Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ihmettelee: miten jouluvalmisteluista saa aikaan stressin?

Vierailija
16.12.2015 |

Olen viiskymppinen mies ja laitan lähestulkoon yksin joulun meidän 8 henkiselle uusperheelle. Vaimo on vuorotyössä hoitoalalla ja tekee usein joulun aikaan ylimääräistä, että työkaverit, joilla pieniä lapsia saa enempi vapaata ja lomaa. Vaimo on kyllä leiponut kakkuja ja pullaa syksyn mittaan, piparit ja tortut ostetaan valmiina.

Lahjat olen ostanut ja paketoinut hyvissä ajoin.

Laatikot (lanttu, porkkana, bataatti) tein pakkaseen pari viikkoa sitten odottamaan paistamista. Perunalaatikon teen viikonlopulla ja pakastan. Kinkun (7 kg) hain syksyllä luomutilalta ja otan sen loppuviikosta porstuaan sulamaan ja suolaantumaan. Ajattelin tehdä joulupöytään myös kananmaksapateen jonka pakastan. Riistalihapullat tehtiin metsästysporujan kanssa yhdessä lokakuun lopussa. Viikonlopulla pidän suursiivouksen (8 huonetta eli noin 8 tuntia menee) Olen kolmepäivää lomalla ennen joulua ja silloin teen loput jouluostokset ja laitan joulusillit ja -silakat muhimaan. Ja graavaan tietysti lohen. Aatonaattona otan kaikki pakasteet kylmiöön sulamaan. Aatonaattoiltana käyn myös hakemassa hauen velipojalta ja suolaan sen. Kinkku paistuu yöllä ja aattoaamuna paistan jouluhauen perinteiseen tapaan (asutaan Saimaalla). Sitten teen salaatteja ja paistelen laatikoita päivänmittaan. Lapset hakee kuusen ja lämmittää savusaunan aattona ja siinä kolmen aikoihin aletaan joulunviettoon, vaikka joulunviettoahan mulla on ollut jo koko viikko. M51

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen vaativan ja aikaa vievän työn vuoksi minä vastaan oman työni ohella arjen pyörityksestä täysin yksin, lapsista on tosin hieman apua mutta ei vielä kovin paljoa. Meillä on siis kolme lasta ja koira sekä iso talo puutarhoineen ja mökki jossa olemme lähes joka viikonloppu. Teen siis ruoat, pyykkään, siivoan, hoidan lapset ja heidän päiväkoti- ja koulujuttunsa sekä osittain harrastuksiin viemiset (esim. nyt on ollut ainakin joka toinen viikonloppu koulun tai harrastusseuran varankeräystapahtuma tai buffetti tai talkoo johon olen osallistunut ja leiponut), hoidan myös kodin ja mökin puutarhat ja koirankin (lapset tosin lenkittävät välillä iltaisin). Jouluna lahjojen ostot laajalle suvulle ja muut muistamiset, monen ruokalajin jouluaterian valmistamiset sekä omalle että miehen ja minun vanhemmille,  joulukoristelut, jne. jne.  tulee siihen kaiken muun päälle. Lisäksi meillä käy aika paljon vieraita, ts. leipomiseen ja ruoanlaittoon menee suht paljon aikaa. Vapaa-aikaa on todella vähän, teeveetä en juuri katsele enkä lehtiä lue, korkeintaan surffailen netissä kun olen todella väsynyt enkä jaksa keskittyä mihinkään.

Eikä minun ollut tarkoitus todellakaan tässä kehua, että teen nämä kaikki tuosta vaan ja että kyseessä on vain suunnittelukyvyttömyys / tehottomuus mikäli tulee stressiä.  ILapsiperheessä kun on melko usein arkisin minuuttiaikataulu koulun, päiväkodin, työn sekä kaikenlaisten pakollisten ja vapaaehtoisten menojen puristuksessa. 

Vierailija
22/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä mies ihmettelee: mitä erityisiä valmisteluja joulu mukamas vaatii? Aina se on tullut ilman kranssien taiteilua ja haukien suolaamistakin.

Jonkinlainen siivous, ruoat ja lahjat. Jos et itse tee mitään näistä, niin siinähän ihmettelet.

Meilllä on kyllä tapana pitää paikat siistinä, oli pyhä tai arki. Ja ruokaa tehdään joka tapauksessa, joten ei siitä mitään ylimääräistä työtä koidu. Lahjoja emme aina vaihda, mutta sellaisten tilaamiseen ei nyt varttia kauempaa mene joskus marraskuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä stressasin ennen, sitten tajusin että saan viettää sellaista joulua kuin itse haluan. Minulle joulu tulee siitä että teen kupillisen glögiä ja katson pyjamassa elokuvia niin pitkälle yöhön kuin vain jaksan valvoa. Miehelle taas tietyt ruuat ja perinteet on tärkeitä, mutta aiempina jouluina ei laittanut tikkua ristiin niiden eteen. Neuvottelujen jälkeen ollaan sovittu, että se joka valmisteluja haluaa, saa myös tehdä ne. Joulut on olleet sen jälkeen huomattavasti vaatimattomampia, mutta myös huomattavasti mukavampia ja stressittömämpiä.

Vierailija
24/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluvalmistelut tehty eli lentoliput etelään tilattu. Se on siinä.

Vierailija
25/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä kukaan on sanomaan, mistä kukin saa stressata ja mistä ei? Eihän se stressaaminen sitä tarkoita, ettei asioista selviydy. Minua stressaa aika monikin ihan pieni asia, mutta selviydyn niistä kyllä ihan mainiosti. Jotkut ihmiset nyt vain nauttivat esim lahjojen hankkimisesta enemmän kuin toiset. Yhdelle se voi olla mukavaa shoppailua, toisen mielestä ärsyttävää krääsävuorien kaivamista.

Vierailija
26/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska teen 3-vuototyötä. Koska minä olen se, joka hankkii lahjat lapsille ja laajalle suvulle, myös miehen suvulle. Minä olen se, joka lahjat paketoi. Minä ole se, joka siivoaa kotimme, 250 neliötä. Minä olen se, joka koristelee kotimme joulukuntoon, myös ulkovalot laitan. Joulukuusi koristellaan lasten kanssa. Minä paista lasten kanssa piparit ja tekaisee saman poppoon kanssa joulukortit. Minä myös kipaisen ne postittamaan. Minä en halua syödä jouluna pakastettua ja sulatettua ruokaa, joten kyllähän siihen ruanlaittoon saa muutaman tunnin menemään, luonnollisesti myös minä suunnittelen joulun tarjottavat. Ja käyn ostamassa tarvikkeet kaupasta.

Joku kuitenkin kysyy, mitä tekee mies? No, ostaa joulukuusen ja kuljettaa sen kotiin.

Että kyllä siinä saa mies ihmetellä, mistä se joulustressi tulee.

Ei kukaan osta lahjoja sukulaisille.

Vierailija
27/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä kukaan on sanomaan, mistä kukin saa stressata ja mistä ei? Eihän se stressaaminen sitä tarkoita, ettei asioista selviydy. Minua stressaa aika monikin ihan pieni asia, mutta selviydyn niistä kyllä ihan mainiosti. Jotkut ihmiset nyt vain nauttivat esim lahjojen hankkimisesta enemmän kuin toiset. Yhdelle se voi olla mukavaa shoppailua, toisen mielestä ärsyttävää krääsävuorien kaivamista.

Aikuisuus on sitä, että jos jokin asia on tosi epämiellyttävää, sitä ei ole pakko tehdä vain, koska niin on tapana. Aikuisuus on vapautta valita.

Vierailija
28/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska teen 3-vuototyötä. Koska minä olen se, joka hankkii lahjat lapsille ja laajalle suvulle, myös miehen suvulle. Minä olen se, joka lahjat paketoi. Minä ole se, joka siivoaa kotimme, 250 neliötä. Minä olen se, joka koristelee kotimme joulukuntoon, myös ulkovalot laitan. Joulukuusi koristellaan lasten kanssa. Minä paista lasten kanssa piparit ja tekaisee saman poppoon kanssa joulukortit. Minä myös kipaisen ne postittamaan. Minä en halua syödä jouluna pakastettua ja sulatettua ruokaa, joten kyllähän siihen ruanlaittoon saa muutaman tunnin menemään, luonnollisesti myös minä suunnittelen joulun tarjottavat. Ja käyn ostamassa tarvikkeet kaupasta.

Joku kuitenkin kysyy, mitä tekee mies? No, ostaa joulukuusen ja kuljettaa sen kotiin.

Että kyllä siinä saa mies ihmetellä, mistä se joulustressi tulee.

Ei kukaan osta lahjoja sukulaisille.

No kyllä me ainakin ostetaan. Lisäksi meillä on monta (8kpl) kummilastakin, heillekin ostetaan. Eli kannattaa puhua vain omasta puolestaan.

Vierailija
29/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä mies ihmettelee: mitä erityisiä valmisteluja joulu mukamas vaatii? Aina se on tullut ilman kranssien taiteilua ja haukien suolaamistakin.

Jonkinlainen siivous, ruoat ja lahjat. Jos et itse tee mitään näistä, niin siinähän ihmettelet.

Meilllä on kyllä tapana pitää paikat siistinä, oli pyhä tai arki. Ja ruokaa tehdään joka tapauksessa, joten ei siitä mitään ylimääräistä työtä koidu. Lahjoja emme aina vaihda, mutta sellaisten tilaamiseen ei nyt varttia kauempaa mene joskus marraskuussa.

Niin, teillä ei sitten ilmeisesti ole lapsia tai kummilapsia, joille pitää hankkia lahjoja. Ei sukulaisia, joiden luona pitää käydä tai jotka tulevat käymään. Eihän siinä sitten mitään vaivaa olekaan jos joulu on ihan kuin mikä tahansa muu päivä.

Vierailija
30/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisuus on sitä, että jos jokin asia on tosi epämiellyttävää, sitä ei ole pakko tehdä vain, koska niin on tapana. Aikuisuus on vapautta valita.

Niinkö? Sanopas tuo vaikka lasten opettajille. :D Niin tähän tulee tietysti se kommentti, että onko niitä lapsia pakko tehdä, jos se on niin kamalaa. Mutta totuus nyt vain on se, että lasten takia joutuu tekemään vähän epämiellyttäviäkin juttuja, olit sitten aikuinen ja vapaa valitsemaan tai et.

Vierailija
31/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, teillä ei sitten ilmeisesti ole lapsia tai kummilapsia, joille pitää hankkia lahjoja. Ei sukulaisia, joiden luona pitää käydä tai jotka tulevat käymään. Eihän siinä sitten mitään vaivaa olekaan jos joulu on ihan kuin mikä tahansa muu päivä.

Niin kuin sanoin, lahjojen tilaamiseen menee ehkä vartti, ja sen voi tehdä hyvissä ajoin siinä, kun muutenkin surffailee netissä. Meillä käy myös aika usein vieraita jouluna, mutta eipä siitä mitään lisätyötä koidu. Kiva vain, kun saa mukavia ihmisiä seuraksi syömään, lautapelejä pelaamaan ja totia juomaan. Ja kivaahan se pitää ollakin. Itse emme kierrä jouluna sukulaisissa, niin kuin eivät kierrä monet muutkaan tähän ketjuun kirjoittaneet.

Onko teillä esimerkiksi pääsiäisestä vastaava hoppu ja kiire kuin joulusta? Kiinnostaisi tietää.

Vierailija
32/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla tulis stressi jos pitäisi tehdä kaikki, mitä ap mainitsi. Jo 8h siivoamista ahdistaa jo ajatuksena ihan hirveästi. En todellakaan halua käyttää yhden työpäivän verran aikaa niinkin turhaan asiaan kuin siivoamiseen. 

En stressaa joulusta. Teen sen, minkä jaksan ja mikä huvittaa. 

Vierailija
33/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Sanopas tuo vaikka lasten opettajille. :D Niin tähän tulee tietysti se kommentti, että onko niitä lapsia pakko tehdä, jos se on niin kamalaa. Mutta totuus nyt vain on se, että lasten takia joutuu tekemään vähän epämiellyttäviäkin juttuja, olit sitten aikuinen ja vapaa valitsemaan tai et.

Lasten hankkiminen on ihan vapaa valinta, ei mikään pakko.

Vierailija
34/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka teillä arkiruuan tekee?

Kuka tiskaa astiat, jotka syntyy ruuanlaitostasi?

Kuka pesee pyykit?

Ehkä stressiä syntyy siitä, että normiaskareiden lisäksi on sitten ylimääräisiä juttuja.

Mäkään en juuri stressaa, koska en siivoa, en laita ruokaa, menen valmiiseen pöytään. No, lahjat olen hankkinut työpaikaltani.

Vierailija
35/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen kiireeseen voi vaikuttaa itse. Priorisointia pitää harrastaa töissä miksei kotonakin? JOulu tulee vähän vähemmällä tohotuksellakin. Itse pahimpina ruuhkavuosina ostin lasten joulukeräyksiin pikkuleivät kaupasta ja lähes kaikkilaatikot jne ostettiin valmiina. Tehtiin niitä mitä oli kiva tehdä yhdessä, pipareita ja torttuja, koristeltiin yhdessä elementeistä tehty piparkakkutalo. Kun aikuiset pysyivät rauhallisina ja hyväntuulisina oli lapsillakin kivempi joulu kuin jos kaiken olisi yrittänyt saada menemään viimeisen päälle hienosti.

Vierailija
36/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei joudu, ellei itse päätä valita. Voit ihan hyvin jättää tekemättä kaiken, jos mieluummit otat vastaan ne seuraukset, jotka laiminlyönnistäsi koituu. Joka hetki olet vapaa valitsemaan.

Vierailija
37/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka teillä arkiruuan tekee?

Kuka tiskaa astiat, jotka syntyy ruuanlaitostasi?

Kuka pesee pyykit?

Ehkä stressiä syntyy siitä, että normiaskareiden lisäksi on sitten ylimääräisiä juttuja.

Mäkään en juuri stressaa, koska en siivoa, en laita ruokaa, menen valmiiseen pöytään. No, lahjat olen hankkinut työpaikaltani.

Tässä se pointti on. Ei ne jouluvalmistelut todellakaan ole mikään stressin aihe, jos niitä ei tarvitse tehdä uuvuttaman arkirumban lisäksi. Juuri ruoanlaitto, kodin arkinen perussiivous, tiskit, pyykkihuolto jne ovat niitä jotka todella vievät aikaa, päivästä ja viikosta toiseen varsinkin kun ne tekee kokopäivätyön päälle. Ruoat kun on pakko tehdä ja tiskit tiskata/tiskikone täyttää ja tyhjentää joka päivä ja monessa lapsiperheessä pyykkiäkin pestään joka päivä ja siivoamiseen menee paljon aikaa, mikäli sitä ei ole ulkoistettu.

Vierailija
38/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen on ihan vapaa valinta, ei mikään pakko.

Juuri tätä kommenttia tarkoitin. Joo, lasten hankkiminen on vapaa valinta, mutta kai sitä joskus voi tulla eteen tilanteita, jolloin joutuu ihan stressaamaan. Mikä siinä stressissä on niin kamalan pelottavaa, että sitä pitää jokaikinen vuosi täällä jeesustella? Antakaa nyt ihmisten stressata, jos se heidän jouluunsa kuuluu. Aika harva joulustressiin on kai kuollut.

Vierailija
39/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä kun on köyhä yhden lapsen yh. Pieni, vähätavarainen asunto siivottuna 1h. Minijoulukuusi koristeltuna 5 min. Lahjat paketoituna 20 min. Ruoka kaupasta, ei itsetehtyä - valmistus 30min.

Ja jotkut vielä säälittelvät mua. Salaisuus on, että traditonaalinen hössötys ei edes kiinnosta ja olen tyytyväinen köyhä.

Vierailija
40/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei joudu, ellei itse päätä valita. Voit ihan hyvin jättää tekemättä kaiken, jos mieluummit otat vastaan ne seuraukset, jotka laiminlyönnistäsi koituu. Joka hetki olet vapaa valitsemaan.

Niin. Eli jos joku mieluummin stressaa niistä lasten jutuista, niin onko se ihme, kun laiminlyönnillä on kuitenkin seuraukset?