Lapseni ei saanut synttäreillä tarjottavaa!
1,5v tyttöni on maito- ja muna-allerginen. Olen tästä joskus puhelimessa varmasti maininnut veljelleni, allergiat todettiin pari kuukautta sitten. Veljeni piti syntymäpäivät, joihin saimme kutsun. Arvasin jo etukäteen, ettei hän kuitenkana tajua tehdä tarjottavia lapselleni sopiviksi.
Ja niin kävikin. KAIKKI tarjottavat sisälsivät maitoa ja/tai kananmunaa! Olin loukkaantunut ja vähän vihainenkin, sillä lapseni kuitenkin halusi kahvipöydässä herkkuja. Annoin sitten pienen palan kakkua ja seurauksista kärsittiin seuraava yö valvoen. Ärsyttävää!!!!
Kommentit (77)
Siinä pitää sitten olla niin tarkkana ettei mikään eine koske mihinkään muuhun tai vahingossa ole jossain jotain ei-sopivaa lisäainetta, että suosiolla pyydän allergisia tuomaan omat eväät mukaan. Turvallisempaa kaikille osapuolille.
Jo mehujääpuikon löytäminen jossa ei lukisi "saattaa sisältää hivenen maitoa" tai "on valmistettu laitoksessa, jossa käsitellään pähkinää" meinaa viedä hermot. En todellakaan ota vastuuta enkä riskiä että allergiayritelmäni veisi jonkun sairaalaan.
pikkumaisseja ja jotain lihasuikaleita kanaa tai porsasta.Jälkiruoaksi maissinaksuja. Ei ehkä niin kovin luovaa mutta lapsi lienee tottunut yksipuoliseen ruokavalioonsa ja ainakin saisi suuhunsa jotain. Jos ei maistu niin noista saa meidän perheelle seuraavaksi päiväksi ruokaa, ja voihan noita sitten muutkin syödä jos tulee suolaisennälkä.
vaikka muuten kyllä kaikki mahdolliset erityisruokavaliot jopa laihdutuksen otan juhlatarjottavissa huomioon. Noin pieni syö yhden pullan niin sen takia pitäisi väsätä iso satsi ja mistä sen edes tietäisi tykkääkö ko. lapsi häntä varten hommatuista tarjottavista.
-Lapsi on vasta 18kk, eli jonkun aikamiehen mielestä kyllä vielä vauva.
-Äiti on jollekin miehelle joskus puhelimessa maininnut (varmaan aika ohimennen) että lapsella on ruokallergia, No hei, ei ainakaan mun mies tai veli muistais tuota päivää pitempää.
-Asia on perheelle uusi, joten ei edes kokemuksen kautta se veli voi muistaa tuota asiaa.
-Äiti arvasi etukäteen mitä tuleman piti, eikä silti varannut MITÄÄN varalle.
-Äiti ANTOI ITSE lapselle sopimatonta ruokaa, huh huh.
On aivan eri asia jos joku saa tiedon juhlia järjestäessä, että vieraissa on ruoka-allergikko ja juhlien järjestäjä itse ymmärtää mitä tälläinen tarkoittaa,
Mut hei, joku ehkä parikymmpinen velipoika..
1,5v tyttöni on maito- ja muna-allerginen. Olen tästä joskus puhelimessa varmasti maininnut veljelleni, allergiat todettiin pari kuukautta sitten. Veljeni piti syntymäpäivät, joihin saimme kutsun. Arvasin jo etukäteen, ettei hän kuitenkana tajua tehdä tarjottavia lapselleni sopiviksi.
Ja niin kävikin. KAIKKI tarjottavat sisälsivät maitoa ja/tai kananmunaa! Olin loukkaantunut ja vähän vihainenkin, sillä lapseni kuitenkin halusi kahvipöydässä herkkuja. Annoin sitten pienen palan kakkua ja seurauksista kärsittiin seuraava yö valvoen. Ärsyttävää!!!!
- muistuttanut veljeäsi muksusi allergiasta tai
- ottanut muksulle omia eväitä mukaan?
Hölmö olet, ap. Ei voi muuta sanoa.
että tämän kaikki muistavat. Kuljettaa mukanaan kapseleita ja ottaa niitä tarvittaessa, emme tee numeroa asiasta saatikka loukkaantuisimme jos tarjottavaa ei ole.
Osa muistaa osa ei ja sillä sipuli.
en uskaltaisi riskeerata kyläpaikoissa hänen terveyttään vaan kuljettaisin eväät mukanani.
Nimittäin monenlaista tekijää on mitä ruokiin ja kahvileipiin tulee, moni ei erota edes eri allergioita toisistaan. Maitoallergia sekoitetaan tyypillisesti laktoosi-intoleranssiin ja näin ollen tuotteita joissa on maidon ainesosia voidaan tarjota maitoallergiselle jopa ravintolassa.
Olen ammatiltani kondiittori ja keittiömestari ja hommat on minulla hanskassa, ammattini johdosta osaan tehdä oikeanlaista tarjottavaa ruokarajoitteisille mutten usko että siihen kuka tahansa pystyy.
Kananmunaton kakkupohja on niin kovin erilainen rakenteeltaan etten tarjoa sellaista jos on yksi allergikko vaan teen hänelle eri tarjottavan. Tarvittaessa valmistan kaksi erilaista kakkua.
Tarkkana täytyy olla ettei tule mitään koskestusta työvälineiden ja valmistusasioitden kautta allergiaa aiheuttaviin ainesosiin, muistakaa eri leikkuulauta ja minä pesen aina veitsetkin uudelleen ennen kuin alan valmistaa ruokaa allergiselle.
Gluteiiniton tuote pitäisi valmistaa eri tiloissa kuin muut leipomotuotteet jos ollaan ehdottoman tarkkoja. Jauhopölyä tuppaa olemaan leipomotiloissa aina joten koulutuksessa valmistettiin gluteiinittomat tuotteet eri tiloissa.
Tuossa juuri joku mainitsi että prosessi meni siihen asti ok kunnes voiteli pullat kananmunalla, monesti on käynyt niin että kakkuvuoka on leivitetty korppujauholla gluteeinittomalle jne. Kaikkea ei voi amatööriltä odottaa 100 % varmasti oikeaoppisesti valmistetuksi.
Ap:lle suosittelen pitämään jatkossa kaikkialla omat eväät mukana. Mielestäni loukkaannuit turhaan, veljesi ei ole välttämättä kertonut vaimolleen allergiasta mitään. Toivon toki että voit veljesi ja hänen puolison kanssa keskustella asian läpi ja sopia miten jatkossa toimitte.
ilmeisesti veljellä ei vaimoa kun itse synttärinsä järkkäsi.
Ruoka-aineallergiat voivat olla todellakin niin vakavia että vääränlainen ruoka tappaa. Ravintola-alalla olleena ja sellaisia asiakkaita kohdanneena joilla on vaikeita allergioita en vähättele ketään ruoka-allergista. Kunnioitan heidän rajoituksiaan ja teen ruoka-annokset erityisellä huolella välttäen pienintäkään kosketusmahdollisuutta allergiaa aiheuttavaan raaka-aineeseen.
Tiedän tapauksen jossa asiakas on jouduttu viemään ambulanssilla sairaalaan hengitysteiden turpoamisen vuoksi ja sillä kertaa potilas kyllä selvisi. Tuon kokemuksen jälkeen asiakas vaihtoi ravintolaa ja siinä ravintolassa missä työskenetelin ei ongelmia tullut. Suurin osa allergioista ei johda kohtalokkaisiin seuraamuksiin mutta sen mahdollisuus on syytä pitää mielessä ja noudattaa valmistuksessa ehdotonta tarkkuutta.
Mutta siis se moniallergisen alpsen äiti joka pyysi miettimään tarjoiluja hänen lapselleen. Ihan hyviä ehdotuksia on tullut aj poika tosiaan tottunut yksipuoliseen ruokavalioonsa, eli ei muuta kaipaakaan. Ja tietäää tulevansa kipeäksi jos syö sopimatonta.
Yllättynyt olisin jos jossain olisi hänet huomioitu. tai no perheissä joissa pieniä löytyy usein maissinaksuja. mutta tutut tietävät että kuljetan aina omat eväät mukana. Enkä koe sitä minkäänlaisena ongelmana. Tietenkin kun ikää tulee lisää voi tilanne olla toisenlainen. Toisten herkut houkuttavat. Toisaalta kun kokeillaan uusia ruoka-aineita niin ei kovin innokas maistelemaankaan uusia makuja, niitä joutuu piilottamaan tutun ruoan sekaan. Ja kotonakin isotveljet syövät kaikkea muuta ja siihen on vaan totuttava, en aio koko perheen ruokavaliota muuttaa allergisen mukaan
Mutta kiitos tosiaanvinkeistä, jospa niistä itsekin keksisi jotain uutta. Kaipaa itsekin uusia ideoita=)
Lisäksi oma lapsi on allerginen, joten olen sen oppinut että omat eväät on mukana kyläpaikassa ja mellä kyläilevillä allergisilla myös. Eihän yhtä ihmistä varten boi ruveta eri torttuja ja piiraita leipomaan. VArsinkin jos teillä vielä ap on kyse noinkin pienestä ei mielestäni edes voi vaatia että isäntäväki valmistaisi erikseen pienelle sopivat syötävät. Johan se menee ihan älyttömäksi.
yhtä aikaa. Yleensä kun vähän aikaa keskittyy miettimään niin löytyy jotain mikä käy allergikoille ja mitä muutkin vieraat voi syödä niin ei tarvi tehdä eri pöperöitä kaikille.
Jotkut kengurunliha-apinanleipäpuu-lapset nyt sitten asia erikseen.
Mitä turhaan mitään hedelmäsalaattia tekemään, nakkaat vaan vadillisen hedelmiä pöytään. ;)
-J-
Eikö järki sano että otat omat tarjottavat sinne lapselle mukaan etkä odota että teitä varten tehdään sopivia herkkuja? Totta kai olisi kohteliasta ottaa allergikot huomioon mutta 1,5v syö sen verran vähän mitään että olisi naurettavaa alkaa sen takia tekemään hänelle omia tarjottavia!
omia eväitä! Ei kai nyt kukaan voi olettaa, että veljesi olisi pelkästään lapsesi takia valmistanut ja ostanut kaikki tuotteet maidottomina ja munattomina?
Meillä tuli lapsisynttäreille yksi pikkuvieras, joka on allerginen viljoille, maidolle ja kananmunille. Herkkupöydässä oli tarjottavia "sen seitsemää sorttia" ja niistä kaksi ei sopinut tälle allergikolle, toiseen oli kyllä korvaava herkku pöydässä. Kyseessä ei muuten ole sukulainen tai muuten "pakkokutsuttava". Ihmettelin, kun vieraan isä puolestaan ihmetteli tarjottavia ja varsinkin maidotonta, munatonta kakkua. Minusta on aivan selvä, että tarjottavat tehdään pienimmän yhteisen nimittäjän mukaisesti. Kaikki pystyvät kuitenkin syömään kakkua, jossa ei ole käytetty munia tai maitoa - v. joku joutuu jäämään ilman jos käytetään munia tai maitoa. Daaah. Ihan selvä juttu, kumpi on parempi. Sain myös oppia ihan uudenlaisia leipomistaitoja, joten kiva juttu oli sikälikin :) (ihan varmana tätä pidetään provona. No, sitten pidetään, ei kiinnosta, tiedän olevani aito tapaus.)
Vai eikö ollut ihan kaikille viljoille allerginen?
olen nyt pitänyt 5.t kaverisynttärit ja aina, ihan ihan aina kutsussa lukee ilmoitatko jos on erikoisruokavaliota. Sitten kun näitä ilmoittautumisia on tullut, olen itse ottanut yhteyttä ja kysynyt käykö lapsellesi tälläinen ja tälläinen. Aina, ihan joka ikinen kerta äidit ovat olleet ihan ihmeissään.
Kuinka pieni vaiva...
Ja jokaisella kerralla on äiti ottanut mukaan tai laittanut lapsen mukana mukaan allergisille kuitenkin jotain omaa extraa.
Että puolitoistavuotias jäi ilman HERKKUJA.=D =D =D `
Tätä curling lasta käydään katsomassa sit kymmenen vuoden päästä lastenkodissa ja siitä muutama vuos eteenpäin nuorisovankilassa.
pitää mainita allergioista ja tarjoutua tuomaan omat eväät jos arvaa jo etukäteen ettei kutsujen pitäjä tajua tehdä sopivia tarjottavia.
Olet turhaan loukkaantunut jos vain joskus olet maininnut mutta et varmistanut laisinkaan että asia on sisäistetty ja tajuttu. Ihan kuin olisit tahallasi järjestänyt ikävän tilanteen. Sen olisi voinut välttää kokonaan jos olisit avannut suusi.. Kaikille olisi jäänyt hyvä mieli. Veljesikin varmasti pahoitti mielensä kun hänellä ei ollut allergiat tiedossa asti, ja tuli ikävä tilanne.
Toivottavasti ensi kerralla toimit toisin.
Tolla periaattella saat todella vaikean elämän itsellesi ja samalla lapsellesi.Itsekästä touhua syöttää kakkua josta tiedät lapsen saavan mahaväänteitä-häpeä!Itse olen täysin laktoositon ja pähkinäallergikko ja monta krt täytynyt jättää syömättä monissa paikoissa mutta ei se haittaa,mielummin niin kuin mahaväänteet..Omat eväät mukaan ja relausta!
Helpompi ehkä, mutta ei hauskempi :)
Yrittäisin tehdä maissi-, riisi- tai perunajauhoista jotain suolaista piirasta, johon sopiva lihatäyte. Kääretorttuun porkkanatäyte (sehän on makeaa, ja voinee maustaa sokerilla?), ja taitaisi käydä kakusta. Käykö 2-vuotiaallesi mikään "kermankorvike"? Entä liivate? Liivatteella ja riisimaidolla tulisi jo näyttävä hyydyke. Perunamuusista voisi yrittää väsätä uunissa rapeita keksintapaisia.
t. 15