Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni ei saanut synttäreillä tarjottavaa!

Vierailija
28.06.2008 |

1,5v tyttöni on maito- ja muna-allerginen. Olen tästä joskus puhelimessa varmasti maininnut veljelleni, allergiat todettiin pari kuukautta sitten. Veljeni piti syntymäpäivät, joihin saimme kutsun. Arvasin jo etukäteen, ettei hän kuitenkana tajua tehdä tarjottavia lapselleni sopiviksi.

Ja niin kävikin. KAIKKI tarjottavat sisälsivät maitoa ja/tai kananmunaa! Olin loukkaantunut ja vähän vihainenkin, sillä lapseni kuitenkin halusi kahvipöydässä herkkuja. Annoin sitten pienen palan kakkua ja seurauksista kärsittiin seuraava yö valvoen. Ärsyttävää!!!!

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla vastaat kutsuun ja samalla vielä kerrot allergioista - ja tarjoudut myös tuomaan omat eväät!

Meillä on kaksi allergikkoa ja olen jo tottunut siihen, että varaan jotain purtavaa mukaan. Tosin vuosien saatossa kyläpaikoissakin on alettu panostaa asiaan.

Vierailija
22/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en ole varma että kyläpaikassa on jotain sopivaa. Enkä todellakaan luota siihen että jos "joskus varmasti" olen sanonut allergioista niin ihmiset ne muistaisivat vaan mainitsen asiasta kutsun tullessa.

Enkä jumalauta helvetti perkele IKINÄ olisi niin vastuuton ja julma äiti että oman loukkaantumiseni ja vihaisuuteni takia (jonka siis pitäisi kohdistua minuun itseeni jos en kerran ole varmistanut että on sopivaa syötävää) antaisin lapselle jotain mistä tiedän hänen tulevan kipeäksi.

Toivottavasti ap on provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meidän lähipiirissä on vegaani, keliakiaa sairastava, laktoosi intoleranssia, muna ja maito allergiaa ja lisäksi muutamia kuten omena allergiaa, mansikka allergiaa jne jne..

On siinä helvetin kiva vääntää kaikille sopivia torttuja ja evästyksiä. Aina menee silti jotain pieleen ja saat kurjan mielen.

Viimeisin oli kun oli kylässä lapsia ja heidän äitejään. Olin ostanut kaikille lapsille jäätelöt ja yhdelle maitoallergiselle päärynä mehujään. Vaan sittenpä lapsen äiti tympeänä että "Meidän Maisa saa syödä vain vadelma mehujäätä, kaikille muille alleriginen tai ei olla kokeiltu... Olen minä siitä kyllä sanonut..." Ja siiten perään lapselle että voi lapsi parkaa kun ei sinua nyt olla ajateltu...

Pitäisikö minun hittovie tehdä kansio, allergia ja periaate lista. Josta voisin aina pitää kirjaa näistä kaikista oudoista ja erikoisista toiveista...?

Kas kun kerran kävi niin että yritin tehdän muna ja maito allergiselle pullia... No vanhasta tottumuksesta menin sitten voitelemaan pullat kananmunalla ja taas meni pieleen...

Ei ole emännällekään helppo homma huomioida aina jokaista erityisruokavalioista.

Vierailija
24/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yrittänyt tehdä homman tutuille mahdollisimman helpoksi ja kertonut, että tietyn merkkiset mehujäät, tietyn merkkiset keksit ja tietynmerkkiset karamellit käy.

Ei ole emännällekään helppo homma huomioida aina jokaista erityisruokavalioista.

Vierailija
25/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mukavaa ottaa huomioon erityisruokavaliot ja toteuttaa vieraille sopivaa ruokaa.

Mutta esim. 30 hengen kekkereille joille on tulossa monta allergista, homma menee jo hankalaksi. Erityisesti silloin kun joukossa on juuri näitä joille ei käy kuin Hirssi, tattari, kalkkuna, auringonkukkaöljy ja vadelma....

Se alkaa jo olemaan helvetin vaikea projekti.

Vierailija
26/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai näissä vaikeissa tapauksissa aina jotakin keksii? Vaikka hedelmäsalaattia (pois luettuna se omena tms.)?

kun meidän lähipiirissä on vegaani, keliakiaa sairastava, laktoosi intoleranssia, muna ja maito allergiaa ja lisäksi muutamia kuten omena allergiaa, mansikka allergiaa jne jne..

On siinä helvetin kiva vääntää kaikille sopivia torttuja ja evästyksiä. Aina menee silti jotain pieleen ja saat kurjan mielen.

Viimeisin oli kun oli kylässä lapsia ja heidän äitejään. Olin ostanut kaikille lapsille jäätelöt ja yhdelle maitoallergiselle päärynä mehujään. Vaan sittenpä lapsen äiti tympeänä että "Meidän Maisa saa syödä vain vadelma mehujäätä, kaikille muille alleriginen tai ei olla kokeiltu... Olen minä siitä kyllä sanonut..." Ja siiten perään lapselle että voi lapsi parkaa kun ei sinua nyt olla ajateltu...

Pitäisikö minun hittovie tehdä kansio, allergia ja periaate lista. Josta voisin aina pitää kirjaa näistä kaikista oudoista ja erikoisista toiveista...?

Kas kun kerran kävi niin että yritin tehdän muna ja maito allergiselle pullia... No vanhasta tottumuksesta menin sitten voitelemaan pullat kananmunalla ja taas meni pieleen...

Vierailija
27/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä täytyis miettiä. Ensin katsoisin mitä esim. maissinaksut sisältää...

Vierailija
28/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toki, mutta kun se omena ei ole ainut... hedelmiä saisi salaattiin ehkä kolmea erilaista ja sitten osa sanoisi ettei tykkäisi niistä :(

Mutta totta... Taidan jatkossa pamauttaa joka kerta hedelmäsalaatin pöytään.

Vierailija
29/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin otan moniallergikko kuopukselleni omat eväät=)Tiedän itse että synttärijuhlien järjestämisessä on jo muutenkin tarpeeksi stressiä ja sitten pitäs meidän pojulle kehitellä joku munaton,viljaton leivos.Ei tarvii,tuon mieluusti itse=)

Vierailija
30/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse allergisen lapsen äitinä tarjoudun aina tuomaan omat eväät. Jos emäntä haluaa kuitenkin jotain tarjota neuvon tarkkaan mikä keksipaketti sopii aj mistä sitä löytää.

Mikään ei ole raivostuttavampaa kun juosta jonkun ekksipaketin perässä ympäri akupunkia. meillä tosi allerginen ystävä aj kun häneltä kysyn löytyykö mitään valmista hänelle sopivaa tarjottavaa. Saan jonkunvieraskielisen keksin nimen. ja sitten juoksen kaupasta toiseen kun en tiedä minkälainen paketti ym. Olenkin oppinut pyytämään tarkan kuvauksen.

Vierailija
31/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kurkut yhteen kulhoon, tomaatit toiseen, oliivit kolmanteen ja juusto ehdottomasti erikseen neljänteen. Sama varmaan toimis hedelmäsalaatinkin kanssa. Jos kirsikat ei jollekulle käy niin kirsikat eri kulhoon ja siitä voi sitten halukkaat ottaa omaan kippoonsa. Kunhan tarjoilupaikka on järjestetty niin että juustonmurusia tms. ei tipu toisiin kulhoihin kauhoista.

Vierailija
32/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä olen tottunut ajattelemaan niin että kaapissani on aina gluteenittomia keksejä, riisikakkuja ja pakkasessa gluteenittomia riisipiirakoita.

Muna ja maito allergisia varten kaapissa on miina ja manu keksejä ja nämä sopivat myös vegaanille.

Vierailija
33/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuten arvaat kotonakin tiuhaan käytössä.

Mutta jos haluan että kaksivuotias saa yhtään samannäköistä kuin muutkin joudun itse leipomaan keksejä maissipuurosta ja _jauhoista. Enkä odota että emäntä viitsisi sellaista ruveta tekemään.

Vierailija
34/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergian kanssa taistelleena olisin jopa helpottunut, kun ei tarvitsisi kokeilla "no nyt on teidänkin lapselle sopivaa, leivoin kymmenen tuntia viimeyönä" kakkua, josta ehkä jo enne maistamista huomataan, että "ai, siinäkö onkin sitten mansikkaa"...

Toisilla allergia niin tarkkaa, että valmistaminenkin oltava puhdasta, ja sitä ei myöskään aina asiaan vihkiytymätön voi käsittää.

Joten, miksi et kutsun saadessasi ensi kerran ap sano iloisesti, että "meidän pienen takia ei sitten tarvitse teidän nähdä erikseen vaivaa, meillä on kaapissa sopivaa herkkua jonka otamme mukaan".

Vierailija
35/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onnistun lähes polttamaan keittiön tavallisen munallisen kakun teossa, niin allergikkoäiti saisi kyllä tulla valvomaan toimiani, jos jotain yrittäisin taikoa hatustani jotain erityisruokavaliolaisille. Ei millään pahalla, mutta tämä täti ei pystyisi tarjoamaan muuta kuin maissinaksuja. Saattaisin kyllä yrittää, jos ystäväni/sukulaiseni/tuttavani olisi ajoissa ilmoittanut minulle allergia-asiasta ja varmistanut, että ymmärsin mitä se käytännössä tarkoittaa. Enoko se heillä oli kaulimen varressa?

Vierailija
36/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista saisi jo mm riisikakun päälle ihan ohueksi raastettua porkkanaa voi vaikka hyytelöitää sokerilla jos oikein haluaa pröystäillä.- ja on muuten hyvää! perunasta saa kakkaroita riisijauholla tai maissijauholla höystettynä. Ja ne voi tarjota lämpimänä suolapalana. Eli mielikuvitusta vain ihmiset ja johan on allergiselle vieraallekin herkkuja pienellä vaivalla.

T:4,5 v allergisen lapsen äiti ja itsekin keliaakikko, atoopikko, laktoosi-intolerantti

Vierailija
37/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan että meidän kaksi vuotias tulee teille juhliin. Pojalle sopivia ruoka-aineita on peruna, porkkana, rypsiöljy, maissi, riisi, kana, porsas, hirssi.

Mitä hänelle tarjoaisitte?

luulen että kaikin puolin on helpompi että tuon itse omat eväät?

Hänelle tarjoaisin esim. riisikakkuja. Riippuen oliko tuossa kaikki mitä poikasi voisi syödä, niin riisikakun päälle voi laittaa sopivaa hilloa (jos joku marja käy), kesällä voisin tehdä grillivartaita, joissa osassa olisi sitten pelkästään vaikka maissia ja kanaa ja porkkanaa tms. Kuivatut porkkanalastut olisivat myös ok. Nämä kaikki kelpaisivat myös muille vieraille.

Vierailija
38/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

riisikakuistakin vai osa merkeistä. osassa on esimerkikis suolaa tai muita mausteita.

Toki voi leipoa kakkaroita, mutta kun kaksivuotias syö niitä ehkä yhden niin minusta menee kyllä hukkaan tuo vaiva. Toki kotona leivonkin akikennäköistä, mutta sitten pakastan niitä aj otan eväiksi juhliin.

Vierailija
39/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei tosiaankaan ole voimia, aikaa eikä taitoa keksiä mitään muutamista raaka-aineista.

Annan mielummin vaikka rahaa tämän ruokarajoitteisen äidille, että ostaisi tullessaan jotain lapselle sopivaa.

kai näissä vaikeissa tapauksissa aina jotakin keksii? Vaikka hedelmäsalaattia (pois luettuna se omena tms.)?

....

..Ei ole emännällekään helppo homma huomioida aina jokaista erityisruokavalioista.

Vierailija
40/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin ap, ilmoittaisin kutsuun vastatessani, että lapsellani on seuraavat allergiat.

Ja jos olisin se, joka kutsuja järjestää, kysyisin ap:lta, että voisiko hän antaa vinkkiä, jos kaupasta löytyisi jotain valmista tarjottavaa hänen lapselleen.

Jos kumpikaan ei älyä avata suutansa, on parempi jättää kutsut väliin tai ottaa omat eväät varalta mukaan.