Työttömien naurettavimmat selitykset, miksi lapsi tarvii kokopäivähoitoa, kerätään listaa :)
1. tarvii käydä lääkärissä,
ensinnäkin, kuinka monella on lääkäri niin usein, että sen takia lapsi tarvii kokopv hoidon?? Toisekseen, jos lapsi on hoidossa 20 tuntia viikossa, niin eiköhän sen lääkärin onnistu saamaan näiden 20 tunnin sisään?? Kolmanneksi, onko niin kauheata ottaa lapsi mukaan lääkäriin, jos ajan järjestely ei onnistu. Itse olen kotiäiti ja käyn aina lääkärissä kahden lapsen kanssa, ei mitään ongelmaa.
2. Työhaastattelut ei onnistu, jos lapsi ei kokopvhoidossa.
Kuinka monella ihan oikeasti on työhaastatteluita joka päivä tai edes joka viikko?? Eikö niitäkin onnistu ujuttamaan tuon 20 tunnin sisään???
3. Lapsi saa kavereita ja virikkeitä.
Onko oikeesti niin, että työtön ei viitsi yhtään itse nähdä vaivaa lapsensa eteen vaan yhteiskunnan pitää huolehtia lapsesta kokopäviäisesti. Oletteko työttömät kuulleet leikkipuistoista, perhekahviloista, avoimista päiväkodeista jne, jossa tapaa muita lapsia ja on virikkeitä? Onko tullut mieleen, että kotonakin voisitte vaikka askarrella tai leipoa lapsen kanssa? Tai voisitte kyläillä lapsiperhekavereilla tms?
4. Lapsi haluaa mennä tarhaan. Niin varmaan haluaa, kun kotona ei viitsitä järjestää mitään kivaa ja vaihtelevaa puuhaa. Jos kotona on asiat hyvin, niin lapsi jää tosi mielellään kotiin välillä, ei kukaan lapsi halua olla päiväkodin melussa 40 tuntia viikossa jos kotonakin on jotain yritystä asian suhteen.
Listaa saa jatkaa.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset kiusaavat ja ilkeilevät. Mua kuvottaa tää nykymeininki, jossa tuntuu, että on ihan tavallista ja jopa suotavaa olla mahdollisimman vittumainen ja ilkeä toisille ihmisille.
TÄMÄ!!!
Samaa mieltä. on kauheaa, miten netissä ilkeillään ja kiusataan. olisikohan ap mennyt tuon listansa kanssa vaikka omien lastensa päiväkodin eteen kyselemään muilta äideiltä, osallistuisivatko he loanheittoon ihan omalla nimellään. ei varmaan.
onko väärin jos laitan 1v6kk tytön kaksi kertaa viikossa päiväkotiin 08.00-12.00 ja olen työtön eikä ole lapsiperhe kavereita.
Mietin kehtaanko:(
Pätkätyöt. Viimeisen vuoden aikana on ollut 13 työsopimusta, välissä työttömyysjaksoja joista pisin 2 kk. En luovuta lapsen hoitopaikkaa pois työttömyyden ajaksi, mutta silloin on hoidossa lyhyempiä päiviä ja välillä vaan osan viikosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen keikkatyötä eli mulla on tiedossa muutamia työpäiviä tuleville parille viikolle (ns.listan vajaat vuorot) ja sit mut soitetaan saikkusijaiseks usein esim.klo 6 aamulla ( töihin seitsemäksi).
Mun lapsella on kokoaikainen hoitopaikka, josta maksamme 283€/kk ja käytännössä lapsi on siellä hoidossa keskimäärin parina päivänä viikossa. Joku viikko yhden päivän, seuraavalla viikolla 5 päivää.
Tilanne on hankala monelta kantilta...
No, olet kyllä hölmö jos maksat täyttä hintaa. Meillä lapsi viettää 4 vapaata kuukaudessa. Johtuen epäsäännöllisestä työstä voimme ilmoittaa n viikko ennen nämä vapaat. Jos jossain kuukaudessa ei ole tullut yhtään vapaata niin homma kompensoituu 3 kuukauden aikana jossain vaiheessa. Kannattais ehkä kysyä kaupunkisi päivähoitojen maksuyksiköstä asiaa.
Minun mielestä työttömät ja latteäidit on syyllisiä muiden pahaan oloon. Siksi koen oikeudekseni olla heitä kohtaan paska tai siis paskahan olen ihan muutenkin jos ei se ole jo tullut selväksi. Vihaan muita(potkin mielelläni viattomiakin) ja koen oikeudekseni kertoa miten muiden kuuluu elää. Wanna be aaashooolee se on modernia.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti fakta on se, että se äiti ei ole aina parasta seuraa lapselle vaan lapsi tarvitsee ammattilaisen hoitoa ja kasvatusta myös. Tätä harva haluaa nähdä tai myöntää.
Äiti, äiti ja vielä kerran äiti - ootko muuten kuullut, että joillain lapsilla on isätkin? Ihan samalla tavalla laki uudistus koskee isiäkin.
Mun mielestä on kamala ajatuskin että lapsella on oikeus täyspäiväiseen varhaiskasvatukseen vain vanhempien statuksen perusteella. Asetetaan lapset eriarvoiseen asemaan jo ihan pienestä pitäen. Järjetöntä. Varmasti tosi kivaa lapselle kun muut jatkavat päiväkodissa mukavaa askartelutuokiota ja Pekka joutuu lähtemään kotiin kesken päivän vain koska isä on työtön. Todella surullista meininkiä... Noh, sinänsähän tämä ei yllätä yhtään; Suomi taitaakin olla ainoa länsimaa joka ei ole ratifioinut YK:n lastenoikeuksien sopimuksen kolmatta pöytäkirjaa. Että lapset vain kyykkyyn siellä Suomessa, eihän heillä tarvitse olla mitään oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
onko väärin jos laitan 1v6kk tytön kaksi kertaa viikossa päiväkotiin 08.00-12.00 ja olen työtön eikä ole lapsiperhe kavereita.
Mietin kehtaanko:(
Älä kehtaa oman lapsesi takia! Tuon ikäinen ei vielä kaipaa leikkikavereita. Meillä lapsi meni päiväkotiin 2 vuotiaana ja sydäntäni raastoi jättää hänet aamuisin sinne..
Eikö teillä ole esim. MLL:n kahviloita, leikkipuistoja, seurakunnan kerhoja lähellä?
Väsyttävän turha aihe. Kantasuomalaisten syntyvyys putoaa tasaisesti. Muutamassa vuosikymmenessä ei ole jäljellä enää ketään kelle lällätellä. Ellei sitten osaa lällättää arabiaksi.....
Mielestäni naurettavin on "oma aika". Ymmärrän, että jokainen haluaa/tarvitsee omaa aikaa, jota olisi voinut miettiä jo ennen lasten tekoa, mutta päiväkoti ei ole se paikka, jonne lapsi viedään siksi aikaa. Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että elämä muuttuu kun aletaan lisääntyä? Jos on niin itsekäs ettei jaksa hoitaa omiaan niin oisko pitäny jättää tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kamala ajatuskin että lapsella on oikeus täyspäiväiseen varhaiskasvatukseen vain vanhempien statuksen perusteella. Asetetaan lapset eriarvoiseen asemaan jo ihan pienestä pitäen. Järjetöntä. Varmasti tosi kivaa lapselle kun muut jatkavat päiväkodissa mukavaa askartelutuokiota ja Pekka joutuu lähtemään kotiin kesken päivän vain koska isä on työtön. Todella surullista meininkiä... Noh, sinänsähän tämä ei yllätä yhtään; Suomi taitaakin olla ainoa länsimaa joka ei ole ratifioinut YK:n lastenoikeuksien sopimuksen kolmatta pöytäkirjaa. Että lapset vain kyykkyyn siellä Suomessa, eihän heillä tarvitse olla mitään oikeuksia.
Oletko ajatellut asiaa toisin päin? Muut ovat kateellisia kun Pekka PÄÄSEE JO KOTIIN kun Isi tuli hakemaan..
Kyllähän se lapsen oikean paikan määrittely pitää alkaa jo sieltä syntymästä että osaa hyväksyä osansa. Kun toisten lapset saavat muskarista ja heppatallilta niitä oikeita virikkeitä ja tulevaa verkostoitumista kuuluu työttömien lasten viettää aikaa vanhempiensa kanssa ja tietenkin toisten työttömien lasten kanssa. Pois päiväkodeista nuo. Tartuttavat vielä tuon köyhyyden meidän tenavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut asiaa toisin päin? Muut ovat kateellisia kun Pekka PÄÄSEE JO KOTIIN kun Isi tuli hakemaan..
Koska Pekan isä on työtön loinen...
Mielestäni kun lapsi on yli 3v niin päiväkoti tms on lapselle hyväksi, siellä on kavereita todennäköisesti, rutiinit joka päivä yms, mutta alle 3v ei todellakaan tartte olla päiväkodissa. Itse ainakin nautin siitä että oon lapsen kanssa kotona, jos mun tartteetarttee päästä yksin lääkäriin, rauhassa kauppaan tai siivota, niin kyllä mummi mielellään auttaa.. En ymmärrä Miks muut työttömät tunkee lapsensa 5pv viikossa päiväkotiin ku se on fakta et työhakemuksien käyttöön ja lähettämiseen menee aikaa kuussa ehkä pari tuntia max. Ja itekkään en joka päivä niitä töitä hae, mulle tulee ilmoitus aina jos on uusia paikkoja ilmoitettu ja sitten katon että haenko. Lapsi ei todellakaan syrjäydy jos se ei 2 vuotiaana oo päiväkodissa :D
Vierailija kirjoitti:
Kehotan menemään päiväkotiin töihin, jotta näet mitä se oikeasti on. Varhaiskasvatuksesta on edes turha puhua kun suurin osa ajasta menee perushoitoon varsinkin alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Lapsi ei tarvitse päivähoitoa, jos vanhempi on tarpeeksi aktiivinen. Jo 4-vuotias hyötyy päivähoidosta mutta ei sitä tarvitse.
Yksi parhaista ja erittäin usein kuulluista kootuista selityksistä on, "Kun minäkin maksan työttömyyskorvauksista ja muista tuista verot, niin mulla on oikeus käyttää maksamani veroeurot vaikka lapseni hyväksi" :D
Ja tietenkin tuo virikkeellisyys ja toisten lasten seura-lässytys siihen päälle vielä. Kiitos ja ylistys tämän älyttömyyden poistosta!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin PÄÄSEE? Nythän Pekka nimenomaan JOUTUU lähtemään kotiin, koska ei ole vaihtoehtoa. Jos jokaisella lapsella olisi oikeus olla täyspäiväisesti varhaiskasvatuksessa, olisi se jokaisen perheen oma valinta kuinka pitkiä päiviä siellä ollaan. Nyt tätäkin aletaan kontrolloida valtion taholta lasten ja heidän vanhempiensa puolesta, eli rajoitetaan lasten oikeuksia. En todellakaan voi ymmärtää että mihin siinä maassa on kadonnut yksilön vapaus kun kaikesta pitää valtion taholta holhota ja kontrolloida. Jos se rahasta on kiinni niin mikä estää päivähoitomaksuja olemasta progressiivisia, kuten vanhemmissa sivistyvaltioissa tehdään? Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat päivähoidosta tuntiperusteisesti. Suomessahan on verotuskin saatu progressiviseksi, miksei tätä?! Ei kyllä meikäläisen arvomaailma mene yksyhteen tämän pohjoisen valtion kanssa.
Mä en ymmärrä miksi akat kilpaa osoittelee muita ja hihkuu: siitäs saitte. Samalla kun tätä uudistusta täällä juhlitaan,unohdetaan että tämä uudistua kusi kaikkia nilkoille. Vain naiset voi iloita siitä,että aikanaan on saatu päivähoito ylipäänsä ja nyt tallotaan se saavutus jalkoihin. Tämä on vasta alkua,tuskin tulee olemaan ensimmäinen saati viimeinen saavutettu etuus joka poljetaan alas.
Vain typerykset ovat tämän kannalla,kun ei tajuta että ei nämä uudistukset jää pelkkään päivähoitoon.
Minkä saavutetun etuuden haluatte seuraavaksi polkea jalkoihinne?
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tämä myös virikepaikkalaisia eli niitä, joiden äiti viettää vauvan kanssa laatuaikaa kahvilassa lattemuki edessään? Lienee yhtä paljon kuin työttömien lapsia...
Juuri uutisista kuulin että esimerkiksi "rikkaassa" Espoossa on nimenomaan hyvätuloisilla esikoiset päiväkodissa, äiti viettää lapsen kanssa laatuaikaa kaupungilla.
Oksettavia vanhempia tuommoiset!
no kyllä se on ihan todettua tietoa että huono-osaisten perheiden lapset hyötyy päivähoidosta eniten. ja se subjektiivinen päivähoitohan muuttuu tapauskohtaiseksi harkinnaksi, jolloin voidaan ainakin teoriassa arvioida, onko lapselle hyötyä kokopäiväisestä hoidosta vaikka vanhempi einole työelämässä. eri asia on sitten, mistä saadaan resurssit siihen tapauskohtaiseen harkintaan.