidän vanhempiensa puolesta, eli rajoitetaan lasten oikeuksia. En todellakaan voi ymmärtää että mihin siinä maassa on kadonnut yksilön vapaus kun kaikesta pitää valtion taholta holhota ja kontrolloida. Jos se rahasta on kiinni niin mikä estää päivähoitomaksuja olemasta progressiivisia, kuten vanhemmissa sivistyvaltioissa tehdään? Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat päivähoidosta tuntiperusteisesti. Suomessahan on verotuskin saatu progressiviseksi, miksei tätä?! Ei kyllä meikäläisen arvomaailma mene yksyhteen tämän pohjoisen valtion kanssa.
Päivän naurut :D et selvästikkään tiedä lasten oikeuksista mitään, kun näin niitä heittelet tähän keskusteluun :D
Huono provo
T. Lto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti fakta on se, että se äiti ei ole aina parasta seuraa lapselle vaan lapsi tarvitsee ammattilaisen hoitoa ja kasvatusta myös. Tätä harva haluaa nähdä tai myöntää.
No nyt ymmärrän.. Ihmettelin aikanaan, kun tein töitä aamuvuorossa 3 pv/vk ja iltavuoroa 2pv/vk. Iltavuorojen ajaksi piti hankkia tietenkin oma hoitaja, eli lapseni oli siis 3pv/vk päiväkodissa. Tämä oli kuitenkin niin suuri huolenaihe henkilökunnalle, että oikein sossua myöten soiteltiin ja ihmeteltiin, onko nyt ihan normaalia ja lapsen edun mukaista, että minä haluan viettää lapseni kanssa nuo päivät jolloin teen iltavuoroa, enkä viekään häntä päiväkotiin :D En siis varmaan ollutkaan parasta seuraa lapselleni? Jännä juttu, koska toisten lapsia ja teinejä juuri itsekin työkseni hoidin..
Ammattikasvattajana tätä on vaikea uskoa, eiköhän henkilökunnalla ollut huoli lapsen kehityksesta tai sen turvaamisesta kuin siitä, että pidät vain 3 päivää hoidossa. Meillä kannustetaan vanhempia viettämään lapsen kanssa aikaa, ellei lapsi oikeasti hyödy päivähoidosta enemmän kuin kotoba olemusesta.
Mitä ite olin joskus päiväkoti harkkajaksolla, niin kyllä ne lapset kyseli jatkuvasti että millon äiti tai isi tulee hakemaan. Et ei se kyllä ollu mitään et JOUTUU lähteen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin PÄÄSEE? Nythän Pekka nimenomaan JOUTUU lähtemään kotiin, koska ei ole vaihtoehtoa. Jos jokaisella lapsella olisi oikeus olla täyspäiväisesti varhaiskasvatuksessa, olisi se jokaisen perheen oma valinta kuinka pitkiä päiviä siellä ollaan. Nyt tätäkin aletaan kontrolloida valtion taholta lasten ja heidän vanhempiensa puolesta, eli rajoitetaan lasten oikeuksia. En todellakaan voi ymmärtää että mihin siinä maassa on kadonnut yksilön vapaus kun kaikesta pitää valtion taholta holhota ja kontrolloida. Jos se rahasta on kiinni niin mikä estää päivähoitomaksuja olemasta progressiivisia, kuten vanhemmissa sivistyvaltioissa tehdään? Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat päivähoidosta tuntiperusteisesti. Suomessahan on verotuskin saatu progressiviseksi, miksei tätä?! Ei kyllä meikäläisen arvomaailma mene yksyhteen tämän pohjoisen valtion kanssa.
Päivän naurut :D et selvästikkään tiedä lasten oikeuksista mitään, kun näin niitä heittelet tähän keskusteluun :D
Huono provo
T. Lto
Mukavaa että sain sinut nauramaan ja että päiväsi näyttää nyt aurinkoisimmalta :) toivottavasti tämä toi valoa myös joulusi.
Harmi vain että olen piakkoin pedagogiikan saralta väittelemässä tohtoriksi ;)
Suomi ei taida olla vielä ihan kypsä ymmärtämään ajatusmaailmaa missä myös alle 3 vuotias on ihminen ja kaipaa kavereita ja sosiaalisia tilanteita siinä missä kuka tahansa muukin... Aika aikaansa kutakin :)
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein edes tajua miksi toisia kiinnostaa paljonko ja minkä takia toisen lapsi on hoidossa :)
Kummasti se alkaa kiinnostaa kun ei itse työssäkäyvänä meinaa saada lapselle hoitopaikkaa kun siellä on kaikkien työttömien mukulat ilmaiseksi.
Ja sitte kun sen jostain aivan väärältä suunnalta saa, se vielä maksaa mansikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kamala ajatuskin että lapsella on oikeus täyspäiväiseen varhaiskasvatukseen vain vanhempien statuksen perusteella. Asetetaan lapset eriarvoiseen asemaan jo ihan pienestä pitäen. Järjetöntä. Varmasti tosi kivaa lapselle kun muut jatkavat päiväkodissa mukavaa askartelutuokiota ja Pekka joutuu lähtemään kotiin kesken päivän vain koska isä on työtön. Todella surullista meininkiä... Noh, sinänsähän tämä ei yllätä yhtään; Suomi taitaakin olla ainoa länsimaa joka ei ole ratifioinut YK:n lastenoikeuksien sopimuksen kolmatta pöytäkirjaa. Että lapset vain kyykkyyn siellä Suomessa, eihän heillä tarvitse olla mitään oitai keuksia.
Huono provo
T. LtoMukavaa että sain sinut nauramaan ja että päiväsi näyttää nyt aurinkoisimmalta :) toivottavasti tämä toi valoa myös joulusi.
Suomi ei taida olla vielä ihan kypsä ymmärtämään ajatusmaailmaa missä myös alle 3 vuotias on ihminen ja kaipaa kavereita ja sosiaalisia tilanteita siinä missä kuka tahansa muukin... Aika aikaansa kutakin :)
Luepas pikkasen kehityspsykaa, niin selviää, että alle 3 v ei todellakaan kaipaa sosiaalisia suhteita. Koti ja omat vanhemmat tärkeimpiä. Lue esim. pienen lapsen sosiaalisuus kirja. Alle 3 v ei pitäsi tämän mukaan laittaa laisinkaan päiväkotiin. Vasta yli 3 v rupeaa kaipaan seuraa ja silloinkin riittää kerhot, jos äiti tai isä kotona. Jos kotona on asiat hyvin, niin kyllä lapsi mielummin on kotona kuin hälisevässä lapsilaumassa 8-10 h päivässä. Ja miksiköhän lastentarhanopet, psykologit, opettajat, sosionomit, terkkarit ym yrittää pitää hoitovapaata sen 3 v ja pitää isotkin sisarukset kotona?? Niinpä, kun he tietävät näitä asioita ja päiväkodin arkea. Ja työelämän aloitettuaankin tekevät yleensä 80 prosenttista työaikaa, ettei lasten hoitopäivät olis niin pitkiä/tulee vapaapäiviä hoidosta.
Ei haittaa. Suomalaiset ei tee lapsia tarpeeksi ja koko tän kikkareen pyörittely on vaan erään kansakunnan loppuvaiheen pahaa oloa, jota joku viisas sitten aikanaan tutkii väitöskirjaansa: "Minne suomalaiset oikein hävisivät?" varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein edes tajua miksi toisia kiinnostaa paljonko ja minkä takia toisen lapsi on hoidossa :)
Kummasti se alkaa kiinnostaa kun ei itse työssäkäyvänä meinaa saada lapselle hoitopaikkaa kun siellä on kaikkien työttömien mukulat ilmaiseksi.
Ja sitte kun sen jostain aivan väärältä suunnalta saa, se vielä maksaa mansikoita.
Ai että hoito ihan maksaa :D Siihen hoidon maksullisuuteen ei ne työttömien lapset vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo
T. LtoMukavaa että sain sinut nauramaan ja että päiväsi näyttää nyt aurinkoisimmalta :) toivottavasti tämä toi valoa myös joulusi.
Sun provoilusi on lähinnä säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti fakta on se, että se äiti ei ole aina parasta seuraa lapselle vaan lapsi tarvitsee ammattilaisen hoitoa ja kasvatusta myös. Tätä harva haluaa nähdä tai myöntää.[/quote
Päiväkodit ovat uusien mitoitusten myötä yhä enemmän lähinnä lasten säilytyspaikkoja
Täytyy päästä kirjastoon ja kampaajalle. Työkkärissäkin pitää käydä, ja se pahin:
"Kun mä maksan tästä niin silloin tuon joka päivä"
Ok, kyllä mä hoidan, työtäni tämä vain on. Ei sen syvempää suhdetta vaikka muuta vanhemmat joskus olettavat.
t. päikyn täti
Ei ne työttömien lapset mua ainakaan ahdista, kun ainakin kaikki omat kaverit ovat työttömänä ottaneet parinkin päivän sijaisuudet tms vastaan tai etsineet hiki hatussa töitä. Mutta nämä "pakko tehdä lapsia niin pienellä ikäerolla kuin mahdollista - yhyy on rankkaa - vanhempi lapsi kokopäiväisesti päiväkotiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti fakta on se, että se äiti ei ole aina parasta seuraa lapselle vaan lapsi tarvitsee ammattilaisen hoitoa ja kasvatusta myös. Tätä harva haluaa nähdä tai myöntää.
Millä perusteella alle kolmivuotias lapsi tarvitsee "ammattilaisen" hoitoa ja kasvatusta?
Tuhansia vuosia on ihan itse perheissä kasvatettu lapset ja lopputulema voi tietysti olla huono. Mihin sitä nyt vertaisi. Nämä varhaiskasvatuksen hedelmät eivät ole vielä näyttäneet kynsiään muuta kuin suurenevilla masennusoireilla.
Otetaan tähän nyt esimerkkinä Nina Mikkonen joka isoon ääneen kiekui sitä, ettei halua lapsiaan päivähoitoon natsimeininkeihin. No ainakin yhdellä mukulalla oli erityislapsi diagnoosi. Päiväkodissa yleensä havaitaan tällaisetkin jutut todella nopeasti, koska kokemusta, asiantuntemusta on lukemattomista lapsista. Siispä erityislapsen vanhempi tekee lapselleen hallaa jos pitää lasta kotona, koska saattaa mennä kouluikään asti, ennen kuin perhe tajuaa itse, että jotain häikkää on. Ja noissa tilanteissa lapsen kuntoutus ja ennuste on sitä parempi, mitä aikaisemmassa vaiheessa asia havaitaan ja siihen puututaan. Yleensäkin päivähoito tulisi järjestää silmälläpitäen lapsen oikeuksia ei sen mukaan, että tasavertaiset oikeudet aiheuttavat häikkää jossain pissapäissä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisissa tapauksissa kokopäivähoito järjestynee lastensuojelun toimenpiteenä. Toki tuolloin ei kokopäivähoito ole missään määrin riittävä tukitoimi.
No nyt ymmärrän.. Ihmettelin aikanaan, kun tein töitä aamuvuorossa 3 pv/vk ja iltavuoroa 2pv/vk. Iltavuorojen ajaksi piti hankkia tietenkin oma hoitaja, eli lapseni oli siis 3pv/vk päiväkodissa. Tämä oli kuitenkin niin suuri huolenaihe henkilökunnalle, että oikein sossua myöten soiteltiin ja ihmeteltiin, onko nyt ihan normaalia ja lapsen edun mukaista, että minä haluan viettää lapseni kanssa nuo päivät jolloin teen iltavuoroa, enkä viekään häntä päiväkotiin :D En siis varmaan ollutkaan parasta seuraa lapselleni? Jännä juttu, koska toisten lapsia ja teinejä juuri itsekin työkseni hoidin..