Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni ei saanut synttäreillä tarjottavaa!

Vierailija
28.06.2008 |

1,5v tyttöni on maito- ja muna-allerginen. Olen tästä joskus puhelimessa varmasti maininnut veljelleni, allergiat todettiin pari kuukautta sitten. Veljeni piti syntymäpäivät, joihin saimme kutsun. Arvasin jo etukäteen, ettei hän kuitenkana tajua tehdä tarjottavia lapselleni sopiviksi.

Ja niin kävikin. KAIKKI tarjottavat sisälsivät maitoa ja/tai kananmunaa! Olin loukkaantunut ja vähän vihainenkin, sillä lapseni kuitenkin halusi kahvipöydässä herkkuja. Annoin sitten pienen palan kakkua ja seurauksista kärsittiin seuraava yö valvoen. Ärsyttävää!!!!

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia eväitä! Ei kai nyt kukaan voi olettaa, että veljesi olisi pelkästään lapsesi takia valmistanut ja ostanut kaikki tuotteet maidottomina ja munattomina?

Meillä tuli lapsisynttäreille yksi pikkuvieras, joka on allerginen viljoille, maidolle ja kananmunille. Herkkupöydässä oli tarjottavia "sen seitsemää sorttia" ja niistä kaksi ei sopinut tälle allergikolle, toiseen oli kyllä korvaava herkku pöydässä. Kyseessä ei muuten ole sukulainen tai muuten "pakkokutsuttava". Ihmettelin, kun vieraan isä puolestaan ihmetteli tarjottavia ja varsinkin maidotonta, munatonta kakkua. Minusta on aivan selvä, että tarjottavat tehdään pienimmän yhteisen nimittäjän mukaisesti. Kaikki pystyvät kuitenkin syömään kakkua, jossa ei ole käytetty munia tai maitoa - v. joku joutuu jäämään ilman jos käytetään munia tai maitoa. Daaah. Ihan selvä juttu, kumpi on parempi. Sain myös oppia ihan uudenlaisia leipomistaitoja, joten kiva juttu oli sikälikin :) (ihan varmana tätä pidetään provona. No, sitten pidetään, ei kiinnosta, tiedän olevani aito tapaus.)

Vai eikö ollut ihan kaikille viljoille allerginen?

Vierailija
62/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma muksuni on kohta 9 v ja nyt ovat allergiat pahentuneet.

Tähänkään asti kaverit eivät ole tienneet, mitä tarjota ja mitä lapsi voi syödä, kun eivät he millään muista. Mutta nyt kun allergialista on pidempi, joudun edessä oleville synttäreille ottamaan tai laittamaan lapselle omat eväät mukaan. En yksinkertaisesti ilkeä laittaa jollekin puolitutulle tai pelkästään kaverin äidille viestiä, että lapselleni ei käy tämä tai tämä ja osta ja varaa minun lapselleni tätä tai tätä..

Aion ilmoittaa, että lapsellani on sen verran ikävästi allergiaa, ja ne aineet piileskelee E-koodien takana, niin laitan omat keksit mukaan.

ja mitä tulee tuohon vääränlaiseen jäätelöön: lapselle voi ja tuleekin opettaa, että muut eivät millään voi tietää eikä muistaa meidän allergioita, ostan sinulle jäätelön sitten kotiin, eli vaikka siellä synttäreillä jääkin vähän niukammalle, kotona kompensoidaan, herkkujen puutteeseen ei lapsi näänny.

Ap.lle olen samaa mieltä kuin moni muukin. Ota oma eväät lapsellesi mukaan. Jos itse päätät syöttää lapselle ruokaa, jota hän ei kestä, olet itse syypää siihen, että aiheutat lapselle kipuja ja ikävän olon, ja se että sinä valvot , on pieni vaiva siitä että lapsi kärsii sinun toimintasi takia. Typerä olet.

Ja toinen juttu on se, että ILMOITTAKAA PERHEEN ÄIDILLE vaikka se sitten käly tai miniä olisikin !! jos jotain ekstraa haluatte !! Ei miehet näitä tajua informoida eteenpäin !

Ja jos ruokahuollosta vastaava nainen ei tiedä, kun hänelle ei kerrota, on turha marmattaa mistään.

Oma mieheni, lapseni isä,ei edelleenkään muista lapsensa allergioita, vaikka tenava on niitä potenut alle vuoden ikäisestä vauvasta asti !! Soittaa minulle ja kysyy - vaikka olen antanut hänelle rahapussiin listan kielletyistä.

Ja ajatelkaa; 9 v poika on jo täysin sopeutunut tilanteeseen, ettei voi ottaa kaikkea. se, ettei jäätelöä löydy jonkun pikkukaupan altaasta, suututtaa, mutta periaatteessa on tyytynyt osaansa. Väärän ruuan syöminen aiheuttaa harmia ja ongelmaa, ja nyt kun ollaan oltu tarkkoja dietin kanssa, olo on lapsellakin parempi. Kun ostan joskus herkun, jonka e-koodilistaa en tarkista, poika vaan toteaa: se on sitten sinun vastuullasi..

Ja näin se on. Loppupeleissä lapsen allergiasta huolehtiminen on vanhempien vastuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ja yksinkertainen tässä olet kyllä sinä. Tunnen 4 allergiaperhettä, siis sellaista, joissa allergiat aiheuttavat välittömän hengenvaaran tai erittäin pahaksi äityvän vatsa- ja iho-ongelman. Joka ikinen näistä perheistä ottaa AINA varmuuden vuoksi omat eväät mukaan. Oma-aloitteisesti AINA myöskin sanovat siitä, koska eivät halua aiheuttaa päänvaivaa isäntäperheelle. Ja toisaalta tällöin minimoidaan myös turvallisuusriskit, ettei vahingossakaan ole jäänyt mitään ruoka-ainetta huomioimatta. ja minimoidaan mysö riski, että lapselle ei olisi tarjottavaa.

Tiedän kyllä nyt vuosien kokemuksella jo joitain herkkuja, mitä kunkin perheen kohdalla voin hankkia. Näitä ovat tietyt keksit, muutamat karkit ja marjat. Yleensä varaan yllätykseksi jotain ja siitä ilahdutaan kyllä. Mutta siitä huolimatta heillä on aina omiakin varmuudne vuoksi mukana.

Et voi olettaa, että perhe alkaisi varta vasten leipoa jotain maidottomia ja munattomia tuotoksia vain yhden pikkumuksun takia. Ei voi edes olla varma syökö toinen niitä ja koko homma olisi emnnyt hukkaan. Omaa typeryyttäsi oli myös antaa allergiselle lapselle kakkua, oli pala kuinka pieni tahansa. Turha syytellä muita omasta ajattelemattomuudesta. Olisit voinut kysyä, että olisiko heillä esim. jotain hedelmää tai vaikka mansikoita pakkasessa, kiikuttaa ne sitten pöytään ja antaa sieltä kahvipöydästä lapsellesi. Allergisen lapsen on myös todella tärkeä oppia ihan pienestä asti, että pöydässä on paljon kaikkea ja siitä huolimatta, että muut syövät niitä, hän ei voi niitä maistaa. Kasvatuskysymys. Tästä ei ole koskaan koitunut ongelmia yhdenkään tuttavaperheemme lasten kanssa. Jo ihan pienet 1-vuotiaat jättävät kinuamisen ja muiden ruoat rauhaan kun asia tehdään selväksi. 2-vuotias kummityttömme osaa jo itse kertoa (vanhemmat tietty varmistavat jälkeenpäin) ettei saa syödä kaikkea ja osaa jo luetella jopa listan mitä saa syödä. Että alahan kasvattaa itseäsi ja lastasi niin kaikkien elämä helpottuu.

Vierailija
64/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainahan asia on ajankohtainen jossakin perheesä. Mun tyttö on niin pahasti pähkinälle allerginen, ettei hän uskalla syödä kylässä mitään ja siksi en edes mainitse aina hänen allergiaansa. Kaikki eivät ymmärrä olla niin tarkkoja tarjottavien valmistuksessa ja esille laittamisessa, ettei kontamaninaatioriskiä olisi. Siksi tytöllä on aina omat eväät mukana.

Vierailija
65/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vauvoille koskaan varata erikseen tarjottavaa. Miten isäntäväki voi tietää teidän ruoka-ajat ja mitä lapsenruokavalioon kuuluu? Moni tervekään lapsi ei tuossa iässä saa aikuisten kahvipöydästä mitään ( kakkua, keksiä, mehua yms.) Turhaan loukkaannuit

En ymmärrä, miksi tuon ikäisen pitäisi syödä esim. täytekakkua tms. Ja omat eväät olisi tuossa tilanteessa ihan fiksu juttu!

Vierailija
66/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vauvoille koskaan varata erikseen tarjottavaa. Miten isäntäväki voi tietää teidän ruoka-ajat ja mitä lapsenruokavalioon kuuluu? Moni tervekään lapsi ei tuossa iässä saa aikuisten kahvipöydästä mitään ( kakkua, keksiä, mehua yms.) Turhaan loukkaannuit

Vauvoille en varaa mitään syötävää. Niiden vanhemmista kun ei koskaan tiedä mitä vauvalle antavat, jotkut ovat tiukkoja ettei mitään herkkuja saa antaa ja heillä on omaat eväät mukana. Allergisista vauvoista puhumattakaan!

Tai jos (terveille) vauvoille annetaan jotain niin se on tyyliin 1/4 karjalanpiirakka ja lusikallinen kakkua. Ei jaksa nähdä erikseen vaivaa!

Vierailija
67/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina tehnyt tarjottavat niin, että myös allergikot voivat niitä syödä. Esim. velipuoleni ovat allergisia maidolle ja kananmunalle, joten jos on ollut jäätelöä tarjolla, toinen veljistä saa tofujäätelöä jne.

Minusta ei ole suuri vaiva tehdä tarjottavia myös allergikoille, myöskään niille pienimmille. Minusta se on itsestäänselvyys, että kaikille tulee olla jotakin tarjottavaa.

Vierailija
68/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan että meidän kaksi vuotias tulee teille juhliin. Pojalle sopivia ruoka-aineita on peruna, porkkana, rypsiöljy, maissi, riisi, kana, porsas, hirssi. Mitä hänelle tarjoaisitte? luulen että kaikin puolin on helpompi että tuon itse omat eväät?

Riisijauhosta ja rypsiöljystä saisi varmaan jonkinlaisia muffinsseja tms, mutta eikö tosiaan sokeri käy? Entä leivinjauhe tai sooda?

Vierailija
69/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan että meidän kaksi vuotias tulee teille juhliin. Pojalle sopivia ruoka-aineita on peruna, porkkana, rypsiöljy, maissi, riisi, kana, porsas, hirssi. Mitä hänelle tarjoaisitte? luulen että kaikin puolin on helpompi että tuon itse omat eväät?

Riisijauhosta ja rypsiöljystä saisi varmaan jonkinlaisia muffinsseja tms, mutta eikö tosiaan sokeri käy? Entä leivinjauhe tai sooda?

Käykö riisi"maito"?

Vierailija
70/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä annat allergisoivaa ainetta lapselle? Oletko aivan idiootti?

Ihan suoraan sanoen uskon, ettei veljesi ole ajatellut asiaa, varsinkin kun asia on noin tuore. Teidän allergisen lapsen vanhempina olisi pitänyt huomioida asia ja ottaa omaa evästä mukaan.

Allergisen lapsen vanhemmat eivät koskaan voi olettaa, että lasta varten erikseen valmistetaan jotain, siksi varmuuden vuoksi aina jotain evästä mukaan.

Niin ikävää kuin se onkin, allerginen lapsi joutuu kestämään sen, ettei hän aina saa samaa kuin muutkin. On aika vastuutonta vanhemmuutta antaa lapselle tietoisesti jotain allergisoivaa siksi, että lapsi haluaa - se lapsihan niistä oireista sitten kärsii.

t. kahden allergisen äiti

Vierailija
71/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumpikaan ei älyä avata suutansa, on parempi jättää kutsut väliin tai ottaa omat eväät varalta mukaan.

Joo, miten sitä suuta on niin vaikea avata.. ja vielä jos oma veli kyseessä?! Jos jo ennakkoon arvaa, ettei veli tiedä/tajua ottaa allergiaa huomioon, niin eikö siitä voi muistuttaa ja kysyä/sopia miten toimitaan? Esim. että olisiko mahdollista varata jotain mitä meidänkin lapsi voi syödä vai tuonko omat eväät. Voihan sitä vaikka leipoa tuomisina jonkun oman jutun kahvipöytään, joka sopii omalle lapsellekin. 1,5v ei kuitenkaan niin paljoa syö, että koko kahvipöydän anti pitäisi tehdä sen mukaan..

Vierailija
72/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät tosiaan tajua, että jotkut eivät siedä tiettyjä tuotteita OLLENKAAN. Meillä kävi pojan kanssa pienenä samankaltainen juttu kälyn häissä, missä kaikki ruuat, kekseistä lähtien sisälsivät maitoa, vaikka erikseen oli anopille ilmoitettu, että poika ei voi maitoa syödä missään muodossa.

Vierailija
73/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi olla tosi vaikeaa tehdä tarjoiluja, joissa kaikki erityisruokavaliot on huomioitu. Meillä esim. on ollut juhlat, joihin on ollut tulossa: keliaakikko, kasvissyöjä, muita allergikkoja (pähkinät, maito, mansikat, banaani kiellettyjä) ja lisäksi vielä eräs, jolle ei saa olla mitään lisäineita missään. Voitte kuvitella, että tarjoilujen järkkääminen näillä ehdoilla ON vaikeaa.

Vierailija
74/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiat aiheuttavat vakavia oireita, niin aina omat eväät mukaan. Ja samaten jos on kovin laajat allergiat. Ei voi olettaa että emäntä osaisi yhtäkkiä tehdä esim. viljattoman ja munattoman kakun tai muuta vast.

Vierailija
75/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyhmä pitää ihmisen olla, jos menee voitelemaan muna-allergikon pullat munalla?!?

Kas kun kerran kävi niin että yritin tehdän muna ja maito allergiselle pullia... No vanhasta tottumuksesta menin sitten voitelemaan pullat kananmunalla ja taas meni pieleen...

Vierailija
76/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka voi olettaa, että veli jolle olet joskus ohimennen sanonut että pari allergiaa on nyt todettu, muistaisi asiaa myöhemmin juhlia järkätessä ja mainitsisi siitä vaikka vaimolleen? tai kuka ruuista huolehtiikaan?

JA ennenkaikkee, jos valmiiksi jo epäilee et toinen ei muista niin MIKI et muistuttanut??? Ja miksi et ollu varautunut omilla pienillä eväillä vaan KIUSAAT lastasi mahavaivoilla o.o

mun järkeeni tä homma vaan ei mene! Ja olen itse joutunut pienestä pitän kantamaan omia eväitä ties missä mukana, useimmiten kaikenvaralta.

Olen keliakikko ja kyllä siinäkin meni aikaa että koko suku muisti automaattisesti ilman muistuttamista asian. Saati vieraamman ihmiset.

Nykysin 15 vuotta diagnoosin jälkeen suvussa kyllä muistetaan.

Ihme mielensäpahottaja ap on, ku itse ei tehnyt mitään asian hyväksi edes muistuttaakseen veljeään.

Ja eniten kylläå surettaa kuulla että aiheutat lapsellesi vahinkoa syöttämällä tahallasi vääränlaista ruokaa. toki maitoallergia ei ole mikään erityisen vakava (vert sairauteen, keliakia) mutta lapselle vatsakivut on vatsakipuja! Kun tietää ruuan mistä niitä tulee, tulee olla syöttämättä sitä!

Ihan oisit voinu avata veljes luona suusi edes ja pyytää vaikka lapsellesi rusinoita tai mitä tahansa kaapista löytyvää pikkuherkkua joka sopii. VARMASTI olisi löytynyt!

Jopa mulle ihmiset on aina löytäny jotain sopivaa jos kerrottu erikoisruokavalioni on kuitenkin heiltä unohtunut. Ja kun lisäksi varaa vaikkapari keksiä omiksi eväiksi niin hienostihan se sitten sujuu...

Asiat muuttuu vaikeiksi jos ne sellasiksi tekee. Täysin järjetöntä tälläsen takia syöttää lasta väkisin väärillä ruuilla, aiheuttaa kipua ja valvottaa, ja pahastua siitä. Täysin typerää, jos itse ei edes YRITÄ!

Vierailija
77/77 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan että meidän kaksi vuotias tulee teille juhliin. Pojalle sopivia ruoka-aineita on peruna, porkkana, rypsiöljy, maissi, riisi, kana, porsas, hirssi.

Mitä hänelle tarjoaisitte?

luulen että kaikin puolin on helpompi että tuon itse omat eväät?

Tietysti kannattaa myös ottaa omat eväät mutta itse ainakin haluaisin varmistaa että pöydässä on jotain myös allergiselle vieraalle.