Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ihmettelee: miten jouluvalmisteluista saa aikaan stressin?

Vierailija
16.12.2015 |

Olen viiskymppinen mies ja laitan lähestulkoon yksin joulun meidän 8 henkiselle uusperheelle. Vaimo on vuorotyössä hoitoalalla ja tekee usein joulun aikaan ylimääräistä, että työkaverit, joilla pieniä lapsia saa enempi vapaata ja lomaa. Vaimo on kyllä leiponut kakkuja ja pullaa syksyn mittaan, piparit ja tortut ostetaan valmiina.

Lahjat olen ostanut ja paketoinut hyvissä ajoin.

Laatikot (lanttu, porkkana, bataatti) tein pakkaseen pari viikkoa sitten odottamaan paistamista. Perunalaatikon teen viikonlopulla ja pakastan. Kinkun (7 kg) hain syksyllä luomutilalta ja otan sen loppuviikosta porstuaan sulamaan ja suolaantumaan. Ajattelin tehdä joulupöytään myös kananmaksapateen jonka pakastan. Riistalihapullat tehtiin metsästysporujan kanssa yhdessä lokakuun lopussa. Viikonlopulla pidän suursiivouksen (8 huonetta eli noin 8 tuntia menee) Olen kolmepäivää lomalla ennen joulua ja silloin teen loput jouluostokset ja laitan joulusillit ja -silakat muhimaan. Ja graavaan tietysti lohen. Aatonaattona otan kaikki pakasteet kylmiöön sulamaan. Aatonaattoiltana käyn myös hakemassa hauen velipojalta ja suolaan sen. Kinkku paistuu yöllä ja aattoaamuna paistan jouluhauen perinteiseen tapaan (asutaan Saimaalla). Sitten teen salaatteja ja paistelen laatikoita päivänmittaan. Lapset hakee kuusen ja lämmittää savusaunan aattona ja siinä kolmen aikoihin aletaan joulunviettoon, vaikka joulunviettoahan mulla on ollut jo koko viikko. M51

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka teillä arkiruuan tekee?

Kuka tiskaa astiat, jotka syntyy ruuanlaitostasi?

Kuka pesee pyykit?

Ehkä stressiä syntyy siitä, että normiaskareiden lisäksi on sitten ylimääräisiä juttuja.

Mäkään en juuri stressaa, koska en siivoa, en laita ruokaa, menen valmiiseen pöytään. No, lahjat olen hankkinut työpaikaltani.

Tässä se pointti on. Ei ne jouluvalmistelut todellakaan ole mikään stressin aihe, jos niitä ei tarvitse tehdä uuvuttaman arkirumban lisäksi. Juuri ruoanlaitto, kodin arkinen perussiivous, tiskit, pyykkihuolto jne ovat niitä jotka todella vievät aikaa, päivästä ja viikosta toiseen varsinkin kun ne tekee kokopäivätyön päälle. Ruoat kun on pakko tehdä ja tiskit tiskata/tiskikone täyttää ja tyhjentää joka päivä ja monessa lapsiperheessä pyykkiäkin pestään joka päivä ja siivoamiseen menee paljon aikaa, mikäli sitä ei ole ulkoistettu.

Tuossa yllä jo todettiin, ettei joulu edellytä juuri mitään ylimääräistä tekemistä. Samalla vaivalla se joulun laitto onnistuu kuin minkä tahansa muunkin viikonlopun tai pyhän. Muidenkin pyhäpäivien vietto onnistuu useimmilta ihmisiltä ilman turhanpäiväistä hösellystä, joten miksei joulunkin.

Ilmeiseti joillekin tulee tärkeä olo hössöttämisestä ja stressaamisesta. Nämä taitavat olla samoja ihmisiä, jotka tekevät kovan numeron siitä, miten raskasta rumbaa, sambaa tai valssia heidän arkensa on.

Vierailija
42/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä kukaan on sanomaan, mistä kukin saa stressata ja mistä ei? Eihän se stressaaminen sitä tarkoita, ettei asioista selviydy. Minua stressaa aika monikin ihan pieni asia, mutta selviydyn niistä kyllä ihan mainiosti. Jotkut ihmiset nyt vain nauttivat esim lahjojen hankkimisesta enemmän kuin toiset. Yhdelle se voi olla mukavaa shoppailua, toisen mielestä ärsyttävää krääsävuorien kaivamista.

Aikuisuus on sitä, että jos jokin asia on tosi epämiellyttävää, sitä ei ole pakko tehdä vain, koska niin on tapana. Aikuisuus on vapautta valita.

Niinkö? Sanopas tuo vaikka lasten opettajille. :D Niin tähän tulee tietysti se kommentti, että onko niitä lapsia pakko tehdä, jos se on niin kamalaa. Mutta totuus nyt vain on se, että lasten takia joutuu tekemään vähän epämiellyttäviäkin juttuja, olit sitten aikuinen ja vapaa valitsemaan tai et.

Ei joudu, ellei itse päätä valita. Voit ihan hyvin jättää tekemättä kaiken, jos mieluummit otat vastaan ne seuraukset, jotka laiminlyönnistäsi koituu. Joka hetki olet vapaa valitsemaan.

Niin. Eli jos joku mieluummin stressaa niistä lasten jutuista, niin onko se ihme, kun laiminlyönnillä on kuitenkin seuraukset?

Miksi se olisi ihme?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka teillä arkiruuan tekee?

Kuka tiskaa astiat, jotka syntyy ruuanlaitostasi?

Kuka pesee pyykit?

Ehkä stressiä syntyy siitä, että normiaskareiden lisäksi on sitten ylimääräisiä juttuja.

Mäkään en juuri stressaa, koska en siivoa, en laita ruokaa, menen valmiiseen pöytään. No, lahjat olen hankkinut työpaikaltani.

Tässä se pointti on. Ei ne jouluvalmistelut todellakaan ole mikään stressin aihe, jos niitä ei tarvitse tehdä uuvuttaman arkirumban lisäksi. Juuri ruoanlaitto, kodin arkinen perussiivous, tiskit, pyykkihuolto jne ovat niitä jotka todella vievät aikaa, päivästä ja viikosta toiseen varsinkin kun ne tekee kokopäivätyön päälle. Ruoat kun on pakko tehdä ja tiskit tiskata/tiskikone täyttää ja tyhjentää joka päivä ja monessa lapsiperheessä pyykkiäkin pestään joka päivä ja siivoamiseen menee paljon aikaa, mikäli sitä ei ole ulkoistettu.

Tämä oli vissiin minulle sitten? Meillä on 4 lasta kotona, 8-17 vuotiaat, kaksi vanhinta on opiskelemassa, mutta käyvät viikonloput kotona pesettämässä pyykit ja hakemassa einestä. Ei nuista niin paljon ole haittaa kun on koulukyytit ja vanhemmilla autot. Nuoremmat pittää käyttää toki harrastuksissa ym mutta eihän siihen arkeen paljo aikaa saa menemään vaikka kuinka yrittäis. Viikon ruuat tehhään pakastimeen viikonlopulla tai syödään eineksiä ja esim keittoja mistä tulee isommile porukoille kerralla. Ja tietysti vaimokin paljon tekee kun kerkee, vie esim ratsastammaan ja muuta, mutta nyt on kyllä jääneet minun niskoille harrasteet työkiireiden vuoksi.

Älkää hyvät ihmiset stressatko niin paljoo, kyllä hyvä tulee helpommallakin! Ap

Vierailija
44/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä stressaan! Olen kotona kahden alle kolmevuotiaan kanssa ja mitään ylimääräistä en ehdi tehdä kun kaikki aika menee tässä lapsirumbassa. Onneksi kerhot menee joulutauolle, nin ei tarvi viedä lapsia sinne. En ole ehtinyt edes instaa ja facea laittaa yhtään joulukuntoon. Tänäänkin on kaveriäitien joulukahvitrefgit keskustassa ja sitä ennen pitäisi hakea vielä bensaa. En ehdi edes tukkaa laittaa. Ja kummitäti tulee illalla jonkun tortun kanssa ja sillekin pitäis keittää kahvit. Mies hoitaa kauppa-asiat päin helvettiä (esim väärää vastiketta) ja mun äiti jää lomalle vasta maanantaina eikä ehdi auttaan ennen sitä.

Olisin nin halunnut koristella kodin ja ostaa mulle ja lapsille jouluisia vaatteita mut kun ei ehdi. Onneksi kaverit tsemppaa somessa, mut hävettää kun mulla ei siis ole mitään joulupostauksia vielä ja muilla on kaikki torttutalkoot ja piparipäivät ollut ja mä en päässyt koska korvatulehdus. Et kyllä tässä vähän stressiä pukkaa.

Vierailija
45/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sulla tarkoittaa "suursiivous"? Mä en meinaan meidän 9h taloa (250m2) suursiivoa kahdeksassa tunnissa. Normi viikkosiivous menee tuossa ajassa kyllä. Mulla suursiivous on kaikkien kaappien, komeroiden, kirjahyllyjen, saunan yms tyhjennys &  pyyhintä & järjestely, kaikkien sohvien yms imurointi, ikkunoiden pesu ja sitten vielä siihen päälle se viikkosiivous eli pölyt, imurointi ja moppaus + kph:t (3 kpl).

Vierailija
46/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla joulustressi on perinnöllistä, siis geeneissä. Jo esiäitimme sukupolvia sitten nuohosivat nurkkia perusteellisesti ja veivät kaiken irtaimen pihalle lumessa hakattavaksi ja raikastumaan. Siinä kuolivat samalla syöpälaiset sun muut oravaa pienemmät öttiäiset. Ruoka oli varmasti paljon yksinkertaisempaa. Sen valmistaminen ei aiheuttanut stressiä, sen hankkiminen sitäkin enemmän.

Jo nuorena kävin periaatekeskusteluja äitini kanssa joulun valmistamisesta. Eihän se äiti ymmärtänyt minun näkemyksiäni siitä, että koko taloa ei todellakaan tarvitse myllätä ja nuohota, sillä joka viikkohan siivotaan kuitenkin. Ainut, missä äiti "fuskasi" oli komeroiden siivoaminen. Niihin meillä ei puututtu, mutta ei ollut tarvettakaan, sillä kaikki oli järjestyksessä joka tapauksessa. Mutta se määrätön ruuanlaitto ja leipominen. Vähempikin olisi riittänyt. Niitä syötiin sitten vielä tammikuussakin, viimeisenä kinkun jäänteistä tehdyssä hernerokassa. No oli valmista ruokaa pitkäksi aikaa, mutta siihen ehti kyllästyä monta kertaa, vaikka niistä sinänsä tykkäsikin.

Olen monesti miettinyt, ovatko nämä enemmän tai vähemmän itse aiheutetut juhlastressit jonkinlaista naisten itsetunnon kohotusta ja arvostuksen hankkimista. Ei ole hyvä perheenäiti ja nainen, jos ei paina niska limassa muutamaa viikkoa ennen joulua, pääsiäistä ja juhannusta. Aikanaan vielä naiset olivat yleensä kotona, joten aikaakin oli ruhtinaallisesti nykyiseen verrattuna. Olihan ne työvälineet ja menetelmät alkeellisempia ja aikaa vievempiä kuin nykyiset eikä puoliso puuttunut juhlajärjestelyihin juuri millään tavalla, mitä nyt kävi kaupungissa pitkäripaisessa ja hommasi jouluna kuusen ja juhannuksena koivut. Jotkut miehet olisivat ehkä halunneetkin tarttua kotitöihin ajan salliessa, mutta vaimopa ei sallinut. Mitä ne naapuritkin sanoisivat, jos ukko luuttuaisi lattioita tai leipoisi leipää? Niinpä.

Vierailija
47/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sulla tarkoittaa "suursiivous"? Mä en meinaan meidän 9h taloa (250m2) suursiivoa kahdeksassa tunnissa. Normi viikkosiivous menee tuossa ajassa kyllä. Mulla suursiivous on kaikkien kaappien, komeroiden, kirjahyllyjen, saunan yms tyhjennys &  pyyhintä & järjestely, kaikkien sohvien yms imurointi, ikkunoiden pesu ja sitten vielä siihen päälle se viikkosiivous eli pölyt, imurointi ja moppaus + kph:t (3 kpl).

Päivää taas! Oon muuten lounaalla, lohikeittoa syön ja selailen nettiä. Niin mitä tuohon sinun kysymykseen tulee, niin aattelin tällaista hommaa:

- mattojen imurointi (itämaisia mattoja, ei tamppata) sit matot ulos

- kakluunit ja takat siivotaan

- sohvat ym imuroidaan, pölyt pyyhitään

- lattiat imuroidaan ja luututaan

- matot sisään

- huonekalut mitkä arvopuuta niin ne vahataan ja kiillotetaan

Ikkunat pestiin syksyllä ja kaikki kaapit ja komerot siivosin ja järjestin joskus loka-marraskuussa. Niin ja meillä on alakerrassa kirjastohuone missä on kiinteät kirjahyllyt, niin ne me siivotaan, imuroidaan ja puunataan joka kevät. Siinä menee koko päivä, kun hyllyjä on neljällä seinällä ja ovat liki kolme metriä korkeita. Niin näitä mitä sanoin ei joulua tehä.

Ja siinä vähän pinnaan että sivurakennuksen missä vanhimmat lapset asuu kun ovat kotona, niin sen saavat siivota ite mikäli haluavat.

Tämän siis aattelin 8 tunnissa tehdä tai voihan siihen tunti pari enempi mennä. Kylppärit ja vessat voisin siivota varmaan tänään ja sitten aina tarpeen mukaan niinkuin yleensäkin. Samoin keittiön pari kertaa viikossa.

Ollaan perussiistejä ja puhtaita ihmisiä, niin ei tarvitse niin kovasti jynssätä paikkoja. Koiristakaan ei lähde karvoja. Että näin, Ap

Vierailija
48/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä kukaan on sanomaan, mistä kukin saa stressata ja mistä ei? Eihän se stressaaminen sitä tarkoita, ettei asioista selviydy. Minua stressaa aika monikin ihan pieni asia, mutta selviydyn niistä kyllä ihan mainiosti. Jotkut ihmiset nyt vain nauttivat esim lahjojen hankkimisesta enemmän kuin toiset. Yhdelle se voi olla mukavaa shoppailua, toisen mielestä ärsyttävää krääsävuorien kaivamista.

Aikuisuus on sitä, että jos jokin asia on tosi epämiellyttävää, sitä ei ole pakko tehdä vain, koska niin on tapana. Aikuisuus on vapautta valita.

Niinkö? Sanopas tuo vaikka lasten opettajille. :D Niin tähän tulee tietysti se kommentti, että onko niitä lapsia pakko tehdä, jos se on niin kamalaa. Mutta totuus nyt vain on se, että lasten takia joutuu tekemään vähän epämiellyttäviäkin juttuja, olit sitten aikuinen ja vapaa valitsemaan tai et.

Ei joudu, ellei itse päätä valita. Voit ihan hyvin jättää tekemättä kaiken, jos mieluummit otat vastaan ne seuraukset, jotka laiminlyönnistäsi koituu. Joka hetki olet vapaa valitsemaan.

Niin. Eli jos joku mieluummin stressaa niistä lasten jutuista, niin onko se ihme, kun laiminlyönnillä on kuitenkin seuraukset?

Miksi se olisi ihme?

No joillekin se näkyy olevan ihme, kun sitä stressaamista nyt sivukaupalla ihmetellään.  

Vierailija
49/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap kuinka stressaava työ? Mulla se joulustressi tulee siitä, että oman työn lisäksi kun tekee ne arkiasiat, alan ennen joulua haaveilemaan kaikenlaisista kivoista jutuista mitä joulua tulis olla. Siis ruokia ja lahjoja jne. Olen perfektionisti, ja sittem kaiken stressaavan työn päälle koitan mahduttaa kaiken, ruoanlaiton, uudet ideat ja reseptit, hankinnat, jouluterveisten lähettämiset ja käynnit ystävillä/perheellä, siivouksen, sitten kuitenkin pitää keretä koirien kanssa lenkille jne, en meinaa oikesti vain ajan puolesta keretä, Kaikea ei voi tehdä viikkoja etukäteen, meillä ei mahdu pakkaseen, eikä mahdu toista pakastintakaan. Lomaa ei oo viikkoa ennen joulua, muta muistettavia asioita ja ihmisiä on paljon. En mä ahdistu siitä stressistä, ja tiedän että osan olen ihan itse omilla valinnoillani aiheuttanut, mutta silti...

Vierailija
50/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivää taas! Oon muuten lounaalla, lohikeittoa syön ja selailen nettiä. Niin mitä tuohon sinun kysymykseen tulee, niin aattelin tällaista hommaa:

- mattojen imurointi (itämaisia mattoja, ei tamppata) sit matot ulos

- kakluunit ja takat siivotaan

- sohvat ym imuroidaan, pölyt pyyhitään

- lattiat imuroidaan ja luututaan

- matot sisään

- huonekalut mitkä arvopuuta niin ne vahataan ja kiillotetaan

Ikkunat pestiin syksyllä ja kaikki kaapit ja komerot siivosin ja järjestin joskus loka-marraskuussa. Niin ja meillä on alakerrassa kirjastohuone missä on kiinteät kirjahyllyt, niin ne me siivotaan, imuroidaan ja puunataan joka kevät. Siinä menee koko päivä, kun hyllyjä on neljällä seinällä ja ovat liki kolme metriä korkeita. Niin näitä mitä sanoin ei joulua tehä.

Ja siinä vähän pinnaan että sivurakennuksen missä vanhimmat lapset asuu kun ovat kotona, niin sen saavat siivota ite mikäli haluavat.

Tämän siis aattelin 8 tunnissa tehdä tai voihan siihen tunti pari enempi mennä. Kylppärit ja vessat voisin siivota varmaan tänään ja sitten aina tarpeen mukaan niinkuin yleensäkin. Samoin keittiön pari kertaa viikossa.

Ollaan perussiistejä ja puhtaita ihmisiä, niin ei tarvitse niin kovasti jynssätä paikkoja. Koiristakaan ei lähde karvoja. Että näin, Ap

Eli normi viikkosiivous, OK.

Vierailija
51/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka siivoaa kaapit? Entäs kuuraa lattialistat hammasharjalla? Miksei uuni puhdistu kertapesulla ja miksi juhannuksen pakastettu vasta varistaa lehtiä pitkin lattiasta kattoon kuurattua saunaa? Tuliko muistettua kaikki läheiset joulukortilla tai kukalla? Hautakynttilät hankittu, metsän reunaan viety lyhde?

Jos tuntuu siltä, ettei stressi ja ahdistus iske, niin sulla ei vaan ole tarpeeksi tekemistä. Mutta teillä sitten varmaan joulu tulee vähemmälläkin (=ei ole yhtä täydellinen joulu kuin enemmän stressaavilla).

Itse olen sitä mieltä, että tietty joulustressi vaan kruunaa juhlan. Mutta en tosiaan vaadi omalta perhejoulultani täydellisyyttä itsekään.

Vierailija
52/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo joulustressiä eikä tuu. Se tehdään, mikä keretään ja tekemättä jäänyt ei sitten tapeellista ollutkaan, koska jäi tekemättä

Vierailija
53/53 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka siivoaa kaapit? Entäs kuuraa lattialistat hammasharjalla? Miksei uuni puhdistu kertapesulla ja miksi juhannuksen pakastettu vasta varistaa lehtiä pitkin lattiasta kattoon kuurattua saunaa? Tuliko muistettua kaikki läheiset joulukortilla tai kukalla? Hautakynttilät hankittu, metsän reunaan viety lyhde?

Jos tuntuu siltä, ettei stressi ja ahdistus iske, niin sulla ei vaan ole tarpeeksi tekemistä. Mutta teillä sitten varmaan joulu tulee vähemmälläkin (=ei ole yhtä täydellinen joulu kuin enemmän stressaavilla).

Mielenkiintoinen mielisairaus, jos se saa kuvittelemaan, että metsän reunaan viety lyhde tai korttien lähettely tekisi joulusta yhtään sen parempaa.