Alan hoitamaan lihavuussairauttani
Minulla oli erittäin paha ruokariippuvuus, josta olen vieroittanut itseni. Olen alkanut hoitamaan lihavuutta sairautena. Lihavuuden hoidon perusta on Käypä hoito -suosituksen mukaan elintapahoito. Muita keskeisiä hoitomuotoja ovat erittäin niukkaenergiaiset dieetit, lääkehoito ja vaikeassa lihavuudessa lihavuusleikkaus.
Kommentit (6)
Dieettikokkailu tarkoittaa vähäkaloristen, ravintorikkaiden ja keveiden aterioiden valmistamista. Ruoanlaitossa painotetaan puhtaita raaka-aineita, kasviksia, vähärasvaista proteiinia ja hyviä rasvoja, jotta vatsa pysyy täynnä ilman liikaa energiaa.
Miks puhut jostain sairaudesta? Oot vaan mässänny ittes möhkäleeksi
Taas tätä paskaa, josta ei ole hyötyä kenellekään. Jos nuo konstit auttaisivat, niin Suomessa ei olisi lihavia. Laihdutus on miljardibisnes, koska ihmiset laihduttavat kyseisillä keinoilla vain kukkaronsa.
Toisaalta laihuus edesauttaa osteoporoosin syntymistä, jolloin luista tulee niin hauraat, että ne murtuvat jopa aivastuksesta. Eräälle laihalle tutulleni kävi niin.
Sain kutsun terveystarkastukseen kun olin käynyt apteekissa uusimassa resrptin, kävin jo verikokeissa ja sydänfilmissä. Ensi viikolla sairaanhoitajalle kuulemaan tulokset. Ihmettelin kun näin laaja tarkastus kun mulla ei varsinaisesti mitään sairautta ole vain kohonnut verensokeri johon metformin lääke. Mielelläni tutkitutan. N66v
Vierailija kirjoitti:
Sain kutsun terveystarkastukseen kun olin käynyt apteekissa uusimassa resrptin, kävin jo verikokeissa ja sydänfilmissä. Ensi viikolla sairaanhoitajalle kuulemaan tulokset. Ihmettelin kun näin laaja tarkastus kun mulla ei varsinaisesti mitään sairautta ole vain kohonnut verensokeri johon metformin lääke. Mielelläni tutkitutan. N66v
Sama homma M65, sain verikokeista helmikuussa melkein tappotuomion, kolestroli ja veriarvot plus muut päin hel..., toukokuussa uusinta rasitusokerit, sydänfilmi.virtsanäyte, ruokavalion muutos ja päivittäiset kävelylenkit, painoa pois kilokaupalla, no tulokset olivatkin jo melko normaalit, joten ruokavalio ja liikunta siitä pitää lähteä, plus elämäntapamuutos tosiaankin siihen kaljan ja einesten hotkimiseen ainakin mulla
Pienempi energiamäärä ja terveellinen ruokavalio. Liikkumisen lisääminen arjessa ja kuntoilussa.
Riittävä uni ja stressin hallinta. Tuki ajatteluun, tunnesäätelyyn, syömisen kontrollointiin ja arjen muutoksiin,